Tripreport: SSC Hooggebergte - La Grave

• Willem2k
    Advanced
    Willem2k op 24 april 2016 路 19:52
    Terwijl een aantal die hards zich klaar maken voor -waarschijnlijk- de laatste poederbochten van het seizoen, ruim ik dit weekend mijn gear op voor de zomer en denk ik terug aan de SSC cursus Hooggebergte die ik met Dries, Mark, Caspar en Edward volgde bij Martijn Schell.

Na een rit over de zonovergoten po vlakte waar de thermometer regelmatig boven de 20 graden kruipt komen Mark en ik aan het eind van de middag La Grave binnen rollen. De eerste blik op La Meije bevestigd meteen wat we eigenlijk al wisten: Dit gaat een pittige week worden.

De volgende ochtend treffen we Martijn in de bar van de Castillan, waar hij ons uitlegt hoe je een spleetredding uitvoert en wat je daar allemaal bij nodig hebt. Edward en Dries blijken al de nodige alpine bagage te hebben, maar voor wie dit allemaal nieuw is duizelt het wel even. Daarna is het tijd om de berg op te gaan en stappen we in de iconische gondeltjes. It's on!

In de afdalingen die volgen worden we geconfronteerd met minder dan ideale omstandigheden en ik met de psychologische factor die dit terrein met zich mee brengt. Na een aantal seizoenen PA's achterna rijden en heel veel mellow fluffy stuff is dit wel weer even andere koek. Als ik aan het eind van de dag dan ook nog op een lullige manier uit een traverse klap is de frustratie compleet. WTF!? Ik kan dit gewoon! ...Toch?

De volgende dagen oefenen afdalen met touwsteun, spleetredding, navigatie met GPS en rijden we nog een aantal couloirs. Een dag in La Grave en een in Montgen猫vre, omdat het in La Grave potdicht zit. Aan het eind van de avond begint het stevig te regenen en aan aan de bar van Edelweis gaan al snel geruchten over 20 tot 30 centimeter vers op de top... Het zal toch niet?

De volgende ochtend straalt de zon ons tegemoet en we zijn het er snel over eens dat vandaag niet de dag is om verder te gaan met onze spleetreddingen. We beginnen de dag met een van de Trifide couloirs. Daarna gaat in het open terrein van de gletsjer collectief het gas er op en worden er de rest van de dag vooral hele_dikke_sprays getrokken.

's middags eindigen we op het terras van hotel Castillan, waar elke freerider in het dorp lijkt te zijn neergestreken om haast met ongeloof terug te kijken op deze schitterende dag.

Vrijdag is de bewolking en de wind weer terug en laten we voor de tweede keer deze week een aantal mensen afdalen in een gletsjerspleet. Wat een herhalingsoefening had moeten worden slaat echter al snel om in een tamelijk stressvolle situatie, als 'slachtoffer' mark met zijn hand beklemd raakt in het touw. Gelukkig komt hij er zonder kleerscheuren vanaf, maar het zet iedereen wel weer even terug op scherp na de euforie van de dag ervoor.

In onze laatste afdaling maken we nog een mooie abseil en daarna zit het er toch echt op. Gelukkig mochten we bij de edelweiss nog even douchen voor we de auto in duiken voor de rit naar huis. Het was een rare winter, het was een toffe week, La Grave is geweldig! Op naar de zomer!

En een filmpje natuurlijk! 馃槂
    Snowboarding without friends is not snowboarding.
  • SportGillie
    Advanced
    SportGillie op 24 april 2016 路 22:38
    Wederom een mooi verslag @Willem2k!!!
    Live to ride, ride to live
  • Dutchess
    Advanced
    Dutchess op 24 april 2016 路 23:06
    Wat een onwijs dikke poederlach is dat!
    Okee, hier moet ik me ook voor inschrijven, inclusief frustrerende momenten. Voor zo'n poederveld en zulke couloirs doe je dat.
    We dont stop playing because we grow old, we grow old because we stop playing
  • EmileHendrix
    Advanced
    EmileHendrix op 25 april 2016 路 08:22
    Ja, dat is denk ik wel de beste powdersmile van 't hele seizoen.
    Bedankt voor het delen 馃榾
    Een kleine fantasie kan groter zijn dan de wereld.
  • Poedertijn
    Beginner
    Poedertijn op 25 april 2016 路 08:54
    Heerlijk. Da's wel het betere werk.
    My drug is white powder. Deep, white powder.
  • Ee1co
    Advanced
    Ee1co op 25 april 2016 路 10:26
    Wat gaaf zeg. En nog first tracks op zo'n onwijze poedervlakte. Te gek!
  • ieism
    Tourist
    ieism op 25 april 2016 路 10:57
    Lekker, lekker. Leuk report weer!
    splitfest.nl
  • Aryen
    Advanced
    Aryen op 28 april 2016 路 20:43
    Lekkere beelden en een leuk verslag.

Ligt er eigenlijk nog zand in de Sahara? 馃榾
  • markindealpen
    Beginner
    markindealpen op 18 september 2016 路 22:08
    Alweer even geleden, maar heb mijn edit eindelijk af! Wat was het een goede week zeg!

• Willem2k
    Advanced
    Willem2k op 19 september 2016 路 08:44
    Mooi filmpje @markindealpen!
    Snowboarding without friends is not snowboarding.
  • kanski
    Elite
    kanski op 19 september 2016 路 10:08
    Ja mooi filmpje Mark! Doet me weer terug denken aan 6 jaar geleden toen wij met een clubje deze SSC cursus deden. Deze edit is gemaakt door Martijn zelf. Met medewerking van Robert M Bos, Thijzel de Jong en mijn persoon. Goeie cursus en goeie marketing voor Martijn Schell en zijn Powder Guides!

Never ski faster than your guardian Angel can fly!
  • meteomorris
    Tourist
    meteomorris op 19 september 2016 路 10:30
    @markindealpen mooi hoe je ziet dat die zandlaag uit de sahara er op ligt aan het begin van je filmpje. (En je hem later weer regelmatig terug ziet komen.
    May the powder be with you.

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro