Twee lawines in Aosta vallei Italië

• MennoBoermans
    Tourist
    MennoBoermans op 2 maart 2017 · 15:10
    Uit betrouwbare bron: in de Italiaanse Aosta vallei zijn vanmiddag twee lawine incidenten gemeld.

Bij een lawine in Val Veny (Courmayeur) vielen ten minste drie doden en meerdere gewonden. Naar verdere slachtoffers wordt gezocht. Reddingsactie is nog in gang.

Een tweede reddingsactie loopt momenteel bij de Colle San Carlo (La Thuile) waar toerskiërs betrokken zijn. Reddingsactie is nog in gang.
    Poeder, Kiekjes en Pleisters
  • elisa.tmc
    Tourist
    elisa.tmc op 2 maart 2017 · 15:39
    Oh dear 😞
  • Mattje
    Beginner
    Mattje op 2 maart 2017 · 15:41
    In Val Veny is een groep van ongeveer 20 man in een lawine terecht gekomen. Ik vrees dat het dodental nog een eind verder op zal lopen..
  • Dutchess
    Advanced
    Dutchess op 2 maart 2017 · 15:52
    Ai... 😞
    We dont stop playing because we grow old, we grow old because we stop playing
  • EmileHendrix
    Advanced
    EmileHendrix op 2 maart 2017 · 15:52
    http://torino.repubblica.it/cronaca/2017/03/02/news/courmayeur_valanga...

(Hoop dat men toch snel nog mensen uit de ellende kan halen... 😞 )
    Een kleine fantasie kan groter zijn dan de wereld.
  • evr66
    Beginner
    evr66 op 2 maart 2017 · 16:00
    Pfff, zwarte dag wederom. Hier (no tirol) op advies gids plannen voor vanmiddag aangepast naar pistes werk ondanks een stufe 2 in de berichten.
  • ieism
    Tourist
    ieism op 2 maart 2017 · 16:01
    Ow nee. Dat klinkt niet goed, hopen op goed nieuws..
    splitfest.nl
  • martijnuiterwijk
    Beginner
    martijnuiterwijk op 2 maart 2017 · 16:06
    pff heavy. blijft altijd wel binnenkomen
    was naar beneden maar net zo makkelijk als naar boven
  • MennoBoermans
    Tourist
    MennoBoermans op 2 maart 2017 · 16:06
    Update 16.00 uur:

Inmiddels zijn er in Courmayeur drie doden geborgen en vier gewonden afgevoerd. Het zou om een grote groep freeriders (+/- 20 personen) gaan die in offpiste terrein (nabij Plan de la Gabba in Val Veny) in een geul bedolven zijn. Reddingsactie is nog in gang.

Bij de reddingsactie nabij La Thuile zijn twee toerskiërs gered. Ze zijn niet gewond. Deze reddingsactie is afgesloten.
  • Arjen
    Advanced
    Arjen op 2 maart 2017 · 16:19
    Heftig weer. Hopelijk loopt het aantal niet nog verder op...
    One day, they'll invent synthetic powder, ban all kinds of work and give you a free liftpass...
  • evan
    Advanced
    evan op 2 maart 2017 · 17:08
    Volgens mij is het hier gebeurd.
  • MennoBoermans
    Tourist
    MennoBoermans op 2 maart 2017 · 17:47
    Update 17.30 uur:
    Er zijn vijf gewonden naar ziekenhuizen gebracht, waarvan één in kritieke toestand (polytrauma). Het aantal doden blijft op drie.

Ongeveer 15 freeriders waren in een geul toen een lawine loskwam. Onder de betrokkenen zijn Italianen, Belgen, Duitsers en Zweden.
  • bartvanleeuwen
    Beginner
    bartvanleeuwen op 2 maart 2017 · 18:03
    Begrijp ik nou goed dat die groep van 20 bestond uit klimmers en niet uit skiërs/boarders ?
  • MennoBoermans
    Tourist
    MennoBoermans op 2 maart 2017 · 18:11
    Begrijp ik nou goed dat die groep van 20 bestond uit klimmers en niet uit skiërs/boarders ? bartvanleeuwen op 2 mrt 2017 18:03

Dat is niet correct. Het waren 18 freeriders.

Op internet doen al weer heel veel spookverhalen de ronde met stellingen van "journalisten" die de klok hebben horen luiden maar geen idee hebben waar de klepel hangt. Net als in de grote wereld, is het in de wePowder-community belangrijk om onderscheid te maken tussen echt nieuws en fake nieuws. Uiteindelijk gaat het om de betrouwbaarheid van de bron. Ik probeer daar -als bergredder én journalist met heel veel bronnen dicht bij het vuur- voorzichtig aan bij te dragen, opdat op dit forum juiste informatie wordt verstrekt.
  • evan
    Advanced
    evan op 2 maart 2017 · 18:13
    Begrijp ik nou goed dat die groep van 20 bestond uit klimmers en niet uit skiërs/boarders ? bartvanleeuwen op 2 mrt 2017 18:03Nee, dat is een onzorgvuldig bericht van RTL Nieuws, @bartvanleeuwen. http://www.rtlnieuws.nl/buitenland/groep-bergbeklimmers-verrast-door-l...
  • MennoBoermans
    Tourist
    MennoBoermans op 2 maart 2017 · 18:28
    Update 18.20 uur:

Bij de drie dodelijke slachtoffers gaat het om een Belg, een Italiaan en een Duitser.

De identiteit van de kritisch gewonde is niet bekend.

Bij de andere vier gewonden gaat het om twee Belgen en twee Italianen.

In totaal waren er 18 freeriders betrokken bij de lawine.

De reddingsoperatie is afgesloten.
  • meteomorris
    Tourist
    meteomorris op 2 maart 2017 · 18:34
    Begrijp ik nou goed dat die groep van 20 bestond uit klimmers en niet uit skiërs/boarders ? bartvanleeuwen op 2 mrt 2017 18:03 Op internet doen al weer heel veel spookverhalen de ronde met stellingen van "journalisten" die de klok hebben horen luiden maar geen idee hebben waar de klepel hangt. MennoBoermans op 2 mrt 2017 18:11

Helemaal eens @MennoBoermans. Ik ben daarnet alweer gebeld door (oa Belgische) journalisten. Standaard reactie van mijn kant is ze doorverwijzen naar de lokale politie, reddingsdiensten en lawinedienst. Ik was niet ter plekke en kan/ga geen oordeel vellen.

@All, wees kritisch. Ik snap de honger naar nieuws maar we gaan de overledenen er niet mee terug halen. De media gaat nu roeptoeteren.

Nuttige bronnen:
    * Actuele lawinebericht (http://appweb.regione.vda.it/DBWeb/bollnivometeo/bollnivometeo.nsf/vis...) en archief (http://appweb.regione.vda.it/DBWeb/bollnivometeo/bollnivometeo.nsf/Arc...😉
    * actuele weerdata: http://presidi.regione.vda.it/_meteo_/1190/temp en http://presidi.regione.vda.it/_meteo_/3110/temp
    * Kaart van Courmayeur (https://www.geoportail.gouv.fr/carte?c=6.908263720170231,45.7776753443...&l1=GEOGRAPHICALGRIDSYSTEMS.SLOPES.MOUNTAIN::GEOPORTAIL:OGC:WMTS(0.48)&l2=GEOGRAPHICALGRIDSYSTEMS.MAPS.SCAN-EXPRESS.STANDARD::GEOPORTAIL:OGC:WMTS(1)&l3=GEOGRAPHICALGRIDSYSTEMS.MAPS.SCAN25TOUR::GEOPORTAIL:OGC:WMTS(1)&permalink=yes)
    May the powder be with you.
  • bartvanleeuwen
    Beginner
    bartvanleeuwen op 2 maart 2017 · 19:49
    @mennoboermans @evan Daarom stel ik de vraag ook hier en ga ik niet roeptoeteren op social media
  • Haas
    Expert
    Haas op 3 maart 2017 · 01:05
    Ik ben zelf nog maar net terug uit de Aosta... en dan deze berichten...
    There are no secrets, only information you don't yet have...!!
  • FrankvDelden
    Beginner
    FrankvDelden op 3 maart 2017 · 09:36 Follow me on: https://instagram.com/frankvdelden/
  • meteomorris
    Tourist
    meteomorris op 3 maart 2017 · 10:07
    @FrankvDelden kippenvel... @bartvanleeuwen duimpje
  • Marijnt
    Beginner
    Marijnt op 3 maart 2017 · 10:14
    Gruwelijk, zeker over die Belg die zijn vrienden wilden redden... Sterkte voor de nabestaanden
  • bartvanleeuwen
    Beginner
    bartvanleeuwen op 3 maart 2017 · 14:59
    Zonder verwijten, wat kunnen we hier van leren?

Hoe kom je met 16 man in een helling buiten de piste, en hoe voorkom je het '1 schaap over de dam' effect?
    Zijn we ons hier voldoende bewust van, dat als je er goed uitgerust uitziet mensen je dan lekker volgen? ( in de VS nog meegemaakt )

Seek not to judge, seek to understand
  • meteomorris
    Tourist
    meteomorris op 3 maart 2017 · 15:16
    @bartvanleeuwen lastig, omdat we niet weten waarom ze er met zoveel mensen waren. We kunnen er over speculeren maar dat heeft geen nut. Beter is bij jezelf om na te gaan of je wel eens in een helling bent gekomen waar je liever niet had willen komen en hoe je dat in het vervolg tegen gaat. Bij mij werkt dat heel simpel. Ik bepaal al de avond van te voren wat ik de volgende dag absoluut niet ga doen. Dat helpt enorm omdat ik mezelf moet gaan overtuigen terwijl ik al een red flag in mijn hoofd heb. Maar het is geen garantie.
  • Rogier
    Elite
    Rogier op 3 maart 2017 · 21:06

Foto's van de lawine via een berggids uit Chamonix
  • 49
    Advanced
    49 op 3 maart 2017 · 21:47
    @bartvanleeuwen Ik zie boven Alagna regelmatig groepen van 10 personen of meer een vrije helling in duiken. Vaak zijn dat groepen die je daarna met zijn allen in het café ziet zitten en duidelijk samen op reis zijn.

Maar het is mijzelf ook weleens overkomen dat ik in een groep van 10+ in een helling stond waar dit niet handig was. Gedurende de dag sloten zich steeds meer vrienden en vrienden van vrienden aan, waardoor we als ongewilde samenklontering ergens stonden waar dit niet veilig was. Daarbij was dit ook nog op een veel gereden traverse waar andere grote groepen ons gerust voorbij kwamen. En dan sta je dus zomaar met 15-20 man in een helling waar je op dat moment eigenlijk één voor één zou moeten passeren. Er is niks gebeurd, maar ik probeer nu wel extra alert te zijn op dit fenomeen.
    montagna bianca, ti amo
  • Ee1co
    Advanced
    Ee1co op 3 maart 2017 · 23:03
    Man wat tragisch toch weer. Ik ben geschokt van het nieuws over de Belgische held die zijn kameraden wilde redden en daarbij zelf om het leven komt. In en in triest.
  • evan
    Advanced
    evan op 5 maart 2017 · 23:30
    Vandaag opnieuw een lawine in het Aostadal. Deze keer op de Becca di Giasson in Valgrisenche. Een 25-jarige Spaanse heliskiër is daarbij omgekomen.
    http://www.aostasera.it/video/valanga-a-valgrisenche-un-morto-e-tre-fe...
  • Patrick1973
    Beginner
    Patrick1973 op 6 maart 2017 · 09:44
    Heb in dezelfde regio dit jaar ook al eens ferm verschoten, kleine groep met lokale officiele gids. Het blijft opletten...

Alsje ziet hoe hoog de breuklijn is, besef je dat daar een heel pak sneeuw loskwam.

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro