Zelfbouw-vraagje

• EmileHendrix
    Advanced
    EmileHendrix op 21 juni 2016 · 13:52
    Er zijn hier de afgelopen jaren nogal wat zelfbouw- topics, posts & threads voorbij gekomen. Daar kwam een boel interessants en leerzaams in voorbij. Met een nieuw zelfbouw-project loop ik tegen de volgende (volgens mij niet eerder gestelde...) vraag aan:

Stel dat je in verband met gewichtsbesparing titanal (luxealuminium) wilt gebruiken in je sandwich. Hoe behandel je titanal (of aluminium for that matter?) voor om er voor te zorgen dat de epoxy zich er goed aan kan hechten?

Ik neem aan dat je 'n plaatje gebuikt zo breed als de ski en circa 0,5 [mm] dik, om wat te noemen. Maar wat dan?

Schuren (eerst grof en dan tot korrel 400 om iets te noemen?)? Of behandeling van de plaat met zuur? Of allebei? En hoe lang dan wel?

Kort samengevat: Als er iemand al eens met het bijltje heeft gehakt en titanal of aluminium of iets dergelijks in z'n zelfbouw heeft zitten, dan hoor ik er graag wat meer over. Bij voorbaat dank!
    Een kleine fantasie kan groter zijn dan de wereld.
  • Mars
    Tourist
    Mars op 21 juni 2016 · 15:08
    Ik zou het eens bij AMAG vragen

Ze hebben een mailadres voor vragen rondom titanal aircraft@amag.at
  • waingro
    Advanced
    waingro op 21 juni 2016 · 15:21
    op:
    https://www.amag.at/en/our-aluminium/sporting-consumer-products/sporti...

staat:
    AMAG Titanal® is used as a supporting element in high-quality composite skis. The material’s isotropic characteristics and an elongation limit of > 600 MPa with thicknesses of 0.50-1.20 mm are used to enhance torsion resistance, edge grip and smooth running. On the other hand, the deformation tendency is markedly reduced. Bonding in composites, e.g. with epoxy resin adhesives is achieved by means of an adaptive version of AMAG Titanal® with a thin, openpore phosphoric acid anodised layer.

Er is dus een speciale versie met een poreuze toplaag die d.m.v. anodiseren verkregen wordt.

Op andere forums lees ik trouwen dat zandstralen of schuren ook helpt...

Ben benieuwd naar je zelfbouw resultaat!
    AYSABTU - All your stoke are belong to us.
  • EmileHendrix
    Advanced
    EmileHendrix op 22 juni 2016 · 17:41
    Nou, bedankt voor de tips. We zullen eens zien wat er uit komt rollen 😋
    Een kleine fantasie kan groter zijn dan de wereld.

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro