Review op Wildsnow - Phantom Splitboard binding

• AlexSki
    Tourist
    AlexSki op 20 april 2016 · 12:32
    Ik ben geen boarder, maar vind dit wel een mooi systeem:

https://www.wildsnow.com/19027/phantom-splitboard-binding-review/...
  • BasTimmermans
    BasTimmermans op 21 april 2016 · 08:54
    Dan vind je skiën met softboots ook leuk zeker....
  • Willem2k
    Advanced
    Willem2k op 21 april 2016 · 09:11
    Je kunt er flauw over doen, maar ik vindt het eigenlijk wel een interessante ontwikkeling. Met name in de VS en Canada is hardboot splitboarden toch wel en een dingetje en het schijnt ook echt wel een aantal voordelen te hebben.

Ik zou het zelf ook best een keer willen proberen als ik er niet compleet nieuwe hardware en schoenen voor nodig had.
    Snowboarding without friends is not snowboarding.
  • ieism
    Tourist
    ieism op 21 april 2016 · 09:34
    Link naar de follow up : https://www.wildsnow.com/20066/hardboot-splitboarding-dynafit-tlt6/...

Als je het niet geprobeerd hebt, weet je ook niet echt wat je mist inderdaad. @robbert heeft toch een setje Phantoms gehad? Ik snap wel dat ski toerschoenen meer geschikt zijn om te toeren, maar ben nog niet echt overtuigd dat ze ook lekker afdalen. Misschien hangt het ook een beetje van je techniek en stijl af, ik gebruik op mijn split al de softste binding en geen stijve splitboard boots.
    Op zich heb ik al toerschoenen, dynafit toepieces, en canted pucks dus met zo'n Spark hardboot setje ben ik er al. Ik denk dat je toch nog steeds niet zo lekker loopt als op ski's, daar zijn de planken gewoon te breed voor.

De keerzijde van de medaille is dat skischoenen gewoon minder lekker zitten, kouder zijn en eigenlijk vaak ook net niet goed passen. Wel eens een snowboarder bij een bootfitter gezien? Ik zou even niet zo snel weten waarom ik daar de hele dag in zou willen lopen. Ja crampons, maar die passen ook al redelijk op Fitwells en dat is toch een stuk goedkoper. Gewicht?
    splitfest.nl
  • Riesvw
    Beginner
    Riesvw op 21 april 2016 · 09:38
    Het lijkt mij persoonlijk extreem raar, maar ik heb alleen ervaring met snowboard boots buiten de splitboard setting. Desalniettemin eens even op internet gezocht, kwam dit artikel o.a. tegen: http://www.splitboardmag.com/article/splitboarding-and-hardboots/...
  • AlexanderHurk
    Beginner
    AlexanderHurk op 21 april 2016 · 12:50
    Wel eens een snowboarder bij een bootfitter gezien? ieism op 21 apr 2016 09:34
    Ik standaard met nieuwe boots! Moet nu voor de 4e keer terug met m'n jeremy jones'... Voet slaapt nog steeds binnen ongeveer 30 min! Maar komt wel goed, m'n vorige boots zaten uiteindelijk ook goed😃
    Riding on the edge!
  • Dorylus
    Tourist
    Dorylus op 21 april 2016 · 21:56
    Ik heb er ook erg lang over lopen twijfelen.
    En uiteindelijk toch maar Fitwell's gekocht omdat de overstap naar hardboots zo duur is.
    Maar ik heb vorige maand wel een hele avond op die nieuwe TLT6 schoenen rondgelopen.
    Jongens wat zitten die lekker! Zo licht, en die "backward stride" is ook gigantisch in vergelijking met softboots.
    Hoe ze afdalen weet ik dus wel nog altijd niet.
    Maar zoals @ieism al zei, een split is gewoon te breed, dat is wat het vellen zo lastig maakt, hardboots of niet.

Moest iemand zo'n hardboot setup kunnen voorzien als demo op splitfest volgend jaar, dan stel ik mij graag kandidaat 😃
  • robbert
    Advanced
    robbert op 22 april 2016 · 11:49
    @ieism en @Dorylus Ik heb de phantom setup nog steeds en is beschikbaar voor demo op splitfest.
    Kan er lang en kort over lullen, maar hardboot setup is voor lopen veel fijner en voor boarden niet fijn. Ik kan maar niet wennen aan de Dynafit TLT 6 schoen
  • ieism
    Tourist
    ieism op 23 april 2016 · 11:15
    Dat is een plan Robbert. Ik wil zelf ook wel eens kijken of het wat is. Is er iemand die TLT6 in de verhuur heeft?

Van Spark kunnen we de DH wel als demo krijgen denk ik. Mooie vergelijking meteen.
    splitfest.nl
  • janvannieuwenhuijzen
    Advanced
    janvannieuwenhuijzen op 5 mei 2016 · 12:26
    Ik ben geheel overgegaan op TLT6 hardboot, speed radical teenstuk en Dyno binding. Ik heb met Pasen samen met 6 skiërs een tour van 60 km en 5000 hoogtemeters gemaakt en dan komen de voordelen goed naar voren. In vergelijking met eerdere trips met dezelfde groep was ik veel sneller, ook bij het 2 tot 3 keer per dag wisselen van tour naar board modus en over de gletsjers. Dit komt door het veel lagere gewicht aan de voeten tijdens het touren en de veel betere kantengrip bij het beklimmen van steile hellingen waarbij je moet spitzen kehren, je hoeft pas veel later (nu op hetzelfde moment als skiërs), over te stappen op crampons. Hardboots bevallen me prima, maar bijna iedereen moet ze laten bootfitten en met name de TLT6 is wat krap voorin bij de tenen. In tegenstelling tot vele anderen heb ik ze niet gemodificeerd om de flex te vergroten bij het boarden. Ik heb standaard zelfs de groene tong (minst stijf) erin zitten, maar de meesten gebruiken de schoen zonder tong. Ook op de piste heb ik er veel plezier mee, geeft een beetje een nieuw dimensie waarbij ik de veel directere kantengrip erg waardeer. Bijkomend voordeel van hardboots is dat ze veel veiliger zijn om mee te klimmen dan softboots, met name door de stijgijzervastheid (harde zoolmet vibram) en de mogelijkheid om er automatische stijgijzers onder te klikken. Dat gaat ook snel en eenvoudig en dat is erg fijn bij een transitie op een ijzige helling met weinig ruimte. Met de Dyno's ben ik ook erg blij. Ook wanneer er veel ijs op het board zit krijg je ze er nog snel op gemonteerd en het geheel zit er bij mij spelingsvrij op. In tegenstelling tot mijn softboot setup geeft het ook veel meer vertrouwen in de degelijkheid en heb ik een minder uitgebreide reparatieset voor onderweg nodig.
  • poedergeit
    Advanced
    poedergeit op 15 mei 2016 · 11:28
    Isch niet duur

http://www.ekosport.nl/INTERSHOP/web/WFS/EKO-NL-Site/nl_NL/-/EUR/ViewS...

Let op je wil de CR met internet getto mods 😉
  • Mars
    Tourist
    Mars op 15 mei 2016 · 19:56
    Waarom de CR op een splitboard?
    De CL liner is zo'n 100 gr per stuk lichter ( en softer )
  • janvannieuwenhuijzen
    Advanced
    janvannieuwenhuijzen op 15 mei 2016 · 20:34
    Om die reden heb ik de CL...en dat bevalt prima!
  • Mars
    Tourist
    Mars op 15 mei 2016 · 21:27
    .

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro