skischoenen brede voet/hoge wreef/goede heelpocket

• plantenspuit
    plantenspuit op 17 februari 2018 · 12:53
    Ik ben op zoek naar skischoenen, maar lijk maar niet te kunnen slagen. Jarenlang gehuurd, en dat werkte nooit, ofwel veel pijn, ofwel geen enkele controle (bijv. Head Cube)... het probleem lijkt vrijwel altijd te zijn, dat de schoenen super strak zitten rond mn. mijn wreef, maar ook voorvoet (buitenkant/kleine teen en net daarboven) en bovenaan mijn kuit, maar ondertussen absoluut niet aansluiten bij de hiel, dwz. die komt niet echt goed op de grond/mijn been hangt ahw in de schacht (met kramp in mijn kuiten als gevolg > als ik de bovenste buckels losser doe, moeten de onderste noodgedwongen ook losser, en heb ik helemaal geen controle meer. Bovendien zit er vaak zoveel padding rond de achillespees (die bij mij nogal kort is) dat ik uberhaupt niet met mijn hiel in de (meer V-vormige) heelpocket kom, hoe hard ik ook duw), en maakt ook absoluut geen contact met de achterkant van de schoen/daar zit een hele lege holte van meerdere cm.

Nu heb ik mijn voeten opgemeten obv een instructie op internet (https://patriotfootbeds.com/blogs/bootorials/48749889-ski-boot-sizing......) en ze zijn ca. 230 mm lang, 100 mm breed, en de instep is 265 mm. Kuiten zijn max. 37 cm, enkels 24 cm. Dus hele brede voeten/hele hoge wreef voor de lengte (equivalent van 106 mm bij standaardmaat). Afgelopen december obv oa die informatie de Nordica Sportmachine 85W 23.5 aangeschaft, die redelijk ok voelde in de winkel (tong dunner gemaakt om meer ruimte bij de wreef te creeren, en een zooltje op maat maar dat was een ramp/gaf alleen maar kramp onder mijn voeten), maar bij het skieen had ik nauwelijks controle omdat mijn hiel zo los zat/ondertussen kramp op de gebruikelijke plekken. Een lokale winkel/bootfitter zei dat het compleet de verkeerde schoen was, en omdat ik zo hard baalde ben ik daar toen in meegegaan... zijn filosofie was dat iig de heelpocket goed moet zitten, en dat je de rest wel aan kunt passen. Dus de Salomon Quest Pro 100 W 23.0 gekocht, want die zat idd veel beter bij de hiel (de Lange's, Atomics, en Head 110 Evo W nog veel beter, maar die waren echt veel te krap). Verwarmd in de oven (met plakkers op mijn wreef), extra C-vormige plakkers rond de enkels, en uitgedeukt bij de voorvoet, ging het redelijk ok, alleen bij mijn wreef zat het veel te strak, met hele erge kramp onder de boog van mijn voet/afknelling van de bloedvaten op mijn voet. Dus een andere buckel erop gezet daar om meer ruimte te maken. Daarnaast twee stukjes zool achterin de binnenschoen gelegd onder het inlegzooltje om de hiel iets hoger te zetten zodat er minder vrije ruimte onder/achter de hiel is. Het resultaat is een schoen die super goede controle geeft (ik heb daadwerkelijk het gevoel dat mijn skis doen wat ik wil/de beweging van de hiel overgebracht wordt op de skies!), maar op meerdere plekken erg klemt (gebruikelijke plekken (niet op de kuit!) + aan de binnenkant van de voet onder de enkel)/binnen een paar minuten thuis voor slapende delen van mijn voet/pijn zorgt (de bootfitter zei ook, nooit op schoenen lopen, los bij elke lift, je hebt moeilijke voeten, maar toch... na een halve helling moet ik ze los doen en uitrusten om verder te kunnen skieen). Het vervelendste is echter de tong, die niet plat maar U-vormig is, en de rand daarvan drukt de bloedvaten bovenop mijn voet dicht.

Sorry, beetje een lang verhaal, maar intussen ben ik een beetje wanhopig dat ik nog goede schoenen ga vinden, skivakantie was een behoorlijke teleurstelling... heeft iemand hier tips? Heb ik compleet de verkeerde schoenen gekocht/zijn er andere schoenen waarbij dit beter is (Dalbello Kyra 95? Lange SX 90?)? Moet ik met de schoenen die ik heb naar een bootfitter om kleine dingen aan te passen? Ik las ergens iets over heel lifts, zou dat kunnen helpen? Alvast bedankt!
  • Hayduke
    Advanced
    Hayduke op 17 februari 2018 · 17:53
    I'd consider getting any shell that fits the wide forefoot (like the Nordica), keep the custom footbed, put the stock liner in the trash & replace with a Zipfit liner.
    bericht aangepast door Hayduke op 17 feb 2018 17:53
  • Frenktastic
    Advanced
    Frenktastic op 17 februari 2018 · 18:15
    wellicht kan mk skiservice je verder helpen.
    Voor velen de best bootfitter van de lage landen. in bilthoven
    If the conditions are crap, it's called training!
  • Aryen
    Advanced
    Aryen op 17 februari 2018 · 19:01
    De Lange SX is inderdaad vrij breed, en ook snel breed beginnend, maar met een smalle hiel, waardoor hij als gegoten zit voor mijn snel breed uitlopende platvoeten met smalle hiel. Ik heb de SX130 een paar maanden geleden aangemeten gekregen bij MKskiservice. Ga er eens langs, zou ik ook zeggen.
  • martijnuiterwijk
    Beginner
    martijnuiterwijk op 17 februari 2018 · 20:33
    Mocht je in kaprun komen deze winter. Kan ik of een collega van me je een goede schoen aanmeten. En aanpassen. Durf wel een paar kratjes bier er op in te zetten dat Walter ( collega van me) je een goede schoen kan aanmeten. 😃
    was naar beneden maar net zo makkelijk als naar boven
  • elisa.tmc
    Tourist
    elisa.tmc op 18 februari 2018 · 10:11
    Naar mk gaan...
  • evr66
    Beginner
    evr66 op 18 februari 2018 · 10:47
    Als ook in wintersporters forum aangeraden: zoek een goede bootfitter, op zijn minst als 2nd opinion. Mm, maar er zijn op het andere forum ook een aantal prima bedrijven genoemd. Ben zelf onwijs goed geholpen bij outdoorxl
  • Sternelen@gmail.com
    Sternelen@gmail.com op 18 februari 2018 · 12:53
    Wij zijn super enthousiast over
    http://republik-of-snow-wind-bvba.webshopapp.com
    François maakt alles op maat, je kunt gaan oefenen en nog bij laten stellen, hij heeft voor alles een oplossing!
  • CorD
    Beginner
    CorD op 22 februari 2018 · 19:51
    Al eens een Strolz schoen geprobeerd? De binnenschoen wordt naar jouw voet gemaakt en ruimte tussen binnen en buitenschoen wordt volgespoten met een pur-achtige substantie. Sindsdien heb ik nooit meer pijne voeten en kan de schoen de hele dag dragen.
    Think with powder
  • Dio
    Advanced
    Dio op 23 februari 2018 · 00:08
    @plantenspuit In jouw geval zou ik starten met een 3D scan van je onderbenen en voeten. Sidas heeft samen met Corpus de Feetbox ontwikkeld.

Na de scan vergelijkt het apparaat jouw onderstel met de skischoenendatabase (alle skischoenen zijn inwendig 3d gescand) en komt er een advies uit rollen welke schoen het beste bij je past. Snowcountry in Amersfoort heeft die scanner staan. Je betaalt €30,- voor de scan, voornamelijk zodat je je niet verplicht voelt om je schoenen daar te moeten kopen. Je weet dan in ieder geval in welke richting je het moet zoeken.

Amersfoort is vlakbij Bilthoven dus loop ook even binnen bij MK/Menno, ervaren rot in het vak.

Geschuimde maatwerk-binnenschoenen in de juiste buitenschaal door een ervaren professional uitgevoerd gaan jouw problemen absoluut verhelpen. Let op, schuimen heeft ook een paar nadelen. Het moet de eerste keer meteen goed zijn. Het schuim hardt uit en that's it. No more tweaking. Het schuim heeft een hoge dichtheid. Een soort maatwerk beton. Aantrekken is daardoor een b*tch maar als alles op z'n plek zit zijn het net slofjes 😃, mits goed gefit natuurlijk. . Hoge dichtheid betekent ook nogal zwaar en weinig flexibel. Niet zo geschikt om te touren. Een schuim binnenschoen kost je al snel €400,- tot 450,- per binnenschoen-paar. Schuim binnenschoenen gaan langer mee dan je shells. Oude binnenschoenen met nieuwe shells kàn werken maar net zo makkelijk, niet.

@Hayduke noemt zipfit liners en dat is een soort van middenweg. In zipfit-liners wordt geen schuim gebruikt om het maatwerk te leveren maar kurkdeeltjes (kurkstof) in een heel taaie substantie. Als je de binnenschoen verwarmt wordt die substantie vloeibaar en stroomt naar de plekken waar ruimte is vanuit de plekken waar geen ruimte is. Als de schoen afkoelt zet het spul zich en houdt het z'n vorm. Zip fit liners gaan je rond de €300,- kosten.
    Nadelen: De beste manier om te booten is eerst je binnenschoen aan te trekken (ze zijn geveterd en hebben een eigen velcro topstrap) en daarna met je binnenschoen aan in je shell te stappen. Heb je 's nachts je buitenschoenen in de achterbak laten liggen.. SUCCES! (een paar schaats vetertrekkers gaat je dan helpen).
    Het is nèt niet zo 'snug and tight' als schuimschoenen.

Voordelen:
    Meer ankle roll
    Je kunt keer op keer verwarmen en opnieuw aanpassen
    Lichter dan schuimschoenen
    Je kunt vulling toevoegen of verwijderen.
    Meeverhuisbaar naar nieuwe schoenen.

Anyway, just my 2cts. Ik hoop dat je een goede oplossing vindt om pijnvrij te rijden.

bericht aangepast door Dio op 23 feb 2018 00:36 (1% bewerkt)
    Life is what happens the moment you put your phone away.

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro