Bergsportvereniging en verzekeringen buitenland

• Femke17
    Tourist
    Femke17 op 3 januari 2018 · 18:24
    Hi!
    een saaie vraag...
    al een paar jaar loop ik tegen het probleem aan dat ik niet weet hoe me goed te verzekeren tijdens mijn bergsportactiviteiten (met name klimmen en wintersport). NKBV is fijn, maar meestal ben ik (véél) langer dan 46 dagen in het buitenland, waardoor de reisverzekering niet dekt. Vandaar dat ik me afvroeg of een vereniging in een ander Europees land me zou kunnen dienen.
    Heeft iemand hier ervaring mee? DAV, Alpenverein österreich? Is alleen lid worden van deze verenigingen genoeg om gedekt te zijn tijdens bergsportactiviteiten? Ook als je een andere nationaliteit hebt en niet woonachtig bent in het land van die vereniging?
    Dank!
  • SPAM
    Advanced
    SPAM op 3 januari 2018 · 21:31
    Het lijkt me dat dit soort verzekeringen goede dekkingen hebben maar hou wel rekening met het feit dat repatriëring naar NL niet gedekt zou kunnen zijn.
    Wie niet chased moet veel weken boeken!
  • mhilberts
    Beginner
    mhilberts op 4 januari 2018 · 05:22
    @Femke17 Ik woon in de US en de NKBV denkt me hier ook gewoon, voorwaarde is wel dat je een ziektekostenverzekering hebt in je "woonplaats". Als je niet in het buitenland gaat wonen maar gewoon langer wil blijven is er ook wel een mogelijkheid: De NKBV biedt wel een mogelijkheid om je verzekering te verlengen: "Ga je langer dan 46 dagen op expeditie dan kan je de reisverzekering verlengen met 'Combinatie B'. Je verlengt hiermee de verzekering tot 93 dagen voor 13 euro per persoon per dag."

Dat is natuurlijk geen goedkope oplossing. Als je veel langer dan 46 dagen weg bent heb je dan wel een ziektekostenverzekering die je dekt?
    Verzekeraars hebben een wat ouderwets wereldbeeld in de zin dat ze je vinden dat je ergens moet wonen en ergens naar toe gaat als vakantie of reis. Dat past niet altijd goed bij een modernere lifestyle als frequent traveller (zeker in de EU)waar je zo maar eens langer weg kunt blijven en begrippen als "thuis" en "op reis" wat vervagen. Dat zal nog wel even zo blijven verwacht ik. Als je een buitenlandse verzekering aantrekt heb je waarschijnlijk vergelijkbare beperkingen.

Ik vraag me overigens af hoe de verzekeraar zou kunnen nagaan of je verblijf langer dan 46 dagen is. Ik kan me niet herinneren dat dit een vraag was bij een claim. Ze willen hooguit bewijs zien dat je inderdaad op reis bent en niet thuis je GoPro kwijt bent geraakt 😉

Veel wijsheid.

• Femke17
    Tourist
    Femke17 op 4 januari 2018 · 08:03
    @mhilberts. dat wat je zegt over zorgverzekeringen is ook waar ik meestal niet uitkom. Ik ben in Nederland verzekerd en vier maanden per jaar in Nederland, dus daarmee recht op GBA inschrijving en dus zorgverzekering, voor zover ik weet. Maar verder is het allemaal vaag wat wel en niet kan, en vaak niet toe te passen op specifieke situaties.
    Aangezien ik afwisselend aan het werk ben, studeer, vakantie heb, ergens woon of in mijn auto woon, is het nogal lastig vast te stellen wanneer ik op vakantie ben. Enerzijds is het alles bij elkaar één grote reis, waardoor ik altijd dacht beperkt te zijn door die 46 dagen: ik ben tenslotte langer dan dat weg van.mijn officiële woonadres in Nederland.
    Maar inmiddels lees ik het volgende op de nkbv website:

1.1 Wat wordt verstaan onder een vakantiereis?
    Een reis en/of verblijf met als doel ontspanning en/of recreatie met een minimale duur van 24 uur of 1 betaalde overnachting, tot maximaal 46 dagen aaneengesloten.

3.11 Ik ga deze winter als skileraar werken in het buitenland. Ben ik dan verzekerd via de NKBV?
    De verzekering is alleen van toepassing op reizen en verblijven die het karakter van een vakantie hebben. Als je aan het werk bent als bijvoorbeeld skileraar of horeca medewerker ben je niet verzekerd. Ben je zelf privé aan het skiën naast je werk, dan ben je wel verzekerd. Je dient zelf aan te kunnen tonen dat je op dat moment privé aan het skiën was.

3.12 Ik ga deze winter veel skiën in het buitenland en heb om dat te bekostigen ter plaatse een tijdelijke bijbaan in de horeca. Ben ik verzekerd als ik voor/na het werk nog een uurtje een piste mee pak?
    De verzekering is alleen van toepassing op reizen en verblijven die het karakter van een vakantie hebben. Als je aan het werk bent als bijvoorbeeld skileraar of horeca medewerker ben je niet verzekerd. Ben je zelf privé aan het skiën naast je werk, dan ben je wel verzekerd. Je dient zelf aan te kunnen tonen dat je op dat moment privé aan het skiën was.

3.13 Ik ga nadat ik deze winter als skileraar in het buitenland heb gewerkt aansluitend op vakantie. Wat betekent dit voor de dekking onder de NKBV reisverzekering?
    De dekking onder de NKBV reisverzekering geldt dan vanaf de eerste vakantiedag met een maximaal aanééngesloten duur van 46 dagen.

De combinatie van deze antwoorden verward mij. Als ik na mijn werkdag aan het skiën ben, ben ik niet op een 'reis' van minimaal 24 uur, maar blijkbaar wel gedekt? Ook als ik langer dan 46 dagen aaneengesloten aan het werk ben/in het buitenland ben en ook dag 47 een uurtje piste meepak na mijn werk? Ook als ik 50 dagen werk, een week op vakantie ben, en weer verder ga met werken, en dat allemaal in hetzelfde land doe zonder tussendoor in Nederland te komen?
    Als ik later weer met studie bezig ben: ben ik dan verzekerd als ik 's middags in mijn vrije tijd aan het klimmen ben?

Ik heb de nkbv maar eens gemaild met deze vragen...

Overigens, ik neem dat ze dat checken middels bankafschriften en telefoonverbruik ed?
  • tellie-G
    Expert
    tellie-G op 4 januari 2018 · 18:56
    toen ik in canada lesgaf had ik hier wat geregeld, moest nl proof of insurance meenemen voor mn working holiday visum:

https://www.joho.org/en/node/21080
    (gravity) I fought the law but the law won...

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro