Welke verrekijker..

• Dennnnis
    Beginner
    Dennnnis op 29 november 2016 · 08:56
    Ik overweeg al langer een verrekijker te kopen, en nu zijn de feestdagen het perfecte excuus.
    Belangrijk voor me is vooral de maat en kijk comfort.
    Dat laatste schort er nog wel eens aan.
    Uiteraard bedoeld voor de bergen maar ook hier goed bruikbaar.
    Iemand tips en ervaringen?
    sneeuw, pffff
  • Ee1co
    Advanced
    Ee1co op 29 november 2016 · 09:14
    De tip die ik voor je heb is: bepaal je budget en bepaal waar je de kijker voor wilt gebruiken en ga dan verschillende kijkers uitproberen.

Ik heb deze zomer een fijne kijker gekocht en ben bij Bever goed geholpen. Uiteindelijk heb ik gekozen voor een Bynolyt Traveller 8x26. Het eerste getal geeft de vergroting aan. Een kijker die 8x vergroot kan uit de hand nog een rustig beeld geven. Het tweede getal geeft de diameter van het objectief aan, dit bepaald het lichtverzamelend vermogen. Hoe groter dit getal hoe beter je de kijker in schemering kunt gebruiken. In mijn geval is dit 26 wat niet erg hoog is. Ik vind de kijker overdag prima kijken en gebruik in schemering was voor mij niet van het grootste belang, omdat deze kijker licht en compact is heb ik voor deze kijker gekozen.
  • ieism
    Tourist
    ieism op 29 november 2016 · 09:50
    Ik zou voor freeriden een monoculair nemen. De helft van het gewicht en afmeting, en net zo bruikbaar.
    Een monoculair dat net zo duur is als een kleine kijker is vaak gewoon iets beter van kwaliteit qua glas. Wel is het gezichtsveld wat kleiner in de breedte, maar zelf vind ik dat niet zo'n probleem.

De vergroting is een beetje afhankelijk van waarvoor je 'm gaat gebruiken. 10x gaat wat mij betreft nog prima om terrein te spotten of gewoon te tuureluren, maar meer dan dat niet. Als je een vogelaar bent is dat misschien weer anders, dat weet ik niet.
    Let op gecoat glas en damp/waterdicht, anders heb je binnen no time een onbruikbare kijker in de sneeuw.

Bovendien zou ik naar een goede winkel gaan, en wat dingen proberen. Bij Bever kan je niet echt ver kijken meestal, het is wel handig om het verschil in vergroting en gezichtsveld gewoon te proberen.
    splitfest.nl
  • Aryen
    Advanced
    Aryen op 29 november 2016 · 11:06
    Wat ieism zegt.
  • Haas
    Expert
    Haas op 29 november 2016 · 17:21
    Zorg voor een flink budget! De kwaliteit tussen dure en goedkope kijkers is significant. Zelf heb ik een hele tijd met een goedkoop ding rondgelopen totdat ik eens door de carl zeiss van martijn schell keek... man! wat was dat een verschil in scherpte met die van mij. Heb toen oom een (second hand) zeiss 8x20 gekocht. Helemaal prima voor het checken van lijnen e.d.
    There are no secrets, only information you don't yet have...!!
  • SPAM
    Advanced
    SPAM op 29 november 2016 · 20:07
    Afgelopen jaar een Barr&Stroud 12X50 kijker gekocht. Was nog prima te doen qua stabiliteit en gewicht. De lichtsterkte bij 50mm is echt goed. Als gewicht een issue is zou je ook de volgende mono kunnen overwegen: http://www.verrekijker-expert.nl/barr-stroud-sprite-mono-10x50...
    Wie niet chased moet veel weken boeken!
  • Constant
    Beginner
    Constant op 29 november 2016 · 22:10
    Ik heb een Canon 10X gekocht met image stabilisation, het beeld is niet alleen haarscherp maar ook trillingsvrij 😃

Niet de lichtste, ook niet de goedkoopste.
    Beginner , beginner en nog eens een beginner..................
  • xs2arjan.
    Advanced
    xs2arjan. op 30 november 2016 · 20:39
    @Haas , pfff denk je een beetje aan mijn hart/portefeuille !!!!
    ga ook maar eens marktplaats checken........
    xs2arjan
  • Rogier
    Elite
    Rogier op 30 november 2016 · 22:49
    Heel goedkoop is slecht, dat sowieso. Maar er bestaat gelukkig ook nog iets onder Zeiss 😉

Ik heb 18 jaar geleden een Bynolyt Seagull 12x30 gekocht. Het fijne aan deze kijker is dat deze waterdicht is, dus er geen vocht tussen de lenzen kan komen en deze daardoor heel lang goed blijven en de coatingen niet beschadigen.
    Deze verrekijker heeft al duizenden, couloirs bekeken, en hij doet het nog perfect! Vrij compact en erg goed!
  • Poedertijn
    Beginner
    Poedertijn op 1 december 2016 · 14:01
    Ik heb zelf ook altijd een Bynolyt Butterfly mee als ik op pad ga. Voor het geval de ouwe vogelaar in me wakker wordt, maar ook zeker fijn om de berg af te speuren 😉 Persoonlijk vind ik dit een heel fijn kijkertje; stevig, compact, licht, wat wel fijn is als je gaat touren, én erg betaalbaar. Ik hoef me geen zorgen te maken als ik 'm ergens in mijn rugzak er bij prop. Het is zeker geen Zeiss (maar daarvan kun je al snel een paar dagen luxe poederen), maar ook zeker geen pruts kijkertje. Als je 'm echt wilt gebruiken om de details (rotsjes en oneffenheden) in een couloir wilt bekijken, dan zou je misschien een 10x of 12x à la Rogier moeten overwegen. Ben benieuwd wat het wordt @Dennnnis
    My drug is white powder. Deep, white powder.
  • Dennnnis
    Beginner
    Dennnnis op 20 december 2016 · 19:47
    Allereerst thanks voor alle tips.
    Proberen en testen is de allerbeste overigens!
    Als je zelf nog niet zoveel door een verrekijker hebt gekeken net als ik dan moet je gewoon het verschil gaan ervaren!
    Hoever wil je kijken, hoe groot en zwaar mag hij zijn, wat is je een helder beeld waard ,etc.
    Uiteindelijk gekozen voor een kijker van de vogelbescherming, Stern 8x32.
    Heb zelf niet zo'n extreem vaste hand en dat merk je direct bij een 10x32/42...
    Je gaat hem daarbij wat krampachtiger vasthouden wat ik minder fijn vond.
    Verder vond ik de 42 wat groot en de 32 is al ontzettend fijn in de ochtend en schemer.
    Daarbij vond ik betere lenzen/coatings het geld simpelweg niet waard..
    Fijn dingetje, gaan we nog veel plezier van hebben!
    sneeuw, pffff
  • Poedertijn
    Beginner
    Poedertijn op 21 december 2016 · 08:47
    Uitstekende keus lijkt me 😃 veel plezier er mee.
    My drug is white powder. Deep, white powder.
  • vasco
    Advanced
    vasco op 21 december 2016 · 18:35
    Beetje laat, maar toch nog een aanvulling. De diameter van de lenzen bepalen vooral de licht inval. Als je vooral overdag wilt kijken is 8x20 voldoende. Wil je ook in de schemer veel zien, heb je grotere lenzen nodig. Ik heb zelf een 8x30, maar die vind ik al vrij groot om tijdens het skieen mee te nemen. Zo'n ultracompact ding wat in je broekzak past heb je vaker bij je.
  • Mars
    Tourist
    Mars op 25 december 2016 · 10:08
    Ik was ook op zoek naar een kijker als opvolger van mijn 8 x 25 minikijker (al staat er iets anders op).
    Ik ben uitgekomen bij een ouder model van de West Duitse Zeiss 8x20

Misschien niet de kwaliteit van een full size Conquest maar meer dan voldoende voor overdag lijnen te bestuderen en vele malen beter dan chinees materiaal.
    Kleiner opvouwbaar dan de huidige goede minikijkers. 87x64x27 mm
    Slechts 125 gram.
    Ruim verkrijgbaar uit oude voorraad of tweedehands.
    Bij sommige modellen moet je links en rechts individueel scherp stellen. Voor iemand die snel dieren wil bekijken onacceptabel. Maar voor lijnen te spotten niet van belang.
    Het huidige model kost 500 Euro. Met prijzen vanaf 100 ≈ 125 Euro op (Kleinanzeigen)Ebay waren deze ruim binnen mijn budget.

Let bij tweede hands op goede kwaliteit: coatings en collimering in orde. Geen krassen, stof, schimmel of vervalsing.
    Zoals alles wat gewild is, worden ook deze kijkertjes in het verre oosten nagemaakt:
    https://thecounterfeitreport.com/product/353/Conquest-Binoculars-8x20....
    Brildragers moeten de “B” versie kopen. Die hebben rubberen oogschelpen.

Voor wie er ook een wil:
    http://www.ebay.de/itm/Zeiss-8x20B-/401247243690?hash=item5d6c330daa:g...
    http://www.ebay.de/itm/Carl-Zeiss-West-8x20-Fernglas-binoculars-inkl-T...

Het geeft ook mooie alternatieven van Leitz Trinovid
  • xs2arjan.
    Advanced
    xs2arjan. op 25 december 2016 · 12:29
    @Mars dit draadje heeft me nieuwschierig gemaakt en na flink wat gegoogled te hebben kloppen de uitspraken van @Haas en @Rogier. Zeiss, Searovski en Leica voor als je er echt geld voor over hebt!! Ik schrok me rot van die prijzen!! Bynolyt als zeer goed beter betaalbaar alternatief.

Op marktplaats kwam ik een Zeiss 8x20b tegen die inmiddels per post onderweg is (hoop ik).
    En die zijn idd, tussen de €100 en €150 2e hands te vinden. Met een beetje geluk scoor je zo wat naar je wensen en budget 😉
    xs2arjan

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro