Leestip: Skitour-Magazin.de met test van 8 typen airbag / rugzakken

• svenk
    Advanced
    svenk op 27 december 2016 · 12:05
    Voor iedereen die niet afreist naar de Piemonte en tandenknarsend een dansje doet:
    Skitour-Magazin: https://issuu.com/poschi.a/docs/ausgabe_4_16/14

Check: http://www.skitour-magazin.de/index.php voor het gehele magazine.
    If in doubt, don't go out!
  • Cheizz
    Beginner
    Cheizz op 27 december 2016 · 13:11
    Interessant artikel. Thanks.

Vraag:
    Ik ben me aan het oriënteren voor de mogelijke aanschaf van een airbag. Voor de rugzak heb ik wel eisen (niet te groot, ik ben geen grammen-bespaarder, goede pasvorm uiteraard, ski-carry moet praktisch zijn) en kan ik mij wel prima zelf oriënteren.
    Maar zijn er veel verschillen in de gebruikte systemen voor de airbag? Zitten er echte marketing-systemen tussen (als in: leuk bedacht, maar werkt niet echt of is de hogere prijs niet waard)? Of kan ik me op de rugzak zelf concentreren en is elk systeem verder in gemak en zekerheid van gebruik en hergebruik vergelijkbaar? Of zijn er echt zaken die ik moet weten, vermijden of vooral wel moet hebben?
    gigiski.com | deskiclub.nl
  • svenk
    Advanced
    svenk op 27 december 2016 · 13:23
    Naast pasvorm kijk ik naar: gewicht, eenvoudig ski-carry, verkrijgbaarheid patronen en verdeling van enkele vakken. Bv je schepblad in een apart vak weg kunnen steken na een oefening zodat je rugzak niet nat wordt van binnen, is wel praktisch.

Een lichte rugzak waarvan het rugpand vervormt als er ski's mee gedragen worden zoals in de test zou voor mij persoonlijk echt een no-go zijn.

Ik ga ervan uit dat alle systemen 'zeker' zijn, waarbij er eerder hier wel discussies/beelden waren over dat de SnowPulse met nek/hoofdbescherming voordeel zou hebben tov bv een ABS...
  • svenk
    Advanced
    svenk op 27 december 2016 · 13:24
    Weet iemand waar bv de AlpRide patronen van Scott verkrijgbaar zijn in Nederland?
  • Cheizz
    Beginner
    Cheizz op 27 december 2016 · 13:38
    Die verkrijgbaarheid van patronen is wel een puntje ja. ik zit te kijken naar die Arva... Patronen vooral/alleen aan de Franse kant van de Alpen makkelijk te krijgen? Iemand info?
  • ieism
    Tourist
    ieism op 27 december 2016 · 13:46
    ANDERHALVE KILO! [rent gillend naar de winkel]
    splitfest.nl
  • QmaartenQ
    Beginner
    QmaartenQ op 27 december 2016 · 14:55
    Ik heb besloten om toch voor de Jetforce te gaan. Geen gedoe meer patronen en in vliegtuigen. Bovendien kun je nog eens oefenen voor de routine 😃
    Oke wel wat zwaarder, maar dat moet dan maar.
    powpowwowjippiajippieee
  • thaisie
    Beginner
    thaisie op 21 maart 2017 · 11:04
    ik zit nu ook te denken aan een alpride systeem. Ik kijk nu vooral naar de Scot Air free 12 liter, die is goed in de aanbieding. En heeft genoeg ruimte voor wat ik mee wil nemen.

Maar los van de verkrijgbaarheid in nl, hoe is het in de grotere gebieden? Kan daar namelijk ook niets over vinden. Als die verkrijgbaarheid niet zo goed is dan neig ik toch wel eerder naar een ander systeem.
  • ieism
    Tourist
    ieism op 21 maart 2017 · 11:24
    Ik snap de vraag eigenlijk niet zo goed geloof ik. Jullie willen extra patronen in kunnen slaan voor als je meerdere lawines per week overleeft ofzo?
    Als je dat ding één keer per trip trekt lijkt me dat eigenlijk al best veel toch, of zie ik dat verkeerd? Dan ben je denk ik wel toe aan een paar daagjes piste of de terugreis. 😃

Ik ben al best wat jaren onderweg met veel mensen met een airbag, nog nooit heeft iemand een patroon nodig gehad. Dus speelt dat een rol in welke tas je koopt of eigenlijk toch niet echt.
    splitfest.nl
  • Tim3
    Beginner
    Tim3 op 21 maart 2017 · 11:57
    @ieism; voor mij niet. Als het nou een vermogen kostte om een vol patroon terug te krijgen na hem getrokken te hebben, dan was dat nog een drempel om er mee te oefenen, maar dat is in veel gevallen tegenwoordig (bijna) gratis. Daarnaast was ik van plan om hem 1x per seizoen te trekken als oefening, maar na 3-4 keer 'weet ik het wel' denk ik. Ik oefen alleen heel regelmatig blind op waar de hendel zit zodat ik het juiste voorwerp pak, meer heeft weinig toegevoegde waarde ondertussen denk ik. Dus ik zou me niet voornemen om hem elke trip te trekken en dat dus mijn keuze voor t type airbag laten bepalen. En inderdaad, als je hem hebt moeten trekken in een serieuze situatie dan verwacht ik niet snel daarna een nieuwe nodig te hebben, zeker niet dezelfde dag.
    'Go, go on that great adventure' - Jeremy Jones (Higher)
  • ieism
    Tourist
    ieism op 21 maart 2017 · 12:22
    De nieuwe Mammut 3.0 tassen kan je ook "testen" door de patroon te vervangen door een test dingetje. De airbag blaast zich dan niet op, maar je voelt wel waar de trigger zit en hoe hard je moet trekken totdat je klik hoort.
    Dat is toch een beetje waar het om gaat, dat die ballon opblaast geloof ik nou wel als je 'm af en toe laat checken.

splitfest.nl
  • markindealpen
    Beginner
    markindealpen op 21 maart 2017 · 13:22
    De nieuwe Mammut 3.0 tassen kan je ook "testen" door de patroon te vervangen door een test dingetje. De airbag blaast zich dan niet op, maar je voelt wel waar de trigger zit en hoe hard je moet trekken totdat je klik hoort.
    Dat is toch een beetje waar het om gaat, dat die ballon opblaast geloof ik nou wel als je 'm af en toe laat checken.

ieism op 21 mrt 2017 12:22

Handig! eens even bestellen
  • thaisie
    Beginner
    thaisie op 21 maart 2017 · 14:17

Als je dat ding één keer per trip trekt lijkt me dat eigenlijk al best veel toch, of zie ik dat verkeerd? Dan ben je denk ik wel toe aan een paar daagjes piste of de terugreis. 😃

Goed punt. En denk ik indd als je 1x keer zoiets meemaakt zal je misschien wel even klaar bent.

Qua beslissing van de tas ging het mij er meer om dat het wel beschikbaar zou moeten zijn, als er iets mis is op locatie. Dus uiteraard als het na alle voorbereiding toch nodig is.

Dus de beschikbaarheid van alpride refill setjes tegenover de mammut cardridges. De laatste schijnen beter beschikbaar te zijn. Wat een dikke aanname is want kan het nergens online terug vinden dat ze beter beschikbaar zijn. Dacht miscshien weet iemand hier meer over 😃.

En had indd die mammut 3.0 test dingen gezien. Maar dat werkt niet bij die Scot air met het alpride systeem. Maar wel een goed iniatief voor het testen.
  • Tjin
    Tjin op 21 maart 2017 · 14:24

ieism op 21 mrt 2017 12:22

Handig! eens even bestellen markindealpen op 21 mrt 2017 13:22

Jammer dat deze alleen voor de 3.0 versie zijn. Heb een oudere versie. Zou je ook gewoon kunnen trekken zonder patroon en daarna met de rest tool alles resetten?
  • Tim3
    Beginner
    Tim3 op 21 maart 2017 · 14:33
    @Tijn; precies mijn idee. Maar ik kom er niet helemaal achter of hij echt alleen compatible is met t 3.0 systeem of dat hij nu gewoon standaard bij een 3.0 zit? Heb zelf een 2.0 systeem. Volgens mij gebeurt er vrij weinig als je gewoon aan de trigger trekt, want t pinnetje dat er uit komt krijg geen weerstand. En die weerstand is waar t om gaat.
    'Go, go on that great adventure' - Jeremy Jones (Higher)
  • martijnuiterwijk
    Beginner
    martijnuiterwijk op 21 maart 2017 · 14:56
    Bij abs is het in ieder geval zo dat als je hem trekt zonder patroon, dat dan de piercin unit door gemis aan druk niet terug schiet. Dan moet je hem opsturen naar abs.

Bij BCA kun je trekken aan die hendel wat je wilt zonder cylinder. gebeurd niks omdat je geen weerstand hebt.

Mammut weet ik niet hoe die werken.
    was naar beneden maar net zo makkelijk als naar boven
  • Cheizz
    Beginner
    Cheizz op 21 maart 2017 · 15:07
    @Tijn; precies mijn idee. Maar ik kom er niet helemaal achter of hij echt alleen compatible is met t 3.0 systeem of dat hij nu gewoon standaard bij een 3.0 zit? Heb zelf een 2.0 systeem. Volgens mij gebeurt er vrij weinig als je gewoon aan de trigger trekt, want t pinnetje dat er uit komt krijg geen weerstand. En die weerstand is waar t om gaat. Tim3 op 21 mrt 2017 14:33

Stel je vraag hier, zou ik zeggen: http://www.mammutavalanchesafety.com/2016/09/new-mammut-airbag-30-syst...
  • JaapvR
    Tourist
    JaapvR op 22 maart 2017 · 21:03
    Die mammutsystemen zijn imho geen rocketscience. Heb de mijne al een aantal keer zonder pstroon getrokken, klik is hard genoeg. Tooltje erin draaien, patroon er terug op, en klaar. Je kan t navrsgen bij mammut als je garanties wil...
  • evr66
    Beginner
    evr66 op 23 maart 2017 · 06:23
    Die mammutsystemen zijn imho geen rocketscience. Heb de mijne al een aantal keer zonder pstroon getrokken, klik is hard genoeg. Tooltje erin draaien, patroon er terug op, en klaar. Je kan t navrsgen bij mammut als je garanties wil... JaapvR op 22 mrt 2017 21:03Niks navragen, dit werkt gewoon 😃
    Cartridge eruit en een ruk geven, heel dudielijk te voelen wanneer hij klikt en met de resettool herhalen tot je er genoeg van hebt.
  • Jac
    Beginner
    Jac op 23 maart 2017 · 08:55
    Klopt, tijdens pieperfest stonden de mannen van Mammut dit ook zo uit te leggen. Het systeem (2.0) kan zonder ingeschroefde cartridge prima getest worden.

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro