Tourskibindingen + vellen

• playahcardz
    playahcardz op 26 oktober 2017 · 17:25
    Dag allemaal,

Dit winterseizoen zou ik graag willen beginnen met tourskiën, maar al snel blijkt dat het in België niet zo eenvoudig is om al het materiaal bijeen te zoeken, laat staan te monteren.

Ik wou altijd al tourski's kopen met een breedte van ca. 100mm onder de voet en vandaag heb ik dan ook o.w.v. een promotie de Line Supernatural 100 ski's gekocht.

De volgende logische stap is het aankopen van een tourskibinding + vellen, waar ik nu dus verschillende informatie over te horen krijg.
    Vrienden met wat tourski-ervaring hadden aangeraden om het lichte systeem + tourskibotten aan te kopen.
    Na wat rond te bellen, blijkt nu dat mijn ski's te zwaar zijn voor dat type tourskibinding.
    De verkoper in kwestie raadde mij aan om het zwaardere type tourskibinding te monteren waarmee ik met gewone skibotten ook kan tourskiën.
    Bovendien wordt er beweerd dat het voor een beginnende tourskiër ook makkelijker is om hiermee te skiën, omdat de ski's + bindingen zwaarder zijn.

Samengevat heb ik heel het tourski-verhaal toch wat onderschat, waardoor ik al meer geneigd ben om misschien 2dehands een volledige set aan te kopen.
    Daarom had ik graag even geïnformeerd wat jullie bevindingen zijn en wat jullie mij zouden aanraden?

Mvg Yannick

bericht aangepast door playahcardz op 26 okt 2017 17:27
  • Vinnie
    Advanced
    Vinnie op 26 oktober 2017 · 17:36
    Ligt er heel erg aan hoe lang je wilt lopen, hoe fit je zelf bent en of je gaat touren voor de "lekker in de bergenervaring"(meerdaagse tochten, focus op omhoog) of dat je 2-6 kwartier wilt vellen om die ene helling te knallen vanuit het gebied.

Dat je geen pintech binding kan skien op Line Supernatural 100 is onzin, ski's wegen 2200 gram.
    zet daar een beetje techbinding op en je komt op 3100-3300 gram uit met vellen (per kant) beefy maar te doen.

Dus beschrijf iets meer je wensen en dan zijn er genoeg mensen die je een zetje de goede kant op kunnen geven.

Mijn smalste toerski is 97mm en weegt 1800GR
    Mijn lichtste toerski is 109mm en weegt 1400GR
    de zwaarste is 132 en weegt 2400, maar ook die ski ik met een pintech binding.

Sharing Secrets, Sharing freedom!
  • QmaartenQ
    Beginner
    QmaartenQ op 26 oktober 2017 · 17:36
    Ik zou niet weten waarom je geen tech binding op de supernaturals zou kunnen zetten.
    Je hebt dan idd wel ook tech schoenen nodig.
    Maar om kennis te maken met touren kun je ook een frame tourbinding monteren en je eigen schoenen gebruiken.
    Tech kan altijd nog.
    powpowwowjippiajippieee
  • playahcardz
    playahcardz op 26 oktober 2017 · 17:47
    Ligt er heel erg aan hoe lang je wilt lopen, hoe fit je zelf bent en of je gaat touren voor de "lekker in de bergenervaring"(meerdaagse tochten, focus op omhoog) of dat je 2-6 kwartier wilt vellen om die ene helling te knallen vanuit het gebied.

Dat je geen pintech binding kan skien op Line Supernatural 100 is onzin, ski's wegen 2200 gram.
    zet daar een beetje techbinding op en je komt op 3100-3300 gram uit met vellen (per kant) beefy maar te doen.

Dus beschrijf iets meer je wensen en dan zijn er genoeg mensen die je een zetje de goede kant op kunnen geven.

Mijn smalste toerski is 97mm en weegt 1800GR
    Mijn lichtste toerski is 109mm en weegt 1400GR
    de zwaarste is 132 en weegt 2400, maar ook die ski ik met een pintech binding.

Vinnie op 26 okt 2017 17:36

Meerdaagse tochten zijn zeker niet de bedoeling (ook niet in de toekomst).
    Het is eerder de bedoeling om met vrienden is een weekend mee te gaan touren wanneer ik er zin in heb.
    Daarnaast zou ik ze ook willen gebruiken in de buurt van de pistes wanneer er bv. recent een meter sneeuw is gevallen.

Klopt het dat een frame-binding makkelijker skiet?
    bericht aangepast door playahcardz op 26 okt 2017 17:49 (2% bewerkt)
  • evr66
    Beginner
    evr66 op 26 oktober 2017 · 17:51
    Mocht je er belang bij hebben, heb ik nog een vrijwel nieuwe adrenalin binding liggen (voor alpine schoenen dus) voor een nette prijs. 4 dagen gebruikt. stuur maar pm als het interessant is voor je.
  • martijnuiterwijk
    Beginner
    martijnuiterwijk op 26 oktober 2017 · 18:10
    Je ski is niet te zwaar. Kunnen prima pinbindingen op.
    Zelf heb ik kingpins. Vind dat fijner dan alpine bindingen.
    Als je voor pins gaat. Kijk naar een echte tourschoen. Zo veel male fijner om te lopen. Er zijn online nog veel aanbiedingen.
    was naar beneden maar net zo makkelijk als naar boven
  • Vinnie
    Advanced
    Vinnie op 26 oktober 2017 · 22:51
    Als ik het zo hoor @playahcardz is het best een idee om voor een frame binding te gaan. Hoef je geen nieuwe schoenen te kopen en dan blijft het skien het meest zoals bij een alpine binding. Plus de investering is dan relatief laag: 2e hands moet je een frame binding voor rond de 100 euro kunnen scoren plus wellicht een appeltaart en 2 tientjes voor diegene die je ski onderhoud doet.

De adrenalin die @evr66 nog heeft liggen is dan interessant want het is een binding waarbij je in tegenstelling tot wat marker (duke baron) aanbiedt lekker laag op de ski staat.

Mocht je het te gek vinden kan je altijd nog upgraden.
    Ga je tech dan zijn bindingen duurder en zal je ook nieuwe schoenen nodig hebben.
  • Vinnie
    Advanced
    Vinnie op 26 oktober 2017 · 22:51
    Als ik het zo hoor @playahcardz is het best een idee om voor een frame binding te gaan. Hoef je geen nieuwe schoenen te kopen en dan blijft het skien het meest zoals bij een alpine binding. Plus de investering is dan relatief laag: 2e hands moet je een frame binding voor rond de 100 euro kunnen scoren plus wellicht een appeltaart en 2 tientjes voor diegene die je ski onderhoud doet.

De adrenalin die @evr66 nog heeft liggen is dan interessant want het is een binding waarbij je in tegenstelling tot wat marker (duke baron) aanbiedt lekker laag op de ski staat.

Mocht je het te gek vinden kan je altijd nog upgraden.
    Ga je tech dan zijn bindingen duurder en zal je ook nieuwe schoenen nodig hebben.
  • martijnuiterwijk
    Beginner
    martijnuiterwijk op 26 oktober 2017 · 23:39
    Als je geen pin en of nieuwe schoenen wilt. Zou ik die adrenalins overkopen. Prima om je eerste tours mee te maken. Bevalt het. Daarna upgraden naar pin en tourschoenen. Zo ben ik ook begonnen
    was naar beneden maar net zo makkelijk als naar boven

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro