Wederom dodelijk lawine ongeluk in Oostenrijk

• Haas
    Expert
    Haas op 20 januari 2017 · 08:55
    Donnerstag, 19. Januar 2017
    Tödliches Lawinenunglück im Bereich des Rotkogeljochs
    Ein Wintersportler löste im Bereich des Rotkogeljochs in den Südlichen Ötztaler Alpen im extrem steilen, NO-exponierten Gelände auf ca. 2700m eine Schneebrettlawine aus. Die Person wurde tief verschüttet und verstarb trotz rascher Rettungsaktion. Das bekannte Altschneeproblem scheint die Unfallursache gewesen zu sein.
    There are no secrets, only information you don't yet have...!!
  • kanski
    Elite
    kanski op 23 januari 2017 · 09:42
    Be carefull out there...
    Never ski faster than your guardian Angel can fly!
  • bertjebertje
    Advanced
    bertjebertje op 23 januari 2017 · 12:26
    3,5 meter diep....

• Tim3
    Beginner
    Tim3 op 23 januari 2017 · 12:46
    Pff...
    'Go, go on that great adventure' - Jeremy Jones (Higher)
  • martijnuiterwijk
    Beginner
    martijnuiterwijk op 23 januari 2017 · 13:25
    dat ziet er niet goed uit.
    was naar beneden maar net zo makkelijk als naar boven
  • evan
    Advanced
    evan op 23 januari 2017 · 13:51
    Drie lawines gisteren in het Salzburgerland: twee Tsjechische sneeuwschoenwandelaars (zonder lawine-uitrusting) overleden in het Wildgerlostal (met zeer steile wanden) bij Krimml; een skiër zwaargewond op de Wildkogel (gezien de beelden skiërs-links van de Frühmesserlift en niet op de Pfeifferköpfl, zoals ORF en Salzburger Nachrichten melden); geen slachtoffers bij de derde lawine (toerskiërs) tussen het Großarltal en het Gasteinertal.
    http://salzburg.orf.at/news/stories/2821308/
    http://www.salzburg.com/nachrichten/welt/sn/artikel/zwei-tote-bei-lawi...
  • bertjebertje
    Advanced
    bertjebertje op 23 januari 2017 · 14:47
    Anders ff een topic 'lawineongelukken 16/17' openen?
  • Tim3
    Beginner
    Tim3 op 23 januari 2017 · 14:57
    Je kan bijna al een flink topic vullen met alleen 'lawineongelukken januari 17', spijtig genoeg 😞. Vervolgens hoop ik dat we na de huidige weken van droogte niet een zelfde februari gaan krijgen..
    'Go, go on that great adventure' - Jeremy Jones (Higher)
  • Haas
    Expert
    Haas op 24 januari 2017 · 00:12
    @Tim3 Er is geen glazen bol voor nodig om te zien dat de situatie niet gaat ontspannen als het weer zo blijft zoals nu. Het proces van de aufbauende umwandlung zal, zolang er een hoge luchtdruk gebied blijft hangen en de temperatuur laag blijft, alleen maar doorgaan. We hebben snel meer sneeuw nodig. De vuistregel 'een sneeuwarme winter kent veel lawine ongelukken' gaat helaas ook nu weer op.
    There are no secrets, only information you don't yet have...!!
  • evr66
    Beginner
    evr66 op 24 januari 2017 · 08:05
    Tja, zoals het er nu voorstaat wordt het alleen beroerder, tot er een flink pak bij valt. Gelukkig nog een paar weken te gaan tot de voorjaarsvakantie.
  • Ee1co
    Advanced
    Ee1co op 24 januari 2017 · 08:55
    Er bouwt zich nu natuurlijk ook een flinke laag oppervlakte rijp op. Laat de volgende dump een dikke zijn!
  • evan
    Advanced
    evan op 26 januari 2017 · 23:00
    Opvallend: lawine van zondag in Neukirchen (Wildkogel) is te wijten aan Altschneeproblem van de sneeuw van 12 januari, dus niet de nog oudere sneeuw van november (het rapport refereert aan sneeuw van december maar volgens mij heeft het toen helemaal niet gesneeuwd).
    http://www.lawine.salzburg.at/ereignisse/index2.php?id=99...
  • meteomorris
    Tourist
    meteomorris op 26 januari 2017 · 23:33
    @evan, het heeft toen wel degelijk gesneeuwd:
    May the powder be with you.
  • evan
    Advanced
    evan op 26 januari 2017 · 23:58
    @meteomorris, akkoord, een beetje inderdaad. Zo te zien is de sneeuw van november daar bijna geheel verdwenen, op de 'Bodenschwachschicht' na. De sneeuw die daarna gevallen is tot en met PA5 is in ieder geval niet afzonderlijk herkenbaar in het sneeuwprofiel.
    http://www.lawine.salzburg.at/ereignisse/index3.php?id=403...
  • bertjebertje
    Advanced
    bertjebertje op 27 januari 2017 · 14:31
    Ergo: een altschneeprobleem is niet altijd een '1e sneeuwval situatie'. In dit geval een dunne laag kantige vormen tussen 2 steviger lagen. Wsch veroorzaakt door temperatuurverschil van de lagen (GM: kalt auf warm).
  • meteomorris
    Tourist
    meteomorris op 27 januari 2017 · 14:36
    @bertjebertje bedoelt dit:

May the powder be with you.
  • evan
    Advanced
    evan op 27 januari 2017 · 15:16
    Ergo: een altschneeprobleem is niet altijd een '1e sneeuwval situatie'. In dit geval een dunne laag kantige vormen tussen 2 steviger lagen. Wsch veroorzaakt door temperatuurverschil van de lagen (GM: kalt auf warm). bertjebertje op 27 jan 2017 14:31@bertjebertje, dat is me duidelijk. In het rapport wordt dus gesproken over de warme laag van 12 januari. Deze laag dus:ATM + 4.5 en regen op 1200 m in mittelberg kwt.. Eeuh waar blijft die sneeuw.. ?!!! Rutger op 12 jan 2017 21:09Die laag viel op de koude laag van het begin van die week waarna er op de dagen daarna weer koude sneeuw bovenop viel.

Wat ik er opmerkelijk aan vind is dat dit gevaar niet benoemd wordt in het lawinebericht van die dag. Daarin wordt alleen het oudere Altschneeproblem genoemd dat inmiddels was verminderd (http://www.lawine.salzburg.at/lageberichte/lb_2017-01-27_3.html?lang=d...). Ik vraag me bij zo'n ongeval altijd af welke beslissing ik had genomen. Wellicht had ik die geul vermeden vanwege de ophoping van Triebschnee die daar optreedt maar niet vanwege het Altschneeproblem.
  • Berber
    Expert
    Berber op 27 januari 2017 · 15:34
    De 23 jarige skier die op de Wildkogel bedolven is op de 22e is helaas ook overleden. 😞
  • ieism
    Tourist
    ieism op 27 januari 2017 · 15:40
    Ik snap niet zo goed dat er bij iedere lawine waarbij slachtoffers vallen alsnog voorbarige en overbodige theorieën of meningen gepost moeten worden. Doe dat lekker op een ander moment, of hou het privé.

Op zich begrijp ik wel dat je er iets van zou willen leren, maar het voegt naar mijn mening alleen iets toe als het ook daadwerkelijk een expert of betrokkene is die er iets vanaf weet.
    splitfest.nl
  • evan
    Advanced
    evan op 27 januari 2017 · 16:01
    @ieism, welke "voorbarige en overbodige theorieën of meningen" worden hier gepost? En welke uitspraken worden hier niet op basis van bronnen van experts gedaan?
    Ik constateer hier slechts dat de oorzaak van de lawine niet op basis van het geldende lawinebericht had kunnen worden verwacht.
  • bertjebertje
    Advanced
    bertjebertje op 27 januari 2017 · 16:02
    @ evan: Als ik het bulletin teruglees staat het eigenlijk goed omschreven:
    Over altschnee: "... Übergänge und schneearme Steilhänge sind die Problemzonen. "
    Over triebschnee: "Die Gefahrenstellen entstehen kammnah, in den Föhnschneisen auch kammfern hinter Geländekanten." en "Jene Triebschneepakete, die der Föhn heute ganz frisch ablegt, sind heikel. Sie liegen im Nordsektor auf lockeren, kalten Pulver und auf Reif."
    De gevaren liggen in NW-NO boven de 1700m, in de windluwte (hinter eine geländekante). Precies daar vind dit ongeval plaats.

De kantige laag die zich (waarschijnlijk) sinds de laatste grote sneeuwval heeft gebouwd is de zwakke laag, en daarmee altschnee. Overigens treed de breuk (in het profiel) op bij een ECT van 28, dus dat is ook niet heel instabiel. Maar het ongeluk gebeurt precies zoals beschreven bij een overgang van weinig naar veel sneeuw.

Ik denk dat je bij het beoordelen van dit soort zaken niet om de waarneming in het terrein heen kan. Uiteindelijk is het 3x3 en niet 1x3. Het lawinebulletin kan onmogelijk de ruimtelijke variabiliteit 100% weergeven, dus je moet blijven kijken en voelen om een goed beeld te vormen. Ik snap dat het verleidelijk is om dit soort ongevallen als case studies voor trainingsdoeleinden te gebruiken, maar uiteindelijk mis je daarmee een groot deel van de informatie in je besluit.
  • bertjebertje
    Advanced
    bertjebertje op 27 januari 2017 · 16:07
    Ik snap niet zo goed dat er bij iedere lawine waarbij slachtoffers vallen alsnog voorbarige en overbodige theorieën of meningen gepost moeten worden. Doe dat lekker op een ander moment, of hou het privé.

Op zich begrijp ik wel dat je er iets van zou willen leren, maar het voegt naar mijn mening alleen iets toe als het ook daadwerkelijk een expert of betrokkene is die er iets vanaf weet. ieism op 27 jan 2017 15:40

mee eens. Mijn commentaar was meer op (algemene) sneeuw- en lawinekunde gericht dan een mening over schuld of wat dan ook. Lees ook nu pas dat er een dode is gevallen. RIP.
  • evan
    Advanced
    evan op 27 januari 2017 · 16:19
    @bertjebertje, ik ben het met je eens dat op basis van het lawinebericht en de lokale situatie (die ik vrij goed ken; ik heb er een seizoen gewerkt) er reden was om behoedzaam te zijn. Ik blijf het echter opvallend vinden dat het oudere altschneeproblem behoorlijk wordt afgezwakt in het lawinebericht (gezien het feit dat de lawine kort onder de breuk de sneeuw tot op de bodem verplaatst), terwijl het nieuwere altschneeproblem (de directe oorzaak van de lawine) niet expliciet wordt genoemd (al is het inderdaad nauw verwant met het genoemde Triebschneeproblem).

Ik wil hier nadrukkelijk geen uitspraken doen over de beslissingen die het slachtoffer (RIP) en zijn maten hebben genomen, maar dit trieste geval gebruiken om te onderstrepen dat niet alle relevante informatie uit het lawinebericht is te halen.

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro