Wie wil SNOPRO testen? Eerste 10 krijgen een gratis seizoenslicentie (€12.99).

• Alwaysalmostthere
    Elite
    Alwaysalmostthere op 9 januari 2016 · 14:04
    Wij zoeken ervaren off-piste skiërs om onze SNOPRO app voor iphone te testen in ruil voor een gratis seizoenslicentie. SNOPRO kleurt topografische kaarten in met de 5 kleuren van het lokale lawinegevaar. Hierdoor kan je eenvoudiger inschatten welke afdalingen aanvaardbaar zijn en welke niet.

Testers moeten een goede lawinekennis hebben (bij voorkeur mensen die de academy hebben doorlopen) en skiën vaak op diverse plekken in de Alpen.

SNOPRO staat sinds kort in de app store en we zijn nu bezig met testen van techniek en gebruiksvriendelijkheid. Lawineberichten van Frankrijk, Zwitserland en Westelijk Oostenrijk worden nu dagelijks integraal ingeladen. In Italië dekken de lawinegebieden grotere delen, dus de verfijning op micro-niveau is nog niet optimaal.

Meer informatie staat op snopro.eu en op FB "snopro avalanche".

Als je interesse hebt, dan kan je de app gratis downloaden in de app store. Binnen de app kunnen de eerste 10 testers met voucher code "wepowder10" een gratis seizoenslicentie activeren. Wees er dus snel bij.

De feedback die we graag krijgen:
    1. Klopte de informatie binnen de app met het actuele, lokale lawinebericht?
    2. Is de app gebruiksvriendelijk?
    3. Wat kunnen we beter doen?

Stuur je feedback bij voorkeur in een FB-message op facebook.

[Aangezien we pas net zijn gestart kunnen we nog wel wat "likes" gebruiken op FB, dus als het geen moeite is, dan waarderen we jouw like enorm.]

Dank, Mark
    SNOPRO

• flip
    Beginner
    flip op 9 januari 2016 · 14:20
    Ben benieuwd!
  • vasco
    Advanced
    vasco op 9 januari 2016 · 18:14
    Wat voor kaarten worden er gebruikt als achtergrond? Is het kaartdata van oa swisstopo of is het enkel OSM kaartmateriaal? Die laatste bevat wel hoogtelijnen, maar enkel op een 25x25m grid en er zijn geen rotsen ingetekend.
  • Alwaysalmostthere
    Elite
    Alwaysalmostthere op 10 januari 2016 · 09:56
    Vasco, de kaart die je ziet op snopro is een bewerkte kaart van OSM. We laden deze kaarten op de smartphones omdat ze minder geheugen vragen. De berekening van de kleuren gebeurt op onze servers op een kaart met een detail van 16x16m en wordt daarna overgezet op de OSM-kaart.
  • barte
    Advanced
    barte op 10 januari 2016 · 11:01
    Al vervallen? jammer..
  • Alwaysalmostthere
    Elite
    Alwaysalmostthere op 10 januari 2016 · 15:35
    Barte,
    Als het goed is werkt de voucher code nog. Laat weten als het nog steeds niet lukt.
    Mark (SNOPRO)
  • dylanvansluis
    Advanced
    dylanvansluis op 10 januari 2016 · 22:24
    Graag, hoe kan ik mij aanmelden?
    Dylan van Sluis
  • dylanvansluis
    Advanced
    dylanvansluis op 10 januari 2016 · 22:30
    Oh vandaar! Die code werkte al niet meer! Dan de licentie maar kopen! Ziet er uit als een mooie app
    Dylan van Sluis
  • Erwin
    Elite
    Erwin op 16 januari 2016 · 17:55
    Ziet er leuk uit die app, maar ik zou erg graag weten waarop de aangegeven kleur (Lawinestufe) precies gebaseerd wordt.

Ik zie bijvoorbeeld in de illustratie rondom de Patscherkofel vier verschillende kleuren. Zoals beschreven, is er voor iedere Gefahrenstufe een kleur, en zijn er dus blijkbaar 4 Lawinestufen actueel op die locatie. Als ik goed kijk zie ik boven de 1500 m een oranje gebied bij de hellingsrichtingen Noord en West - Lawinegefahr Erheblich. Daartussen zit een rood gebied - Lawinegefahr Groß.

Nu wordt er in het lawinebericht van Tirol alleen een onderscheid gemaakt in Lawinestufe aan de hand van kritische hoogte en of het 's ochtends of 's middags is: https://lawine.tirol.gv.at/home/lagebericht/ Daarbij worden wel aan de hand van de windroos de kritische hellingsrichtingen aangegeven, maar er staat geen andere Lawinestufe bij. Ik betwijfel dat je zomaar een Lawinestufe af mag trekken, als je buiten de kritische hellingsrichting zit. Voor zover ik weet mag je alleen de limiet voor de steilheid van de helling waar je "mag" afdalen 5 graden naar boven bijstellen.

Daarbij komt nog dat het werken met begunstigde hellingsrichtingen echt iets voor gevorderden is. En daarbij bedoel ik gevorderd op het gebied van lawinekunde.
  • Grim3
    Advanced
    Grim3 op 18 januari 2016 · 16:59
    ik wil wel...
  • donbenito
    Beginner
    donbenito op 18 januari 2016 · 17:09
    jammer code is al verlopen
  • Alwaysalmostthere
    Elite
    Alwaysalmostthere op 22 januari 2016 · 10:10
    Hoi Erwin:
    Hoi Erwin,
    Dank voor het testen!
    De vijf kleuren van de lawinegevaren als Europees vastgesteld door de EAWS worden als "laag" over de kaart gelegd op basis van hellingshoek (> 30 graden), hoogte en kompasrichting. Bron is het dagelijkse lawinebericht dat door de lokale autoriteit wordt afgegeven (uitgezonderd Italië, AINEVA). Waar toepasselijk wordt het bericht aangepast aan AM/PM.
    Inmiddels bekende bugs:
    - Aim&Go werkt een beetje bibberig, je moet je telefoon goed stabiel houden en een paar seconden wachten om een correct en rustig beeld te krijgen.
    - De lawineberichten van sommige delen in Oostenrijk en Italië werden te laat ingeladen. Dit komt door bugs in de automatische gegevensuitwisseling.
    Ik ben erg benieuwd naar je ervaringen. Je kunt me ook rechtstreeks mailen op mark@(naam app).eu.
    Groet,
    Mark

Ziet er leuk uit die app, maar ik zou erg graag weten waarop de aangegeven kleur (Lawinestufe) precies gebaseerd wordt.

Ik zie bijvoorbeeld in de illustratie rondom de Patscherkofel vier verschillende kleuren. Zoals beschreven, is er voor iedere Gefahrenstufe een kleur, en zijn er dus blijkbaar 4 Lawinestufen actueel op die locatie. Als ik goed kijk zie ik boven de 1500 m een oranje gebied bij de hellingsrichtingen Noord en West - Lawinegefahr Erheblich. Daartussen zit een rood gebied - Lawinegefahr Groß.

Nu wordt er in het lawinebericht van Tirol alleen een onderscheid gemaakt in Lawinestufe aan de hand van kritische hoogte en of het 's ochtends of 's middags is: https://lawine.tirol.gv.at/home/lagebericht/ Daarbij worden wel aan de hand van de windroos de kritische hellingsrichtingen aangegeven, maar er staat geen andere Lawinestufe bij. Ik betwijfel dat je zomaar een Lawinestufe af mag trekken, als je buiten de kritische hellingsrichting zit. Voor zover ik weet mag je alleen de limiet voor de steilheid van de helling waar je "mag" afdalen 5 graden naar boven bijstellen.

Daarbij komt nog dat het werken met begunstigde hellingsrichtingen echt iets voor gevorderden is. En daarbij bedoel ik gevorderd op het gebied van lawinekunde. Erwin op 16 jan 2016 17:55
  • Alwaysalmostthere
    Elite
    Alwaysalmostthere op 22 januari 2016 · 10:11
    jammer code is al verlopen

donbenito op 18 jan 2016 17:09

De code heb ik opgerekt - let wel op kleine letters.
  • Alwaysalmostthere
    Elite
    Alwaysalmostthere op 22 januari 2016 · 10:11
    Oh vandaar! Die code werkte al niet meer! Dan de licentie maar kopen! Ziet er uit als een mooie app dylanvansluis op 10 jan 2016 22:30

Probeer het nog eens: Let op kleine letters.
  • Muaythaiwey
    Tourist
    Muaythaiwey op 23 januari 2016 · 09:19
    Ben zeer benieuwd naar deze app! Jammer dat hij enkel voor Iphone is! Komt er in de toekomst ook een android versie?

Greets!
  • Erwin
    Elite
    Erwin op 23 januari 2016 · 13:07
    Hoi Mark,

Waarom hebben jullie ervoor gekozen de delen van het terrein minder steil dan 30 graden geen lawinestufe te geven? Ben je niet bang dat mensen daardoor niet meer om zich heen gaan kijken?

Terugkomend op mijn vorige vraag: waar haal je nu uit het Tiroler lagebericht dat de lawinestufe anders is buiten de als kritisch aangemerkte hellingsrichtingen? Het is duidelijk dat jullie het zo interpreteren, maar wij hebben er als gidsen wel vaker discussies over gehad dat het eigenlijk niet mag. Tenzij het expliciet is aangegeven, geldt nog steeds de hogere lawinestufe. Ik zou er zelf eerder voor kiezen om eerder met een arcering aan te geven dat je in een kritische of niet-kritische hellingsrichting zit, met achter die arcering daarachter de kleur van de lawinestufe.

Volgens mij kan die app echt wel nuttig zijn, maar mijn mening is dat je de app zo weinig mogelijk zelf zou moeten laten interpreteren.

Is het mogelijk om de steilheid van het terrein ook in kaart te brengen, als andere layer?

Groetjes,

Erwin

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro