Welke wax

• Riesvw
    Beginner
    Riesvw op 2 mei 2016 · 11:45
    Ik heb al een aantal zeer bedreven waxers ( @Tukker bijvoorbeeld) voorbij zien komen op dit forum, dus mijn vraag aan jullie:

Welke wax raden jullie aan als "all-purpose wax"? Hierbij er vanuit gaande dat ik 1-2 weken per jaar snowboard en daarbij vooral waarde hecht aan wax die in uiteenlopende situaties en temperaturen "voldoende" is. Ik ben geen snelheidsduivel die om tienden van seconden maalt.

Prijs is natuurlijk ook een issue; ik vind low-fluor zeker nog de moeite waard en dat ligt in het algemeen binnen mijn price range. High fluor gaat me te ver.
    Hopelijk kan iemand wat advies geven!
  • AlexanderHurk
    Beginner
    AlexanderHurk op 2 mei 2016 · 12:48
    Ik gebruik altijd de cheape wax van decathlon! Werkt prima voor mij. Neem wel altijd 2 kleurtjes, rood en blauw. .. Ligt beetje aan de temperatuur welke ik gebruik...
    Wat ook nog kan is de blauwe wax voor de zijkanten gebruiken die net wat sneller uitdrogen, blauwe wax is namelijk wat harder dan de rode.
    Voor de rest vind ik: niet teveel druk om maken...
    Riding on the edge!
  • Tim3
    Beginner
    Tim3 op 2 mei 2016 · 14:54
    Ik gebruik gewoon Toko All-in-one wax (zonder die fluorrommel). Doet het prima tussen 'vrij warm' en 'vrij koud' op de berg. Of zoals Doug Coombs in zijn 'Q and P' (
    ) zegt gewoon verschillende kleurtjes temps/hardheid aan elkaar plakken en de boel waxen.. 'the weather is always wrong' .. 'you are bound to get it right somewhere on the mountain'.
    'Go, go on that great adventure' - Jeremy Jones (Higher)
  • Tukker
    Beginner
    Tukker op 2 mei 2016 · 20:02
    Uniwax is in principe goed, langs de kanten iets hardere wax zou ik zeggen. Goed afkrabben is waar het meer om gaat. Krijg vaak boards waar nog te veel wax OP het belag zit.
    Tukker(ik)
  • Constant
    Beginner
    Constant op 2 mei 2016 · 21:51
    Ik stem voor Toko-all-in-one (pure paraffine) aan het einde van het seizoen en tijdens het seizoen voor Toko Rood Low Fluor.
    Beginner , beginner en nog eens een beginner..................
  • Frats
    Expert
    Frats op 2 mei 2016 · 22:23
    idd, ga gewoon voor een wax zonder fluor. met een universal wax zit je al heel goed en als je toch met temperaturen wil spelen kan je 2 verschillende nemen zoals bijvoorbeel de toko geel voor warm weer (zoals op einde seizoen) en de rode wax voor gewone winterse omstandigheden.
    de duurdere fluor waxen werken wel maar voor de wintersporter die niet in competities zitten blijf je hier beter af. die fluor is ech niet zo gezond voor de natuur 😉
  • svenk
    Advanced
    svenk op 2 mei 2016 · 22:37
    Wat Frats zegt: Toko geel voor voorjaarssneeuw en Holmenkol red voor winterse omstandigheden.
    If in doubt, don't go out!
  • TasBimmermans
    TasBimmermans op 3 mei 2016 · 07:08
    Perfect, precies de tips die ik nodig had. Thanks!
  • Riesvw
    Beginner
    Riesvw op 3 mei 2016 · 07:38
    Dat geldt ook voor mij, bedankt voor de info 😃
  • Hessel
    Beginner
    Hessel op 3 mei 2016 · 07:50
    Wat al gezegd is, gewoon basiswax is voldoende. Als het erg warm is kun je een zachte wax nemen, maar of je het verschil echt merkt is de vraag. Beter goed waxen met een one fits all basiswax dan wat aanklooien met al die temperatuur waxen.
    Fluorwax gewoob afblijven. Als je geen wedstrijden skiet ga je het verschil niet merken, terwijl de fluorwax wel je belag uitdroogt.
  • BasV
    Beginner
    BasV op 3 mei 2016 · 10:45
    Fluorwax gewoob afblijven. Als je geen wedstrijden skiet ga je het verschil niet merken, terwijl de fluorwax wel je belag uitdroogt. Hessel op 3 mei 2016 07:50

Hoewel ik het helemaal met je eens ben dat je geen fluorwax nodig hebt zolang je geen wedstrijden gaat skien wil ik toch een kleine nuance aanstippen over het uitdrogen. Hoe hoger het fluor gehalte in een wax hoe minder diep deze penetreert in de base. Hoe minder diep je wax zit hoe sneller je zonder wax zit en hoe vaker je dus moet waxen. Echter betekent dit niet dat fluoro wax je base uitdroogt en dus slecht is voor je belag (niet vaak genoeg waxen is slecht).

Verder helemaal eens met alles hierboven. Dat kleine beetje verschil tussen verschillende temperaturen wax ga je waarschijnlijk niet merken dus beperk je hooguit tot 2 waxen voor midden/einde seizoen. Fluoro wax als je het wil voor aan het einde van het seizoen (zorgt voor hogere waterafstotendheid, heb je dus op koude dagen niks aan), maar beter helemaal niet. De rook die vrijkomt bij het waxen met fluoro wax schijnt namelijk redelijk ongezond te zijn.
  • Constant
    Beginner
    Constant op 3 mei 2016 · 12:26
    De enige onderbouwing "tegen" fluor die ik ooit online heb kunnen vinden, is dat het bindmiddel wat gebruikt wordt bij fluorwaxen (om de fluor aan het belag te binden), achterblijft en zich kan ophopen in het belag. Aldus de waxgoeroes van swix. Hoe vaker je met fluor zou waxen, hoe meer bindmiddel er achter zou blijven in het belag wat de opname van nieuwe wax steeds meer zou belemmeren. Dus mijn inziens zou daar mogelijk het verhaal vandaan komen dat fluor (indirect) zou leiden tot uitdroging. Maar ik vraag me af in hoeverre dit probleem geldt voor skiërs die hooguit twee of drie keer per jaar een low fluor wax gebruiken, ik merk er als "ervaringsdeskundige" nog niets van uitgedroogd belag.

En de fabrikanten van toervellen, die zijn ook erg negatief over fluorwaxen.
    Beginner , beginner en nog eens een beginner..................
  • Tukker
    Beginner
    Tukker op 3 mei 2016 · 19:50
    Fluor hoort in tandpasta!
    Tukker(ik)
  • fanneige
    Tourist
    fanneige op 3 mei 2016 · 21:23
    Holmenkol universeel rood (van die roze dildo's) of Rode training wax (i denk dat het van Rode is. Lijkt op witte chocolade) beiden breed inzetbaar, e n ik heb het idee dat die Rode training wax net wat sneller is. In ieder geval moet het om de 2-3dagen een laagje erbij. Maar dat lukt inmiddels redelijk snel.
    Koop het per kilo, dat kost je een paar tientjes en je zit voor een jaar of wat goed.
    Knowledge is limited. Imagination encircles the world
  • CorD
    Beginner
    CorD op 13 mei 2016 · 17:17
    Die holmenkol is ook mijn favoriete wax! Ik ski er al jaren op met volle tevredenheid.
    Think with powder
  • Vincent.S
    Beginner
    Vincent.S op 18 mei 2016 · 14:13
    Hoe zit het eigenlijk met de biologisch afbreekbare soorten, zoal b.v holmenkol natural wax. klinkt heel goed natuurlijk, of is dit vooral marketing? Als de samenstelling anders is, heeft dit dan invloed op de glij- eigenschappen.
  • Riesvw
    Beginner
    Riesvw op 18 mei 2016 · 15:06
    Hoe zit het eigenlijk met de biologisch afbreekbare soorten, zoal b.v holmenkol natural wax. klinkt heel goed natuurlijk, of is dit vooral marketing? Als de samenstelling anders is, heeft dit dan invloed op de glij- eigenschappen. Vincent.S op 18 mei 2016 14:13

Ook wel benieuwd naar. Heb uit verscheidene reviews begrepen dat bijv. de Bio wax van OneBallJay op zich prima is, maar heel erg moeilijk te schrapen/borstelen is als je het lang laat koelen.
  • seppe
    Advanced
    seppe op 20 mei 2016 · 09:22
    Hoe zit het eigenlijk met de biologisch afbreekbare soorten, zoal b.v holmenkol natural wax. klinkt heel goed natuurlijk, of is dit vooral marketing? Als de samenstelling anders is, heeft dit dan invloed op de glij- eigenschappen. Vincent.S op 18 mei 2016 14:13

Ik heb mijn eigen snowsportserviceshop en ook ik was heel geïnteresseerd in de mogelijkheden van Bio-wax. Deze winter een beetje mee geëxperimenteerd en ik schrijf binnenkort een uitgebreide review! Bottomline was wel dat er redelijk wat verschil zit op de merken maar dat de meeste Bio-waxen uitstekend presteren. Of ze dan wel zo biologisch zijn is nog maar de vraag...

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro