Dombay halverwege Dubai

• sanno
    Tourist
    sanno op 24 februari 2016 · 12:17
    Graag had ik een vlammende betoog geschreven en beelden laten zien over de (poeder) mogelijkheden van Dombay. Helaas met temperaturen die opliepen tot 12-15 graden icm zuidhellingen en talloze kleine en grotere slides kan ik er weinig over vertellen.
    De eerste dag aan het eind van de dag 1 off-piste afdaling gemaakt. Net te laat waardoor de sneeuw alweer aan het uitharden was en ik lager op de berg door allerlei verse lawine sporen moest traverseren. Dan bleven er nog de noordafdalingen van de top tot in het dal over, maar zonder partner besloten om het niet te doen.
    Maar In het juiste omstandigheden heeft Dombay een hoop potentie. Op de dag van vertrek daalde de temperatuur en sneeuwde het in het dorp. Dus wie weet is het deze week wel aan!
    Wel kan ik zeggen dat het mijn beste reiservaring in Rusland was, aardige mensen die je willen helpen. Ondanks een paar gestolen skies (10 jaar Dynastar dames skies met veel bling factor = aantrekkelijk voor Russen), waar vervolgens 2 dagen lang 10 politie mannen naar speurden overal in het skigebiet.

dorpje:
    Het is een onrussisch dorpje met een gezellige atmosfeer en geweldige uitkijkjes naar de omliggende hoge toppen (incl. de Dombay Matterhorn) en grote wanden. Je waant je zo in Oostenrijk of Zwitserland met vakwerkhuizen en veel hout, op 1 niet afgebouwd apartementen complex dat je zo in Tignes neer zou kunnen zetten. Verder is er een levendige markt, waar je thee, honing, heel veel zelf gebreide sokken, messen, zwaarden en dolken kan kopen tegen lage prijzen.

de liften:
    Het is een klein gebiedje met een 10-tal liften, maar eigenlijk draait het om 3: De gondel, vanuit het dorp op 1500m tot 2250m, de 6p stoeltjeslift van 2250-3050m en de 4p stoeltjes lift van 3000m-3250m. De overige liften zijn onnodig, oud en langzaam. Een skipas voor 5dagen kost ong. 80 euro.

de routes:
    De 4p lift is erg traag en vrij gammel en voornamelijk te gebruiken voor een geweldig uitzicht (incl. Elbruz 50km verderop) en de noordhellingen terug naar de weg (0-40 minuten hiken en dan taxi naar het dorp)
    Begin 3250m
    Einde 1400m

vanaf de top van de 6plift kan je skiers links de grote helling afstuiven. Net boven de boomgrens zijn een aantal couloirs die je uiteindelijk terug brengen in het bos waarna je het pad volgt tot je weer terug bent in het dorp.
    begin 3050m
    begin piste: 1700m

Je kan ook over skiersrechts traverseren en aldaar een aantal kortere stukken afdalen en dan het laatste stukje over de piste naar de 6p lift.

overnachten:
    wij verbleven in hotel Kristall. 3 minuten lopen naar de lift voor ongeveer 50euro per nacht voor een 4persoons kamer met ontbijt.
    Ook het restaurant is goed en voor minder dan 7 euro pp kan je heel wat eten.

lunch:
    lunch op de berg bij Rostov. Lekker warm, goed eten en voor 2,5 euro pp kan je er weer tegenaan.

trip idee:
    Sochi/Krasnaya Polyana is bekend, maar eigenlijk kan je voor weinig een enorme roadtrip maken langs Archyz, Dombay en Terskol (Elbruz). Alleen nog een Lada Niva scoren en gaan!
    aanvliegen op: Stavropol of Mineralny Vody
    Toerisski
  • sanno
    Tourist
    sanno op 24 februari 2016 · 12:39

uitzicht vanaf de top richting het dal

potentiele poederhelling

Noordafdling naar het dal + in het midden in de bergketen Elbruz (soort spookje wit met 2 ogen)

Cafe rostov

Yaks op de berg

Dombay Matterhorn vanuit het dorp

geen commentaar
    Toerisski

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro