Lawine van skiërs in Snowbird (Utah)

Lawine van skiërs in Snowbird (Utah)

Wat gebeurt er op een poederdag wanneer de ski patrol van Snowbird (Utah) het touw laat zakken en een bowl vrijgeeft? Dan is alle poeder verspoord in een paar minuten. Of eigenlijk zijn het meer seconden. Nou ja, het gaat in ieder geval vrij snel wanneer iedereen zich als lemmingen naar beneden stort. Poederstress in z’n meest zuivere vorm. Het is waarschijnlijk heel frusterend als je in de lift zit en dit allemaal ziet gebeuren.

Boundary systeem

Hoewel poederstress nooit goed is maakt het in Amerika op het gebied van lawineveiligheid niet zoveel uit. Hier wordt namelijk gewerkt met een boundary systeem. Binnen de boundary van het skigebied wordt alles gechecked door ski patrol en je kunt er dus vanuit gaan dat een helling veilig is wanneer deze geopend is. Mocht je je afvragen waarom backcountry toeren steeds populairder wordt in Noord-Amerika, dan weet je het antwoord inmiddels ook wel.

Arjen
was born with maps of ski areas in the cradle and has visited almost all of them. His great passion is freeriding.

Reacties

Beginner
Tim3Auteur1 maart 2018 · 07:47

Haha verschrikkelijk!

'Go, go on that great adventure' - Jeremy Jones (Higher)
Gevorderd
DutchessAuteur1 maart 2018 · 07:55

Aaaaaargh! Ja, als ik dat zo zie zou ik mijn vellen er inderdaad meteen bijpakken, ik zou niet eens gaan staan wachten bij dat touwtje. De lemmingen lekker de lemmingen laten.
(In zee heb ik hetzelfde reflex: scheveningen noord loopt soms echt prachtig mooi, maar ik ga er gewoon niet tussenliggen. Het is niet leuk)

We dont stop playing because we grow old, we grow old because we stop playing
Gevorderd
FonzieAuteur1 maart 2018 · 09:16

Nou. doet me denken aan de 1e skizone/powderchase in Andermatt, 2008? Toen ging het middenstation open en ik wist niet wat ik zag, In no-time knalde alles naar beneden. Spectakel.

Never a last run..
Gevorderd
markindealpenAuteur1 maart 2018 · 10:27

Lekker free riden met zn allen… niet mijn idee van vrijheid

Gevorderd
ArjenproadminAuteur1 maart 2018 · 10:31

Dit filmpje toont maar weer eens aan dat je in Noord-Amerika nog veel meer op het juiste moment op de juiste plaats moet zijn dan in de Alpen.

One day, they'll invent synthetic powder, ban all kinds of work and give you a free liftpass...
Gevorderd
Guy.Auteur1 maart 2018 · 10:40

Dit filmpje toont maar weer eens aan dat je in Noord-Amerika nog veel meer op het juiste moment op de juiste plaats moet zijn dan in de Alpen.

Arjen op 1 mrt 2018 10:31

Of gewoon in een heli…

Gevorderd
doovAuteur1 maart 2018 · 12:10

Vreselijk. Dit heeft echt helemaal niets met vrij rijden te maken.

Welcome back my friends to the snow that never ends. Let's rocker!
Toerist
sannoAuteur1 maart 2018 · 13:12

En toch is het wel leuk om mee te doen in zo’n stampede. Het geeft een enorme kick om toch ergens een cleane lijn te kunnen scoren. Helaas is echt genieten er niet bij want als je stopt om even om te kijken wat je neer hebt gezet is het al weg.

Lawine piepers, je wilt er niet dood mee gevonden worden.
Beginner
HaagjeAuteur1 maart 2018 · 20:13

Of je wordt onderste boven geknald door iemand die niet oplet.

Toerist
sannoAuteur1 maart 2018 · 20:43

Risico van het vak. Zelf een keer met zoiets mijn enkel gebroken doordat 1 ski uitging en mensen achter me het liefst door me heen wilden. Gelukkig slechts een gebroken enkel denk ik nu.

Lawine piepers, je wilt er niet dood mee gevonden worden.
Gevorderd
old_chapAuteur2 maart 2018 · 19:34

Gekkenhuis! Filmpje toont ook aan dat je een helling maagdelijke kan houden door er een touwtje voor te hangen. Bijzonder dat dit werkt of zijn er consequenties als je er onderdoor kruipt (wat vrij normaal is bij velen in de Alpen) aan de andere kant van de plas.

Gevorderd
ArjenproadminAuteur2 maart 2018 · 22:42

Onder het touwtje doorgaan betekent dat je je liftpas kwijt bent. Minimaal.

One day, they'll invent synthetic powder, ban all kinds of work and give you a free liftpass...
Toerist
elisa.tmcAuteur3 maart 2018 · 09:28

Onder het touwtje doorgaan betekent dat je je liftpas kwijt bent. Minimaal.

Arjen op 2 mrt 2018 22:42

Dat zijn wel effectieve straffen.

Toerist
hild3299Auteur3 maart 2018 · 11:16

Chamonix ???

Gevorderd
doovAuteur3 maart 2018 · 18:42

Onder het touwtje doorgaan betekent dat je je liftpas kwijt bent. Minimaal.

Arjen op 2 mrt 2018 22:42

Dat zijn wel effectieve straffen.

elisa.tmc op 3 mrt 2018 09:28

Met vellen naar boven dan…

Welcome back my friends to the snow that never ends. Let's rocker!
Gevorderd
Haas™Auteur3 maart 2018 · 19:56

Poederstress level over 9000.

Ziet er mooi uit, maar ik was er niet in mee gegaan.

Rex Monte - Amor Nix
Gevorderd
petertavAuteur4 maart 2018 · 21:19

Hallucinant! En idd een magisch touwtje…

Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!