Duiding bij ongevallen: NedSki ipv. WePowder?

• Havana
    Beginner
    Havana op 14 februari 2017 · 13:35
    Als er op TV duiders verschijnen bij ongevallen is dit in bijna alle gevallen NedSki en niet WePowder? How come? Ik heb wel eens wat mediacoverage gezien van onze eigen @meteomorris, maar nog nooit op TV (ik kan het gemist hebben).

Niet dat NedSki nu onzin uitkraamt, maar WePowder is toch dé autoriteit als het om off-piste gaat. Het zou m.i. goed voor de site zijn, die wij allen een warm hart toedragen zijn als er wat meer coverage zou zijn op dit punt.

Kan natuurlijk ook een bewuste keuze zijn van WP. Het blijft altijd lastig om te duiden, alhoewel het IMHO prima kan zo lang je maar niet ingaat op specifieke ongelukken en het algemeen houdt.
  • QmaartenQ
    Beginner
    QmaartenQ op 14 februari 2017 · 13:48
    Het snow safety centre wordt nog wel eens gevraagd en Rolf en Maarten doen dat dan uitstekend.
    Deze mensen zijn in NL toch wel dé autoriteit op lawine gebied.
    powpowwowjippiajippieee
  • Havana
    Beginner
    Havana op 14 februari 2017 · 13:53
    Rolf heb ik de laatste dagen ook vaak in de media gezien inderdaad. Net als Bert Romani van NedSki.
  • sanno
    Tourist
    sanno op 14 februari 2017 · 14:27
    Ik neem aan dat Bert wel even wat input vraagt aan Rolf voordat hij iets zegt over een bepaalde situatie waar de media zich op stort.
    Toerisski
  • evan
    Advanced
    evan op 14 februari 2017 · 14:54
    Er is hier weleens kritiek geweest op uitlatingen van Bert Romani over lawines in de media, maar ik denk dat hier weinig op aan te merken is: http://nos.nl/artikel/2158113-skien-buiten-de-piste-is-juist-dit-jaar-....
    Als Buienradar al foto's van dit forum haalt denk ik dat ze ook wel openstaan voor een toelichting en beeldmateriaal van wepowder na een lawine in RTL Weer. Het is daar ook wat makkelijker de Safety Academy te pluggen dan bij de publieke omroep. 😉
  • AvdL
    Beginner
    AvdL op 14 februari 2017 · 14:55
    Omdat wePowder maar een weblogje is met wat idioten die gevaarlijke dingen buiten de piste (dus heul gevaarlijk!) doen, en Dé Nederlandsche Skivereniging ehh, nouja Dé Nederlandsche Skivereniging is.

Het schijnt dat ze @Haas weleens gevraagd hebben, maar die kan geen korte smakeloze verhalen vertellen, dus die viel af 😉
    It's all about the turns duuuuuude!
  • ffKnallen
    Advanced
    ffKnallen op 14 februari 2017 · 15:43
    Er is hier weleens kritiek geweest op uitlatingen van Bert Romani over lawines in de media, maar ik denk dat hier weinig op aan te merken is: http://nos.nl/artikel/2158113-skien-buiten-de-piste-is-juist-dit-jaar-....
    evan op 14 feb 2017 14:54

Ik krijg soms het idee dat hij pas iets nuttigs zegt nadat hij op Wepowder heeft gelezen of een belletje van Rolf heeft gehad 😉

Maar de media moet gewoon Rolf bellen toch wel de autoriteit op dit gebied in Nederland!
  • meteomorris
    Tourist
    meteomorris op 14 februari 2017 · 16:09
    @Havana, ik denk dat @AvdL de spijker op zijn kop slaat.

Omdat wePowder maar een weblogje is met wat idioten die gevaarlijke dingen buiten de piste (dus heul gevaarlijk!) doen, en Dé Nederlandsche Skivereniging ehh, nouja Dé Nederlandsche Skivereniging is. AvdL op 14 feb 2017 14:55

Dat geciteerd hebbende.... Wat is een autoriteit in Nederland? We zijn een land zonder geschiedenis met lawines. Ons doel is niets anders dan de kennis die de experts in Zwitserland, Oostenrijk, Frankrijk, Italie, de USA en Canada voor ons verzamelen om te zetten naar voor jullie bruikbare taal. 😉

Zonder gekheid... Wij worden regelmatig gebeld, maar we kiezen er vaak voor niet aan duiding te doen. Dat heeft vooral met het type vragen te maken en het antwoord waar men naar op zoek is. Het is mijn inziens niet de rol van wePowder om in de uren na een ongeluk met vingertjes te gaan wijzen. Ieder ongeluk kent zijn eigen verhaal en omdat wij er niet bij waren is het niet aan ons om in 10 seconden te duiden. Ik heb liever dat we een dergelijk gesprek op wePowder voeren met ruimte voor alle nuances en in respect naar de betrokkenen toe.

Ik kan er natuurlijk voor kiezen om wel met een vingertje te gaan wijzen, maar wie heeft daar wat aan? In mijn ogen hebben jullie daar niet zoveel aan, want jullie zijn op zoek naar een leermoment. Althans, dat is mijn primaire behoefte.... 'Zou ik zoiets ook gedaan hebben?' 'Wat zou de reden kunnen zijn dat de overledenen wel een go gaven aan de helling?' 'Wat kan ik daar van leren?', maar ook... 'hoe kan ik deze kennis tezijnertijd overbrengen naar jullie..'

Ik help er de betrokkenen ook niet bij. Het heeft pas nut om over een ongeluk inhoudelijk te berichten als experts ernaar gekeken hebben en hun verklaring met ons delen. Dat helpt de betrokkenen om te snappen wat er mis gin en het helpt ons. In een dergelijke fase kiezen we (indien er info van experts voorhanden is) ervoor om erover te schrijven.

Dan blijft over de groep die nieuws leest en kijkt om er 'iets van te vinden', maar nooit buiten de piste komt (of zelfs niet eens in de bergen). Daar kan ik heel veel energie in stoppen, maar het effect is nihil. De kans dat zij sterven achter het scherm vanwege te weinig bewegen is groter dan de kans dat ze in een lawine komen.

Desondanks doen we achter de schermen heel veel. We geven de media actief toegang tot de Safety Academy, verstrekken ze info, wijzen ze actief tijdens periodes van groot gevaar op het actuele risico en proberen ze waar mogelijk te helpen de materie te begrijpen. Dat lukt bij een deel van de media steeds beter. De praktijk is wel dat veel redacties gevuld zijn met stagiaires of journalisten die 'lawines' erbij doen. Dat heeft gewoon met de kosten te maken. Hebben we eenmaal iemand goed 'opgeleid' dan is de kans groot dat er na een paar jaar weer iemand anders zit. Juist daarom geven we er prioriteit aan om jullie hier zo goed als mogelijk voor te lichten zodat jullie in jullie eigen bewoordingen, danwel door artikelen van hier te delen het woord te kunnen verspreiden.

@Havana en @all, mochten jullie nog suggesties hebben hoe we dat beter kunnen doen, dan horen we het graag.
    May the powder be with you.
  • Havana
    Beginner
    Havana op 14 februari 2017 · 16:14
    @ meteomorris

Ik kan/kon natuurlijk niet beoordelen wat jullie achter de schermen allemaal doen. Specifieke duiding zou ik ook nooit aan meewerken (zie ook openingspost). Wat jij zegt is feitelijk hetzelfde.

Wat je beter kan doen? Een telefoonnummer op de site kon ik niet zo snel vinden, dus een stagiair(e) denk ik ook niet.

Reageren op comments op social media moet je niet aan beginnen, dat is nu wel bekend lijkt me...
  • meteomorris
    Tourist
    meteomorris op 14 februari 2017 · 16:14
    Het snow safety centre wordt nog wel eens gevraagd en Rolf en Maarten doen dat dan uitstekend.
    Deze mensen zijn in NL toch wel dé autoriteit op lawine gebied. QmaartenQ op 14 feb 2017 13:48
    @QmaartenQ Maarten is al een paar jaar gestopt. Hij heeft zich helemaal op de fotografie gestort. Mocht je eens een goede fotograaf nodig hebben: http://www.studionelson.media en http://www.maartenhuisman.com
  • meteomorris
    Tourist
    meteomorris op 14 februari 2017 · 16:15
    @ meteomorris

Ik kan/kon natuurlijk niet beoordelen wat jullie achter de schermen allemaal doen. Specifieke duiding zou ik ook nooit aan meewerken (zie ook openingspost). Wat jij zegt is feitelijk hetzelfde.

Wat je beter kan doen? Een telefoonnummer op de site kon ik niet zo snel vinden, dus een stagiair(e) denk ik ook niet. Havana op 14 feb 2017 16:14

@Havana LOL, scherp. Goed punt. Zet ik op de lijst van verbeterpunten. Thanks!!
  • pjnijssen
    Advanced
    pjnijssen op 14 februari 2017 · 17:02
    @meteomorris en @Haas Dank voor de genuanceerde uiteenzettingen en alle energie om de kennis te delen! Voorpagina nieuws laat zich moeilijk vangen in 140 tekens (of waren het er 180?) en de wereld draait maar door. Ik ga in ieder geval @Haas' topic (http://wepowder.nl/forum/topic/239569) verder verspreiden.
  • GerritA
    Advanced
    GerritA op 14 februari 2017 · 19:54
    Zag ik nou net @arjen bij Hart van Nederland.... 😃
    And snow it is.....
  • AvdL
    Beginner
    AvdL op 15 februari 2017 · 08:11
    Ach, du mensuh willen het ook niet snappen. In hun eigen omgeving wanen ze zich expert en accepteren ze de risico's die daaraan vast hangen, waarschijnlijk onbewust, en over een 'vreemde' omgeving die statistisch veel minder gevaarlijk is roept men zulke dingen als in reacties hierboven. Als je het dan in getallen gaat bewijzen als in: eigen omgeving, verkeersdoden en vreemde omgeving (Alpen), lawineslachtoffers dan gelooft geen hond je.
    Kernwoorden zijn: bewustwording, voorbereiden, risicomanagement, keuzes maken. Maw, bewust met een situatie bezig zijn.
    Vaak nemen deze mensen hun eigen situatie ook niet zo serieus, en brengen ze zichzelf in gevaar (prima), maar daarmee ook anderen...
    @meteomorris Maar je hoeft toch niet met vingertjes te zwaaien? Misschien kun je dat juist benadrukken! We analyseren het probleem, proberen er een leermoment uit te trekken met respect tot de nabestaanden, laten de eindconclusie over aan professionals als bergredding en eventueel een rechter... Jij, of wie dan ook, kan dan toch een betere uitleg geven als iemand die zich niet van deze zaken bewust is. Kans is wel groot dat je dan een soort perschef wordt, ipv een freerider 😉 En misschien is dan de vraag ook al wel beantwoord of je het wel of niet moet doen. Aan de andere kant: als clowns zoals de huidige journalisten dit soort slechte uitleg blijven geven van zo'n situatie wordt ook niemand daar wijzer van en zal de fijngevoelige vlaklandse mentaliteit nog wel een tijdje aanhouden...
    It's all about the turns duuuuuude!
  • 49
    Advanced
    49 op 15 februari 2017 · 09:38
    Eigenlijk hebben de mensen die eigen schuld roepen toch gewoon gelijk? Wij willen toch gewoon verantwoordelijkheid dragen voor onze eigen vrije keus? Ik vind het juist een beetje jammer dat dit uitgangspunt niet breder wordt toegepast in onze samenleving. En nog ontzettend veel jammerder dat niet al die schreeuwers het ook op hun eigen keuzes toepassen.

maar, hmm, misschien dwalen we een beetje af...
    montagna bianca, ti amo
  • OsiruS
    Advanced
    OsiruS op 15 februari 2017 · 09:56
    Helemaal mee eens @49 !
    Onze samenleving kent al veel te weinig eigen verantwoordelijkheid, en ook te weinig vrijheid. En als er dan iets gebeurt (of iets juist niet gebeurt), dan is het altijd de schuld van een ander.

Maar ja, ik ben dan ook een overtuigde anarchist

Anarchisme (van het Griekse 'αναρχος', anarchos: αν = "geen" αρχος = "heerser") is het streven naar een situatie of samenleving waarin mensen zonder een hogere macht of autoriteit leven (anarchie). Het is de verzameling denkwijzen die terug te brengen is tot de gedachte dat een individu op geen enkele manier een ondergeschiktheid áán of ván iets of iemand erkent
    Rev. Maurice Ordained Dudeist Priest atDudeism, the Church of the Latter-Day Dude
  • JaapvR
    Tourist
    JaapvR op 15 februari 2017 · 10:08
    @mm: goed verhaal, goed en nuttig werk voor en achter de schermen! Hulde.

@49: Ja en nee. Natuurlijk heb je gelijk dat eigen verantwoordelijkheid altijd van toepassing is, zelfs als er iets gebeurt terwijl je met gids, gear, kennis, en voorbereiding een veilige afdaling doet. Semantisch zijn de woorden 'eigen schuld' hier dus van toepassing.
    Maarrrr, ik heb het idee dat de meeste 'eigen schuld roepers' totaal niet met verantwoordelijkheid bezig zijn, maar eerder met veroordelen. Ik vind dat vaak pijnlijk, en bijna altijd ongepast. Als je iemands eigen verantwoordelijkheid erkent en respecteert, hoort daar bij dat je diegene niet veroordeelt voor zn keuzes, maar hoogstens feliciteert of condoleert met de uitkomst...

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro