Lichte knieblessure, binding wisselen zinvol of niet?

• evr66
    Beginner
    evr66 op 29 januari 2018 · 11:29
    Àfgelopen december een lichte knieblessure (slijmbeurs) opgelopen, het gaat al weer de goede kant op en er is in principe geen structurele schade aan banden en dergelijke. Inmiddels voorzichtig weer begonnen te sporten gelukkig. Nou heb ik de mogelijkheid om voor de voorjaarsvakantie mijn kingpins even te vervangen door een atomic/salomon warden. (ski's zijn al voorzien van inserts op de juiste plek).

Wellicht een idee omdat hiermee de voorbak wat lekkerder losbreekt, om verdere schade zoveel mogelijk te voorkomen. Dat we dan die week geen vellen kunnen gebruiken is even bijzaak.

Met andere woorden: Is het in geval van een knieblessure wellicht verstandiger even met een alpine binding te skiën dan met de kingpins? Graag uw mening.
  • AlexSki
    Tourist
    AlexSki op 29 januari 2018 · 12:59
    Of het verstandiger is is aan jezelf om te bepalen. Ik heb na mijn stuiter van vorig jaar (Dynafits) afgelopen dagen geskied met mijn andere ski's, op de piste weliswaar, met alpine binding en dat voelde 'mentaal' in ieder geval een stuk beter 😋
    When life gets too complicated.... SKI
  • Surfertje
    Beginner
    Surfertje op 29 januari 2018 · 13:31
    Ik zou ze ook ff wisselen, al was het maar voor m'n gemoedsrust.
  • Aryen
    Advanced
    Aryen op 29 januari 2018 · 16:23
    En volgens mij maakt het niet zoveel uit. Als je de 'DIN'-waarde maar niet te hoog opschroeft. (Zei degene die standaard met pin-bindingen skiet (ATK- RT), sinds vijf jaar met een halve, opgerekte, voorste kruisband en lateraal driekwart meniscus minder in de rechterknie en wat andere kraakbeenschade).
    Wat wel helpt, is mijn ervaring, is je skitechniek op orde brengen. Maar dat lukt niet zo snel als bindingen wisselen 😀.
  • evr66
    Beginner
    evr66 op 29 januari 2018 · 16:36
    En volgens mij maakt het niet zoveel uit. Als je de 'DIN'-waarde maar niet te hoog opschroeft. (Zei degene die standaard met pin-bindingen skiet (ATK- RT), sinds vijf jaar met een halve, opgerekte, voorste kruisband en lateraal driekwart meniscus minder in de rechterknie en wat andere kraakbeenschade).
    Wat wel helpt, is mijn ervaring, is je skitechniek op orde brengen. Maar dat lukt niet zo snel als bindingen wisselen 😀.Aryen op 29 jan 2018 16:23
    haha, wordt hard aan gewerkt, maar kost idd wat meer tijd 😃 punt hierin is eigenlijk dat de kingpin voorbak eigenlijk geen instelbare din waarde heeft. vast is vast systeem zeg maar, vandaar dat tijdelijk omschakelen naar alpine binding door mn kop schoot. wil hoe dan ook lekker nog ff skieen in de voorjaarsvakantie.
    bericht aangepast door evr66 op 29 jan 2018 16:41 (19% bewerkt)
  • Flant
    Beginner
    Flant op 29 januari 2018 · 17:02
    Als het een bursitis is en geen schade aan banden/ meniscus dan is het meer een kwestie van irritatie en belasting tijdens het skiën. Niet van voorzichtig met vallen/ angst voor rek. Wat belangrijk is, is voelen hoe het skiën gaat. Persoonlijk ski ik ook niet ontspannen met een ski waarvan ik weet dat ie zo lekker snel uit kan...
  • evr66
    Beginner
    evr66 op 29 januari 2018 · 17:06
    idd bursitis volgens ha en fysio 😃
  • Kip
    Advanced
    Kip op 29 januari 2018 · 19:21
    Zolang je stabiliteit op beide benen gelijk is zie ik niet in waarom je het zou moeten doen. Kijk maar of tanden poetsen op 1 been et zo makkelijk gaat op je 'aangedane' been.
    Die bursitis heb je waarschijnlijk opgelopen omdat je op je knie gestuiterd bent, niet omdat de binding niet op ging terwijl dat wel moest (verdraaien). Ik zou gewoon die binding nemen die het meest vertrouwd voelt 😉
    www.instagram.com/powder_lions
  • evr66
    Beginner
    evr66 op 29 januari 2018 · 19:42
    duidelijk, dank, stabiliteit is ok, in ieder geval symmetrisch. door fysio ook gecontroleerd. houden hetcdus zoals het is. nog 3 weken te gaan. hopelijk nog wat verbetering met rustige opbouw/oefenen.
  • Surfertje
    Beginner
    Surfertje op 30 januari 2018 · 10:53
    Dit is wel een interessant artikel: https://www.wildsnow.com/15123/tech-binding-release-testing-acl-broken...

Een eenduidige conclusie is er niet echt, beide type bindingen (alpine en tech) hebben een voor een nadelen. Je moet zelf uitmaken wat je belangrijk vind.
    bericht aangepast door Surfertje op 30 jan 2018 10:54 (9% bewerkt)
  • ThijsB
    Beginner
    ThijsB op 30 januari 2018 · 13:17
    @evr66 , heb je er ook last van met sporten? Ik heb een aantal jaar geleden een dergelijk blessure opgelopen door een dronken val van mn fiets op keienkopjes (student he). Behalve dat ik een lange tijd (cq 2 jaar) last had als ik er op ging zitten in een bepaalde houding en er voor eeuwig littekenweefsel zit onder mn knie welke ik kan bewegen, heb ik er niets aan over gehouden. Ik ben in dezelfde week dat het gebeurde gaan sporten (3x voetbal per week) en heb er tijdens sporten ook nooit last van gehad.

Wat ik hier bij vergeet te zeggen is dat ik het door mn huisarts heb laten checken. Hij gaf aan dat zolang alles kon, er niets aan de hand is. Een operatie zou al gauw 4 weken herstel tot gevolg hebben....
    bericht aangepast door ThijsB op 30 jan 2018 13:25 (16% bewerkt)
  • evr66
    Beginner
    evr66 op 30 januari 2018 · 14:02
    Mijn ervaring ook. HA gaf aan even paar weken rustig aan te doen. Fpeut gaf aan na een week weer voorzichtig aan te gaan sporten (alleen het deel voorzichtig aan werkt natuurlijk niet echt met een wedstrijdelement). Sporten op zich ging prima, op de knieën zitten is er ff niet bij op het moment (heb toch al niet zoveel met die houding 😃😃) Fysio gaf aan dat-ie met enig geweld het vocht ook wel wat sneller uit de knie kon krijgen maar dat daar een behoorlijk risico inzat dat er wat schade aangericht zou worden, die vrijwel zeker niet binnen 4 weken te herstellen was. Die optie heb ik dus maar even gelaten voor wat-ie was.

Dus we sporten weer wat en ondertussen vooral stabiliteits- en spierversterkende oefeningen, vervolgens ff kwartiertje ijs er op.

Dan hopen dat we het over 4 wekend de hele week volhouden. Lukt het niet, kan dochterlief gaan skiën en doen de terrasjes in Nendaz waarschijnlijk goede zaken 😃
  • hansmeijlis
    hansmeijlis op 30 januari 2018 · 21:45
    Jaren geleden een ontsteking van een slijmbeurs en ontsteking van een vetlichaampje in mijn knie gehad (korfbal op kunstgras, trainingsoverbelasting). Ik mocht de knie voluit belasten, alleen met rechtuit lopen. Dus hardlopen, stoppen en stilstaand draaien, na 6 weken was ik ervan af. Dus ik zou zeggen, als je knie nog ontstoken is, loop je wel een risico met draaiingen in je knie, maar overleg dat met je fysio. Wij zijn maar leken hier op het forum.
    bericht aangepast door hansmeijlis op 30 jan 2018 21:46

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro