PA#17: Engelberg-Titlis

• evan
    Advanced
    evan op 3 mei 2017 · 10:33
    Zaterdag maar weer even in Engelberg gaan kijken met @Teze. @merv sloot zich ook nog aan. Heerlijk dagje ondanks de drukte (vooral Aziatische toeristen), de problemen met de liften (die wij gelukkig grotendeels ontliepen) en de tijdelijke blokkade van de Laub in verband met Lockerschneelawinen (niks ernstigs gebeurd geloof ik). Nogmaals bedankt voor de lift, Johan!

• Tim3
    Beginner
    Tim3 op 3 mei 2017 · 11:26
    Haha @1:21 😀. Lekkere beelden hoor Evan!
    'Go, go on that great adventure' - Jeremy Jones (Higher)
  • ieism
    Tourist
    ieism op 3 mei 2017 · 11:33
    14 bonuspunten voor Tom Caruana.
    splitfest.nl
  • meteomorris
    Tourist
    meteomorris op 3 mei 2017 · 11:42
    Haha @1:21 😀. Lekkere beelden hoor Evan! Tim3 op 3 mei 2017 11:26

LOL.... lekkere muziek ook. Good old Jimmy
    May the powder be with you.
  • robbert
    Advanced
    robbert op 3 mei 2017 · 11:46
    @evan Lockerschneelawinen op de Laub afgelopen zaterdag? Graag meer info
  • evan
    Advanced
    evan op 3 mei 2017 · 12:26
    @robbert, ik heb puin van twee kleine lawines in de morenes aan de westzijde van de Laub gezien. Toen wij net voor de middag daar wilden afdalen werd de toegang geblokkeerd net nadat wij er aankwamen. Er kwam op dat moment een helikopter aanvliegen, naar verluidt ook met honden. Wij zijn toen omgekeerd en afgedaald naar de Laubersgratbahn. Ik heb er later niks meer van vernomen. Om een uur of half drie à drie werd de blokkade opgeheven.
  • robbert
    Advanced
    robbert op 3 mei 2017 · 13:42
    @evan ah ok, ik heb een ietwat andere mening.
    Gister vertelde een liftmedewerker dat de Laub op zaterdag was afgesloten omdat een skiër was gevallen en een ski had achtergelaten. Deze ski werd door een andere groep gevonden, maar de skiër was er niet. Deze groep heeft de hulpdiensten ingeschakeld. Precieze verhaal heb ik niet verder uitgezocht.

Maar was zeker wel fijn Zaterdag

• robbert
    Advanced
    robbert op 3 mei 2017 · 13:53
    en ook dinsdag ochtend was het goed

• bertjebertje
    Advanced
    bertjebertje op 3 mei 2017 · 14:08
    Goh lekker rustig daar.
  • evan
    Advanced
    evan op 3 mei 2017 · 14:19
    @robbert, een ski vinden zonder dat er sporen van een lawine zijn lijkt me ook geen reden om op de Laub met een helikopter uit te rukken. Wat ik hierboven schreef is op basis van de informatie die ik kreeg van degene die het traversespoor naar de Laub blokkeerde nadat wij er aangekomen waren. Ik vond het wel vreemd dat ik later geen lawine zag op de plek waar ik de helikopter had zien landen.

Aan de schaduwen en het aantal sporen te zien was jij vast al voor acht uur boven? Goede contacten bij de Bergbahnen? Ik zag maandagavond al dat er weer een mooi laagje was gevallen. Dinsdagochtend geen hond op de berg zeker?
  • Sauerländer
    Advanced
    Sauerländer op 3 mei 2017 · 15:15
    Zaterdag vond ik een puinhoop in Engelberg. We hadden toestemming gekregen om voor de officiële opening de berg op te kunnen, maar kwamen 's ochtends met de auto vanwege spekglad ijs op onze parkeerplaats niet direct weg. Al met al toch nog kort na half 9 op de parkeerplaats van de liften en dan... gondelbaan naar Trübsee technische storing. We zaten er gelukkig nog net niet in. Als alternatief kon de kabeltrein naar Gerschnialp genomen werden, maar aangezien we vlakbij de gondel instap waren, konden we voor de kabeltrein helemaal achteraan de gigantische rij aansluiten. Hebben dan maar 1,5 uur gewacht totdat de storing weer verholpen was, aangezien de kabeltrein een waardeloze capaciteit heeft. Vele Zwitsers zijn boos naar de kassa gelopen en geld teruggevraagd. Of dat ook gelukt is?! In ieder geval hebben vele locals 's ochtends de parkeerplaats weer verlaten.

Doordat zovele bussen met Indische toeristen niet meteen de berg op konden, was de Rotair gedurende de hele dag volledig overbelast, nadat de gondelbaan weer draaide. Hebben ons de 1,5 uur wachttijd voor de Rotair niet aangedaan. De volgende dag (zondag) zijn onze gasten naar Engelberg gegaan. Die hebben gelukkig beduidend minder hoeven wachten.

Al met al zaterdag nog een aardige dag gehad. Het weer was perfect en wie Engelberg goed kent, weet nog wel wat goede plekken te vinden, ook al is bijna alles verspoord. Als compensatie hebben we zondag een skitour gemaakt op onze alm. Daar was alles logischerwijze nog onverspoord. Ach ja, genoeg goede weekenden met minder drukte gehad. 😃 Desalniettemin enorm vervelend als op het moment supreme de gondelbaan ermee ophoudt. Daarvoor kwamen we eigenlijk geen lang weekend naar Engelberg...

De helikopter hebben we ook gezien. Om 11:00 uur vloog deze al in de buurt van de Laub rond.
    Sauerland² + Harz² = Alpen²
  • Arjen
    Advanced
    Arjen op 3 mei 2017 · 16:56
    Lekker @Evan Wat een condities nog...
    One day, they'll invent synthetic powder, ban all kinds of work and give you a free liftpass...
  • robbert
    Advanced
    robbert op 3 mei 2017 · 17:14
    Eigenlijk klopt het ook wel, Engelberg is helemaal niks. Lockerschneelawinen op de Laub, een lift die het niet doet en altijd super druk met freeriders en Aziatische toeristen. Best een dure puinhoop en ook maar voor de helft open

@evan nee helaas, ik heb geen contacten dat ik eerder de berg op mag met de lift. Zaterdag was een training dag, moest nog wat hoogte meters maken. Ben om 03:00 begonnen met lopen, iets voor 08:00 boven. Top dag
  • evan
    Advanced
    evan op 3 mei 2017 · 18:01
    @Sauerländer, ik snap je frustratie wel. Wij waren er net iets eerder dan jij en hadden het geluk dat we net uit de gondel waren toen die storing begon. Zondagochtend spraken we twee Engelsen die zaterdagochtend tussen Trübsee en Stand een uur lang stil hadden gehangen met hun gids terwijl alles om hen heen verspoord werd. Jammer dat Engelberg het enige geopende gebied in de wijde omtrek was, dus de facto monopolist. Ik denk wel dat als ze in Engelberg op deze voet verdergaat ze veel sympathie verliezen en in het winterseizoen een deel van hun klanten liever ergens anders gaat skiën.

@robbert, in dat geval: petje af! Pittige training hoor. Nog meer klimmers gezien? Er waren voor half tien namelijk al opvallend veel sporen op de Steinberg.
  • ieism
    Tourist
    ieism op 3 mei 2017 · 20:46
    . Ben om 03:00 begonnen met lopen, iets voor 08:00 boven. Top dag
    robbert op 3 mei 2017 17:14

Haha, fucking classic. En jou kennende stond je om tien over 8 weer beneden waarschijnlijk. 😃
    splitfest.nl
  • evan
    Advanced
    evan op 5 mei 2017 · 10:37
    Zondag was er ook nog poeder te vinden.
  • Sauerländer
    Advanced
    Sauerländer op 8 mei 2017 · 16:20
    @evan: Geluk moet een mens hebben! 😃 We hebben nog zitten overwegen om met het Älplerseil omhoog te gaan, maar dan waren we in totaal ook nog een poos onderweg geweest. Achteraf gezien was het wachten de 'beste' oplossing. Gelukkig net niet zoveel pech gehad als de door jou beschreven Engelsen. Als een uur lang voor je neus alles wordt afgeskied is dat toch een vorm van folter... Hebben nog Zwitsers gesproken die eenzelfde lot is overkomen: Uitgerekend direct voor het bergstation...

Volgens de media waren er de betreffende zaterdag 5000 mensen in het gebied. Andere bronnen melden zelfs tot ca. 7000 man. Daarvan zaten er zo'n 400 in de gondel vast. Al met al was het afgelopen weekend misschien wel het meest ongunstigste moment van het seizoen om een technische storing te hebben. Wet van bedrog. Ben in ieder geval blij dat onze gasten zondag een super dag hebben gehad, zonder storingen en lange wachtrijen. De beelden van zondag zagen er ook nog top uit! 😀

http://www.20min.ch/schweiz/zentralschweiz/story/400-Skifahrer-in-Titl...
    Sauerland² + Harz² = Alpen²

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro