Stijgijzer- & tele-vraagje

• EmileHendrix
    Advanced
    EmileHendrix op 3 januari 2018 · 15:01
    De nood is niet hoog en de plannen zijn niet wild... ...maar stel dat...
    Je een stijvere tech/tele schoen zoals die hieronder wilt gebruiken met een setje stijgijzers, dan past 't regulier hakstuk wel, maar 't chique teen-stuk voor alpine-bindingen niet. Wat is de oplossing? Helemaal voor de bandjes-span versie (a la helemaal hieronder bijvoorbeeld) gaan? (En past dat wel?) Of een half-half oplossing zoeken (voor bandjes, achter klikken)?

Voordat ik winkelpersoneel aan mijn binnenschoenen blootstel ben ik dus eigenlijk benieuwd of er mensen met gebruikerservaring rondlopen...
    Oftewel, wat werkt wel op stijvere tele-botten?

bericht aangepast door EmileHendrix op 3 jan 2018 15:27
    Een kleine fantasie kan groter zijn dan de wereld.
  • TeleEd
    Beginner
    TeleEd op 3 januari 2018 · 15:41
    ik gebruik oudere (rvs) BD sabretooth ijzers op mijn T1 schoen (size 12) met toe-bar, dat past overigens maar net om de duckbill heen. een vrij zware combi. Maar voor incidenteel gebruik acceptabel. Tot nu toe pas 1x echt nodig gehad. (in normaal terrein, geen heftige zaken). Geen ervaring met NTN schoenen, maar als een toe bar past zou het voor ' normaal' gebruik geen probleem moeten zijn.
  • EmileHendrix
    Advanced
    EmileHendrix op 3 januari 2018 · 16:13
    A-ha... Ik kreeg die normale toe clip niet om m'n duckbill heen op de NTN schoen, vandaar m'n vraag.
  • tellie-G
    Expert
    tellie-G op 3 januari 2018 · 16:20
    Petzl heeft superlichte aluminium stijgijzers voor t toeren met dyneema ipv een stalen bar tussen heel en toe. in alle versies verkrijgbaar (bandjes, semi-snelsluit en volledig snelsluit) zou die ff proberen als je toch geld uit gaat geven... 😃
    (gravity) I fought the law but the law won...
  • TeleEd
    Beginner
    TeleEd op 3 januari 2018 · 21:54
    petzl heeft (had?) ook een speciale toe-bar (ter vervanging van de standaard bar) voor gebruik met telemark schoenen (standaard duckbill) in sommige van hun stijgijzers, wellicht dat die ook met NTN passen?
  • Dorylus
    Tourist
    Dorylus op 3 januari 2018 · 22:13
    Moesten mijn Fitwell's tech-inserts hebben, dan zou ik het wel weten: http://www.proguiding.com/tech-crampon.html
    😉

Waarom past een full-automatic crampon niet? Is er zo veel verschil tussen de neus van een telemark schoen en een gewone tour schoen?
    Een half-automatische zal altijd wel passen.
  • EmileHendrix
    Advanced
    EmileHendrix op 4 januari 2018 · 09:52
    Ja Dorylus, de tele-neus is, ook met de ntn-tech standaard, breder dan de 'lip' voorop een reguliere schoen. Omdat dat echt aan de zijkant zit en niet voorop, moet ik ook nog maar eens goed kijken of die half-automatische wel passen. Maar bedankt voor alle ideeën, dat belooft weer even lekker grasduinen.
  • mitely
    Expert
    mitely op 5 januari 2018 · 20:36
    Hey
    Waar je ook moet opletten is , dat de schoen zool zich ''door buigt'' tijdens het lopen. Dan moet het stijgijzen ook
    Flexibel zijn. Dat petzl Irvis Hybrid (wat Teli-G beschrijft) kan misschien wel passen.
    Heeft de mogelijkheid voor twee montage beugels.
    Of lichtere Leopard LF......(petzl), Grivel G10 Wide..(die passt zeker)
    Het voordere teen stuk van het stijgijzen mag dan niet te groot/lang zijn, 6 zacken voor zijn voldoende.
    Ik gebruik het op mijn 75mm schoen met een brede beugel.
    Mitely
  • mitely
    Expert
    mitely op 9 januari 2018 · 21:59
    Hey,
    Heb hier in de winkel vele kombinaties probeert, (hebben helaas niet dei Grivel wide)
    zelfs de Standaard beugel die van de Leopard had niet gepast. (Petzl heeft een noch bredere beugel in program, die moet passen)
    Het stijgijzer wat goed gepast hat is die van Salewa: alpiniste walk (is wel een klassiek riemen model)
    heeft voldoene ruimte voor de NNN teenstuk.

misschien heeft deze info je wat gebracht

Mitely
  • tellie-G
    Expert
    tellie-G op 10 januari 2018 · 15:46
    heb ff die irvis in semi-automatische uitvoering op mn telemarkschoen gezet. De beugel is idd te smal, maar met de semi-automatische variant lijkt best wel prima erop te komen

(gravity) I fought the law but the law won...
  • EmileHendrix
    Advanced
    EmileHendrix op 10 januari 2018 · 16:06
    Bedankt voor 't pas- en proefwerk. Die half-automatische Irvis lijkt me so-far de beste combo (als je zwaarder geschut zoekt dan Dorylus' chique oplossing).
  • Teleaddict
    Advanced
    Teleaddict op 10 januari 2018 · 16:44
    ha emile,
    ik kan eens ff passen en foto's maken. Bij m'n ouwe 75mm pastte m'n bd sabretooth met staal beugel. Bij m'n oude tx pro paste die niet. Toen de alu grivels gekocht met die flexibele plastic voorbak. Ik moet die even op m'n nieuwe TX Pro (zelfde van jou eerste plaatje passen).
    bij m'n oude tx pro moest de "op lengte maker" tussen voor en hakstuk wel op z'n max om op mijn schoen te passen (mondo 28.0). Die van Petzl met die touwtjes kwam helaas wat later uit en ziet er ook wel super chique uit! Nog nooit gepast.
    http://verticaldissidents.net
  • mitely
    Expert
    mitely op 10 januari 2018 · 16:53
    Eigenlijk moet het teen stuk nog een beetje dieper erin, die ''platte'' beugel moet onder de schoenzool zijn.
    Bij de Firma Petzl , die hebben noch een restbestand, van een Front telemark beugel #T03.600
    Die kan je zeker bestellen bij jouw Bergsport winkel in Holland.
    Mitely
  • JuraSki
    Beginner
    JuraSki op 10 januari 2018 · 20:31
    ik heb ze van Camp, type race 290, die hebben achter een stukje dat in de 'dynafit' pin binding van de schoen past.

• Teleaddict
    Advanced
    Teleaddict op 10 januari 2018 · 21:37
    Grivel Air Tech in t allerlaatste gaatje op n Scarpa TX Pro Mondo 28.0 ; 316mm bsl schaal
    Bij “inpakken” verstel in de tussen”bar” weer ff wat kleiner.
    Combi eerlijk gezegd nog niet echt gebruikt...
  • mitely
    Expert
    mitely op 11 januari 2018 · 12:23
    Hey

Op foto twee kan je zien dat er bij de Tech-inserts van de Schoen en (boven de eerste 4 zacken) stijgijzer veel te veel ruimte (speelt) is.
    Als je deze in gebruik neemt, kan het zijn dat je deze Ijzers verliest...

Zie die twee rose lijntjes...

mijn tip aan iedereen die nieuwe ijzer kopen will: Skitouren gebruik; Heb je geen 8 Front-zacken nodig,
    zoals op die foto van Teli G, 6 zacken zijn voldoende.
    Tenzij je die ook voor Zomer hoogtouren wil gebruiken, maar zoals je nu ziet funktioneert dat niet voor elke schoen.

@Jura ski, die passen goed op jouw schoen, helaas hebben die Telemark NNN (scarpa) geen Tech-insert meer in de hiel.

bericht aangepast door mitely op 11 jan 2018 12:29 (6% bewerkt)
    Mitely
  • EmileHendrix
    Advanced
    EmileHendrix op 11 januari 2018 · 12:32
    Dit is precies waar 't pijnpunt zit 😃 De NTN-pantoffels zijn hier wat breder dan je bergschoen en alpine klompen.
    Nou heb ik nog geen ijs-skills, maar mis je zomers eigenlijk veel met 6 pinnen in plaats van 8 voor, @mitely ?
    (hierboven zie je trouwens allemaal NTN schoenen (en een reguliere skitour-schoen), NNN is een backcountry-langlauf-norm, voor de gearfeatishisten en dr. Gears onder ons).
    bericht aangepast door EmileHendrix op 11 jan 2018 12:35 (4% bewerkt)
  • Teleaddict
    Advanced
    Teleaddict op 11 januari 2018 · 13:07
    dank @Mitely! dat was idd wat ik je nog wilde vragen nav je noot verder omhoog over het aansluiten van de neus. Snel maar eens een reden verzinnen om ze goed te testen 😉

ik was op deze Grivel uitgekomen door het alu/gewicht. Dat zijn er dan weer niet zo veel. Durf echter niet te zeggen of ik de Wide heb of niet. (was n cadeau), Zou dat de passing verbeteren? Dan ga ik nog ergens een Wide voorbak scoren of deze "inruilen" voor een ander merk/type.

Ook wel benieuwd of jij een mening hebt tav de Petzl ijzers met "CORD-TEC flexible linking system" vs het buigen van de zool bij een telemarkschoen.
    bericht aangepast door Teleaddict op 11 jan 2018 13:13 (14% bewerkt)
  • mitely
    Expert
    mitely op 11 januari 2018 · 13:27
    Hallo EmileHendrix,
    Ja , sorry moet naturrlijk NTN zijn..
    De vorm van de pinnen, wie veel pinnen. Monopoint, welk metaal, etc. hangt af van je wilt doen met dat Stijgijzer.
    In de winter bij skitouren kommt het ijzer niet veel in kontakt met de Rots, zo dan kiez je misschien een
    licht metaal ijzer met 6voor 4 achter (10 pinn/zacken) en je let er opdat relatief licht in gewicht is.(en klein in transport)
    In zomer kommt je ijzer vaker in kontakt met het gesteente van de berg, dan moet je een stabileres metaal kiezen, en dan moet je
    bekijken wil ik daarmee doen; in ijs (monopoint..?) of gebruik ik hem meer voor gletscher ''wandelen''.
    Met een Monopint ijzer is het ''lopen'' ook niet zo makkelijk ,omdat de twee daaropvolgende pinns onder een ander
    hoek staan invergelijk met een 6 pinn ijzer.
    Zo man moet zich een beetje afvragen; waar en hoe ben ik onderweg, en welke equipment hab ik daarvoor nodig,

Ps.
    Dat ijzer wat de Tellie-G heeft moet passen als je die telemark beugel monteert.
    Mitely
  • mitely
    Expert
    mitely op 11 januari 2018 · 22:08
    Hallo Teleaddict,

Op de HP van Grivel kan je zien dat er één Wide model bestaat, G10 Wide, ik weet dat deze op 75mm schoenen past
    Ik geloof dat hij ook op een NTN past, ik zal (als je die mogelijkheid hebt) deze proberen en dan omruilen.

dat thema met het doorbuigen van de schoen, beetje afhankelijk van schoen maat en lichaamsgewicht..
    Monteer het ijzer en trek de schoen aan, kijk wat er gebeurt als je er mee loopt, of als je op front-pins staat (simuleren als of
    je in een steile wand staat) Als de schoen door buigt heb je een Flexibeles ijzer nodig, of zoiets wie die Tec-Cord
    (gelt ook voor Bergschoenen)

Dat Cord Tec systeem hat zeker zijn voordelen, Klein in transsport, licht in gewicht,
    Kleine Hiel beugel past dann ook op vele Skitouren- Freerideschoenen
    Petzl heeft verschillende modellen met Cord-Tec, met verschillende metaal uitvoeringen.
    Bv. Leopard (alu), Irvis (alu+staal). Ik zal wel die anti-stoll platte gelijk daar bij kopen !

caio
    Mitely
  • Anton
    Tourist
    Anton op 12 januari 2018 · 11:44
    Ik heb een setje Edelrid Beast. Je kan de voorste twee zacken naar wens verwijderen/ verplaatsen. Ik vind de leashes net te kort voor het mooie maar met een beetje passen krijg je onderstaand resultaat. Nog niet in deze samenstelling kunnen testen maar vind ze wel relatief smal voor de breedte van de zool. Voor testen haak ik graag aan @teleaddict 😀

bericht aangepast door Anton op 12 jan 2018 11:52
  • EmileHendrix
    Advanced
    EmileHendrix op 12 januari 2018 · 11:55
    Chique speelgoed allemaal.
    Ik ben ondertussen wel benieuwd naar gebruiks ervaringen. Loopt dat dyneema anders dan metaal onder de voet? Of valt dat wel mee?
    En nog een volstrekte beginners-vraag: Kan je zo'n automatische clip/beugel zelf met wat kracht vervangen om je stijgijzer ook op je reguliere bergschoen te gebruiken?
  • Anton
    Tourist
    Anton op 12 januari 2018 · 12:47
    Zonder al te veel kracht makkelijk om te bouwen. Ben ook wel benieuwd naar de dyneema variant.
  • Raoultn
    Beginner
    Raoultn op 12 januari 2018 · 13:24
    @EmileHendrix,

Ik heb geprobeerd al het bovenstaande te lezen en hoop geen dubbele informatie te geven. Komt ie: Een maat van mij telemarkt en gebruikt volgens mij de geel zwarte Scarpa NTN schoenen (zelfde als hierboven?). Hij heeft (behoorlijk technische) Petzl Lynx stijgijzers en heeft toen we op pad waren in Chamonix hier een beugeltje van Petzl voor gekocht waardoor de schoenen direct met "chique" snel-sluit systeem passen. (ik denk deze: https://www.alpinsport-basis.de/Petzl-Telemark-Front-Wires_1...). Dit werkte perfect. Voor normaal gebruik zet je het andere beugeltje er weer op en kan je het ijs in. Beugeltje schijnt ook te werken voor minder technische ijzers als de Sarken, Irvis of Vasak.

Ik heb er niet écht goede fotos, maar ze zijn in gebruik op berg- en telemark schoenen in deze blog van onze trip: http://kangyatze.nl/2015/03/16/chamonix-training-trip/index.html...

Is dit wat je zoekt?
  • EmileHendrix
    Advanced
    EmileHendrix op 12 januari 2018 · 13:48
    Bedankt. (En ook een mooi blog 😃 ). Denk dat ik nog maar eens goed op een rij moet gaan zetten wat ik precies zoek/wil... En dan kijken of het wel of niet zo'n dyneema versie wordt.
  • mitely
    Expert
    mitely op 12 januari 2018 · 22:56
    Hallo Alle,

Zoals ik schreef , en Raoultn ook beschrijft, dat zijn die extra breede Telemark beugels van Petzl. (met art.Nr #T03.600)

-Eigen ervaring Tec -cord: Verschil met normale systeem merk je niet bij het lopen, Grote verschil merk je in gewicht
    en is veel kleiner te verpakken. (heb die leopard LLF met die brede Telemark beugel voor 75mm schoen, en gebruik heb op mijn
    skitoerenschoen. (gebruik hem niet in de zomer, stijgijzer is van alu, verbuigt zich te snel op de rots)
    (heb ook Anti-Snow plaatjes erop.)

@emeilihendrikx, Misschien weet je dit, maar probeer kort wat uit teleggen: Als je het bevestiging systeem ombouwen wil, moet je er wel op letten dat je Bergschoen ook de nodige ''randjes'' heeft voor de beugel. De meeste kopen een Half-automatisch, ook genoemd New-matic (grivel), LeverLock universel (petzl).
    De Rand ann de voorkant van de schoen, wordt door het gebruik tijdens kletteren steeds dunner, en daarom is het raadzaam
    om zo model te kopen met een kunststof ''beugel'' aan de voorkant, an achter een hebel. (dit wordt dan Half automatisch genoemd)

@Anton, ziet ook goed uit. ! (zal ze niet zonder die twee voordere pinns/zacken gebruiken, heb je zeker nodig als de wand stijler wordt)

Goede nacht !
    Mitely
  • mitely
    Expert
    mitely op 15 januari 2018 · 16:50
    Hallo
    Hier noch een goede Link voor meer info :

https://ulligunde.com/2016/04/welche-steigeisen-kaufen-und-wie-anpasse...

Is wel in Duits , maar mag geen probleem zijn...

Mitely
  • EmileHendrix
    Advanced
    EmileHendrix op 31 oktober 2018 · 20:48
    Ik heb de afgelopen tijd nog wat door lopen grasduinen op internet en kreeg vandaag ook een mailtje terug van een vriendelijke Petzl-meneer.
    De strekking was dat ze voor de 75mm schoen wel eigen bredere clipjes kunnen leveren (https://www.barrabes.com/fr-fr/petzl-etriers-avant-paire-pour-telemark... ) maar dat ze die zelf alleen niet in hun eigen catalogus/site hebben staan.
    Aan de andere kant hebben ze geen stijgijzers voor de NTN-norm in hun gamma.
    Daarom adviseert de vriendelijke meneer de Irvis of Vasak stijgijzers.
    Het zal nog wel effe duren voor ik wat koop en kan testen, maar volgens mij nadert de zoektocht zijn eind 😃
  • ieism
    Tourist
    ieism op 31 oktober 2018 · 21:29
    Chique speelgoed allemaal.
    Loopt dat dyneema anders dan metaal onder de voet? Of valt dat wel mee?
    En nog een volstrekte beginners-vraag: Kan je zo'n automatische clip/beugel zelf met wat kracht vervangen om je stijgijzer ook op je reguliere bergschoen te gebruiken?EmileHendrix op 12 jan 2018 11:55

Loopt bijna hetzelfde, op een flexibele schoen zelfs iets beter. Mits goed vastgemaakt zit het muurvast. Grote voordeel is dat je ze makkelijk op kan vouwen met de punten naar binnen. Klein in te pakken en licht.

Er is een petzl hybrid versie die zowel met Fil als Fil Flex verkocht werd, dus ja dat zou je makkelijk moeten kunnen wisselen. Ik heb zelf de Petzl Leopard, daar heb ik van de zomer zelfs met een paar trailrun schoenen nog prima over de gletsjer mee kunnen klauteren.
    splitfest.nl

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro