Waarop letten bij aanschaf rugzak, ski's, drie eenheid ( beginnende off piste )

• josromate
    Tourist
    josromate op 13 januari 2017 · 09:29
    Na een off cursus te hebben gedaan bij epique wil ik nu zelf off piste ski's, tas, drie eenheid gaan aanschaffen.
    Wil vooral lekker naast de pistes gaan skiën geen plannen tot touren / lange hikes.

Waar moet ik goed op letten bij aanschaf van een rugtas? Hoeveel liter tas ben ik nodig? Wat zijn de eisen bij aanschaf van een tas?

Ik zag hier al wat ski's voorbij komen, maar geen idee waar ik op moet letten. Zelf weeg ik 100kg, 185 lang. Ski technisch redelijk goed. Kracht zit er genoeg in de benen.
    Heb al lekkere piste ski's ( ATOMIC REDSTER DOUBLEDECK 3.0 XT ). Dus zoek puur ski's voor in de poeder.
  • markindealpen
    Beginner
    markindealpen op 13 januari 2017 · 09:34
    Qua kosten zou ik eerst een 3eenheid aanschaffen.
    Qua tas, geen tourplannen, dan is een kleine tas (20L )wel fijn. Wil je gelijk een ploftas? Ook handig om te weten of er bv een camelbak in moet kunnen, en of je skies er op moeten kunnen voor een kleine hike.

Voor je pieper sowieso een 3antenne, kies een simpele, en zorg dat je m goed kent, veel oefenen dus.
    En als je dan toch bezig bent, een lawine 1 cursus bij snowsafetycenter is zeer aan te raden, eigenlijk een must als je zelf offpiste wil gaan.

Ik board, dus geen ski-tips van mij.
  • josromate
    Tourist
    josromate op 13 januari 2017 · 09:38
    Wil nog niet direct een ploftas aanschaffen om de kosten een beetje te drukken.
    Het zou een plus zijn als er een camelback in kan.

Ski's erop voor een kleine hike is wel handig ja.
  • Marijnt
    Beginner
    Marijnt op 13 januari 2017 · 09:42
    Ik gebruik zelf een tas van 26L en is ruim voldoende voor een Camelbak van 2 liter plus extra spullen, iets kleiner zou prima kunnen. Verder is het gewoon een kwestie van diverse rugzakken passen. Ik dacht dat er ook rugzakken zijn waar je later een airbag op kan ritsen? Dus die zou je dan later erbij kunnen kopen.
  • evr66
    Beginner
    evr66 op 13 januari 2017 · 09:54
    Pieper ff opletten dat 't wel een 3 antenne uitvoering is , geen oude meuk 😃

Zonder tourplannen is een rugzak bv 20 liter prima. Kunnen evt nog wat vellen bij, maar dan is t wel vol met het gebruikelijke spul. Camelbag is top, maar geen noodzaak.

Vaak leuke sets 3 eenheid in de aanbieding bij bv bergzeit.

Qua ski's als je 't betaalbaar wilt houden soms leuke demosets beschikbaar bij snowcountry. Gezien postuur wellicht niet te smal kiezen. Mij bevallen bv de atomic automatics in 117 prima, zeker naast een paar aparte pistelatten.
  • Cheizz
    Beginner
    Cheizz op 13 januari 2017 · 09:55

Ski's erop voor een kleine hike is wel handig ja. josromate op 13 jan 2017 09:38

Binnenkort heb ik misschien wel een rugzak voor je: Dakine Chute 16L. Klinkt klein, maar kan een camelbak in, 3-eenheid (apart vak), diagonale ski-carry, verstelbare banden uiteraard, en genoeg ruimte voor een extra laag kleding, EHBO-setje, wat eten, extra goggle of lens (geen apart met fleece gevoerd vakje voor - enige minpuntje vind ik)... Ik ga waarschijnlijk overstappen op een rugzak met airbag, dus zal deze in de kast komen te liggen.

Bij interesse, PM maar.

Qua ski's: er zijn er zo ongelofelijk veel, dus een beetje een indruk van hoe je graag skiet is wel handig. Zijn dat bijvoorbeeld grote, bijna carve-lijnen in open terrein, of is het meer ouderwets wedelen tussen de bomen? Wil je een ski die stabiliteit en vertrouwen geeft, of juist een ski die wat lichter en speelser is? Wil je ook tricks doen in het terrein? of ski je alleen vooruit? Ga je echt gericht de (lichte) poeder opzoeken op dedicated poedertrips, of neem je ze mee en weet je niet of je mooie poeder of alleen een beetje prut naast de piste gaat tegenkomen?

Allemaal vragen. Antwoorden geven een beetje richting voor suggesties...
    gigiski.com | deskiclub.nl
  • ieism
    Tourist
    ieism op 13 januari 2017 · 10:20
    Wil je dit jaar nog een pieper, of volgend seizoen? Mammut komt in oktober met een vervanger voor de Element namelijk, dat is wel een interessante pieper voor je denk ik. Vermoedelijk gaan de oude Elements dan ook voor lage prijzen in de uitverkoop.
    splitfest.nl
  • josromate
    Tourist
    josromate op 13 januari 2017 · 10:29

Ski's erop voor een kleine hike is wel handig ja. josromate op 13 jan 2017 09:38

Binnenkort heb ik misschien wel een rugzak voor je: Dakine Chute 16L. Klinkt klein, maar kan een camelbak in, 3-eenheid (apart vak), diagonale ski-carry, verstelbare banden uiteraard, en genoeg ruimte voor een extra laag kleding, EHBO-setje, wat eten, extra goggle of lens (geen apart met fleece gevoerd vakje voor - enige minpuntje vind ik)... Ik ga waarschijnlijk overstappen op een rugzak met airbag, dus zal deze in de kast komen te liggen.

Bij interesse, PM maar.

Interesse zal zo een PM sturen.

Qua ski's: er zijn er zo ongelofelijk veel, dus een beetje een indruk van hoe je graag skiet is wel handig. Zijn dat bijvoorbeeld grote, bijna carve-lijnen in open terrein, of is het meer ouderwets wedelen tussen de bomen? Wil je een ski die stabiliteit en vertrouwen geeft, of juist een ski die wat lichter en speelser is? Wil je ook tricks doen in het terrein? of ski je alleen vooruit? Ga je echt gericht de (lichte) poeder opzoeken op dedicated poedertrips, of neem je ze mee en weet je niet of je mooie poeder of alleen een beetje prut naast de piste gaat tegenkomen?

Allemaal vragen. Antwoorden geven een beetje richting voor suggesties... Cheizz op 13 jan 2017 09:55

Op pistes ski ik graag grote bochten op hoge snelheid, in open terrein nog meer korte bochten. Tussen bomen skiën heb ik nog niet gedaan, maar dat zal vast wel komen. Lijkt me zeer leuk om te doen.
    Heb geen behoefte om tricks te doen.
    Wil een ski die stabiliteit en vertrouwen geeft.
    Ja ik nog gericht poeder zoeken in februari daarnaast ook nog een paar trips die ik al geboekt heb. Waarbij als er poeder is ik geluk heb.
  • josromate
    Tourist
    josromate op 13 januari 2017 · 10:29
    Wil je dit jaar nog een pieper, of volgend seizoen? Mammut komt in oktober met een vervanger voor de Element namelijk, dat is wel een interessante pieper voor je denk ik. Vermoedelijk gaan de oude Elements dan ook voor lage prijzen in de uitverkoop. ieism op 13 jan 2017 10:20
    Ja wil dit jaar nog de pieper gebruiken dus wachten is geen optie.
  • Havana
    Beginner
    Havana op 13 januari 2017 · 10:32
    Heb zelf deze gekocht omdat ik op termijn toch een plofzak wil hebben. Tot die tijd voldoet dit prima.

http://www.decathlon.nl/rugzak-rvs-fs-500-paars-17-id_8368378.html...

Je kunt er ski's / board mee dragen, er zit een apart vak in voor je schep / sonde en de kwaliteit voldoet prima, zeker voor de beginnende freerider..

3-eenheid hoeft ook niet de wereld te kosten. Ik heb de mijne van een mede-WePowderaar. Orthovox 3-antenne pieper, Pieps sonde en Mammut schep voor 140 €.
  • Cheizz
    Beginner
    Cheizz op 13 januari 2017 · 10:35
    Er zijn dan nog steeds heel veel ski's die in aanmerking komen, maar dit geeft wel meer richting. Hier een lijstje van de ski's die ikzelf heb geskied en waarvan ik denk dat het wat zou kunnen zijn:

- Atomic Automatic 109 (of hoe heet ie tegenwoordig?), er is ook een 117 die zou kunnen, maar is wat beperkter in gebruik (heb ik verkocht om een iets smaller, veelzijdiger model te kopen, namelijk de...
    - Line Supernatural 108, kan ook nog wat in crud en op de piste
    - Nordica Nrgy 107 (overjarig)
    gigiski.com | deskiclub.nl
  • AvdL
    Beginner
    AvdL op 13 januari 2017 · 10:48
    Wat ik nog niet voorbij zag komen:
    Schep van aluminium, geen kunststof oid. Sonde: minimaal 2,40 meter, liefst langer. Alu is prima, carbon ook goed.
    Qua tas heb ik lang een Dakine Helipack 11L gehad, superfijne tas. Eigenlijk nooit plek tekort. Merk wel nu ik een plofzak heb, dat iets meer ruimte iets comfortabeler is. Maar schep en sonde neemt weinig ruimte in, extra laagje + fles ook niet veel. Wat heel goed werkt is het ski carry systeem van Dakine. Kijk ook een naar de Helipack 20L.

Piepertip: https://www.bergzeit.nl/pieps-dsp-sport-avalanche-beacon-001/... + kortingcode 'powder20'
    Ook scheppen en sondes met mooie kortingen.
    It's all about the turns duuuuuude!
  • Crayno
    Beginner
    Crayno op 13 januari 2017 · 10:59
    Pieper ff opletten dat 't wel een 3 antenne uitvoering is , geen oude meuk 😃

Zonder tourplannen is een rugzak bv 20 liter prima. Kunnen evt nog wat vellen bij, maar dan is t wel vol met het gebruikelijke spul. Camelbag is top, maar geen noodzaak.

Vaak leuke sets 3 eenheid in de aanbieding bij bv bergzeit.

Qua ski's als je 't betaalbaar wilt houden soms leuke demosets beschikbaar bij snowcountry. Gezien postuur wellicht niet te smal kiezen. Mij bevallen bv de atomic automatics in 117 prima, zeker naast een paar aparte pistelatten.

evr66 op 13 jan 2017 09:54

Dat grote net in de binnenkant van je jas is om je vellen in te bewaren, blijven ze warm en plakken ze beter 😃
  • Riesvw
    Beginner
    Riesvw op 13 januari 2017 · 11:07
    https://www.bergzeit.nl/abs-vario-base-unit-abs-backpack-s/...
    https://www.bergzeit.nl/abs-activation-unit-steel-pressurized-cartridg...
    https://www.bergzeit.nl/abs-powder-zip-on-15-lime-green/...

Nu in combinatie met kortingscode maar €310,-

Als je alleen een tas wilt, kijk eens naar Dakine Heli Pro DLX 24L. Best veel functionaliteit voor redelijke prijs (€80,- bij snowinn inclusief verzendkosten)
  • Ee1co
    Advanced
    Ee1co op 13 januari 2017 · 11:14
    Verdiep je even in de welke schep en sonde je gaat nemen want er zijn grote verschillen in bruikbaarheid en kwaliteit. Een sonde moet vooral lang genoeg zijn (minstens 2m40) en niet te slap zodat je er ook in hardere sneeuw nog goed mee kunt sonderen.

Sonde 'test' 2015 en 2016 (en niet 2013/2014 zoals zegt): http://mtnweekly.com/reviews/best-avalanche-probes-2013-2014...

Schep test 2013 en 2014: http://www.alpin.de/tests-produkte/783/artikel_produkttest__produkttes...

Mijn eerste sonde kwam uit de Mammut Element lawine set. Deze sonde is waardeloos in iets anders dan zachte poeder en heb ik inmiddels vervangen voor een goede sonde. Dat was dus sonde van mijn geld.
  • CuttingStorm
    Beginner
    CuttingStorm op 13 januari 2017 · 11:31
    Ik heb hier nog een mooie Deuter Freerider Pro 30 (kleur groen) te koop (mag voor €70 weg)
    Zie voor review: http://wepowder.nl/forum/topic/183740
    En foto's: http://wepowder.nl/forum/topic/92758

Daarnaast speel ik met het idee om mijn Salomon Rocker2 115 (voorloper van de Q-serie, maar de Q115 was op graphics na ongewijzigd ) te koop te gaan zetten, omdat deze ski mij toch net wat te zwaar voor mij is en hij toch wat meer input vraagt. Zie voor review oa. : http://blistergearreview.com/gear-reviews/2012-2013-salomon-rocker-2-1...

Mocht je interesse hebben stuur maar een PM
  • atlasemiel
    Advanced
    atlasemiel op 15 januari 2017 · 16:43

Ik heb wel een budget plof-tas voor je:

http://wepowder.nl/forum/topic/237304
    Watch out where the huskies go, and don't you eat that yellow snow
  • El-Andres
    Beginner
    El-Andres op 19 januari 2017 · 15:42
    Heb al lekkere piste ski's ( ATOMIC REDSTER DOUBLEDECK 3.0 XT ).

Het voordeel van die Redsters is dat het wat gewicht betreft niet meer uitmaakt welke poederskis je koopt. Ze komen allemaal licht over.... 😃

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro