Inventarisatie kwetsbare liften

• KRovers
    Advanced
    KRovers op 2 maart 2016 · 15:51
    Een onderdeel van "onze" gear waar we vaak afhankelijk van zijn maar niet zoveel aan kunnen veranderen zijn liften. Misschien dat een inventarisatie van probleemgevallen kan helpen om de mogelijkheden in een gebied beter in te schatten. De afgelopen dagen lieten weer zien dat het soms belangrijker is om te weten welke liften nog draaien dan waar de poeder ligt.

Laat ik aftrappen met de lift van Roche de Mio naar de gletscher van Bellecote in La Plagne / Paradiski.
    Tijdens mijn verblijf daar vorige week was hij opvallend vaak dicht, maar ik hoorde ook geluiden dat hij al het hele seizoen vaak dicht was.
    Ik heb er een keer ingezeten en moest toen meteen weer terug omdat er wind opstak. Hij loopt op een opvallend windgevoelige plek. Daarnaast pasten mijn brede ski's met twintips alleen in de snowboardvakken en klapperden ze er door de wind bijna uit. Het is die week niet meer gelukt de Bellecote op te gaan.
    Nu is het geen plek waar je met weinig zicht of veel wind wilt zijn, maar dan is een skigebied in praktische zin een stuk kleiner als dat inhoudt dat een deel van het gebied in een seizoen slechts zeer beperkt bereikbaar is. Hebben meer mensen ervaringen met deze lift?

Ook vond ik de link met het gebied van Les Arcs niet heel erg soepel. De dubbeldeks cabine tussen Les Coches en Plan Peisey ging redelijk snel en goed genoeg, maar de liften daarvandaan om te komen waar je wilt zijn kosten best wat tijd om van een echt goede gebiedsontsluiting te kunnen spreken.

Kortom mijn vragen aan jullie:
    Kennen jullie liften of verbindingen die zwakke schakels in een gebied zijn?
    Zijn er bekende weerssituaties waaronder bepaalde liften kwetsbaar zijn?
    Zijn er liften waarvoor brede latten een probleem zijn?
    Of zijn er misschien liften die zelfs bij extreem weer nog lang werken of eerder in bedrijf worden genomen?
    Zijn er er andere zaken die belangrijk zijn bij dit onderwerp die ik ben vergeten?
    Avalensemble!

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro