Het is winter: POEDERALERT 2 en 3

Het is winter: POEDERALERT 2 en 3

Pik in, het is winter. Na 5 dagen met milde temperaturen is de winter weer helemaal terug in de Alpen en dat blijft de komende week zo. Maandag klaart het op, maar er zit nog meer sneeuw in het vat. Maar niet voor iedereen in de Alpen zo lijkt het. In dit bericht:

  • nu al 10 tot 45 cm verse sneeuw
  • zondag nog wat lichte sneeuwval in de noordalpen
  • maandag opklaringen en zon ( = een poederdag)
  • dinsdag trekt een nieuwe storm de Alpen in
  • poederalert#3 vanaf donderdag

5 tot 45 cm verse sneeuw

Zaterdag trok een actief front de Alpen in. Deze storm bracht allereerst wat sneeuw in de Franse zuidalpen en het noorden van Italië. De hoeveelheden waren met 5-10 cm beperkt van aard en het is daar nog steeds wachten op de grote dump. Daarna trok het front de rest van de zuidalpen in. Daar viel zo’n 10-15 cm vers. Grote uitzondering zijn de gebieden op de grens van Oostenrijk, Italië en Slovenië. Daar viel 20-35 cm verse sneeuw boven de 1400-1600 meter. Tegelijkertijd begon het zaterdag vanuit het noordwesten te sneeuwen en daalde de sneeuwgrens rap van 1800 naar 700 meter. Met 10-25, lokaal 35 centimeter verse sneeuw is er mooi wat sneeuw bijgevallen in de Franse Noordalpen en het westen van Zwitserland, maar ook hier is het sneeuwdek nog te dun om gedachtenloos te gaan freeriden. Inmiddels klaart het op vanuit het westen, maar sneeuwt het nog steeds aan de noordkant van de Alpen. Het zijn wederom de gebieden ten noorden van de Zwitserse Alpennoordhang en de typische noordstaugebieden in Oostenrijk die al 20-45 cm verse sneeuw hebben genoteerd. Daar sneeuwt het vandaag nog (licht) met sneeuw tot heel diep in de dalen.

Luchtdrukverdeling maandag
Luchtdrukverdeling maandag

Maandag opklaringen en zon ( = een poederdag)

Onder invoed van een rug van hogedruk neemt de neerslag op maandag af en trekt weg naar het oosten. De zon komt er in de gehele alpen door. Met alle verse sneeuw van zaterdag en zondag wordt het maandag een geweldige poederdag aan de noordkant van de Alpen en dat ene gebied op de grens tussen Italië en Oostenrijk. Maar maandag betekent ook een werkdag en het is pas het begin van het seizoen. Veel gebieden zijn morgen dan ook gewoon weer gesloten. Hieronder wat tips voor maandag (waar volgens de berichten van vandaag de liften zouden moeten draaien en) waar een mooi pakje poeder is gevallen:

Ook in de overige gletsjergebieden van Oostenrijk zijn open. Jammer genoeg is Nassfeld in het zuiden van Karinthië nog gesloten, want daar ligt inmiddels ook een pak sneeuw.

Dinsdag trekt een nieuwe storm de Alpen in

Na een dagje met zon en verse sneeuw trekt er dinsdag alweer een nieuwe storm de Alpen in. Omdat de wind met het naderen van de nieuwe storm even richting zuidwest draait wordt het dinsdagochtend tijdelijk wat warmer, maar daarna wordt de koelkastdeur vol open gezet. Vanaf woensdag is het gewoon koud en winters. Een storm trekt naar het zuiden en volgens de laatste berekeningen levert dat de meeste sneeuw op aan de noordkant van de Alpen met sneeuwkansen voor de regio Italië/Oostenrijk/Slovenië.

Alle grote weermodellen berekenen vandaag vanaf dinsdag noord/noordweststau met sneeuw voor Italië/Oostenrijk/Slovenië. Ook een blik op onze sneeuwkaarten voor de lange termijn laten veel sneeuw zien in bovengenoemde regio’s. De kaarten hebben continue veel kleur en dat stemt meer dan hoopvol. Wil je nu al verder de toekomst in kijken, word dan wePowder Pro lid en krijg toegang tot onze 14 daagse sneeuwkaarten. Niet alleen mis je dan geen dump meer, je steunt ons ook nog eens met de verdere ontwikkeling van wePowder. Heel veel dank alvast voor je support.

Indien de berekeningen kloppen dan gaan de noordalpen (inclusief de Franse noordalpen) en het grensgebied van Oostenrijk/Italië/Slovenië er de komende week zo’n 20-45, lokaal 60 cm verse sneeuw erbij krijgen met een sneeuwgrens tot diep in de dalen. De rest van de zuidalpen houdt het in deze berekeningen dan droog, hoewel er van tijd tot tijd ook berekeningen opduiken met sneeuw in de Piemonte. De komende dagen ga ik hier verder op in. Maar reken er op dat vanaf donderdag/vrijdag poederalert#3 actief is voor de noordkant van de Alpen. Het wordt koud, er komt nog sneeuw bij en de basis in grote delen van de noordalpen is prima. Tijd om wat dagen vrij te maken in de agenda zo lijkt het.

Met al die sneeuw begint het weer te kriebelen. Wil je echt de droomtrip vanje leven mee maken, schrijf je dan in voor de wePowder trip naar de Galena lodge. De trip staat voor januari 2019 gepland, hij is zeker niet goedkoop. Maar door nu al te boeken en aan te betalen profiteer je van een gunstige Canadese dollar koers en haal je gegarandeerd meer poederrendement uit je euro’s dan je aan rendement krijgt van je bank ;). Poeder is een keuze… ben jij erbij?

Stay stoked
Morris

meteomorris

Reacties

Expert
ijsbeerAuteur26 november 2017 · 15:04

HIer in Zug nu al sneeuw in het dal (425 mtr)

Gevorderd
DutchessAuteur26 november 2017 · 15:08

Bern nu dikke vlokken, net begonnen. (520m) De MTB kan de kelder in…
(Begint zachtjes te neuriën: “I am dreaming of a white, white christmas…”)

We dont stop playing because we grow old, we grow old because we stop playing
Gevorderd
RoodbaardAuteur26 november 2017 · 16:03

Montafon “Trechter” loopt al lekker vol, planning in volle gang !!

AL
Expert
ThijsKennisAuteur26 november 2017 · 16:09

Vandaag in Kaprun was niet normaal meer. Zulke goede poeder heb ik al minstens 3 jaar niet geskied! Super Licht en ongeveer 50cm! T staat wel allemaal op scherp Momenteel, dus oppassen geblazen!

Pow!
Gevorderd
ThijsBAuteur26 november 2017 · 17:59

Morgen zit ik Montafon, wie nog meer waar ik bij kan aanhaken? @@roodbaard wellicht?

Gevorderd
rockyAuteur26 november 2017 · 18:06

Obertauern ondertussen ook super, vandaag + 40 met veeeel wind!

Toerist
AnoniemAuteur26 november 2017 · 18:19

Wat is de kans op een dump voor kerst in Risoul? Franse zuidalpen dus, valt daar iets over te zeggen? 3 weken ver kan je dat waarschijnlijk niet zien?

Beginner
GPOAuteur26 november 2017 · 18:24

Wat is de kans op een dump voor kerst in Risoul? Franse zuidalpen dus, valt daar iets over te zeggen? 3 weken ver kan je dat waarschijnlijk niet zien?

Sven311 op 26 nov 2017 18:19

Je hebt geantwoord op je eigen vraag.

Toerist
AnoniemAuteur26 november 2017 · 18:30

Wat is de kans op een dump voor kerst in Risoul? Franse zuidalpen dus, valt daar iets over te zeggen? 3 weken ver kan je dat waarschijnlijk niet zien?

Sven311 op 26 nov 2017 18:19

Je hebt geantwoord op je eigen vraag.

GPO op 26 nov 2017 18:24

oke. De term lange termijn slaat dan op hooguit 1 week ver?

Gevorderd
RoodbaardAuteur26 november 2017 · 18:32

Morgen zit ik Montafon, wie nog meer waar ik bij kan aanhaken? @@roodbaard wellicht?

ThijsB op 26 nov 2017 17:59

@@ThijsB helaas nog niet,…

AL
Gevorderd
emistosAuteur26 november 2017 · 18:43

Vandaag in Montafon geweest. Was heerlijk maar… we hebben alle drie mooie krasjes opgelopen. Vandaag heeft het wat minder gesneeuwd dan gedacht. Morgen moet zeker nog wat te vinden zijn maar houd rekening met een korte hike. Overigens hebben we hier niks niet veel onzekers waargenomen, als er wat omlaag kwam was het alleen slush van onszelf. Je kan zien dat de wind een beetje met de sneeuw heeft gespeeld maar niet heel drastisch.

Voor de mensen die morgen gaan en nog wat vers willen: \

  • Vanuit de Madrisella Bahn kan je hoog blijven en richting bergstation van de Rinderhütte Bahn lopen(die nu nog niet draait), van daaruit kan je afdalen in weer het zelfde dal en als je beneden bent weer terug naar de Medrisella Bahn. \
  • Onder de Hochalpila Bahn valt er wellicht ook nog wat te vinden, al hebben we er al redelijk veel sporen in gezet… \
  • En als laatste kan je nog te voet vanuit Kreuzjoch richting Zamangspitze lopen en op verschillende plekken daar weer afdalen richting dalstation Hochalpila Bahn.

Er zijn natuurlijk nog meer afdalingen maar voor de faceshots moet je met de huidige omstandigheden hoog blijven en uitkijken voor sharks. Veel plezier, stay safe!

Expert
ieismAuteur27 november 2017 · 07:23

Dat is lang geleden dat ik zo’n lekkere foto van je zag @@ThijsKennis
https://cdn.wepowder.com/site/forum/13/6e11e3cda93aafd45a98f52c7305d906_20171126_110336.jpg?width=800\
Het was gister in CH ook niet ongezellig.

Good mountain sense is knowing how to avoid situations that require expert mountain sense.
Gevorderd
GertgAuteur27 november 2017 · 07:53

In @kaunertal hebben we ook een mooi pak gehad. Gisteren een mooie window gekregen. https://cdn.wepowder.com/site/forum/13/4bb33c07a6d4068ad5a43a71f54e29ed_img_4201.jpg?width=800

Vandaag nog even wachten op de zon precies. Maar het ziet eruit dat het gaat opklaren.

Toerist
AnoniemAuteur27 november 2017 · 10:46

Ik ben vanaf donderdag in Florence en ik zie dat de Appenijnen wederom sneeuw krijgen. Is het waard om mijn board mee te nemen en heeft iemand tips voor een mooi gebiedje daar?

Beginner
Patrick1973Auteur27 november 2017 · 15:32

@@meteomorris Het is wel opvallend hoeveel verschil er is tussen jou weermodel en het weer model van wintersporters voor Engelberg begin volgende week. Bijna een verschil van 1m sneeuw. Aangezien ik zondag vertrek naar een nog te bepalen regio hoop ik wel dat jou model gelijk heeft…

Expert
meteomorrisAuteur27 november 2017 · 15:48

@@Patrick1973, ik kan niet meer doen dan met je mee hopen. De grote verschillen geven maar eens aan hoe groot de dynamiek op dit moment is in de atmosfeer. Het zijn interessante tijden en heel wat beter dan dat eeuwigdurende hogedrukgebied dat de Alpen vorig jaar rond deze tijd in zijn greep had.

@@Maraten, de Apennijnen hebben veel sneeuw zien verdwijnen de afgelopen periode. Ik weer niet wanneer je die kant op rijdt/vliegt, maar als de sneeuw komt en je hebt tijd dan zou ik zeker ff gaan. Cimone is al open: https://www.cimonesci.it/impianti-aperti/

powfinder.com
Gevorderd
AndriesAuteur27 november 2017 · 18:29

@@meteomorris ik krijg net een mailtje dat ze vanaf a.s. zaterdag een aantal liften gaan laten draaien hier op Nassfeld. FYI

Expert
meteomorrisAuteur27 november 2017 · 19:46

@@Andries dank!

powfinder.com
Expert
BSSKI.chAuteur27 november 2017 · 19:49
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!