13 nederlanders vermist in de buurt van Grotli

• waingro
    Advanced
    waingro op 26 februari 2016 · 11:46
    http://www.nrk.no/ho/redningsaksjon-i-fjellet-1.12822704...

De Noorse politie en het rode kruis zijn een reddingsactie begonnen voor een groep van 13 Nederlanders die met een sneeuwschoenen tocht bezig waren. Op dit moment is er nog weinig bekend. een helicopter heeft zich moeten omdraaien omdat het weer te slecht was.

De reddingsactie wordt bemoeilijkt omdat er veel verse sneeuw valt en het er momenteel flink waait. Tevens is er sprake van een verhoogd lawine niveau (3-4).

Om 8 uur werd er een noodmelding verzonden en om 10 uur nogmaals. Er is weinig tot geen mobiel bereik in de omgeving. Het is nog niet gelukt om contact te krijgen met de groep.

Er is geprobeerd om met sneeuwscooters met sledes de groep te bereiken. Ook deze poging is mislukt. (waarschijnlijk vanwege het gewicht icm het lawinegevaar)Ze hebben zich omgedraaid maar proberen nu het opnieuw maar nu met een enkele bestuurder per sneeuwscooter. Ze hebben in totaal 10 sneeuwscooters en een groep van 6 reddingshonden ter plaatse.

De politie meldt dat ze iets na 12 uur dat ze met 6 sneeuwscooters de groep proberen te bereiken.

Laten we hopen dat alles goed gaat met deze mensen.
    AYSABTU - All your stoke are belong to us.
  • Tim3
    Beginner
    Tim3 op 26 februari 2016 · 12:30
    Oei, ik krijg hier kippenvel van (even checken of mijn nl-se vrienden in Noorwegen niet in de penarie zitten)...
    'Go, go on that great adventure' - Jeremy Jones (Higher)
  • waingro
    Advanced
    waingro op 26 februari 2016 · 13:24
    (de groep was sinds de 21ste onderweg)
    Aanvulling. De groep zou zijn uitgerust met een satelliet gps beacon. (waarschijnlijk van het type spot) Hiermee is het noodsignaal verzonden om 8:00 en om 10:00

Er zijn inmiddels 2 ambulance heli's en een offshore helicopter in de omgeving.
  • Tim3
    Beginner
    Tim3 op 26 februari 2016 · 13:28
    Gelukkig betekent dat (de 21ste) dat het niet mijn maatjes kunnen zijn. Maar nog steeds erg spannend en naar, hoop dat er snel meer duidelijkheid komt over de groep!
    'Go, go on that great adventure' - Jeremy Jones (Higher)
  • waingro
    Advanced
    waingro op 26 februari 2016 · 13:52
    Om 13:20 meld de politie dat de reddingspatrouille 5 km van ze vandaan zijn.
    Om 14:00 nog 1,5km te gaan.
  • JaapvR
    Tourist
    JaapvR op 26 februari 2016 · 14:26
    Politie doet keurig mededelingen op twitter: OPS gudbrandsdal.

Nu 1.5km van het punt waar de eerste spotmelding verstuurd is. Hoop dat er niks al te ergs is gebeurd en dat ze het warm weten te houden...
  • waingro
    Advanced
    waingro op 26 februari 2016 · 15:38
    ze zijn gevonden in goede conditie! Hulde voor de reddingsdiensten!
  • ThijsL
    Beginner
    ThijsL op 26 februari 2016 · 15:42
    Toppers inderdaad!;1 van mijn stiefbroers leid die groep, verder heb ik tot nu toe net zoveel info als jullie.
    One Life, Live it
  • waingro
    Advanced
    waingro op 26 februari 2016 · 15:52
    @ThijsL Ben blij voor je dat ze gered zijn. Moet een hel voor je zijn geweest de afgelopen uren.

Hierbij een kaart van de omgeving. Het moet wel erg heftig zijn geweest.
    http://www.ut.no/kart/?lat=62.09831&lng=7.64859&zoom=15&se...

Er ligt namelijk een cabin vlak in de buurt.
  • ThijsL
    Beginner
    ThijsL op 26 februari 2016 · 18:42
    Klinkt misschien raar, het was schrikken maar ik had niet het gevoel dat dit slecht zou aflopen. Misschien ook omdat je wat meer achtergrond info hebt. Er is inmiddels contact geweest, ze zaten in een hut en iedereen is in orde. Weet het fijne er nog niet van, misschien dus overvallen door het weer, meer als een meter verse sneeuw, White out en volgens mij ook wat minder ervaren lopers bij.. kan ik me deze beslissing eventueel wel voorstellen.

Nogmaals, dit is puur mijn interpretatie!

Aller-allerbelangrijkste is dat IEDEREEN weer veilig thuis komt. Dank voor jullie meeleven!
    One Life, Live it
  • AlexanderHurk
    Beginner
    AlexanderHurk op 27 februari 2016 · 09:21
    Gelukkig goed afgelopen!
    Jammer dat de media zich nu afvraagt of ze de SOS knop wel hadden moeten gebruiken... Is makkelijk om vanuit je warme kantoortje te typen zeg...
    Riding on the edge!
  • markindealpen
    Beginner
    markindealpen op 27 februari 2016 · 09:40
    Gelukkig goed afgelopen!
    Jammer dat de media zich nu afvraagt of ze de SOS knop wel hadden moeten gebruiken... Is makkelijk om vanuit je warme kantoortje te typen zeg... AlexanderHurk op 27 feb 2016 09:21

Maar toch vraag ik me hetzelfde af,. Uit diverse media lees ik dat ze in een hut zaten , en hadden nog genoeg eten mee. Is het slechte weer dan genoeg om het (zwaarste)noodsignaal uit te zenden? Dat doe je toch als iemand zijn been gebroken heeft of erger?
    Maar ik was er niet bij, dus makkelijk praten vanuit huis met een bak warme koffie😃
  • AlexanderHurk
    Beginner
    AlexanderHurk op 27 februari 2016 · 11:24
    http://www.rtlnieuws.nl/nieuws/buitenland/reddingsdienst-noodoproep-ne...

Volgens de reddingsdienst is het gerechtvaardigd! Er zullen wel meer factoren meegespeeld hebben.
    Riding on the edge!
  • ThijsL
    Beginner
    ThijsL op 27 februari 2016 · 13:02
    Gelukkig goed afgelopen!
    Jammer dat de media zich nu afvraagt of ze de SOS knop wel hadden moeten gebruiken... Is makkelijk om vanuit je warme kantoortje te typen zeg... AlexanderHurk op 27 feb 2016 09:21

Maar toch vraag ik me hetzelfde af,. Uit diverse media lees ik dat ze in een hut zaten , en hadden nog genoeg eten mee. Is het slechte weer dan genoeg om het (zwaarste)noodsignaal uit te zenden? Dat doe je toch als iemand zijn been gebroken heeft of erger?
    Maar ik was er niet bij, dus makkelijk praten vanuit huis met een bak warme koffie😃 markindealpen op 27 feb 2016 09:40

Ja.. ik had eigenlijk al meteen spijt toen ik gisteren had gereageerd, om discussies te voorkomen.. maar kon niet meer verwijderen of aanpassen.
    De vraag is dan, moet je dag/dagen wachten om dan tot dezelfde conclusie te komen, dat je niet verder kunt. Het is niet een beslissing die je zo even maakt en dus ook weloverwogen.
    One Life, Live it
  • The_O
    Tourist
    The_O op 27 februari 2016 · 19:37
    Volgende keer satelliet telefoon mee dat was in dit geval erg praktisch geweest...
    And Also The Trees
  • Riesvw
    Beginner
    Riesvw op 27 februari 2016 · 21:02
    Volgende keer satelliet telefoon mee dat was in dit geval erg praktisch geweest...
    The_O op 27 feb 2016 19:37

Zeker. Aangezien ze een satelliet-telefoon gebruikt hebben voor deze noodoproep.
  • The_O
    Tourist
    The_O op 27 februari 2016 · 21:21
    Ok dacht dat oproep met zo'n SPOT ding gedaan was. Maar dan snap ik niet dat vanaf begin duidelijk gemaakt is dat het geen nood was.....
    And Also The Trees
  • JaapvR
    Tourist
    JaapvR op 28 februari 2016 · 00:59
    Oproep was met spot. Rode knop. De vraag of het drukken van die knop op dit moment en in deze situatie gerechtvaardigd was lijkt me daarom zeker relevant. Imho moet er voor het activeren van een wereldwijd professioneel SAR-systeem sprake zijn van 'grave and imminent danger to life or limbs'. Die rode knop laat hetzelfde lampje knipperen als bij zinkende containerschepen en ontploffende boorplatforms, met dezelfde all-in reddingsactie. Als je geen genuanceerdere communicatiemiddelen tot je beschikking hebt (satphone, of een goed geformuleerde custom-msg op je spot) moet het dus een moeilijke keuze geweest zijn om op de rode knop te drukken, maar zo te lezen stond de groep er achter. Vanaf mn luie stoel kan ik er in dat geval niet teveel over zeggen.

Verder vind ik het interessant om te zien hoe de media een verhaal maken van minimale feiten, en daarmee veel slapeloze nachten op hun geweten hebben (deze actie kwam vrij dichtbij binnen bij mij). Het enige wat ze wisten was dat er een noodsignaal en een reddingsactie was; de toon was vrij catastrofaal terwijl er genoeg milde scenarios denkbaar waren.

Maar allebei die discussies zijn vrij theoretisch (nieuw topic?). Op dit moment is t vooral heel erg relaxed dat er een groep bergsporters is geholpen in een situatie waar ze, naar hun eigen inschatting, niet zonder hulp uit hadden kunnen komen. Met dank aan de ijzersterke vrijwilligers, die zelf ook aangeven dat ze terecht te hulp zijn geschoten.
  • EmileHendrix
    Advanced
    EmileHendrix op 28 februari 2016 · 11:03
    Mooi geformuleerd. Vond het ook vrij opvallend om te zien hoe de NRK verwees naar de NOS waar 't ook groot nieuws zou zijn en dat de NOS in een cirkeltje verwees naar de NRK met een verder vrij weinig nieuws meldend filmpje. Al met al gelukkig goed afgelopen als een pittig stukje komkommertijdnieuws.
    Een kleine fantasie kan groter zijn dan de wereld.
  • The_O
    Tourist
    The_O op 28 februari 2016 · 17:23
    Ok toch de Spot dus. Het zou goed zijn als het hele verhaal uiteindelijk een keer verteld wordt als leermoment.
    And Also The Trees
  • Constant
    Beginner
    Constant op 28 februari 2016 · 19:04
    Ik lees kritiek op de rol van de media die uitging van een ernstige situatie, maar de media valt mijn inziens niets te verwijten als er tot tweemaal toe het meest drastische noodsignaal (SPOT) wordt uitgezonden vanuit een onherbergzaam gebied en er geen enkele communicatie mogelijk is. Er zijn genoeg voorbeelden van mensen die zelfs enkele meters van een berghut in enkele uren doodvriezen bij slecht zicht, dus logisch om uit te gaan van een zeer ernstige situatie na het tweemaal toe ontvangen van een noodsignaal tijdens een sneeuwstorm.

Verder vond ik de reisleidster en de reisorganisator veels te laconiek doen op tv.
    Beginner , beginner en nog eens een beginner..................
  • JaapvR
    Tourist
    JaapvR op 28 februari 2016 · 21:36
    ik vraag me af hoeveel journalisten het spotsysteem kennen, laat staan dat ze weren hoe en via welke noodkanalen het werkt, of hoe een spotmelding zich verhoudt tot andere vormen van (nood)communicatie. De berichtgeving geeft hier in ieder geval weinig blijk van. Meer komkommertijd en een mooie crisisscoop dan gedegen onderzoek imho..

Voor mij was het nieuws vooral dat er een reddingsactie was, en dat er verder niets bekend was (dus alle scenarios mogelijk). Om dan in de berichtgeving niets te vermelden over mogelijk positieve scenarios vind ik eenzijdige onruststokerij, goed voor kijkcijfers maar ten koste van objectiviteit en nachtrust van thuisblijvers.. Mijn inschatting (lees: hoop) op basis van het nieuws was een verwonding van een deelnemer die geevacueerd moest worden terwijl de rest hem/haar warmhield. Het bleek achteraf nog gunstiger...
  • Constant
    Beginner
    Constant op 28 februari 2016 · 22:30
    Zo te lezen hebben niet de media, maar de reddingsteams besloten om uit te gaan van het allerergste scenario. Een geheel terechte beslissing mijn inziens. Uiteraard pijnlijke uren voor de thuisblijvers, maar je kunt de media niet overal de schuld van geven. Voor zover mij bekend hebben de media geciteerd uit de mededelingen van de hulpdiensten.

De kritiek neemt trouwens toe op de groep toeristen..............
    http://www.telegraaf.nl/binnenland/25283812/___Te_snel_alarm_geslagen_...
  • The_O
    Tourist
    The_O op 29 februari 2016 · 00:16
    Eerst alle details op een rijtje. Misschien heeft de reisleidister wel keurig op de help button gedrukt (geen levensgevaar) en niet op de SOS-button (wel levensgevaar). Is door Noorse reddingsdienst ondanks dat toch hoogste alarmfase geslagen.

Satteliet telefoon huren/kopen in NL (Europa) is toch ook nier meer zo heel erg duur? Dus die SPOT's zullen langzaam weer vedwijnen lijkt me.
    And Also The Trees
  • jaapvr323
    jaapvr323 op 29 februari 2016 · 08:36
    Natuurlijk gingen de resdingsdiensten uit van het ergste scenario; Het is hun werk om bij elke oproep het zelere voor het onzekere te nemen. Maar ook de reddingsteams hebben vanaf het begin gezegd dat er geen contact was met de groep en dus niemand weet watvoor gevaar er precies dreigde.
    In de noorse media werd niet zozeer over de groep, maar over de reddingsactie geschreven, die door het slechte weer bemoeilijkt werden. BNR bracht ook een redelijk neutraal feitenrelaas. Op nu.nl en de nos vond ik de toon en focus echter vrij alarmerend. De formulerigen duidden impliciet en expliciet op het grote gevaar voor de groep ('nederlamders vermist, lawinegebied, slecht weer', etc) terwijl het op dat moment goed mogelijk was dat ze niet in lawinegevaarlijk terrein waren, het feit dat er geen contact was (buiten de spotcall) nogal logisch was omdat ze geen satphone hadden, etc. De mogelijkheid dat het mee zou kunnen vallen was reeel, maar werd niet genoemd. Als ik journalist was had ik mijn bericht geframed rond de onzekerheid en de lopende reddingsactie, niet rond het (ongeverifieerde) gevaar waar de groep zich in bevond). Maar misschien is dat wel precies waarom ik geen journalist ben: ik vind het ingewikkeldste, meest genuanceerde verhaal vaak het interessantst..

Satphone, of zo'n spot waarmee je kan texten, is idd vrij betaalbaar.
  • waingro
    Advanced
    waingro op 29 februari 2016 · 10:11
    Ben het met @Constant eens. Laten we voorop stellen dat de SOS knop bedoelt is voor acuut levensgevaar. Ik vind het meer dan terecht dat de hulpdiensten en de media uitgaan van de ergste situatie. Als we het over feiten hebben zet die dan ook op een rij.
    - Het gebied rondom dit gebergte had volgens varsom.no de dag ervoor nog een lawine niveau van 4.
    - Op de dag zelf was dat 3, maar in het gebied zelf worden geen mededelingen gedaan door varsom.no dus het precieze niveau is moeilijk vast te stellen.
    - Er was meer dan 1 meter verse sneeuw gevallen. Dit alleen al zorgt voor een acuut gevaar.
    - Het feit dat de hulpdiensten grote moeite hadden de plek te bereiken zegt wel iets over de omstandigheden.
    - Er is enkel door de media geschreven dat ze vermist waren. Niet dat dood waren of iets dergelijks.
    - De Noorse berichtgeving van NRK (de Noorse NPO) ging nagenoeg enkel over de reddingsactie.
    - Het had goed kunnen zijn dat er slecht 1 of enkele personen ernstig gewond waren. (Dit scenario had de media beter kunnen benadrukken)

Waar ik het niet mee eens ben is het volgende:
    - Het bericht afdoen als komkommernieuws. Dit had heel slecht af kunnen lopen. Het is tevens altijd makkelijk om achteraf comentaar te geven.
    - De iets te laconieke houding van de groep. Ze hadden goed moet beseffen wat zo'n knop inhoud. (Hierdoor lijkt het op een gevalletje "the boy cried wolf")

Waar ben ik het wel mee eens:
    - De groep had een satphone moeten meenemen (Thuraya,inmarsat, etc) of een goede custom message. Ze hadden hier de (friend)HELP message voor kunnen gebruiken.
    (http://www.findmespot.eu/en/index.php?cid=100) Deze knop is bedoelt dat je hulp nodig hebt in niet levensbedreigende situaties.
    - Ik vind het goed dat er een discussie wordt gevoerd over noodzaak van het noodsignaal.
  • waingro
    Advanced
    waingro op 29 februari 2016 · 10:19
    @The_O Goed punt m.b.t. the "HELP button". Maar indien je op de "HELP button" drukt worden je persoonlijke contacten ingeseind middels een sms/email. In dat geval wordt NIET het GEOS International Emergency Response Coordination Center ingeseind. Tenzij iemand van de persoonlijke contacten op zijn beurt groot alarm heeft geslagen. Maar dat lijkt mij volgens de berichtgeving dat dit niet het geval is geweest. Ben het wel met je eens dat een satphone veel beter was geweest.
  • EmileHendrix
    Advanced
    EmileHendrix op 29 februari 2016 · 10:51
    Mooi helder geordend @waingro
    Dat zijn zo een paar leerzame punten aan alle kanten. Zelf zie ik er nog steeds wel 'een pittig stukje komkommertijdnieuws' in. Niet omdat het met een sisser af liep (gelukkig maar), maar juist omdat je die mogelijkheid in de verschillende nieuwsberichtjes voor dat het zo ver was, helemaal niet tegen kwam. Als de (NL-se?) journalisten nou net zo veel van dit topic zouden leren als ik ... 😃
    Een kleine fantasie kan groter zijn dan de wereld.
  • Constant
    Beginner
    Constant op 29 februari 2016 · 13:24
    Volgens mij is er zeer feitelijk gerapporteerd door de media en zijn de verschillende scenario's van erg tot minder-erg niet langsgekomen.

Ik blijf het bijzonder vinden in één en hetzelfde forumbericht te lezen dat er niets aan de hand was, alles was onder controle, maar dat het toch normaal zou zijn om tot tweemaal toe het meest drastische noodsignaal af te geven. En vervolgens is alles weer de schuld van de media. Nu kan ik me best voorstellen dat de avonturiers zich niet van hun fouten bewust waren, dit zullen ze niet gewild hebben, dus ik wil geen achteraf verwijten maken, maar laten we voor toekomstige reizigers vooral geen verkeerde adviezen geven.

Verder lees ik nog niemand over het feit dat de reddingsdienst zich in zeer gevaarlijk gebied heeft moeten begeven terwijl er geen acuut levensgevaar was. Reddingswerkers kunnen ook verongelukken, die hebben ook familie thuis zitten die zich zorgen maken terwijl ze in noodomstandigheden onderweg zijn.

Satelliet-telefoon is 1500 Euro. Lokale gids met satelliettelefoon of radioverbinding was niet veel duurder geweest. Ik hoop dat iedereen geleerd heeft van dit incident, dit keer is het goed afgelopen, maar wie weet hoe het de volgende keer afloop met de avonturiers en/of de reddingswerkers.
  • JaapvR
    Tourist
    JaapvR op 29 februari 2016 · 13:33
    Goeie samenvatting, laten we hopen dat zoveel mogelijk mensen er zoveel mogelijk wijzer van worden!
    Ik vind het meer dan terecht dat de hulpdiensten en de media uitgaan van de ergste situatie.
    Ik vind het terecht dat de hulpdiensten uitgaan van de ergste situatie, maar vind dat de media niet per se dezelfde insteek hoeven te hebben. Beide spelers hebben tenslotte een ander doel: 'levensreddend handelen' vs 'het volk informeren en inlichten'. Imho had de Nederlandse media zich objectiever / terughoudender kunnen opstellen, maar dat punt maak ik bij bijna elk geval van crisisberichtgeving...

Nu een gedachtenexperiment:
    Je bent reisleider van een groep van 12, met deels minder ervaren winterwandelaars. Het is typisch west-Noors voorjaarsweer dus je staat tot je schouders in de sneeuw, komt amper vooruit en ziet geen hand voor ogen. Alles onder controle, je besluit in een noodhut te overnachten, maar het ziet er naar uit dat de omstandigheden nog wel even zo blijven. Dat ga je met je meegenomen voedsel- en brandstofvoorraden niet uitzingen zonder ondervoeding, mogelijk lichte uitdroging en de bijbehorende frustratie en kans op blessures. De noodhut ligt een flink eind boven de boomgrens, dus wellicht weinig brandhout. Je hebt geen goeie custom-help-msg ingesteld (oeps...), en geen bereik. Een liftje met een sneeuwscooter of rupswagen zou een goede oplossing zijn, maar van acuut levensgevaar is (nog?) geen sprake. Multiple choice:
    - Ga slapen en druk 's ochtends op de rode knop als blijkt dat het niet opklaart
    - Wacht nog even met drukken (hoe lang? tot er acuut levensgevaar dreigt?)
    - Motiveer/dwing iedereen de tandjes op elkaar te zetten en na 3 dagen op een lege maag naar beneden te lopen

NB: ik heb ook al mn info uit de media, dus heb geen idee hoe het in werkelijkheid gegaan is. Ik wil alleen aantonen dat het in bepaalde situaties toch een begrijpelijke en misschien zelfs verstandige beslissing is om op de rode knop te drukken, zelfs als dit bij gebrek aan levensgevaar theoretisch (en soms ook juridisch) onjuist is. Het Noorse Rode Kruis lijkt ook dit standpunt te kiezen.
    Ikzelf roep vanuit mn luie stoel graag dat ik hard kan doorbijten en zo lang mogelijk m'n eigen boontjes zal doppen, maar dit soort beslissingen neem je zelden vanuit je luie stoel...

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro