Canada "powder highway" roadtrip februari

• robmatthijs
    robmatthijs op 6 januari 2017 路 15:13
    Hey WePowder,

In februari vlieg ik samen met een maatje richting Calgary om twee weken te gaan poederen in de inner BC en Alberta regio langs de zogenaamde Powder Highway.

Gebieden waar we nu aan zitten te denken zijn:
    Fernie --> Whitewater --> Revelstoke --> Kicking Horse --> Banff / Lake louise.

We hebben een auto tot onze beschikking, maar ik vroeg me af welke websites we het beste in de gaten kunnen houden m.b.t. het weer en uiteraard sneeuwval.

Wat adviseren jullie daarnaast qua planning. Nu al alles vastleggen qua hotels en skipassen (scheelt wat geld) of daar ter plekke alles boeken afhankelijk van de sneeuwval per gebied? Het is de eerste keer dat we die kant opvliegen. Ons niveau is redelijk gevorderd op geprepareerde pistes (zwart knallen we makkelijk gecontroleerd met een flink tempo naar beneden). Off piste hebben we in Europa aantal dagen gehad, ging redelijk. We snowboarden en hebben beide een poederplank (fish) aangeschaft voor deze trip. 3-eenheid is ook aanwezig 馃槂.

Alvast bedankt voor het meedenken.

Gr. Rob
  • Willem2k
    Advanced
    Willem2k op 6 januari 2017 路 15:33
    D茅ze website in de gaten houden natuurlijk! 馃槂
    En ik zou buiten de overnachtingen rond je vluchten niks vastleggen.

Verkijk je niet op de afstanden als je 'maar' twee weken gaat, uiteindelijk ga je (denk ik) om te snowboarden en niet om in de auto te zitten. + Als je nu wat dingen overslaat heb je een mooi excuus om nog een keer terug te gaan!

En als je toch richting Nelson gaat zou ik Red/Rossland ook z茅ker nog op het lijstje zetten van mogelijke bestemmingen. Dat was mijn eerste stop daar en echt een toffe plek.
    Snowboarding without friends is not snowboarding.
  • robmatthijs
    robmatthijs op 6 januari 2017 路 15:44
    Thanks 馃槂! Ik had zelf ook al mijn twijfels over de hoeveelheid gebieden en reisafstanden. Daarnaast lees ik op verschillende fora dat Revelstoke & Kicking horse als die hard gebieden beschouwen moeten worden met heel veel extreme / double black diamonds. Ik vraag me af hoe we daar uit onze voeten komen. Onze conditie en ervaring op pistes is zeer goed, alleen de off piste ervaring nog wat minder...

Rossland ligt inderdaad dichtbij Nelson, dus wellicht een goede combi!
  • Cassiej
    Beginner
    Cassiej op 6 januari 2017 路 16:05
    Heeeey Rob hahaha! Ik wil je tips in ieder geval voor 2018 馃槈
    Ik ga nu speciaal een Freeride cursus doen als voorbereiding op Canada!
  • Bobvaniterson
    Advanced
    Bobvaniterson op 6 januari 2017 路 16:32
    @robsouren,

wanneer gaan jullie precies? ik en @xs2arjan vertekken op 22 Feb voor 10 dagen. wij hebben meer ervaring in de vorm van zelfstandig freeriden en tourskien. Wij gaan op dezelfde manier te werk als hier in europa en zoals vorig jaar in Japan.... Het enige wat wij boeken zijn een ticket en een auto, aldaar bepaalt het weer waar we weg gaan, heen gaan (of juist blijven, omdat het er zo gaaf is).

Overnachtingen kan je met een gerust hart op de dag zelf boeken via bijv. de booking.com app. Zeker wanneer je zelf vervoer hebt en slechts met twee man bent, is dit geen enkel probleem.

skipassen dus ook pas daar regelen. Misschien kom je ergens wat later aan en hoef je geen volledige pas te kopen, of zijn de liften dicht en dan sta je daar met je al betaalde pas.

uiteindelijk komt het op een ding neer; wees zo flexibel mogelijk, dat betaald zich echt uit

succes!
    Waarom ligt de noordzee niet aan de alpen, waarom liggen de alpen niet aan de noordzee?
  • robmatthijs
    robmatthijs op 6 januari 2017 路 17:16
    Thanks voor de tips @Bobvaniterson

Wij vertekken begin februari voor twee weken. Dus zit helaas geen overlap in onze trips!

Ben jij zelf of iemand anders op dit forum in de gebieden Revelstoke of Kicking Horse al eens eerder geweest? Ben benieuwd naar de ervaringen qua moeilijkheidsgraad gezien mijn eerdere bericht hierboven.

Verder lijkt het me idd slim om niet alles van te voren te boeken en het weer op nummer 1 te zetten! Dank.

Veel plezier op jullie trip eind feb!
  • woerdman
    Beginner
    woerdman op 6 januari 2017 路 19:26
    In ieder geval een gratis parkCA pass vanwege jubileumjaar!
  • Ptrdejong
    Beginner
    Ptrdejong op 6 januari 2017 路 20:11
    H猫 Rob,

Afgelopen twee winters dezelfde gebieden bezocht. En ook zelf met een huur auto gereden.
    Zoals al genoemd zijn de afstanden best behoorlijk. Fernie - whitewater en ook Whitewater- Revelstoke hebben we in twee etappes gedaan. Dwz na het ski毛n 2 uurtjes rijden, onderweg ergens overnachten en de volgende ochtend de laatste km maken. Zo misten we geen dag op de pistes.

Ik zou zeker Revelstoke meepakken. Als je goed van zwarte pistes af komt heb je echt wel wat te zoeken in Revelstoke hoor. Me vrouw skied nu 3 jaar en kwam daar de meeste pistes gewoon af.
    Kicking Horse is bovenin wel wat stijl maar heeft geweldige( net als alle andere resorts langs de powder hi-way ) offpiste mogelijkheden. Vond zelf Kicking Horse wat ongezellig, maar dat kan ook aan ons liggen en niet heel belangrijk tijdens het ski毛n.
    Whitewater voelt wat klein vergeleken de andere gebieden, maar had ik niet willen missen. Hele gemoedelijke lokale sfeer en Nelson is een gezellige "stad".
    Banff ( sunshine village) en Lake Louise zijn veel meer toeristisch, maar Banff is een leuke stad.
    Vond de sneeuw kwaliteit van Lake en Banff wel minder, zitten net buiten de Great Devine, dus pakken wat minder droge sneeuw.
    Als je de kans nog hebt zou ik zeker kijken of je nog kan catskien of (stukkie duurder) heliskien. Iets wat ik echt geweldig vond, vergeet je nooit meer.

Top reis die je gaat maken, wij gaan zeker nog een paar keer terug komende jaren!
    Veel plezier.

O ja, volg de gebieden op FB en je weet dagelijks de condities van het gebied. Elke dag meerdere foto's die om je oren vliegen.
  • mhilberts
    Beginner
    mhilberts op 7 januari 2017 路 00:39
    @Robmatthijs Ik volg altijd de opensnow daily reports. Dat is iets meer op US gericht en iets minder op BC maar toch wel leuk om te volgen.
    Larry Schick doet iedere dag een daily update voor de PNW https://opensnow.com/dailysnow/northwest
    en voor Idaho https://opensnow.com/dailysnow/idaho Die is vaak wat uitgebreider en wetenschappelijker en voor de grensgebieden wellicht soms wel bruikbaar denk ik.

Helaas hebben ze er geen specifiek voor BC maar wel een mooi overzicht voor de komende week
    https://opensnow.com/state/BC Niet zo mooi grafisch als wepowder maar wel leuk.

Terugkijken naar waar de poeder is/was kan ook:
    https://opensnow.com/powder?filter=c-CA

Succes
  • robmatthijs
    robmatthijs op 7 januari 2017 路 12:11
    Goede tips allemaal. Dank daarvoor!!! 馃槂. Wij gaan er een mooie trip van maken!

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro