Skibinding montage

• Martijnvs
    Martijnvs op 10 februari 2016 · 10:33
    Hallo allemaal,

Ik wil graag de Salomon NFX 15/16 bestellen met de Marker Schizo 14 inkl. Stopper Ski Bindings (dus 3 standen binding), alleen ik ga geen skischoenen kopen aangezien ik nog groei en het dan zonde vind. Ik ga daarom in Oostenrijk skischoenen huren, maar als ik ski's gemonteerd wil bestellen moet ik een skischoen maat erbij zetten. Ik vroeg mij dus af of de maat nog aangepast kan worden later (aangezien ik nog groei en dus later grotere maat nodig heb).

Ook gaf de site mij de optie om de binding op verschillende plekken te monteren: Park & Pipe Standard - Allround Standard - Freeride Standard - Marker Shizo Binding (Freeride-orientated) - Marker Shizo Binding (Park & Pipe-orientated).
    Ik weet dus niet welke het handigst is. Ik ben eigenlijk overal te vinden (piste, off-piste en park) maar de binding die ik wil heeft dus 3 standen en daarom weet ik dus niet welke plek het handigst is.

Heeft iemand tips?
  • markindealpen
    Beginner
    markindealpen op 10 februari 2016 · 10:42
    mss een domme opmerking hoor, maar als je nog groeit, heb je dan ook geen groter ski nodig?
  • Martijnvs
    Martijnvs op 10 februari 2016 · 10:47
    @markindealpen Ik heb nooit gezegd welke skilengte ik neem haha en ik ben 16 (bijna 17) en als ik naar de lengte van mijn ouders kijk groei ik niet super veel meer. Ik ben nu ongeveer 1,78 dus ga voor de 1,76 ski. Maar het gaat mij erom dat mijn voeten nog kunnen groeien (daarom ook geen eigen skischoenen) en ik heb geen zin dat ik volgend jaar weer rond de 300 euro kwijt ben eraan. Dat is dus de reden of de binding naar een grotere skischoen kan worden aangepast na montage.
  • sanno
    Tourist
    sanno op 10 februari 2016 · 11:53
    de logica van "ik ben 1.78 dus ga ik voor een 1.76 ski" ontgaat mij een beetje. De opmerking van @Markindealpen is dus nog steeds relevant.
    Toerisski
  • Martijnvs
    Martijnvs op 10 februari 2016 · 12:12
    @sanno de logica daarvoor is dat een 1.82 ski te groot is (naar mijn mening) en de kans dat ik veel groei, is aardig klein. Maar om op dat onderwerp te komen raden jullie dan 1.82 aan of 1.76?
    @markindealpen
  • sanno
    Tourist
    sanno op 10 februari 2016 · 12:17
    @Martijnvs Wat wil je met de ski doen? spinnen in het park of een beetje springen en racen (is niet een poederski)
    Hoe is je techniek?
    Ik zou langer nemen, maar dat ben ik

Daarnaast zag ik nog ergens dat normaal gesproken voeten groeien tot je 16e. Dus de kans dat ze nog 1 maat groter gaan worden is bijzonder klein.
    Toerisski
  • Martijnvs
    Martijnvs op 10 februari 2016 · 12:24
    @sanno Ik ben beetje allround, maar wil goed op de piste kunnen gaan, in park dingen doen en ook lekker off-piste. Vandaar dat ik voor de Salomon NFX 15/16 ga. Mijn techniek is aardig goed (bevestigd door privéleraar van vorig jaar, ook potentie voor skileraar), maar techniek kan natuurlijk altijd nog beter 😉.

Ja, ik had ook nog wat research gedaan over het groeien van voeten en inderdaad tot 16e ongeveer uitgegroeid, maar ik ga nog geen skischoenen kopen om risico's te vermijden.

(De topic over skilengte is vaker genoemd, maar door mijn mensen weet ik niet zeker wat wel echt handig is aangezien ik tussen de maten inzit)
  • Olivierski
    Advanced
    Olivierski op 10 februari 2016 · 12:37
    Laten we beginnen bij het meest belangrijke... waar sta je de hele dag in. ( de sneeuw ha - ha)
    je schoenen, begin eerst met goeie schoenen die bij jou voeten passen. ( laat dus bij een speciaalzaak je voeten opmeten)
    en huur desnoods de wat luxere skis.

ski lengte is heel persoonlijk en ook zeker aan de shape van de ski gebonden.

De NFX staat voor “No Fucking Excuses,” het is dus een serieuze park ski waar een hele hoop spanning en pop in zit.

Park skis worden vaak kort gereden, is je doel om er over de hele berg mee te skien ( dus ook piste ).
    Dan is de lengte van 182 beter, wil je puur park laps skien ( alleen maar rails. boxen en kickers. dan neem je de 176.

Nogmaals, fix eerst lekkere skipattas ( word je sowieso blij van )
    no friends on powderday's, only buddy's
  • Martijnvs
    Martijnvs op 10 februari 2016 · 12:47
    @Olivierski
    Ik ga toch voor skischoenen huren, want een risico van rond de 300 euro nemen is voor mij iets te veel, vooral met een inkomen van een 16 jarige. Mijn doel is wel iets meer gericht op piste en off-piste dan park. Dus dan neem ik aan dat inderdaad 182 beter is. Bedankt voor de reactie.
  • Martijnvs
    Martijnvs op 10 februari 2016 · 12:49
    Iemand toevallig ook nog ervaring met de MARKER Schizo 14, want twijfel tussen de verstelbare binding en een normale binding (SALOMON STH2 WTR 13)
    Weet dus niet of de Schizo wel een goed effect heeft en je wel echt verschil merkt..
  • sanno
    Tourist
    sanno op 10 februari 2016 · 13:44
    Als je een piste/off-piste ski zoekt zou ik iets breders zoeken in dezelfde lengte (178-184)

Maar als je schoenen gaat huren zou ik ook gewoon skies huren en kijken of je elke dag een ander paar mee kan nemen.
    Volgend jaar zijn er vast weer nieuwe goede aanbiedingen.
    Toerisski
  • cellofaan
    Tourist
    cellofaan op 10 februari 2016 · 14:31
    Ik heb een marker griffon schizo binding op mijn twintips (nordica dead money). Het 'voordeel' van een schizo binding is dat je hem 6cm kan verschuiven.

Je zou dan bijvoorbeeld de binding kunnen monteren op de 'All round' positie. Als je het park in gaat zet je de binding 3cm naar voren zodat je meer centraal staat, als je de poeder in duikt zet je de binding 3 cm naar achter zodat je iets meer float krijgt. Zo kun je voor elke situatie de positie enigszins aanpassen.
    Je zou ook uit kunnen gaan van een extreme positie, bijvoorbeld true center, voor een park georienteerde ski, en dan de binding naar achteren schuiven als je de piste op gaat.
    Ik weet niet precies wat die site (sport-conrad toevallig?) met die montageopties bedoelt, maar dat zou je dan even met ze moeten afstemmen alsje ze bestelt.

Dat alles gezegd hebbende merk ik niet veel meerwaarde aan de schizo's. Ik zet de binding meestal wel naar voren als ik een rondje park meepak, en wat naar achteren als de sneeuw wat dieper is. De ski's voelen echt anders wanneer de binding anders staat, maar op de piste heb ik niet echt een voorkeurspositie.

Als het prijsverschil groot is, zou ik een normale binding op de 'all round' positie laten zetten.

Wat schoenmaat betreft, de schizo's bestaan uit twee delen die op een soort rail schuiven. Deze delen zijn onderling verbonden met een metalen plaatje en een schroef. Je kunt ze heel gemakkelijk losmaken en op een ander gaatje weer vastmaken. Er zijn zelfs indicaties voor zoollengtes in gegraveerd, net als bij huurbindingen. Je verliest dan wel wat mm aan verstelmogelijkheid wanneer je een grotere zoollengte neemt dan waar de binding voor gemonteerd was, omdat de rail dan iets te kort is.

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro