Behandeling en/of bescherming van edges en tips

• kristalklear
    Advanced
    kristalklear op 1 mei 2017 · 12:20
    Na een winter ziet mijn split er allezins niet meer nieuw uit.
    Hier en daar komt de upper layer los van de edges en tips van het board.

Iemand tips om dit te behandelen/beschermen? Is dit uberhaupt wel mogelijk?

• Mattje
    Beginner
    Mattje op 1 mei 2017 · 12:29
    Ik weet niet of het helemaal profi is, maar zelfs laat ik in zulke beschadigingen eerst een beetje snellijm (secondenlijm) lopen. Deze lijm is erg dun en loopt tussen je vezels waardoor het waterdicht afgesloten word. Daarna als het goed gedroogd is smeer ik er nog wat PVC lijm over. Dit is erg sterk en voorkomt dat de beschadigingen groter worden. Zelf al menige beschadiging op deze manier gefixt en nog nooit problemen ermee gehad. Een skiwinkel zal er misschien andere middelen voor hebben en het op een andere manier doen, als klusser heb ik snellijm en pvc lijm altijd in huis dus is de keuze snel gemaakt.
  • kristalklear
    Advanced
    kristalklear op 2 mei 2017 · 22:36
    Dag Matt,

ik was ook al in die richting aan het denken.
    Alvast bedankt!
  • Frats
    Expert
    Frats op 3 mei 2017 · 21:44
    2 componenten lijm ofwel epoxylijm is the way to go!

delaminatie beetje uitkuisen met een mesje, 2componentenlijm mixen, met een priem of een mengstokje aanbrengen op het te repareren stuk en een beetje aanduwen tot de lijm er een beetje uitkomt. 24u laten drogen, overtollige lijm voorzichtig wegsnijden en daarna afwerken met een vijltje of wat schuurpapier tot die sidewall terug lekker glad is!

Indien het wat open staat kan je de delaminatie met een wasknijper of lijmklem dichtduwen totdat de lijm gedroogd is. Wij gebruiken speciaal niet-klevend papier om tussen de lijmklem en de lijm te doen zodat we deze niet vastlijmen. dit is hetzelfde materiaal als dat je van een sticker moet afhalen om 'm te plakken 😉 -> glimmende kant tegen de epoxy.

Indien mogelijk kies dan voor waterdichte en traagdrogende epoxy, deze blijven meestal iets flexibeler en zijn daardoor minder broos.

Preventief kan je kleine 'chips' of braampjes op je topsheet wegsnijden en de randjes mooi glad schuren, meestal beginnen die delaminaties klein en worden dan met gebruik groter en groter.

Als geruststelling kan ik je ook zeggen dat dit louter esthetisch is, die losse stukjes topsheet kan je net zo goed volledig wegsnijden. de glasvezelmat er net onder is in principe voldoende om je houten kern tegen vocht te beschermen. En al helemaal als je er nog een likje epoxy over smeert 😉
  • kristalklear
    Advanced
    kristalklear op 4 mei 2017 · 10:37
    ok, dan kan ik aan het werk...
    Mijn gedachten een beetje afleiding geven nu ik de laatste poederalerts heb moeten missen 😃

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro