Belgische Off-piste Verzekering gezocht

• petertav
    Beginner
    petertav op 20 december 2017 · 11:21
    Ok ik weet het, niet echt 'safety'-topic, maar eerder voor na de miserie...

Ben op zoek naar een verzekering om buiten de piste te skien. Tot voor kort nam ik telkens voor korte periode bij mijn makelaar een verzekering om gedekt te zijn. Maar wou even weten of er Belgen hier zitten met voorstellen van goede verzekeringen waarbij je off-piste kan gaan? Of sluit ik me aan bij de Nederlandse bergsportvereniging omdat zij goed zitten qua polis?

Graag wat meningen/ervaringen?

Grtn.
  • brakkeman
    Tourist
    brakkeman op 20 december 2017 · 11:24
    Heb hier ook interesse in.
    Kan je als Belg bij een Nederlandse bergsportvereniging aansluiten.
  • petertav
    Beginner
    petertav op 20 december 2017 · 11:27
    De verzekering van NKBV lijkt alles perfect te dekken terwijl Belgische bergsportverenigingen 'strenger' zijn... Offpiste zie ik daar bv niet bij staan?
  • ieism
    Tourist
    ieism op 20 december 2017 · 11:29
    https://www.nkbv.nl/lidmaatschap/woonachtig-in-buitenland...

5.2 Kan iemand met een niet-Nederlandse nationaliteit zich verzekeren via de NKBV?
    Ja. NKBV-leden die niet de Nederlandse nationaliteit hebben, maar wel in Nederland wonen en ingeschreven staan, kunnen de reisverzekeringen afsluiten via de NKBV. Ook NKBV-leden die niet de Nederlandse nationaliteit hebben en buíten Nederland wonen, en dus niet ingeschreven staan in Nederland, kunnen de NKBV-reisverzekering afsluiten. Met het enige verschil dat de verzekering voor hen uitsluitend het bergsportrisico dekt. Dat houdt in dat ongevallen tijdens bergsportactiviteiten zijn gedekt, maar niet als er op het terras of in je accommodatie iets gebeurt.

5.3 Zijn de medische kosten gedekt als je in het buitenland woont?
    Verzekerden die buiten Nederland wonen, zijn verplicht om naast de NKBV-reisverzekering een primaire zorgverzekering af te sluiten met een gelijkwaardige dekking als de basis zorgverzekering zoals deze in Nederland gebruikelijk is. Bovendien geldt voor hen per schadegeval, per keer, een eigen risico. Dat eigen risico is gelijk aan het verplichte eigen risico zoals dat in Nederland geldt op het moment van je schadegeval.

Dus: woon je in het buitenland (ongeacht je nationaliteit) en ga je op vakantie naar een ander land, zorg er dan voor dat je tijdens elke vakantie ook een verzekering hebt die primair de medische kosten in dat land dekt. Want de NKBV-reisverzekering is een aanvulling op je buitenlandse ziektekosten- of medische verzekering.
    bericht aangepast door ieism op 20 dec 2017 11:30 (93% bewerkt)
    splitfest.nl
  • 3zel
    Advanced
    3zel op 20 december 2017 · 11:30
    Al jaren verzekerd bij KBF -> http://www.klimenbergsportfederatie.be/inhoud-verzekering...
    Voor mij de perfecte aanvulling aan de reis- en ziekte-verzekering van CM
    Ik heb bijkomend de optie ski op de piste en mtb genomen.
    knowledge is powder
  • Liewusje
    Tourist
    Liewusje op 20 december 2017 · 11:33
    idd, KBF
  • petertav
    Beginner
    petertav op 20 december 2017 · 11:40
    Maar bij KBF ben je Off-piste niet verzekerd toch? Ook niet met gids, of lees ik niet goed?
  • brakkeman
    Tourist
    brakkeman op 20 december 2017 · 11:58
    https://www.nkbv.nl/lidmaatschap/woonachtig-in-buitenland...

5.2 Kan iemand met een niet-Nederlandse nationaliteit zich verzekeren via de NKBV?
    Ja. NKBV-leden die niet de Nederlandse nationaliteit hebben, maar wel in Nederland wonen en ingeschreven staan, kunnen de reisverzekeringen afsluiten via de NKBV. Ook NKBV-leden die niet de Nederlandse nationaliteit hebben en buíten Nederland wonen, en dus niet ingeschreven staan in Nederland, kunnen de NKBV-reisverzekering afsluiten. Met het enige verschil dat de verzekering voor hen uitsluitend het bergsportrisico dekt. Dat houdt in dat ongevallen tijdens bergsportactiviteiten zijn gedekt, maar niet als er op het terras of in je accommodatie iets gebeurt.

5.3 Zijn de medische kosten gedekt als je in het buitenland woont?
    Verzekerden die buiten Nederland wonen, zijn verplicht om naast de NKBV-reisverzekering een primaire zorgverzekering af te sluiten met een gelijkwaardige dekking als de basis zorgverzekering zoals deze in Nederland gebruikelijk is. Bovendien geldt voor hen per schadegeval, per keer, een eigen risico. Dat eigen risico is gelijk aan het verplichte eigen risico zoals dat in Nederland geldt op het moment van je schadegeval.

Dus: woon je in het buitenland (ongeacht je nationaliteit) en ga je op vakantie naar een ander land, zorg er dan voor dat je tijdens elke vakantie ook een verzekering hebt die primair de medische kosten in dat land dekt. Want de NKBV-reisverzekering is een aanvulling op je buitenlandse ziektekosten- of medische verzekering.ieism op 20 dec 2017 11:29

Ik heb een hospitalisatie etc. enkel voor off piste mis ik dekking, dit zou dus een goede aanvulling zijn.
  • SimonVen
    Beginner
    SimonVen op 20 december 2017 · 12:35
    Ik dacht bij Sneeuwsportvlaanderen de 'snow omnium' verzekering geeft dekking tot en met stufe 3 voor offpiste.
  • Bill
    Beginner
    Bill op 20 december 2017 · 13:04
    Ethias Assistance hebben repartriëring piste & off piste standaard in hun polis. Opzoekingskosten zijn gelimiteerd.
  • vranckxm
    vranckxm op 20 december 2017 · 13:20
    Neen dat klopt niet. Bij KBF ben je zelfs bij lawingevaar 4 en 5 naast de piste verzekerd. Beter dan KBF vind je niet...
  • GuyF
    Beginner
    GuyF op 20 december 2017 · 13:41
    Bij KBF is er geen vermelding van de (verplichte) aanwezigheid van een gids. Ik ben zelf ook al een paar jaar lid omwille van deze verzekering.
    http://www.klimenbergsportfederatie.be/inhoud-verzekering...
    Bij euro assistance kan je ook een tijdelijke uitbreiding nemen, maar deze geldt blijkbaar enkel als je met een gids onderweg bent.

• japser_be
    Advanced
    japser_be op 20 december 2017 · 13:57
    Als belg was ik verzekerd bij volgende bergsportfederaties, hieronder een klein overzichtje van mijn plus en min punten.
    1. KBF, kost iets meer als alpenverein maar je wordt geholpen in het nederlands en je krijgt 3-maandelijks het bergleeuwtje. Je kan ook een deel via je mutualiteit terug trekken. Ook de mogelijk om gedekt te zijn op de piste en voor MTB
    2. alpenverein.at, exact zelfde dekking als KBF enkel hulp in engels en duits. Maar iets goedkoper, weet wel niet of je extra kan betalen voor op de piste en MTB. Maar kijk eens na of je hospitalisatie van het werk dit niet dekt?
    3. NKBV. Vermits KBF en alpenverein dit jaar niet meer boven de poolcirkel dekken ga ik bij NKBV, deze dekken dit namelijk allemaal wel. Als buitenlander kan je wel geen aanspraak maken op alles.
    4. CAB, lidmaatschap kost redelijk wat geld en de franchises zijn hoog, maar voor 3,5 euro per dag kan je annulatie en reisverzekering bijnemen, je franchise naar beneden halen en de uitbetaalde bedragen hoger laten worden. Dit is de duurste optie, maar ook wel de meest uitgebreide. Maar indien je meerdere trips per jaar doet worden de kost mijns inziens wel heel hoog.

Verder ga je bij de CM vinden dat off-piste skiën uitgesloten is. Dit is deels waar, maar vermits het riziv wettelijk verplicht alle kosten in een ziekenhuis terug te betalen zit je safe. Het deel dat de CM niet terug betaald zijn alle kosten die ze normaal meer terug betalen als de wettelijke kosten.

Zie hoofdstuk 5:
    https://www.cm.be/binaries/Statuten-reisbijstand_tcm375-132183.pdf...
    bericht aangepast door japser_be op 20 dec 2017 14:02 (3% bewerkt)
  • japser_be
    Advanced
    japser_be op 20 december 2017 · 14:17
    Ik dacht bij Sneeuwsportvlaanderen de 'snow omnium' verzekering geeft dekking tot en met stufe 3 voor offpiste.SimonVen op 20 dec 2017 12:35

Als je de polis goed leest staan er zoveel voorwaarden in dat ze je makkelijk kunnen uitsluiten. Deze zou ik dan ook niet echt aanraden...
  • 3zel
    Advanced
    3zel op 20 december 2017 · 14:55
    Maar bij KBF ben je Off-piste niet verzekerd toch? Ook niet met gids, of lees ik niet goed?petertav op 20 dec 2017 11:40
    Waar lees je dit?
    knowledge is powder
  • petertav
    Beginner
    petertav op 20 december 2017 · 18:41
    ok, ski alpinisme zag ik dus niet staan, mijn ogen gingen gelijk naar onder in de lijst waar "skiën op de piste" als optie stond, beetje (zeer) dom van me😃. Dat komt er van even voor de middag vlug wat te willen lezen en vragen. KBF lijkt idd zeer uitgebreid! Heb nu ook even de polis van AWS doorlopen. Sorry... Bedankt voor de opheldering en "terechtwijzing".
  • tjoep2
    Beginner
    tjoep2 op 20 december 2017 · 19:45
    Je kan ook een deel via je mutualiteit terug trekken. japser_be op 20 dec 2017 13:57 Hoezo?
  • japser_be
    Advanced
  • Yves
    Advanced
    Yves op 20 december 2017 · 20:52
    +1 voor KBF, meest volledige dekking. Ondertussen heel het gezin mee erop.
  • 3zel
    Advanced
    3zel op 20 december 2017 · 23:11
    ok, ski alpinisme zag ik dus niet staan, mijn ogen gingen gelijk naar onder in de lijst waar "skiën op de piste" als optie stond, beetje (zeer) dom van me😃. Dat komt er van even voor de middag vlug wat te willen lezen en vragen. KBF lijkt idd zeer uitgebreid! Heb nu ook even de polis van AWS doorlopen. Sorry... Bedankt voor de opheldering en "terechtwijzing".petertav op 20 dec 2017 18:41
    No probs... ik wou zeker zijn dat ik niets over het hoofd had gezien...
    Verzekering van Kbf is eigenlijk een lidmaatschap en daar krijg je heel wat kortingen bij... vb officiële hutten, 15% korting bij de betere outdoorwinkel en een leuk magazine...
    knowledge is powder
  • Gertg
    Expert
    Gertg op 21 december 2017 · 08:32
    Ik ben ook al jaren lid van het KBF. Ik heb de verzekering al een aantal keer nodig gehad.
    De behulpzaamheid van de mensen en de zorgzaamheid waarmee ze dossiers behandelen is geweldig!
    Mits je eigenlijk aangesloten bent bij een oostenrijkse verzekering en ik meestal mijn sport beoefen in oostenrijk is de service hier gemakkelijk en snel.

Bedankt voor de tip dat ze niet meer dekken in Noord Noorwegen. Ik heb een trip hier naar toe gepland en heb ze even gemaild voor wat extra info.
  • Grim3
    Advanced
    Grim3 op 21 december 2017 · 10:59
    Als freeridende verzekeringsmakelaar krijg ik deze vraag heel regelmatig...
    De meeste polissen die off-piste dekken hebben nog wel ergens in de voorwaarden vermeld staan dat zij steeds tussenkomst kunnen weigeren op basis van 'roekeloos gedrag'. Wat dan juist onder roekeloos gedrag dient verstaan te worden wordt uiteraard niet verder toegelicht...

Mijn advies is dan ook om naast de reisbijstandverzekering tevens een goeie rechtsbijstandverzekering (genre D.A.S. of Euromex) af te sluiten.
    Zij kunnen u dan verder bijstaan wanneer er discussie ontstaat omtrent de voorwaarden van de reisbijstandverzekering.
  • kly86
    Advanced
    kly86 op 22 december 2017 · 12:46
    Vorige jaren verzekerd bij Sneeuwsport Vlaanderen.
    Vorige jaren adverteerden ze zelf met 'off-piste skiën verzekerd tot en met lawinegevaar 3'.
    Die zin is er ondertussen uit en na wat opzoekwerk zijn er wat voorwaarden gewijzigd.

Daarom ook bij KBF aangesloten ondertussen.
    Om zeker te zijn, heb ik de verantwoordelijke een mailtje gestuurd voor ik die verzekering aanging en de antwoorden bevielen me (zie onderstaand).
    Mezelf en mijn partner ondertussen aangesloten.

- Zijn we gedekt als we off-piste skiën?

JA

- Ook op flanken waar geen lift staat / we niet in een skigebied vertoeven?

JA

- Is die dekking wereldwijd? (we zouden misschien in Iran gaan toerskiën dit of volgend jaar)

Wereldwijd, maar met uitzondering van Arctische gebieden (= boven en onder poolcirkels) en Groenland.

- Geldt er een limiet qua lawinegevaar? Vorige jaren waren we bvb verzekerd bij Sneeuwsport Vlaanderen die een dekking garandeerde tot en met lawinegevaar 3.

Geen beperking… maar, er zal steeds worden nagegaan welke voorzorgen u heeft genomen…
    Wie gaat er skiën met lawinegevaar 5, bijvoorbeeld???

- Zijn we ook gedekt als we zonder gids zouden gaan toerskiën?

JA

- We zijn door de kaart verkeerd te lezen ooit terechtgekomen in beschermd natuurgebied. Toen we doorhadden dat we verkeerd zaten, zijn we uiteraard zo snel mogelijk uitgeweken richting 'toegelaten' gebied. Stel dat er in het natuurgebied toch iets zou gebeuren, zijn we dan alsnog verzekerd?

JA… DE OMSCHRIJVING “NATUURGEBEID” IS NIET RELEVANT
    bericht aangepast door kly86 op 22 dec 2017 12:46 (1% bewerkt)
  • brakkeman
    Tourist
    brakkeman op 24 december 2017 · 18:18
    Voor de Belgen, NKBV dekt geen wintersportrisico zoals beschreven in 2.7.2, kijk onder verzekerden 2.4.

Pagina 4&5:
    https://www.nkbv.nl/fileupload/verzekering/Reisverzekering/Polisvoorwa...

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro