Hoofdlampen

• Tim3
    Beginner
    Tim3 op 23 december 2016 · 19:17
    Ik gok dat we bijna allemaal een hoofdlamp (mee) hebben (onderweg). Wil mn oude Petzl Tikka plus vervangen en heb de Black Diamond Storm (250 lumen versie) op het oog. Wil iets waterdichts en voldoende breed licht om mee te hiken, skiën, hardlopen. Wat hebben jullie en briljante alternatieven zijn zeer gewenst! Kon verassend weinig topics hierover vinden op t forum.
    'Go, go on that great adventure' - Jeremy Jones (Higher)
  • JaapvR
    Tourist
    JaapvR op 23 december 2016 · 22:32
    Ook die blackdiamond. Idd een prima ding.
    Echt waterdicht (eg zeewater over t dek) bestaat niet, inrollen met rubber of pvctape werkt best goed. Regen en sneeuw is uberhaupt noot een probleem.
    (Hard) Skien in donker: moonlight of magicshine oid. Externe batterij is nooit echt een probleem. 2000lm is relaxed, meer is altijd beter (en duurder).
  • martijnuiterwijk
    Beginner
    martijnuiterwijk op 23 december 2016 · 22:55
    Heb zelf de bd storm. Zeer tevreden over. Zou zelf evt wel willen upgraden naar zonlicht dit ivm andere activiteiten . Maar dan zit je met een behoorlijk prijsverschil.
    was naar beneden maar net zo makkelijk als naar boven
  • SportGillie
    Advanced
    SportGillie op 24 december 2016 · 04:02
    https://www.sportpursuit.com/accessories/lights-reflectives-torches...
    Misschien kun je hier slagen. Heb vanmiddag mijn Silva Otus II voor een mooi prijsje binnen gekregen. Die is helaas uitverkocht. Maar er zijn nog wat verschillende merken en modellen in de aanbieding
    Live to ride, ride to live
  • Tim3
    Beginner
    Tim3 op 26 december 2016 · 13:43
    Thanks, dan denk ik dat ik met de BD storm niet fout kan gaan!
  • tjoep2
    Beginner
    tjoep2 op 30 december 2016 · 22:50
    btw, ik heb een cheap china ding gekocht waar ik best over tevreden ben.
    zoiets: https://www.aliexpress.com/item/Mini-4-Modes-Waterproof-800Lm-CREE-R3-...
    De hechting aan de band is niet het beste, maar dat lost wat ducktape wel op. Qua lichtopbrengst even goed indien zelf niet beter dan mijn petzls die ik had/heb. Nooit getest of het wel echt waterdicht is.
  • Rob64
    Advanced
    Rob64 op 31 december 2016 · 09:14
    Nog in aanvulling van hetgeen @tjoep2 schrijft, ook ik heb naast mijn Petzl lampje 2 van die China lampjes, namelijk diegene met een berg aan licht. Ik moet heel eerlijk zeggen dat die dingen het uitstekend doen.
    Er zit wel een duidelijk verschil in gebruik tussen die twee lampen. Van de meest krachtige (lijkt wel op het groot licht van een auto) gaat de accu ongeveer twee uur mee waarbij de lamp in een keer uit gaat, hetgeen wel bijzonder vervelend kan zijn. Bij de tweede lamp merk je dat als de accu leeg raakt (na ca 4 uur) de licht opbrengst afneemt ipv direct op zwart te gaan.
  • xs2arjan.
    Advanced
    xs2arjan. op 31 december 2016 · 10:37
    Heb zelf een BD type?, maar in een tijdschrift zag ik deze : www.olightworld.net ziet er op papier handig en goed uit.
    xs2arjan
  • Mars
    Tourist
    Mars op 31 december 2016 · 13:31
    Ik heb ook nog ergens zo'n chinees lampje. Ooit ergens gekregen en al heel snel in een hoek beland.

Licht geeft ze genoeg. Er is alleen niet goed over het ontwerp nagedacht. Je zet ze aan en uit met een drukknopje op de bovenzijde. Met handschoenen is ze perfect te bedienen. Maar telkens als je ze in een jaszak of rugzak stopt, gaat ze ook aan en moet je de batterijen er uit halen.
    Bij Petzl en BD zal er over de bediening zijn nagedacht. Maar lichtopbrengst is niet het enige waar je bij chinees materiaal op moet letten.
  • Jozua
    Advanced
    Jozua op 31 december 2016 · 18:36
    Ik heb de Petzl Reaktik, grote fan aangezien veel lumens wanneer je het wil en niet overdreven veel wanneer overbodig. Mogelijkheid om zowel micro usb als gewoon AAA batterijtjes te gebruiken vind ik ook interessant. En tenslotte, dat rode lichtje gebruik ik best regelmatig om anderen in de hut/tent/bivak niet te wekken.
    http://mountcoach.be/ // RAB // Lowe Alpine // Petzl // K2
  • AartvanA
    AartvanA op 9 januari 2017 · 13:01
    Ik heb wel een leuk alternatief. De hoofdlamp die ik voor mountainbike gebruik. De Magicshine MJ-872R.

1600 lumen, 2.2 uur op max vermogen kan op je helm worden bevestigd, met externe accu. Als je echt heel veel licht wil tijdens de afdaling. Voor korte trips prima te doen. Niet echt voor hardlopen.
  • Tim3
    Beginner
    Tim3 op 9 januari 2017 · 13:07
    Goede tips! Heb uiteindelijk (toch) voor de Black Diamond Storm 250 lumen gekozen. Wat een bak licht vergeleken met mijn Petzl. Niet zo'n prive zon als sommige genoemde hoofdlampen, dus weet niet of er mee skiën te doen is.. maar touren en hiken lijkt mij wel. Grootste voordeel vind ik het kleine ledje voor dichtbij. Die geeft zo'n egaal difuus beeld (geen sterke of zwakke punten, helemaal vlak) op zn laagste stand dat je heel makkelijk overzichtelijk licht hebt om dingen in je buurt te doen. Ga hem dit weekend vast testen in de sneeuw!
  • martijnuiterwijk
    Beginner
    martijnuiterwijk op 9 januari 2017 · 13:31
    Prima keuze. Tevens het rode en groene licht doet het ook goed in zonsondergang of opgang.
    Touren en hiken moet zeker ermee lukken. Thans ik heb er al een paar hikes mee gemaakt.
    was naar beneden maar net zo makkelijk als naar boven
  • ieism
    Tourist
    ieism op 9 januari 2017 · 13:43
    Voor afdalen werkt een hoofdlamp die ver schijnt, in combinatie met een kleiner lampje dat zo laag mogelijk gemonteerd zit en de grond verlicht het beste.
    Het lage lampje zorgt dat je contouren in de sneeuw ziet. De hoofdlamp is om dan ver weg te kijken. Met deze combi, bij mij iets van 2000lumen, kan je eigenlijk gewoon volle snelheid afdalen in redelijk open terrein. Met alleen een hoofdlamp lukt mij dat niet echt.
    splitfest.nl

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro