Nieuwe ABS airbag P.RIDE

• Mars
    Tourist
  • djmj
    Advanced
    djmj op 5 februari 2016 · 14:32
  • Riesvw
    Beginner
    Riesvw op 5 februari 2016 · 14:45
    Cool concept, en best logisch vervolg van de ontwikkeling op dit gebied. Wel benieuwd naar prijsplaatje, want dat zal wel wat hoger liggen dan gemiddeld.
  • BasV
    Beginner
    BasV op 5 februari 2016 · 15:05
    Ja zeker een tof ding. Ik moet zeggen dat ik die redundancy eigenlijk al wel eerder in een airbag had verwacht. Een puncture van je bag lijkt me toch wel een reeele kans.

Wel mooi dat ze het in de fact sheet eerst hebben over "This places the body in a particularly advantageous horizontal position that significantly reduces the risk of injury and increases the probability of remaining on the surface" (met je lichaam onder dus) en een alinea later "Avalanches do not simply flow over smooth mountain meadows. On the contrary. Their path can be impeded by obstacles such as stones, rocks, mountain pines and tree stumps". Lekker met je gezicht over de rotsen dus. (Doet er niks aan af dat dit momenteel waarschijnlijk de beste airbag is, maar moest er gewoon even om lachen.)

Prijskaartje ben ik wel bang voor. Denk dat ik nog wel een paar jaartjes mag sparen voor ik me er zo eentje kan veroorloven.
  • GuyF
    Beginner
    GuyF op 5 februari 2016 · 15:12
    Hopelijk is de koppeling naar de rest van je groep ook foolproof. Het zou wel eens knus kunnen worden in een gondel. Meerdere triggers zijn in ON positie en iemand blijft per ongeluk ergens aan haperen bij het instappen 😃.

Maar toch wel weer een technologische stap vooruit!
  • robbert
    Advanced
    robbert op 5 februari 2016 · 17:57
    ABS heeft altijd al twee bags gehad, die redundancy is niks nieuws

Groep activatie of remote activatie hebben ze ook al eens geprobeerd. Als ik het goed herinner was dat een systeem waarbij een iemand uit de groep alle airbags bij de rest remote kon activeren. Weet niet zo goed wat de resultaten waren van dat systeem.

Vind het wel handig dat je nu het activeren van je airbag kan oefenen zonder dat er een patroon in zit. Ongelimiteerd oefenen met het activeren van je airbag is denk ik een betere manier om ervoor te zorgen dat je de airbag activeert wanneer het nodig is.
  • Mars
    Tourist
    Mars op 5 februari 2016 · 18:28
    @robbert, @GuyF, Mee eens.

Ik ben verder ook benieuwd hoe je die individuele activatie bedient. Mij lijkt dat je die rustig moet instellen voor iedereen een voor een afdaalt. Zo werkt het ook met de oude wireless activation. In geval van nood kon het wel eens chaos worden. Oeps verkeerde laten ploffen, welke zou het wel zijn....

Ander puntje is dat je moet opletten als een groep hun airbags synchroniseert. Als je er niet bij hoort moet je uit de buurt blijven of zorgen dat jou airbag niet synchroniseert.

De ABS WIRELESS ACTIVATION was vooral gedacht voor gidsen die de airbags van hun groep kunnen activeren. Maar je ziet ze weinig:
    - Airbags zijn "gemeengoed" geworden. Iedereen rijd met zijn eigen en dus verschillende merk airbag.
    - De prijs zal ze niet populair maken. Een setje kost zo'n 600 Euro. Elke volgende nog eens 300,-
    - Op de wireless activation is een recall geweest. Dat helpt niet .
    Ze zijn wel nog steeds leverbaar.
  • djmj
    Advanced
    djmj op 5 februari 2016 · 21:04
    Wel opvallend dat twee belangrijke dingen niet in de persberichten staan: prijs en gewicht.
    En heeft deze nu weer een andere canister nodig?
  • Mars
    Tourist
    Mars op 10 februari 2016 · 17:57
    Niet duidelijk hoe serieus dit is.
    ABS schijnt met Northland ook te werken aan onepieces met geïntegreerde P.Ride

Ik ga ze eens wat vragen stellen over de P.Ride

Dat zijn trouwens de oude ballonnen.
  • g-unit
    Advanced
    g-unit op 2 maart 2016 · 21:34
    De nodige info:

http://www.klingheim.se/wp-content/uploads/2016/02/160129_ABS_PRIDE_Wo...

Alles behalve prijsinfo weliswaar.
  • markindealpen
    Beginner
    markindealpen op 3 maart 2016 · 08:37
    Dus er zit weer een cilinder in, waar de lucht dan uitkomt voor de ballon, wat is dan het voordeel van de accu en de fan?
    De jetforce maakt geen gebruik van een cilinder als ik het goed heb ?
  • g-unit
    Advanced
    g-unit op 30 maart 2016 · 15:21
    @markindealpen

Het voordeel van de accu en de fan is dat je dus geen cilinder met gas meer nodig hebt. Hierdoor wordt vliegen met een lawine-airbag buiten de EU een stuk makkelijker. Het heeft ook als voordeel dat je de rugzak meerdere malen kan doen afgaan, gewoon opvouwen, inpakken en je kan weer op pad. Extra veilig wel, want je bent 'beschermd' ook als je je na de lawine uit de voeten maakt. Je batterij geeft weer hoeveel 'beurten' je nog hebt. Bij een cilinder-driven airbag moet je ofwel je cilinder laten vullen (niet evident, kan eventueel bij duikshop of paintball gebeuren maar die zijn doorgaans in de bergen niet zo makkelijk te vinden) ofwel stop je er een nieuwe in (kostelijk). Je kan je natuurlijk wel afvragen hoeveel zin je de volgende dag nog gaat hebben in freeriden als je net een lawine hebt overleefd...

Het nadeel van de jetforce is dat hij redelijk zwaar is in vergelijk met pakweg een ABS, dat hij bijna het dubbele kost (!!!) en dat je bij meerdaagse huttentochten extra batterijen moet meezeulen wat hem nog zwaarder gaat maken. Daarbij komt nog dat de zak van Black Diamond bijvoorbeeld geen draagsysteem voor snowboards heeft (begrijpe wie kan) en dat je dus zelf een draagsysteem moet improviseren. Veel van de kinderziektes zullen er de komende jaren wel uitgaan maar persoonlijk vind ik bijvoorbeeld het zip-on principe van een ABS veel belangrijker dan het mankeren van een cilinder. Als hij de volgende jaren goedkoper wordt, minder gaat wegen en een zip-on optie vertoont, dan gaat het al veel interessanter worden. Wie weet maken ze binnen tien jaar geen cilinder-driven airbags meer...
  • ieism
    Tourist
    ieism op 30 maart 2016 · 15:33
    De lichtste versie weegt 3 kilo, denken ze bij ABS dat ik graag Sherpa speel ofzo?
    splitfest.nl
  • Haagje
    Beginner
    Haagje op 30 maart 2016 · 16:01
    Gewoon wat afvallen 😃
  • markindealpen
    Beginner
    markindealpen op 30 maart 2016 · 16:07
    @g-unit ,

ik begrijp het principe van wel/geen cilinder wel.....

Mijn opmerking gaat over de cylinder die bij de p ride hoort > pagina 12 van deze pdf http://www.klingheim.se/wp-content/uploads/2016/02/160129_ABS_PRIDE_Wo...
  • bertjebertje
    Advanced
    bertjebertje op 30 maart 2016 · 16:51
    De lichtste versie weegt 3 kilo, denken ze bij ABS dat ik graag Sherpa speel ofzo?
    ieism op 30 mrt 2016 15:33

Hey! spreek voor jezelf! 😋

Maar idd, waar ik nog veel ruimte voor verbetering zie is het gewicht van airbags. Zeker in deze tijd van het jaar wordt de keuze wel/geen airbag lastig door het extra gewicht. En elke dag je tas ompakken is ook ruk. Bij mijn keuze voor een volgende airbag zal gewicht DE beslissende factor zijn. Mammut is (dacht ik) aardig op weg maar ik hoop dat de andere fabrikanten hier ook grote stappen gaan zetten.
  • EmileHendrix
    Advanced
    EmileHendrix op 30 maart 2016 · 17:04
    http://www.fftv.no/avalanche-float-resero
    (via http://www.friflyt.no/Ski/Vil-loese-ut-bindingen-naar-du-drar-i-skreds...).
    Kan er verder op de internets nog niets over vinden, maar wel een mooi idee: Trek je zak & plof je plank. Ben je gelijk een paar kilo kwijt @ieism 😉
    Een kleine fantasie kan groter zijn dan de wereld.

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro