How to repair your climbing skins?

• Jozua
    Advanced
    Jozua op 2 oktober 2017 路 13:45
    Na enkele confrontatie met stenen zijn er kleine scheurtjes in mijn stijgvellen gekomen. Door ze verder te gebruiken zijn deze scheurtjes scheuren geworden, niet echt bevorderlijk tijdens het vellen. Na ettelijke field-reparaties met naald en draad die steeds weer loskwamen, heb ik dan toch maar eens een poging gedaan tot een langdurige reparatie.

How to?
    1. Stevige scheur: #shitgeengeldvoornieuwe, wat nu gedaan?

2. Plak een stevig stuk stof tegen op de lijmkant (in die geval PVC gecoat polyester Aka ortlieb stof)

3. Naaien maar

4. Zien hoe lang het houdt 馃槂 (en naald en draad mee in de EHBO)

Mogelijks kan iemand anders er ook wat mee of misschien heeft een van jullie nog een betere oplossing?
    http://mountcoach.be/ // RAB // Lowe Alpine // Petzl // K2
  • EmileHendrix
    Advanced
    EmileHendrix op 2 oktober 2017 路 14:42
    Mooi herfst-project.
    Als ik dit zo zie moet ik ook maar eens op zoek naar een naaimachine voor in m'n quiver 馃槂
    Wist je trouwens dat...
    ...Stiksel niet zo gauw los komt als je de laatste cm van je stiksel even driedubbel op en neer stikt over het stiksel heen. Dan kan er een stukkie los komen, maar begint niet gelijk het hele ontrafel-feest. (Of heb je dat precies gedaan links op de foto?)
    Een kleine fantasie kan groter zijn dan de wereld.
  • JaapvR
    Tourist
    JaapvR op 2 oktober 2017 路 15:22
    Goeie machine, dat je dat voor elkaar kreeg..
    Aan- en afhechten is idd de oplossing voor (tegen?) het loskomen, zowel met de hand genaaid als op de machine. Het een zou niet sterker of zwakker dan 't andere moeten zijn. Bij gebrek aan stevig (zeilmakers-)garen is flossdraad een prima alternatief voor in je repairkit (misschien niet op de berg, maar wel in je auto)...
  • willemien_w
    Beginner
    willemien_w op 3 oktober 2017 路 08:20
    Slim gedaan!
    Die ga ik onthouden 馃槂
  • Jozua
    Advanced
    Jozua op 27 oktober 2017 路 14:42
    @EmileHendrix
    Dat heb ik inderdaad gedaan. Al wat zitten prutsen met een tyvek prototype voor en hardshell jas. Learned it the hard way 馃榾

@JaapvR
    Het is een standaard naaimachine van mijn ma, niets speciaal dus. Ik moest wel regelmatig lijm van de naald verwijderen omdat dat het stikken wel belemmerde. Reden van stikmachine is dat ik de last over veel gaatjes wil verdelen. Gaatjes dicht bij de scheur, bij reparatie met de hand, scheuren namelijk open bij mij. De bedoeling is dat het geel stuk stof ook een deel van deze last overneemt.
  • Mattje
    Beginner
    Mattje op 27 oktober 2017 路 15:15
    Goeie machine, dat je dat voor elkaar kreeg..
    Aan- en afhechten is idd de oplossing voor (tegen?) het loskomen, zowel met de hand genaaid als op de machine. Het een zou niet sterker of zwakker dan 't andere moeten zijn. Bij gebrek aan stevig (zeilmakers-)garen is flossdraad een prima alternatief voor in je repairkit (misschien niet op de berg, maar wel in je auto)...JaapvR op 2 okt 2017 15:22

Als sportvisser heb ik altijd een paar meter gevlochten dynema mee voor zulke dingen. Super sterk spul is dat.
  • Jozua
    Advanced
    Jozua op 13 november 2017 路 13:13

De vellen hebben voor de eerste keer terug sneeuw gezien in de Queyras afgelopen weekend. Lokaal is er dus geen lijm meer ter hoogte van de reparatie waardoor de vellen wat los komen van de ski's. Daar komt een beetje sneeuw tussen te zitten maar stoort niet aangezien de omliggende lijm nog goed is.
    @Mattje Ik denk inderdaad dat gewoon stikgaren misschien niet volstaat, begint na 2 toeren aka 1800 hm al te pluizen. Volgende keer dyneema 馃槈

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro