Exposities

• KrisV
    Beginner
    KrisV op 9 februari 2016 · 11:00
    Om beter bekent te geraken met het opzoekingswerk op de stafkaarten heb ik enkele stukken gevonden, maar om de reductiemethode toe te passen heb ik het lawine bericht erbij genomen (https://lawine.tirol.gv.at/en/home/overview/) en daarbij zie ik dat in alle windrichtingen boven een hoogte van 2000m de exposities ongunstig zijn.

Nu komt de vraag, betekend dit dan dat onder 2000m de exposities wel gunstig zijn?
  • OsiruS
    Advanced
    OsiruS op 9 februari 2016 · 11:07
    Ik zou zeggen, ze zijn daar gunstiger, maar waar precies dien je nog steeds uit het lawinebericht te halen en te vergelijken met de helling die je wil gaan doen.
    Rev. Maurice Ordained Dudeist Priest atDudeism, the Church of the Latter-Day Dude
  • KrisV
    Beginner
    KrisV op 9 februari 2016 · 11:19
    Ik denk dat ik je vraag niet goed begrijp, bedoel je waar ik de probleem exposities vind op het lawinebericht of bedoel je waarom ik nog naar het lawinebericht kijk?

Ik kan volledig mis zijn en je bedoeld misschien iets totaal anders.
  • ieism
    Tourist
    ieism op 9 februari 2016 · 11:25
    @KrisV

Ik zou beginnen met 3x3 en gezond verstand, daarna kan je eventueel checken met de reductiemethode of je plan/route gaat werken.

Onder de 2000m staat waarschijnlijk niet specifiek in het lawinebericht. Dan pas je toe " Verzicht auf die im Lawinenbulletin genannten kritischen Hang- und Höhenlagen" voor 4 punten.

De gedachte is dat als het onder de 2000m nog steeds even gevaarlijk zou zijn op alle expositie, dan hadden ze die 2000m wel teruggebracht naar bijvoorbeeld 1600m.
    Wel staat er vaak expliciet bij dat er onder de ....meter gevaar is voor natte sneeuwlawines of andere gevaren. Die moet je dan ook vermijden op de genoemde exposities, maar reken je niet rijk want natte sneeuwlawines houden zich niet aan de regeltjes van de reductiemethode.
    splitfest.nl
  • KrisV
    Beginner
    KrisV op 9 februari 2016 · 11:37
    Als ik 3x3 start zal ik de helling niet afgaan want ik ben nog niet ervaren genoeg om deftig off-piste te gaan, maar kwestie van oefening wou ik al eens kijken of ik een route kon plannen of niet.

Voor alleer ik off-piste ga zou ik eerst nog een cursus bij SSC willen volgen samen met mijn buddies omdat het risico voor mij nog te groot is.

Bedankt voor je hulp 😃
  • OsiruS
    Advanced
    OsiruS op 9 februari 2016 · 11:38
    @KrisV : ieism geeft een completer antwoord dan ik gaf. Die 2000m is een eerste indicatie, maar het lawinebericht geeft je nog wel specifieke informatie waarvoor je ook onder de 2000m moet opletten, en dat kan nog wel expositiespecifiek zijn. Deze informatie neem je mee in het toepassen van de reductiemethode, en daar pas je je routekeuze weer op aan.
    Rev. Maurice Ordained Dudeist Priest atDudeism, the Church of the Latter-Day Dude
  • KrisV
    Beginner
    KrisV op 9 februari 2016 · 11:39
    Ook aan u bedankt voor de hulp 😃
  • AvdL
    Beginner
    AvdL op 9 februari 2016 · 11:44 It's all about the turns duuuuuude!
  • ieism
    Tourist
    ieism op 9 februari 2016 · 11:59
    Als ik 3x3 start zal ik de helling niet afgaan want ik ben nog niet ervaren genoeg om deftig off-piste te gaan, maar kwestie van oefening wou ik al eens kijken of ik een route kon plannen of niet.

Voor alleer ik off-piste ga zou ik eerst nog een cursus bij SSC willen volgen samen met mijn buddies omdat het risico voor mij nog te groot is.

Bedankt voor je hulp 😃 KrisV op 9 feb 2016 11:37

De uitgebreide reductiemethode mag je nooit als enige tool toepassen, anders mis je echt een heleboel beslismomenten (weer, factor mens, terrrein bijvoorbeeld). Dus altijd eerst 3x3 en pas daarna aanvullend de reductiemethode.
    Als je net begint is het verstandiger 3x3 en de elementaire reductiemethode alleen te gebruiken, dat is al meer dan genoeg denk ik.
    splitfest.nl
  • Mars
    Tourist
    Mars op 9 februari 2016 · 12:05

KrisV op 9 feb 2016 11:37

Of neem met je buddies een gids. Voor nu veilig en leerzaam. En pak daarna door met SSC.
  • Erwin
    Elite
    Erwin op 9 februari 2016 · 12:45
    @KrisV ze geven met het gedeelte van het terrein dat qua hoogte én qua hellingsrichting "zwart gekleurd" is de kernzone aan van het heersende lawineprobleem. Hierbuiten zou het heersende probleem dus minder kritisch moeten zijn, maar het lawinebericht doet géén uitspraak hierover hoeveel minder dat is. Onder de 2000 m ben je dus uit het meest kritische gebied.
    Meer info: http://www.slf.ch/schneeinfo/zusatzinfos/interpretationshilfe/interpre...

Het gevaar van de methode die jij wil gebruiken - de professionele reductiemethode - is dat je je te rijk zou kunnen gaan rekenen.

Ik sluit me aan bij het voorstel van @ieism: eerst 3x3 toepassen en daarbij de elementaire reductiemethode:

Hierbij altijd lettend op aanwezige alarm- en/of gevarentekens.

Zo pakken we het bij de praktijkcursussen van het Snow Safety Center in ieder geval aan.
  • KrisV
    Beginner
    KrisV op 9 februari 2016 · 19:01
    Bedankt aan allen. Eerst idd 3x3 toepassen maar in de eerste stap kom ik al lawinebericht tegen. Dus enige interpretatie van dit bericht is wel nodig voor je verder kan gaan met de volgende stappen. Als je het lawinebericht niet kan lezen of volledig begrijpt stopt de 3x3 al bij de eerste stap. Ik begrijp wel de gevaren en de exposities enkel was de hoogte me niet 100% duidelijk.

Maar bij deze is dit nu wel het geval 😉.

Verder kan ik het idd beter eerst houden bij de gewone 3x3 en niet de gevorderde method.
  • Gertg
    Expert
    Gertg op 9 februari 2016 · 23:02
    Ik begrijp uit je eerste post dat je momenteel ook in Tirol vertoefd.
    Het is hier momenteel echt een zeer complexe en moeilijke situatie.
    Aller eerst heb je de oude sneeuw, dit is de sneeuw die we in het begin van het seizoen hebben gehad en die er nu nog ligt meestal op noord flanken. Nu is ondertussen de sneeuw van een aantal weken geleden ook al versuikerd en deze ligt op alle exposities boven de 2200 meter (lees boven de 2000 meter op noord flanken en 2400 meter op zuid flanken). dan het 2de probleem is de zogenaamde triebschnee of drift snow. De door de wind verplaatste sneeuw. deze is boven de boomgrens momenteel echt overal te vinden. Let op want door de recente sneeuwval van afgelope dagen is deze niet altijd direkt meer zichtbaar door dit kleine laagje nieuwe sneeuw.
    Door deze 2 problemen samen zitten we nu al meteen onder de boomgrens. Hier speelt drift snow al meteen wat minder mee, maar kijk uit naar de flanken er boven en de eventuele openingen in de bossen of op spines waar je dan weer wel deze vervelende drift snow kan tegen komen.
    In het westen van tirol waar momenteel de meeste sneeuw gevallen is heb je op de zeer schaduwrijke flanken nog wel hier en daar een laagje oude sneeuw liggen dus pas hier ook voor op.
    Voor deze week word het echt uitkijken met welke temperatuur de nieuwe sneeuw valt en hoeveel wind er is. Ikzelf beperk me momenteel tot runs die in het bos beginnen en eindigen en waar geen open flanken boven zijn. Ook blijf ik in de iets dunnere bossen onder de 35 graden.
    Het lijkt moeilijk te vinden, maar deze plekken zijn er heus wel en ze zijn echt wel de moeite.

Dit is enkel mijn interpretatie van de situatie voor de moment, en hoe ik probeer toch wat lijnen te rijden zonder te veel risico. Ik ben zeker geen expert in sneeuw en lawine kunde maar mits ik zo goed als elke dag wel ergens op een berg in Tirol vertoef is dit zo wel een beetje mijn visuele interpretatie van het lawine bericht en de situatie in het algemeen.

Als er mensen zijn die fouten zien in mijn interpretatie hoor ik ze graag, daardoor maak ik ook weer minder fouten, ik hoop je hiermee wat te kunnen helpen. uiteraard ben je met een goede berg gids altijd wel goed op pad en je kan er veel van leren. Maar blijf ook dan kritisch.
    Zelf ben ik een aantal weken geleden een lawine clinic gaan volgen hier met een lokale berggids.
    Het was op die moment lawine gevaar 4. hij ging met ons naar flank toe waar inderdaad vooraf geen oude sneeuw lag en waar duidelijk geen drift snow aanwezig was. Hij vertelde ons dat hij op die momenten nooit steiler ging dan 35 graden. ik vroeg hem hoe hij de steilheid van de flanken bekeek, en hij vertelde ons dat die een getraind oog was. Volgens mijn snowcard en de mammut safety app was de flank 39 graden. Dit vond ik persoonlijk voor een berggids toch een grove fout.
  • Christ05
    Beginner
    Christ05 op 10 februari 2016 · 19:04
    Kan je met lawine gevaar 4 niet beter op de piste blijven? En met lawine gevaar 4 < 30 graden?
  • japser_be
    Advanced
    japser_be op 10 februari 2016 · 20:08
    Christ bij lawine 4 moet de hele helling rondom je <30 zijn ... Dusja wordt al moeilijker om nog een lijntje te vinden.

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro