Nieuwe inserts oud board.

• buttery
    Tourist
    buttery op 23 augustus 2017 · 11:55
    Hallo iedereen!

Ik heb het geluk gehad vorige winter een Craig kelly Air uit '93 op de kop te tikken, helaas zijn de inserts verroest en ik zou deze graag vervangen.

Na het opzoekwerk ziet het er allemaal wel makkelijk genoeg uit, maar als ik ze in een shop kan laten repareren (voor een realistische prijs) zie ik dat natuurlijk beter zitten.

Ik dacht de Quiver Killer set te bestellen, maar ik weet niet of deze exclusief voor ski's gebruikt worden ?

Mijn local shop heeft hier helaas geen ervaring mee. Bij deze dus mijn vraag kennen jullie een goede shop of een persoon die hier wel ervaring mee heeft?

Ik woon in de buurt van Brussel maar ik kan me alijd verplaatsen!

mvg,
    Alex

• Davy2010
    Beginner
    Davy2010 op 23 augustus 2017 · 12:03
    Als het schroefdraad nog goed is zou je kunnen proberen Rostoff erin the spuiten (nachtje laten staan) en daarna lekker in de olie te zetten/houden.
    Mijn ervaringen met dit spul zijn erg goed (roestige schroeven van auto's etc)

https://eshop.wurth.nl/Roestverwijderaar-Rost-Off-ROST-OFF-300-ML/0890...
  • meteomorris
    Tourist
    meteomorris op 23 augustus 2017 · 13:40
    @Tukker, kun jij bovenstaande boarder verder helpen?
    May the powder be with you.
  • tsc72149
    Advanced
    tsc72149 op 23 augustus 2017 · 15:11
    Bel eerst eens even met Phillipe van Xenosports :

Xeno-Sports Outlet Store

Preterstraat 31,
    B-3118 Werchter

Gsm. +32 473 260 679

Mail : info@xeno-sports.com
    BTW : BE 0893 908 250

Open : ´s avonds maandag tot vrijdag van 19u-22u.
    Zaterdag en zondag op afspraak tussen 13u - 19u.
    Hij zal je vast en zeker kunnenverder helpen.
    Let the mountains have it's day or two following a big storm
  • Mars
    Tourist
    Mars op 23 augustus 2017 · 17:58
    Dit heb ik vaker opgelost zonder de inserts te vervangen. Gelukkig zitten in dit board geen vastgeroeste en/of afgebroken boutjes. Dan hoef je al niets meer uit te boren.

Verroeste schroefdraad zuiver je op met een tap.

Een professioneel tappensetje heeft drie tappen. Hobby tappen van de bouwmarkt hebben alleen de laatste.

Voor verroeste schroefdraad op te zuiveren heb je alleen de laatste nodig (rechts op de foto).

3D inserts van Burton hebben gewone standaard M6 schroefdraad.

Tappen zijn ontworpen voor in het volle materiaal schroefdraad te tappen en zijn daarom aan het begin aangeschuind.
    Omdat je een blinde insert moet opzuiveren zul je waarschijnlijk het schuine begin van de tap moeten weg slijpen.

Draai de tap niet te ver door en maak het draadgat vaak genoeg schoon. De bodem van inserts is erg dun en je maakt zo een bult in het belag.

Na het opzuiveren kun je zien of er nog genoeg van de schroefdraad over is.
    Indien er te veel materiaal is gecorrodeerd zal de schroefdraad te zwak zijn. Je zult dan de insert moeten vervangen.

Dat kun je doen door het belag open te snijden of een stukje uit het belag te snijden, de oude insert er uit te tikken en een nieuwe te plaatsen. Daarna met epoxie / P-texgun het belag herstellen.

Succes en voor vragen kun je een berichtje sturen.
  • Tukker
    Beginner
    Tukker op 24 augustus 2017 · 09:56
    Bovenstaande advies van Mars kan ik ij geheel in vinden. Het vervangen van instreek is een behoorlijke klus en dien je alleen te doen indien er geen andere oplossing is.
    Tukker(ik)
  • AvdL
    Beginner
    AvdL op 24 augustus 2017 · 10:01
    Een professioneel tappensetje heeft drie tappen. Hobby tappen van de bouwmarkt hebben alleen de laatste.
    Niet helemaal waar @Mars. Er is verschil tussen handtappen en machinetappen. Een handtappensetje bestaat uit 3 tappen (ouderwets), en een machinetap is een stuks. En bij de bouwmarkt koop je vaak een machinetap. Nadeel is, dat ze vaak voor zwak staal gemaakt zijn, dus lage kwaliteit. Voordeel van handtappen is dat de aansnijding korter is, vooral als je gaten niet zo diep zijn als in dit geval. Een machinetap heeft een langere aansnijding, omdat er meer draad in een keer gevormd wordt. Voor de rest: goede tip 😉
    It's all about the turns duuuuuude!
  • Mattje
    Beginner
    Mattje op 24 augustus 2017 · 12:38
    Als ik een kleine aanvulling mag geven op het tappen van blinde gaten, daar hebben ze speciale blinde tappen voor, die hebben geen punt en voeren de bramen beter af naar boven. En belangrijk bij een blinde tap is ook om nog wat vaker even een slagje terug te doen om de bramen te breken.

Een andere optie die je soms hebt als je te weinig draad meer hebt door de vele corosie en als de inserts dik genoeg zijn, is om ze met een 7.2mm boor op te boren en er dan 8mm draad in te tappen. Vervolgens er even een 6mm helicoil in draaien en je hebt ook weer 6mm draad om je bindingen in vast te zetten. Die 7.2mm boor moet dan uiteraard ook een blinde boor zijn die je eerst goed uitmeet dat je niet te diep boort.
  • buttery
    Tourist
    buttery op 25 augustus 2017 · 17:07
    Bedankt jongens, dit is alles wat ik nodig heb en meer!

Ondertussen sta ik ook al in contact met een verzamelaar die me ongeveer dezelfde info gaf.

Ik ga dus eerst eens proberen te tappen met een vriend (een mechanieker met alle tappen in alle maten de juiste zal er wel tussen zitten);

optie 2 is dus uitboren grotere draad trekken en dan een helicoil zetten.

Ik wou enkel nog jullie mening vragen over de Quiver Killers, blijkbaar hebben deze onderaan een punt waardoor dit nefast is voor snowboards.
  • Mars
    Tourist
    Mars op 25 augustus 2017 · 18:54
    De buitendiameter van de helicoil is 7,95 mm. Ik weet niet of dat exact met de tap overeenkomt.
    Een insert heeft een diameter van 9,25 mm.

Er blijft in theorie maar heel weinig over. Bovendien weet je niet of ze exact gecentreerd zit.

Ik zou er niet aan beginnen.

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro