brandende voeten

• atlasemiel
    Advanced
    atlasemiel op 18 december 2017 · 16:34
    Hi there,

Ik heb vaak last van brandende voeten (tenen). Ik vermoed dat dat komt omdat ik mijn boots te hard aantrek voor control-reasons. Want als ik dat minder doe heb ik er minder last van. Maar toch wil een beetje ingesnoerd boarden voor de controle. Heb ook al zooltjes laten aanmeten maar als ik lang op mijn tenen moet traveseren dan krijg ik altijd last. Ik heb mijn aderen over mijn hoge wreef lopen en ik denk dat ik die daarmee afknel. Ook nog hamertenen. Optioneer nu om boa boots te kopen om zo snel te kunnen wisselen tussen 'ingesnoerd' boarden en 'relaxt' in de lift te kunnen doorbloeden. Vast wel meer mensen die hier mee geworsteld hebben denk ik zo. Misschien hebben jullie tips & trics.
    bericht aangepast door atlasemiel op 18 dec 2017 16:36
    Watch out where the huskies go, and don't you eat that yellow snow
  • evr66
    Beginner
    evr66 op 18 december 2017 · 16:41
    Zag toevallig deze voorbijkomen van de week, weliswaar gericht op skiers, maar wellicht wat nuttigs uit te halen:

Unbalanced by Design

After each bootfitting exercise, I spend a few moments ensuring that my freshly fitted customer understands the basic operation of his or her new footwear. Part of this brief operations overview is a lesson on buckle tension. You might think experienced skiers would know all about this; after all, many have been wearing 4-buckle boots for twenty seasons or more.

Every day, I rediscover that this isn't the case.

So in the interests of reducing unnecessary pain and suffering, here's how such a discourse might go. First, I'll ask the customer to extend a boot in my direction so we can both see the full buckle system. Then I begin my soliloquy.

Scenes from a short seminar in buckle pressure.

"The first buckle has the easiest job in the ski industry. It's just there to assist the snow dam over the toe box in keeping the snow out, so I don't want you to use any pressure on it. If you do snap it tightly, you'll want to match the pressure on the second buckle, and that's when problems begin.

The top of the foot is covered with nerves and blood vessels that are very vulnerable; when you exert force on the second buckle, you immediately impinge these nerve and blood paths. The first time you ride the lift (with no foot rest, as seems to be the norm these days), the weight of your equipment will pull down on this area so by the time you reach the top, your feet will already be heading into a mini-coma, if they're not out cold already.

The solution is to keep the second buckle only finger-tight; the buckle should just have enough tension to latch. You don't need more, because we sized you correctly and put you in the correct volume shell; your foot isn't going anywhere, so there's no need to drop the roof on it; even if this buckle comes unlatched during skiing, so what?

This "loosest is best" rule applies only to the two buckles on the lower shell; the cuff buckles live by another code of conduct, particularly the lower cuff buckle.

This is the Master Buckle, the Big Kahuna, the Boss. It does the heavy lifting of keeping your heel down and your ankle supported, so give it all the gas you have. (Key nerve and blood paths are well protected from this added force.) Even people with big forefeet and calves may be tiny just above the ankle and it's critical this area feel contact with the boot.

The top buckle should match the tension established by the Boss, so that the two straps on the cuff lay against the shell with no gapping and pressure feels even. Treat the Velcro strap as a fifth buckle, snugging the top of the cuff against the leg. This will usually cause the top buckle to lose tension, so you may need to tighten it a tad to complete the process."

For skiers with skinny legs or with their calf muscle above the top of the boot, even full tension on the top buckle may not secure the leg. A leg that rattles around the cuff isn't sufficiently stable, causing the skier to do a lot of extra work to stay forward into the cuff. Your bootfitter can determine whether to shim in front or behind the leg; either way, the skier should be left in a comfortable stance that favors pressure on the shin.

If you've followed these guidelines and your foot and/or leg are still mobile, something major is wrong. If your foot has fore/aft movement, the boot is at least one size too large; if there's movement side to side, the boot is the wrong volume for your foot. There are no good remedies for these issues other than starting over with a properly sized boot of appropriate volume. If this isn't an option, the very least to be done is add an insole that closely matches the skier's arch so the foot is at least partially stabilized.

Whatever problems you may be experiencing with your boots, remember that there is no reason to ski in pain or discomfort. The myth that ski boots have to hurt is utter nonsense. I guarantee every customer - regardless of age, gender or infirmity - perfect comfort and dynamic balance. The shop where I provide this service backs this guarantee to the hilt.

Any specialty shop worthy of the name ought to do the same. And before they send you out the door, they should show you how to use the product you've just spent an hour adapting to your needs. If they don't provide this minimal service, what else might they have overlooked in the bootfitting process?
  • atlasemiel
    Advanced
    atlasemiel op 18 december 2017 · 17:25
    cheers, ja zoals ik al dacht dus... te strak...
    Watch out where the huskies go, and don't you eat that yellow snow
  • Fritz Freeride
    Advanced
    Fritz Freeride op 18 december 2017 · 17:30
    Had het jarenlang niet...Burton Moto ouder model. die een beetje te wijd werd in de loop der jaren. daarna nieuwe gekocht, die net iets kleiner waren- dacht minder heel-lift dus altijd goed. wat een ramp! Moest een paar keer per dag ze uittrekken , losser doen, tintelende tenen etc etc.
    Schoenen op marktplaats verkocht en toch weer iets grotere Salomon Boa gekocht.
    Probleem verholpen.Geen centje pijn. Kortom: te strak=niet goed
    snowfreak & elevated surfer
  • waingro
    Advanced
    waingro op 18 december 2017 · 18:45
    Zorg dat je in ieder geval een schoen koopt met weinig flex. Hierdoor heb je een directere overbrenging en hoef je de flex niet te compenseren met te strakke schoenen. Ik heb zelf deze http://www.flow.com/talon-boa-focus/snowboard/boots/2017-18...
    Bevallen supergoed. Vooral dat je de tenen en schenen induvidueel kunt instellen.
    Hou er ook rekening mee dat je voeten opzwellen na korte inspanning. Koop dus nooit te klein. Wat ik meestal doe is na een paar bochten mijn schoenen iets vaster zetten. Ik begin dus iets losser en wacht tot mijn voeten goed zitten na een paar bochten
    AYSABTU - All your stoke are belong to us.
  • Erwin
    Elite
    Erwin op 18 december 2017 · 18:58
    Ik heb wel (heel erg) kleine snowboardschoenen gekocht en dat gaat prima. De schoen moet bij je voet passen en je hebt een goed zooltje nodig. Heb in een ander paar schoenen wel eens last van brandende tenen gehad en toen gewoon het voorste stuk van mijn zooltje afgeknipt - dus ongeveer 1/3 van de voorkant afgeknipt en weg ermee. Werkte prima voor mij.

@waingro een boot met weinig flex zorgt ervoor dat je bewegingsmogelijkheid in je enkels erg beperkt wordt. Dat is niet voor iedereen fijn. Waar heel veel mensen nogal eens aan voorbij gaan is de combinatie boot-binding. Die moet gewoon goed passen. Wil je direct boarden, zorg dan dat je binding als gegoten om je boot heen zit en zeker niet te breed is. Als je binding te breed is tov. je boot, dan ben je bij het vastmaken van je straps vooral je boot plat aan het drukken.
  • Marijnt
    Beginner
    Marijnt op 18 december 2017 · 22:47
    Bij mij waren de Burton boots te smal geworden. Zoveel kramp en pijn dat ik geeneens normaal kon lopen, met snowboarden minder last overigens. Salomon boots hebben het probleem verholpen.
  • Anton
    Tourist
    Anton op 19 december 2017 · 16:12
    Herkenbaar Het kwam bij mij voor dat ik na een seizoen nog maanden lang gevoelloze tenen had. Ik heb voor snowboarden en lange duurlopen veel type zooltjes geprobeerd en ook een paar laten maken. De oplossing die voor mij uiteindelijk werkte is de groene inlegzool van Superfeet Betaalbaar en effectief. Verder kan je ook nog eens kijken naar je stijl; door anders te belasten kan je veel voorkomen.

Generiek gezien kan je natuurlijk beter gaan telemarken. Genoeg beweging in de schoen en je kan simpelweg niet te veel aan de voorkant belasten omdat je dan omvalt 😀

• hansmeijlis
    hansmeijlis op 20 december 2017 · 00:21
    In de eerste paar afdalingen de schoen niet te strak zetten, helpt bij meer zeer goed. Daarna zet ik hem gewoon strak, dan ben ik flink 'opgewarmd'. Wel custom binnenschoen en zooltjes, beide op maat.
  • Ee1co
    Advanced
    Ee1co op 21 december 2017 · 08:56
    @evr66 bedankt voor het delen! Ik heb mijn schoenen gisteren eens op die manier vastgezet en het werkt top. Geen zere voeten en ik druk geven wordt veel eenvoudig. Een super tip!
  • evr66
    Beginner
    evr66 op 21 december 2017 · 11:57
    Mooi, ga ik het vd week ook eens proberen zo. Was voor mij ook nieuw 😃

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro