Omhoog met een Snowboard in Zweden.

• Xavier1234567
    Tourist
    Xavier1234567 op 26 december 2015 · 13:56
    Beste,

Ik ben een exchange student van 17 jaar die momenteel in Zweden zit voor het hele schooljaar. Nu heb ik een gastvader die erg veel van skiën houdt. Hij loopt soms bergen op met bepaalde ski's. Waar hij dan 4-5u over doet en dan in 30-40 minuten beneden is. We hebben proberen uit te vogelen of ik met mijn snowboard mee kon doen.
    Als oplossing kwamen we alleen maar op een 'splitboard' terecht. Het nadeel is dat ik vorig jaar een Burton Flying V heb aangeschaft en dat ik het dus zonde vind om mijn geld nu alweer in wat anders te investeren. Ik vroeg me zelf af of ik niet mee kon doen met van die rackets, maar mijn gastvader denkt dat dat erg zwaar is en dat ik het dan niet bij houd.
    Heeft iemand nog een oplossing, zodat ik mee de berg op kan? Zou top zijn!

Alvast bedankt.

Xavier
    "When you go down, you get up. That's simple." - Travis Rice
  • Dutchess
    Advanced
    Dutchess op 26 december 2015 · 15:12
    Hoi Xavier,

Er zijn ruwweg drie oplossingen: sneeuwschoenen kopen of huren, maar... dat is eigenlijk meteen de slechtste oplossing. Je bent dubbel zolangzaam als de vellende skieër. Je komt wel boven, maar.. het kost meer tijd en meer energie.

Dat geld kan je dan mijns insziens beter voor de andere oplossing behouden namelijk:

Hoe dan ook toch een splitboard zien te versieren. Misschien eerst eens huren om te kijken hoe dat is? Een tweedehands op de kop tikken? Hier op het forum bedelen? Ze zijn mega duur maar het is een investering waarvoor je heel veel goede dagen met grote grijnzen terugkrijgt.

Oplossing drie: een oud board -als je dat nog hebt of bij iemand bedelen kan- zelf splitten. (Of je Flying V, dat kan natuurlijk ook..) Er zijn verschillende mensen hier die het al gedaan hebben en ook op youtube zijn how-to's te vinden. Een werkplaats hebben/bezoeken is wel handig. @ieism weet vast wel hoe en wat..

Splitten is voor de boarder gewoonweg de beste optie. Het is dat, of gaan skieën...

Heb een supertijd in Zweden!

(Edit: ben ik er nu ingetuind? Ik ken die naam ergens van. Ah nou ja, hoe dan ook got jul!)
    We dont stop playing because we grow old, we grow old because we stop playing
  • Mars
    Tourist
    Mars op 26 december 2015 · 17:32
    Of als 4e optie de stijgski

http://www.climb.co.at/
  • Niels
    Advanced
    Niels op 26 december 2015 · 19:31
    Als je krap bij kas zit, zou ik voor sneeuwschoenen gaan. Je vind al een prima 2e hands setje voor 50-100 euro. Het zal wellicht iets langzamer zijn, maar het voordeel is wel dat je er geen techniek voor nodig hebt. 'Dubbel zo langzaam' lijkt mij wat aan de negatieve kant en kun je goedmaken met je jeugdige energie.

Als je een hoger budget hebt, is een splitboard inderdaad een goede optie. Maar het duurt mi wel even voordat je de techniek helemaal onder de knie hebt, en echt sneller bent dan de sneeuwschoeners.
  • waingro
    Advanced
    waingro op 26 december 2015 · 20:24
    Wat Niels zegt. Om te beginnen zijn sneeuwschoenen een prima oplossing. Dat je gastvader maar een tantje lager omhoog gaat of desnoods jouw board op zijn rug draagt. Zijn jullie beide iets meer in balans 😃
    Ps tochten van 4/5 uur is mss een beetje veel als beginner. Je spieren zullen verzuren bij aankomst op de top en je zult blij zijn als je nog een bochtje kunt draaien...

Succes!!!
    AYSABTU - All your stoke are belong to us.
  • JohanP
    Advanced
    JohanP op 26 december 2015 · 22:01
    Zoals reeds gezegd: die sneeuwschoenen zijn idd wel (een beetje) zwaarder, maar je hebt er minder techniek voor nodig, minder glijpartijen, etc... Maar uiteindelijk moet je om te beginnen gewoon voeling krijgen met het conditionele aspect van toerskiën. Als je gastvader écht sportief is ziet ie het misschien zitten om zelf zijn skies een dag op de rug te pakken, en samen met jou een kleine toer te doen maar dan beiden op (gehuurde/geleende) sneeuwschoenen.

Als je dan de smaak te pakken hebt, zo snel mogelijk investeren in een splitbord. Je burton Flying V is zeker geen verloren investering, met je split ga je geen pistes doen, prefereer je overigens een bord met camber (voor het omhoog stappen geeft dat mee grip), en je flying V is net een speelser bord wat zich perfect leent voor de leukere treeruns langs de piste.

De DIY route zou ik niet meer opgaan, zeker met een reverse camber. Maar goed, dat is mijn eigen ervaring 😉
  • Bros
    Advanced
    Bros op 26 december 2015 · 22:29
    Een lift met de sneeuwscooter...
    Bros
  • vasco
    Advanced
    vasco op 27 december 2015 · 10:02
    De kans in zweden is wel dat de "bergen" glooiende heuvels zijn, met veel stukjes op en neer. De zweden en noren gebruiken daar een soort van "tourenski"s, met langlauf of telemark bindingen. Vaak zijn vellen niet nodig, als je de juiste was gebruikt. Glijden gaat dan heel makkelijk, maar je kunt wat minder stijl. Vraag even wat voor skies hij heeft. Als hij een soort van langlaufskis heeft ben je met sneeuwschoenen echt verloren kwa snelheid. Misschien is dit een goed moment om te leren skieen?

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro