Is het het waard om nieuwe ski's te kopen?

• johanpoort
    johanpoort op 29 december 2017 · 04:21
    Ha boyssss van wepowder,

Even kort door de bocht:
    Ik heb momenteel een setje kung fujas uit 2012. Kwaliteit is nog dikke prima. Vind het persoonlijk heerlijke ski's. Echterrrrrr ga ik binnenkort met een maatje bijna een maand lang skiën in Japan. Nu is dit een vrij duur grapje dus is er niet heel veel geld over, maar toch twijfel ik erg of ik niet een nieuw setje ski's moet aanschaffen voor daar. Daarom de vraag:
    Zijn de poederski's uit 2018 echt zo veel beter dan de ski's uit 2012? Klinkt bijna retorisch als ik het zo lees, maar graag hieronder jullie mening!
    Ter extra info;
    Ik ben een goede skiër, altijd buiten de piste en op zoek naar zo hoog mogelijke klif drops (geen FWT 15 meter maar zeker 4-5 meter), en gooi hier en daar graag een 360 of backflip eruit!
    Ben erg benieuwd!

Johan
  • johanpoort
    johanpoort op 29 december 2017 · 04:23
    Oh, en dan nog iets;
    Als jullie toevallig suggesties hebben voor ski's; ik hoor het graag! Liefst dus erg speels, rond de 100-110mm dus vooral off piste
  • Dutchess
    Advanced
    Dutchess op 29 december 2017 · 12:00
    Ik ben geen skieër, heb geen idee hoe dik je skies zijn, dus kan daar niets over zeggen, maar ik vraag me wel af of, als je een goede skieër bent, die drops maakt en graag in de poeder speelt, waarom je dan nieuwe skies zou kopen voor Japan?

Hou dat geld lekker op zak voor die supertrip (Japan beleeft nu zijn beste seizoen sinds járen is me verteld) zodat je als je daar bent wat centen overhebt voor een dag op pad met een gids, of een huurauto met 4wd (die zou ik eigenlijk standaard willen aanraden, ook in Japan kan het het dal verderop beter zijn dan waar je op dat moment zit, blijf vooral flexibel) of een avondje in dat geheimtip sushimeesterchef restaurant in Tokyo (Echt, sushi daar is anders..) of juist om als de diepte van de japanse poeder je naar de keel grijpt (letterlijk) daar ter plekke in een al dan niet tweedehands shop (japanners zijn spaarzaam) een paar poederbakken op de kop te tikken. Ik zou lekker op de oude vertrouwde skies gaan.

Als je echter geen tourset up hebt wordt het een ander verhaal. Dan zou ik persoonlijk aanraden om of je huidige skies tourbindingen te geven en vellen te kopen of er een (dik) toursetje bij te kopen. Die flexibiliteit zou ik je zeker aan willen raden voor Japan. Het kan er soms mega druk zijn, zeker in Niseko en Hakuba, en de mogelijkheid om een 'backside' run te doen waar je uit moet skinnen of gewoon een paar laps te maken naar dat toppie net naast de weg naar de pas (daar is die 4wd ook handig voor) of Daisetzuan national park onveilig te kunnen maken (Vulkanen! Die stinken!) is veel waard.

In ieder geval veel plezier!

Dozooooo!
    We dont stop playing because we grow old, we grow old because we stop playing
  • Kingfisher
    Beginner
    Kingfisher op 29 december 2017 · 19:00
    Ik heb nog wel een setje line magnus opus 124 onder de voet van 2015 voor je met vellen en tour setup en slecht 9 dagen gebruikt in Japan. A 300 € voor de set
    . Prima staat. Kleine reparatie aan de bovenkant tails van beide skis.
    Stuur maar Pm als je belangstelling hebt.
  • sanno
    Tourist
    sanno op 30 december 2017 · 09:12
    enige reden om andere ski's te kopen zou, zoals Dutchess aan geeft, een tour setup zijn, maar dan moeten je maten die ook hebben.
    Toerisski
  • Bart313
    Advanced
    Bart313 op 30 december 2017 · 10:15
    Tja ik weet hoe ik zelf ben. Het is ook gewoon leuk om naar gear te zoeken en ik zou een aankoop naar mijzelf verantwoorden in het feit dat je niet zo heel vaak in Japan komt om te skien, dus dan kan je maar beter nieuwe ski's meenemen ook.
  • Ee1co
    Advanced
    Ee1co op 30 december 2017 · 10:52
    Ik zou het geld ook liever aan de trip spenderen, net als Dutchess suggereert. En mocht je dan toch nog over hebben 😉 dan: https://jskis.com/collections/metal

• wittelijnen
    Advanced
    wittelijnen op 30 december 2017 · 11:08
    De Kung Fujas heeft 102 onder de voet zag ik. Japan is mellow terrein met heel veel sneeuw. Vooral een bredere ski gaat het goed doen daar qua float. Anders ben je vooral aan het zinken en niet vooruit te branden. Tour is ook een must lijkt me voor Japan. Zonde als je een maand daar zit en je hebt niet de juiste kit(s) mee. My two cents.

2de hands is ook prima. Bijvoorbeeld die Magnus Opus van Kingfisher. Zelf kan ik je verblijden met een QST 118 / 192. Met nieuwe Guardian tourbinding en vellen of met STH WTR II fix. Prijs is 375 of 350.

Ski is anderhalve week gebruikt en staat in zomerwax. Onderin de post -> http://wepowder.com/nl/forum/topic/250849
    Niet bang zijn voor 192. Een goede skier kan hier perfect mee uit de voeten. Daarbij is de effectieve kant veel korter dan een non gerockerde ski. Paul de Groot die eerder klein is skiet ook met een 192.

bericht aangepast door wittelijnen op 30 dec 2017 11:12 (1% bewerkt)
    FB.com/koenbakkers.skier
  • CorD
    Beginner
    CorD op 16 januari 2018 · 06:21
    De gear van 2018 zal best verbeterd zijn maar als deze ski’s je bevallen waarom zou je dan willen veranderen. Ik vind als je ski’s koopt dan dien je deze eerst in de sneeuw te testen of ze jou bevallen. Anders ga je iets kopen wat je niet kent.
    Think with powder
  • Kip
    Advanced
    Kip op 16 januari 2018 · 11:27
    Ik heb vorig jaar voor Japan ook nog bredere ski gekocht. Wilde niet met Kästle 98 mm onder de voet onderweg zijn in Japan. Toen Line Sick Day 125 gekocht, absoluut geen spijt van gehad!
    Nadeel is dat Japan wat vlak is, dus wat extra float is erg lekker.
    Bijna alle brede ski's hebben tegenwoordig radius rond de 20, dus je kan er super speels mee skiën tussen de bomen in Japan. Vroeger had je met 120 mm onder de voet ook gelijk radius 38m. Nu kun je lekker speels skiën op brede bakken!

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro