Mini ijstijd opkomst ?

• Patrick1973
    Beginner
    Patrick1973 op 27 juni 2016 · 15:47
    Hey Meteomorris,

Ik had graag eens jou standpunt hierover geweten:

http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20160627_02358747

Of is dit weer een meteo kwakkel ?

Patrick
  • Flant
    Beginner
    Flant op 27 juni 2016 · 15:56
    Dat zou geweldig zijn. Iets moois om in de zomer over te dromen. Maar het klinkt vooralsnog net zo reëel als de voorspelling van dhr. Sepp.
  • BasV
    Beginner
    BasV op 27 juni 2016 · 16:39
    Als dit echt zo zou zijn denk ik niet dat de rest van de wetenschappers die zich met het klimaat bezig houden zich zo druk zouden maken om de opwarming van de aarde.

Bovendien zie ik alleen maar 'wetenschappers' en 'astronomen' die hier iets over zeggen. Geen enkele verwijzing naar een paper, persoon of instituut die deze statements enigszins kunnen onderbouwen.
  • QmaartenQ
    Beginner
    QmaartenQ op 27 juni 2016 · 16:45
    @meteomorris 😉

Hey Meteomorris,

Patrick Patrick1973 op 27 jun 2016 15:47
    powpowwowjippiajippieee
  • EmileHendrix
    Advanced
    EmileHendrix op 27 juni 2016 · 17:50
    Even zoeken en je vindt (uit 2015):
    http://nam2015.org/index.php/press-releases/64-irregular-heartbeat-of-...

Kort samengevat heeft iemand (Prof Valentina Zharkova) een beter passende beschrijving gevonden van een fenomeen. En als je die nieuwe beschrijving doortrekt...
    Een kleine fantasie kan groter zijn dan de wereld.
  • meteomorris
    Tourist
    meteomorris op 27 juni 2016 · 21:50
    Hey Meteomorris,

Patrick Patrick1973 op 27 jun 2016 15:47

@Patrick1973 ik was even uit de lucht omdat ik bezig ben mijn huis extra te isoleren tegen de aanstaande mini-ijstijd... 😉
    May the powder be with you.
  • BasV
    Beginner
    BasV op 28 juni 2016 · 10:53
    Nou ik kon het niet laten, even een speurtocht gedaan naar wat extra info hierover.

Het onderzoek wat het artikel en het artikel van @EmileHendrix naar verwijzen gaan over deze paper:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4625153/...

En hoewel ik bij lange na niet de kennis heb om te oordelen over dit onderzoek, zijn er wel genoeg bronnen te vinden die de implicaties van de activiteit van de zon op het klimaat op aarde proberen te omschrijven. Het volgende artikel uit 2010 geeft een samenvatting van een aantal papers. En ook al houdt dit artikel geen rekening met het nieuwe onderzoek van mevrouw Zharkova lijkt het er op dat minder solar activity nauwelijks invloed heeft op het klimaat:

http://wxgr.nl/Blog/2010/04/een-nieuw-maunder-minimum-en-wat-dan/...

Een quote uit een het artikel over een van de onderzoeken:

Het artikel komt tot de conclusie dat, afhankelijk van de gekozen scenario’s, een berekende opwarming van 3,7-4,5°C tegen het eind van de 21e eeuw 0,09-0,26°C lager zouden kunnen uitvallen bij een zon die langdurig inactief wordt.

M.A.W. Mijn interpretatie van wat ik net allemaal gelezen heb is dat het zou goed kunnen dat mevrouw Zharkova en haar team gelijk hebben dat er een periode aankomt van mindere solar activity, echter is de link met het klimaat en een daling van de temperatuur discutabel of minimaal.

Helaas..
  • Patrick1973
    Beginner
    Patrick1973 op 28 juni 2016 · 14:58
    dus is de invloed van El Nina veel belangrijker dan een verminderde zonneactiviteit.
    Laten we hopen dat El Nina deftig uit de hoek komt...
  • meteomorris
    Tourist
    meteomorris op 28 juni 2016 · 15:42
    dus is de invloed van El Nina veel belangrijker dan een verminderde zonneactiviteit.
    Laten we hopen dat El Nina deftig uit de hoek komt... Patrick1973 op 28 jun 2016 14:58

Alle hulp om de temperatuur te temperen is welkom komende winter...
  • kanski
    Elite
    kanski op 30 juni 2016 · 10:02
    Of het tegenover gestelde...

Never ski faster than your guardian Angel can fly!
  • Dutchess
    Advanced
    Dutchess op 30 juni 2016 · 18:51
    Ja.
    Het kantelpunt is gepasseerd.
    (Zomteen dus maar Wesurf? of We barrel?)

En niemand weet natuurlijk echt wat dat gaat betekenen, maar een huisje hoog in de bergen met een superzonnecel op het dak en zijn eigen drinkbare waterbron begint toch wel heel erg aantrekkelijk te klinken.
    We dont stop playing because we grow old, we grow old because we stop playing
  • Patrick1973
    Beginner
    Patrick1973 op 30 juni 2016 · 22:11
    Het probleem is dat dus niemand weet wat de effecten van zo'n veranderingen zijn, niet op korte termijn en niet op lange termijn.
    Eén ding geloof ik alvast rotsvast, is dat zo'n veranderingen gevolgen gaan hebben. Wat waar en hoeveel ? Dit is volgen mij redelijk 'uncharted terrain'.

Dat er voor drinkbaar water oorlogen gaan uitgevochten worden is zeker, en onvermijdelijke in sommige landen of regio's.
  • EmileHendrix
    Advanced
    EmileHendrix op 1 juli 2016 · 00:05
    Alle mogelijke ellende is 1 (groot) ding. Maar voorlopig ben ik zelf vooral nog aangenaam verrast over de hoeveelheid interessante informatie die we met z'n allen kunnen delen over de hele wereld op 't internet (bedankt @kanski , weer een stukje wijzer).

(En nu de laptop weer uit en onder de wol om minder stroom te verbruiken en die kolencentrale in Rotterdam een tikkeltje minder te laten ronken...)
  • meteomorris
    Tourist
    meteomorris op 1 juli 2016 · 08:41
    @EmileHendrix, wat ben je dan wijzer geworden?
  • EmileHendrix
    Advanced
    EmileHendrix op 1 juli 2016 · 10:43
    Nou, ik had nog niet eerder op een rijtje gezien dat factoren (zoals mogelijke invloed van wisselende zonne-activiteit) een invloed hebben op een veranderend systeem op aarde (dat er interactie optreed tussen het noordelijk en zuidelijk halfrond). Ik zie er absoluut geen direct causaal verband tussen, maar mijn 'speelveld' (lees kennis) is weer een stukje verder opgerekt in de zin dat dit soort factoren van dag tot dag boven mijn hoofd bij elkaar komen en dat ik er met nog meer verbazing naar kijk. Hoe meer ik weet, hoe minder ik weet.
  • Patrick1973
    Beginner
    Patrick1973 op 1 juli 2016 · 11:40
    Een mogelijke gevolg lijkt mij te leiden naar meer neerslag tijdens de wintermaanden, maar dan wel op grotere hoogte als sneeuw en in de lagere gebieden als regen....

Meer neerslag (sneeuw) op hoogte is dan weer goed nieuws voor de gletsjers.

Voor mij als poederliefhebber maakt dit de zaak nog een beetje moeilijker omdat het meteovenster smaller zal worden, aan de andere kant is meer sneeuw wel goed nieuws.

En idd hoe meer waarneembaar is, hoe groter mijn verbazing. Het lijkt mij duidelijk dat de mens hier wel een rol inspeelt, maar andere elementen kunnen hier ook een rol in spelen. Denk maar aan Ijslandse vulkanen, waarvan er nu weer eentje blijkbaar onder druk komt. Daar zijn de meningen ook al verdeelt over...
  • ieism
    Tourist
    ieism op 1 juli 2016 · 12:38
    Is dit niet gewoon een min of meer normaal fenomeen? Ik bedoel, het ziet er leuk uit op het filmpje, maar het lijkt me ook niet ondenkbaar aan te nemen dat dit in het verleden ook al soms gebeurde maar we het mooie filmpje gewoon niet hadden...

De evenaar is ook maar gewoon een denkbeeldige lijn mensen, er staat geen muur ofzo toch? Als de beide jetstreams gewoon in een kronkelige bui zijn, hebben ze misschien gewoon zin om eens aan de ander kant te gaan kijken.
    splitfest.nl
  • xos
    Tourist
    xos op 1 juli 2016 · 12:41
    Klopt, dit gebeurd regelmatig en is niks nieuws.
    Hoop stemmingmakerij.
  • EmileHendrix
    Advanced
    EmileHendrix op 1 juli 2016 · 12:56
    http://www.bbc.com/news/science-environment-36674996...

Nou, als ik het goed lees gaan er nog dingen de goeie kant op wat betreft de menselijk handelen en 't gat in de ozonlaag 😋
  • ieism
    Tourist
    ieism op 1 juli 2016 · 13:05
    splitfest.nl
  • EmileHendrix
    Advanced
    EmileHendrix op 1 juli 2016 · 13:28
  • Dutchess
    Advanced
    Dutchess op 2 juli 2016 · 10:08
    Ja, dat is natuurlijk het vervelende bijprodukt van de internettijd. Je weet niet wie waarheid spreekt en wie onzin, en iedereen kan overal op het net vol dedain roepen dat wat de ander roept onzin is.

Daarom heb ik er graag wat onderbouwing bij, en uitleg en zo. Waar iemand anders dan weer van kan zeggen dat het totale bullshit is, totdat iemand de tijd neemt om het helemaal uit te zoeken. Wat dan vervolgens weer voor flauwekul wordt uitgemaakt, en zo blijven we lekker bezig.

De man in het fimpje boven gepost door kanski vertelt dat door de warmte op de equator er daar een dikkere luchtlaag ligt dan elders. (Ik kan me de kaartjes nog herinneren van vroeger op school dat er op de equator altijd een hoog ligt dat het laag van weetikveel welke breedtegraad dan weer aanvult. Als ik me goed herinner heeft meteomorris ook zo'n plaatje in zijn weercursus. Vlak voordat ie begint over de rotatie van de aarde en overheersende windrichtingen etcetera etcetera. Maar ik werk hier met vage herinneringen, ik weet geen donder van hoe het weer globaal eigenlijk werkt.

Die "bobbel" in de luchtlaag zorgde er altijd voor dat de jetstream van noordelijk en zuidelijk halfrond dus niet gezellig bij elkaar op bezoek konden gaan, ook al hadden ze het gewild. (Ze waren overigens niet vaak in een kronkelige bui, is me ooit eens verteld) Nu komen ze voor het eerst sinds mensen naar het weer zijn gaan kijken dus wel gezellig bij elkaar op de thee. Althans, dat is wat dit filmpje vertelt, maar als gezegd, ik weet geen donder van het weer. Het kan zijn dat het complete onzin is wat hij daar vertelt. En ik hoor graag van iemand waarom en hoe het dan wel zit. Met twee zinnetjes dedain zeggen dat het onzin is, zonder enige onderbouwing te geven, dat kan elke jan oetlul wel doen (en die doen dat dus ook) en daar heb ik niks aan want ik leer er niks van en zo blijf ik altijd dom. En ik wil graag leren. Net zoals Emile.

Dus kom maar op. Leg me uit hoe het werkt. En waarom dit supernormaal is en deze man aan stemmingmakerij doet (wat goed kan zijn. Maar ik wil weten waarom, als je zoiets op het forum poneert)
  • Dutchess
    Advanced
    Dutchess op 2 juli 2016 · 10:12
    Overigens wil ik graag nog wat meer aan stemmingmakerij doen:
    http://www.climate-lab-book.ac.uk/spirals/
  • Dutchess
    Advanced
    Dutchess op 2 juli 2016 · 10:13
    jammer, gifje werkt niet, dus gewoon maar de link volgen in mijn post hierboven..
  • EmileHendrix
    Advanced
    EmileHendrix op 2 juli 2016 · 13:06
    Ha! Interessant! We kunnen het weer eens over Hadley-cellen enzo gaan hebben 😃
    http://www.metoffice.gov.uk/learning/learn-about-the-weather/how-weath...

Omdat de Hadley cellen aan de evenaar relatief groot en de polaire cellen relatief klein zijn (zie metoffice bron) (en dus ook krachtiger/minder krachtig lijkt me) verwacht je weinig interactie tussen noord en zuid en dan maakt de meneer uit Kanski's filmpje gewoon een interessante waarneming. En daarin zie ik nog een reden waarom dit geen stemmingmakerij is @xos en ook niet iets waar je van verwacht dat het vaak voorkomt. Beetje gerommel rond de evenaar ja, luchttransport van pool tot pool nee, lijkt me niet gebruikelijk @iesm.

Het hangt er natuurlijk vanaf hoe je het tekent/hoe 'sterk' zo'n cel echt is, maar als de polaire cellen gebruikelijk minder zijn en de Hadley cellen juist sterk, is het gewoon raar om luchtransport van pool tot pool te zien, dwars door de evenaar heen zoals in 't filmpje.
  • xos
    Tourist
    xos op 2 juli 2016 · 14:32
    Ok, ik ben geen klimaat/weer guru dus ga geen poging doen om het uit te leggen, dat kan ik niet en komt neer op wat google werk wat ieder zelf kan doen. Ten tweede, ik heb niet het hele filmpje bekeken maar was er na een paar minuten al klaar mee.

Als een wetenschapper inderdaad iets ziet van dergelijke impact dan kan je verwachten dat hij:
    1. een literatuurstudie doet om de claims te toetsen
    2. navraag doet bij experts om je observatie en hypothese te toetsen

Je gaat niet een youtube filmpje maken waarin je vermoede -want dat is het en niks meer op dat moment, geeft hij zelf ook tussen neus en lippen aan in het begin- op zo'n manier etaleert dat het in no-time viral gaat en sommige mensen bang maakt. Ik kreeg dus snel het idee dat het een sociaal wetenschappelijk onderzoek was om te zien hoe mensen reageren op dergelijk nieuws.

Na een paar minuten ben ik dus gestopt met kijken en heb gezocht op internet. Gezien de schaal van zijn claims moet daar een response op zijn gekomen door experts. Zodoende vond ik dit: https://www.washingtonpost.com/news/capital-weather-gang/wp/2016/06/30... waarin diverse mensen aangeven dat er niks van klopt. Inmiddels heeft hij zijn post aangepast en een addendum geschreven.

Schijnbaar ligt het woord stemmingmakerij nogal gevoelig. Maar ik noem het dus zo door de manier waarop hij het brengt en niet eens gebaseerd op de discutabele inhoud.
  • EmileHendrix
    Advanced
    EmileHendrix op 2 juli 2016 · 14:52
    Bedankt voor 't delen @xos
    Ik moet zeggen dat de bangmakerij van de meneer me volledig voorbij is geschoten en dat het me te doen was om het optreden van het verschijnsel. En dat blijkt nu inderdaad niet denderend zeldzaam. (Maar 'k blijf 't een opvallend verschijnsel vinden)
    ...
    To be clear, the hypothesis that global warming is destabilizing the polar jet stream is a legitimate idea that has been published in peer-reviewed journals, though it remains controversial. But even the scientist who developed the hypothesis, Jennifer Francis, a professor of meteorology at Rutgers University, suggested it had been misapplied by Scribbler and Beckwith. “I’d say cross-equator flow cannot be unprecedented, maybe not even all that unusual,” she said.
    ...
  • Dutchess
    Advanced
    Dutchess op 2 juli 2016 · 15:16
    Dank aan @EmileHendrix en @xos voor het delen van interessante links. Daar ben ik blij mee.

Het is niet het woord stemmingmakerij dat me hier in het verkeerde keelgat schoot overigens, maar het feit dat het twee zinnetjes waren met verder niks. Dan weet ik nog niets. Ik ben het met je eens dat iedereen wel een uitgebreide google zoekerij kan doen, maar als ik dat ga doen met alles waar ik geinteresseerd in ben, dan heb ik drie levens nodig, en dagen van 48 uur. Plus, wat ik op google kan vinden is ook zeer vaak van dubieuze kwaliteit. En ik weet eigenlijk niet precies welke website en welke organisatie ik nou wel of niet kan vertrouwen en waarom. Het internet probleem, kortom.

maar als je zegt: dit is pure stemmingmakerij want bla bla link bla link en link, dan heb ik geen enkel probleem met dat woord, en ik vind het tof dat je antwoordde, je redenen uitlegde en een resultaat van je eigen google zoekwerk deelde, scheelt mij weer een paar minuten zoekwerk naar weerverschijnselen. (Wat ik nog niet gedaan heb want andere dingen aan het doen en kom er vandaag ook niet meer aan toe) Dus dank @xos
  • meteomorris
    Tourist
    meteomorris op 7 juli 2016 · 14:30
    Zomaar wat grafieken om het denken te stimuleren...

De ijsbedekking anno nu:

CO2 emissie van vulkanen versus fossiele brandstoffen

El Niño is aan verdwijnen, La Niña dient zich aan:

De methaan emissie van de afgelopen eeuw(en)
  • mhilberts
    Beginner
    mhilberts op 7 juli 2016 · 17:32

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro