Snowpulse o-ring kit

• twintipmafia
    Advanced
    twintipmafia op 15 november 2016 · 13:54
    Iemand een idee waar ik een o-ring kit kan kopen om m'n snowpulse zelf te vullen. Je moet telkens dat o-ringetje vervangen. België of Nederland, maakt nie uit, kan toch verstuurd worden. Had even op het net gezocht maar vond ze precies enkel in de States. Grtz
  • Mars
    Tourist
    Mars op 15 november 2016 · 17:49
    Ik heb een ABS. Ik weet of het in Nederland setjes geeft.

O-ringen geeft het in de onderhoudswereld in alle maten, materialen en hardheden.
    Als je die gegevens hebt kun je universele o-ringen bestellen.

De truc van leveranciers van apparatuur is dat ze standaard onderdelen met eigen onderdeelnummers coderen en dan het x-voudige vragen. 30 Dollar voor een paar ringetjes, stikkertjes, een pinnetje en iets wat op een tandenstoker lijkt gaat hard die kant op.

De maat wordt aangegeven in de Binnendiameter x Snoerdikte
    Die is zeer belangrijk voor een goede werking. Een gebruikte O-ring zal zijn vervormt. Je kunt de oude niet zo maar opmeten. Houd rekening met de vervorming.
    Het geeft ook ontwerpregels voor de compressie bij statische en dynamische afdichtingen. Met wat reverse enginering zou je ook achter de maat kunnen komen.

De hardheid is ook van groot belang voor de goede werking. Daar geeft het metertjes voor.

Chemische resistentie is in een airbag niet van belang. Het materiaal moet wel zijn hardheid houden bij kou. Ik verwacht niet dat er uitzonderlijk materiaal is toegepast.

Als je met de ringetjes naar een goede (industrie gerichte) vakhandel gaat heb je grote kans dat ze ringetjes voor je hebben en dat je voor een paar Euro met een voorraadje naar huis gaat. Zorg er voor dat je ze donker, koel en niet te lang bewaard.

Disclaimer:
    Een airbag is veiligheidsapparatuur. Zorg dat je verdomt goed weet wat je doet. Anders gewoon de originele onderdelen bestellen!
  • Patrick1973
    Beginner
    Patrick1973 op 15 november 2016 · 20:36

Het materiaal moet wel zijn hardheid houden bij kou. Ik verwacht niet dat er uitzonderlijk materiaal is toegepast.

quote]

Ik kan je ten stelligste aanraden van alleen originele gekeurde onderdelen te gebruiken, als je niet in staat bent van de juiste o-ring maat en compound te selecteren speel je met 'vuur'.
    Als je de goede werking van je airbag wilt riskeren omwille van een goedkopere o-ring, vind ik dat een bijzondere domme keuze. Kan je evengoed op stap gaan zonder airbag.

De temperatuur heeft een enorme impact hoe rubberachtige materialen zich gedragen. Een goedkope rubbermengsel zal bij -10°C keihard zijn en breken bij belasting terwijl anderen bij -30°C perfect flexibel zijn.
  • evr66
    Beginner
    evr66 op 15 november 2016 · 21:00
    Ken de fysieke plek niet van het ringetje. Of 't kritisch is hangt er ook van af of het gedeelte betreft van cartridge naar de airbag toe of alleen het (zelf)vulsysteem. In 't 2e geval zou ik eens informeren bij een plaatselijke scubashop. Hebben in het algemeen heel veel varianten op voorraad. Slechtste geval werkt t vullen niet, alsnog t officiële onderdeel bestellen dan. Als 't in het primaire deel zit zou gewoon origineel bestellen. Wellicht de nieuwe na ontvangst (precies!) name ten voor een volgende keer.
  • Markie
    Advanced
    Markie op 15 november 2016 · 23:47
    @Twintipmafia Als je het zelf wil doen en technisch weet hoe dit werkt gewoon zo'n setje uit de USA bestellen en als sample laten versturen. Alleen heb je dan ook nog het vulgedeelte nodig zodat je de fles ook weer kunt afvullen. De piston waarom de o-ring gemonteerd zit zou ik ook gelijk bij bestellen omdat je waarschijnlijk niet weet hoeveel deze tas "getrokken" is. Die piston kan krom worden.
    Probeer anders gewoon bij Bever langs te brengen of neem contact op met MAMMUT.

Ik heb zelf ooit een Mammut hervulbare fles gekocht, die is iets simpeler uitgevoerd met slechts twee metalen ringen, maar heb nooit de moeite genomen om zelf te hervullen. Kost meer geld, moeite, stress dan het waard is.

@evr66 het is idd een kritisch onderdeel, het betreft het activeringsmechanisme en is een zeer kleine o-ring, geen standaard duikshop afmeting.

Volg bij veiligheidsmaterialen altijd de aanwijzingen van de leverancier op en gebruik dus ook spare parts aangeboden door de hen. Ook al betaal je dan veelal "teveel geld" je koopt wel je eigendommeschuld af 😉

Succes!
    Snowsurfing rules :) www.dryboards.nl
  • evr66
    Beginner
    evr66 op 16 november 2016 · 07:32
    Wanneer het idd omring activering betreft zou ik 't risico niet nemen.
  • martijnuiterwijk
    Beginner
    martijnuiterwijk op 16 november 2016 · 08:53 was naar beneden maar net zo makkelijk als naar boven
  • mitely
    Expert
    mitely op 17 november 2016 · 21:58 Mitely
  • Markie
    Advanced
    Markie op 21 november 2016 · 17:20
    Hi

of kijk op deze HP.

https://www.bergzeit.de/mammut-kartusche-refill-kit-20er-pack-oz/...

groetjes
    mitely op 17 nov 2016 21:58

Dat zijn de Mammut refil metalen plaatjes niet de o-ringen.

@twintipmafia al wat gevonden?
    Snowsurfing rules :) www.dryboards.nl
  • twintipmafia
    Advanced
    twintipmafia op 21 november 2016 · 19:19
    Idd die metalen plaatjes hebben ze me ook ns doorgestuurd, had gevraagd achter de o-ring kit maar kreeg deze toen thuis aan. Heb er nog geen besteld, moet er eens werk van maken. Alleszins allemaal bedankt voor de reacties. Grtz
  • mitely
    Expert
    mitely op 22 november 2016 · 12:05
    Hi

of kijk op deze HP.

https://www.bergzeit.de/mammut-kartusche-refill-kit-20er-pack-oz/...

groetjes
    mitely op 17 nov 2016 21:58

Dat zijn de Mammut refil metalen plaatjes niet de o-ringen.

@twintipmafia al wat gevonden? Markie op 21 nov 2016 17:20

Als je de Cartridge met een Manometer hebt hebt je deze verpakking nodig. alles is erin wat je nodig hebt.
    (ook ringtjes...)
    Mitely
  • Rogier
    Elite
    Rogier op 22 november 2016 · 12:49
    Je weet dat de cartridges tegenwoordig gratis zijn bij inlveren van oude, eventueel portokosten (en allemaal van Carbon). Ik zie geen reden om ze nog zelf te vullen.
  • ThomasBe
    Beginner
    ThomasBe op 22 november 2016 · 13:00
    Gratis omruilen van Mammut cartridge kan oa bij K2/De Kampeerder in Antwerpen.
    http://www.kampeerder.be/nl/contact

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro