Ski touren in Noorwegen?

• lennart75
    Expert
    lennart75 op 18 december 2015 · 23:44
    Samen met 1-2 vrienden hebben we het plan om eind februari/begin maart voor 2-3 weken naar Noorwegen te gaan. Zal wel redelijk last minute zijn ivm de sneeuw condities.

Nu hebben we gekeken naar de Lofoten en Lyngen en dat ziet er beide interessant uit. De prijzen voor accommodatie is echter wel behoorlijk hoog. Heeft iemand tips voor goedkopere accommodatie?

En is een gids aan te raden in die gebieden of zou je met goede voorbereiding (kaart, kompas e.d.) ook zelf veilig kunnen touren? Een gids huren voor de hele tijd is sowieso niet echt goedkoop...
  • Bros
    Advanced
    Bros op 19 december 2015 · 08:49
    Kijk voor accomodatie eens op airbnb, of een hut op campings (hytter). Of bv novasol, misschien kun je op een strategische plek een huisje huren voor een week.

In de bergen kamperen zou nog kunnen, ik heb dat weleens gedaan in lyngen. Je kunt je bv met een boot op een afgelegen plek laten afzetten. Maar ervaring met winterkamperen en zelfvoorzienend zijn is een must.. En het kan in die periode nog -25C vriezen s nachts...

Je kunt prima zelfstandig op pad gezien jouw ervaring, lijkt mij... Kwestie van routekeuze afstemmen op conities en ervaring. Je kunt natuurlijk altijd een gids voor de extremere afdalingen huren.

De wisselvalligheid van weerscondities betekent dat je soms 3 dagen of meer niks kunt doen...maar ja, part of the deal.
    Bros
  • Jeroensmallegange
    Elite
    Jeroensmallegange op 19 december 2015 · 08:57
    De Lofoten zijn prachtig zeker eens heen gaan. Uren licht heb je eind februari al genoeg. Enkel het weer zal niet echt mee spelen die tijd van het jaar. Zelf ga ik deze winter ook weer maar pas van midden April. Vanwege het weer is het wel fijn dat je lang licht hebt, hoe langer de dag is hoe meer kans je hebt dat het weer mee werkt.
    Wat betreft een huisje check Lofoten Feriecenter ligt in Svolvear wat erg centraal gelegen is. kosten waren 30 a 35 euro pn/pp goedkoper ga je niet vinden.
    Als je niet veel ervaring hebt met touren sneeuw condieties ect. neem dan altijd een gids. Zeker in die rauwe omstandigheden die je tegen zal komen.
    Op mijn blog vind je wat foto's van mijn trip vorig jaar. http://www.jeroensmallegange.com/#blog

Groeten Jeroen Smallegange
  • lennart75
    Expert
    lennart75 op 19 december 2015 · 11:48
    Bedankt voor de info! Dat feriecenter is inderdaad goed te betalen! Winterkamperen zie ik me zelf niet zo snel doen.
    Ik zag een ski tour boek van Noorwegen van Fri Flyt op Amazon en las dat daar de meeste interessante tours in te vinden zijn. Klopt dat en zijn er nog meer tips mbt ski tours of is alles terug te lezen in dat boek? Ook heb ik gevonden waar ik de juiste kaarten kan kopen.
  • vasco
    Advanced
    vasco op 19 december 2015 · 15:38
    Vorig jaar zijn wij naar Jotunheimen geweest. Mooie weidse landschappen. En aangeblazen sneeuw. Het was prachtig om er rond te vellen.
  • JaapvR
    Tourist
    JaapvR op 19 december 2015 · 15:57
    kaarten: www.xgeo.no, skredkart.ngo.no
    lawinebericht: www.varsom.no
    weer: www.yr.no
    bijbels: ski touring in troms (Espen Nordahl), The Lyngen Alps (Sjur Nesheim)
    hutten: ut.no

Zorg dat je vervoer hebt (auto huren), dan ben je veel flexibeler om je plan aan de condities aan te passen. We hebben hier vrij veel weer in het Noorden, regen, sneeuw, zon, alles kan je overkomen (binnen 1 dag). Er is op het web genoeg te vinden over Lyngen en de Lofoten, minstens zo mooi ski-to-sea terrein vind je imho op de erbuiten gelegen eilanden (Senja, Kvaloya, Ringvassoya, etc). Als je 2-3 weken hebt kan je imho makkelijk alles combineren, een roadtrip langs de kust van de Lofoten tot Lyngen!

Wellicht gaat dit voorjaar (een deel van) m'n huis in Tromso op AirBnB, maar dat hangt allemaal erg van de periode dat jullie willen komen af.
  • Jeroensmallegange
    Elite
    Jeroensmallegange op 20 december 2015 · 10:30
    Jammer genoeg hebben ze enkel 1:50000 topokaarten van de Lofoten wat je route bepalen er niet makkelijker op maakt. Daarom kan dit boekje je goed opweg helpen.
    http://www.amazon.co.uk/Lofoten-Skiing-Islands-Jonas-Dahlstrup/dp/B00L...
  • Juulski
    Advanced
    Juulski op 21 december 2015 · 10:42
    Check ook even Senja Lodge: http://www.senjalodge.com/ Zeer goed geprijsde acco (rond 40e per nacht wat goedkoop is voor noorwegen en je kan er zelf koken).

Bent de Gids is een hele relaxte vent en goede gids. Hij is ook bezig met een engelse gids van Senja wat nu ongeveer op de markt komt.

Senja ligt tussen Lofoten en Lyngen in en is nog redelijk onontdekt. Zelf 1 week geweest afgelopen mei en het was fantastisch. Blog volgt in het nieuwe jaar!
  • mitely
    Expert
    mitely op 21 december 2015 · 18:24
    Hey
    kan ook zeggen beste reisetijd Helfte van Maart tot Mei..?
    Wat Jaap ook zegt, er is veel weer daar. In Tent overnachten kan zeer hardt worden, of een
    tent met oventje nemen.!

Hier noch een Link voor OSM kaarten.

http://freizeitkarte-osm.de/garmin/de/weitere-laender.html...

http://www.frikart.no/garmin/velgkart.html

En hier ein Artikel in Freiluftwerk Katalog
    over skien in Senja.

http://www.freiluftwerk.de/FWMAG14

Veel plezier.
    Mitely
  • JaapvR
    Tourist
    JaapvR op 21 december 2015 · 21:45
    Vanaf eind februari is het in principe licht genoeg, en heb je nog mooi donkere nachten (=noorderlicht). Ook kouder, dus geen tagesgang en beter geconserveerde pof. Vanaf maart wordt het warmer, valt er meer neerslag, maar rukt de sneeuwgrens ook op naar boven. Boswandelingen, slush, corn (die 's nachts amper bevriest) behoren dan tot de mogelijkheden; hogerop blijft het nog wel ff goed.
    Vanaf April is er eigenlijk ook geen tagesgang meer: temperatuur en daglicht zijn vrij constant. Vanaf mei wordt het zoeken en modderige approaches accepteren, maar tot diep in Juni is het hogerop prima skien. Juli, augustus, september is voor de echte liefhebbers, in oktober valt er wel weer wat vers...
    Je kan nu zelf kiezen wat je de beste periode lijkt, de kans dat de omstandigheden onvoorspelbaar en uitzonderlijk zijn voor de tijd van het jaar is bijna 100%.
  • DirkH
    Beginner
    DirkH op 21 december 2015 · 21:49
    Ben al een aantal keren gaan touren in Lyngen en er zijn toch een aantal zaken verschillend tegenover de Alpen. Aan de kust is het nooit erg koud door de Golfstroom maar dat effect is beperkt waardoor de temperatuur naar het binnenland en in hoogte razendsnel kan dalen. Aan de kust -5 is 6km landinwaarts en 1000m hoger makkelijk -25. Het weer kan ook razendsnel veranderen, dus weerbericht zeker raadplegen.
    Door de lagere hoogtes laten zelfs ervaren rijders zich verleiden tot een verkeerde inschatting van het lawinegevaar. De hellingen zijn minder verspoord en er is gemiddeld meer wind. Wees dus absoluut ten alle tijde op je hoede voor lawines zeker in het begin van het seizoen (maart).

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro