Vanaf maandag weer veel verse sneeuw

Vanaf maandag weer veel verse sneeuw

De komende week wordt een van de drukste weken in de Alpen van deze winter. Een week die koel begint, tussen zondagavond en dinsdagochtend veel sneeuw brengt, waarna er heel even een zuidföhn opsteekt en er direct daarop een nieuw front met veel sneeuw de Alpen intrekt. Een week met van alles wat en naar alle waarschijnlijkheid twee poederalerts. In onderstaande video schets ik de grote lijnen. Kijk hem even en scoll dan door naar beneden.

In dit bericht:

  • Topdrukte in de Alpen
  • Zaterdag en zondagochtend steile lijnen
  • Maandag en dinsdag treeruns
  • Woensdag föhn en direct daarop een nieuwe storm?
  • Oh ja, niet vergeten…

Topdrukte in de Alpen

Het wordt druk in de Alpen. De komende 10 dagen is één van de drukste periodes in de Alpen. Miljoenen wintersporters verblijven dan in één van de honderden skigebieden in de Alpen. Hoewel het druk is, is er ook in het hoogseizoen last minute poeder te scoren. Met twee poederalerts in het vooruitzicht kan het geen kwaad dit artikel met tips om poeder te scoren in het hoogseizoen door te lezen.

Zaterdag steile lijnen

Een zwak front brengt de komende 36 uur wat vlokken, maar verwacht geen significante hoeveelheden. Wel zorgt het in het westen en noorden van de Alpen voor bewolking waardoor het zicht lange tijd slecht is. In de loop van de zaterdag klaart het rap op en omdat het lawinegevaar in grote delen van de Alpen matig is, 2 op een schaal van 5, is zaterdagmiddag een mooi moment om steilere lijnen te rijden. Maar niet overal is het sneeuwdek zo stabiel. Lees nog even dit artikel om een beeld te krijgen van de globale lawinesituatie in de Alpen en met directe links naar jouw lokale lawinebericht. Houd er daarnaast rekening mee dat het lawinegevaar vanaf maandag weer gaat stijgen als nieuwe stormen de Alpen intrekken.

PA#15 Maandag en vooral dinsdag treeruns

In de loop van de zondag trekt een actief front de Alpen in. Het kan zijn dat het stormpad de komende uren op detailniveau nog wat gaat wijzigen. Wacht daarom nog even met het plannen en boeken van je trip. Voorlopig maken de volgende regio’s de grootste kans op significante hoeveelheden verse sneeuw:

Maandagochtend zal het verse sneeuwdek nog wat dun zijn, maar tegen de middag al flink dikker. De dinsdag wordt het goed poederrijden. Zondag volgt er nog een update met een aanscherping van de where to go regio’s en concretere tips.

Woensdag föhn en direct daarop een nieuwe storm?

De jetstream blijft westelijk en dus vinden nieuwe stormen hun weg richting de Alpen. Op nadering van een nieuwe storm draait de wind op woensdag naar zuid en krijgen de noordalpen tijdelijk te maken met een zuidföhn (Triebschnee gevaar!). Later stroomt koele lucht vanuit het noordwesten de Alpen in en valt de föhn weg. Het is nu nog gissen naar de sweetspot van deze storm. Ik hoop je daar zondag al meer over te kunnen vertellen.

Oh ja, niet vergeten…

Maak je regelmatig gebruik van de diensten van wePowder en gebruik(te) je mijn weerbericht om je poedertrips te plannen? Support ons dan door een wePowder Pro te worden. In ruil daarvoor krijg je van ons dan toegang tot meer weerdata, duizenden freerideroutes en expertkaarten om je routes mee te plannen. En je karma wordt er ook nog eens beter van. Mijn dank is groot!!!

Verder hebben we nog een mooie actie voor je. Met de code STEILELIJNEN krijg je NU 30% korting op de aanschaf van de wePowder Safety Academy. Je betaalt dan nog geen 42 euro per module in plaats van 60 euro. De Safety Academy is er om het maximale uit je poederdag te kunnen halen en toch de dag te kunnen eindigen met een biertje op het terras.

We hebben online 2 modules voor je klaar staan. In deze twee modules voor beginners en (ver)gevorderden leer je in no time de beginselen van lawinekunde en het navigeren buiten de pistes. De Safety Academy bestaat uit een boek (sturen we je gratis toe) en een online deel met veel filmpjes, beeldmateriaal en toetsen. Heb je een module eenmaal afgerond dan is het online deel in combinatie met het boek het ideale naslagwerk om continue je kennis scherp te houden en door te blijven leren. De kortingscode is de komende dagen geldig, start direct hier Safety Academy.

Zondag een nieuwe update.
Stay stoked. Morris

meteomorris

Reacties

Toerist
MichvielAuteur9 februari 2018 · 15:24

Hoi Morris,

Vandaag nog wat te vinden in Piemonte regio, maar je moet al hoog gaan want begint zwaar te worden…
Heb je suggesties voor waar we best morgen en overmorgen gaan van hieruit? :)

Thx for the service!

Beauty is in the eye of the beholder.
Expert
meteomorrisAuteur9 februari 2018 · 16:34

@@michielneyens Hoog gelegen noordhellingen…

powfinder.com
Gevorderd
ThijsBAuteur9 februari 2018 · 17:23

In Limone Piemonte was het heerlijk poederrijden vandaag, ondanks dat er al een hoop sporen stonden. Sneeuw op het noorden was inderdaad beter en als je wat wilt hiken is er zeker nog wat te vinden!

Toerist
StijnKproAuteur9 februari 2018 · 20:08

@@meteomorris: we staan met 5 man klaar om weg te rijden… Noorwegen ziet er ook wel leuk uit komende week. Is het het waard om daarheen te gaan en topdrukte te vermijden?

Expert
meteomorrisAuteur9 februari 2018 · 20:44

@@StijnK, dan zou ik Noorwegen doen denk ik. Veel sneeuw in de maak en een stuk rustiger (en duurder ;)).

powfinder.com
Gevorderd
KipAuteur10 februari 2018 · 07:58

@@StijnK, dan zou ik Noorwegen doen denk ik. Veel sneeuw in de maak en een stuk rustiger (en duurder ;)).

meteomorris op 9 feb 2018 20:44

Hé Morris kun je al iets zeggen over komend weekend? Donderdag lijkt het nogal te gaan regenen tot hoog op de berg in CH (zegt bergfex).

www.instagram.com/powder_lions
Expert
meteomorrisAuteur10 februari 2018 · 10:33

@@Kip, woensdag/donderdag komt er een warmtefront in. Impact hiervan is nog niet helemaal duidelijk. Er zit nu nog voldoende kou in de valleien. Daarnaast lijkt het vooralsnog een kortdurend front te zijn met daarna afkoeling. Ik zou me op basis van de output van een rekenmodel nog niet al te druk maken.

powfinder.com
Toerist
StijnKproAuteur10 februari 2018 · 20:16

Dank Morris voor je reactie! Het is Italië geworden met waarschijnlijk morgen een doorsteek naar de Apennijnen. Heeft iemand tips waar je daar het beste heen kan gaan?

Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!