PA#19: dikke poeder in het zuidwesten

PA#19: dikke poeder in het zuidwesten

De Alpen hebben te maken met een zuidwestregime. Maar liefst drie fronten trekken vanuit het zuidwesten de Alpen. Het eerste front passeerde in de nacht van woensdag op donderdag en zorgde in het zuidwesten van de Alpen voor 30-60 cm verse sneeuw. Ook de Franse Noordalpen en het uiterste westen van Zwitserland deden het met 10-30 cm verse sneeuw prima. Een tweede en zwakker front trekt van donderdag naar vrijdag het zuidwesten van de Alpen in met zo’n 10-30 cm verse sneeuw. Op het moment van schrijven (donderdagavond) sneeuwt het al in de Piemonte. Vrijdag volgt er koude lucht en in de nacht naar zaterdag volgt dan het derde front vanuit het zuidwesten. Zondag is het dan even rustig voordat vanaf maandag nieuw stormgeweld vanuit het zuid(west)en de Alpen in trekt. In dit bericht:

  • Donderdag was een cold smoke blower pow dag
  • Vrijdag verse sneeuw in het zuidwesten, later koude lucht vanuit het noorden
  • In de nacht naar zaterdag volgt een derde front, daarna wordt het tijdelik mild en zonnig
  • Lawinegevaar AANZIENLIJK of zelfs GROOT
  • PA#19: op naar de Franse Zuidalpen en de Piemonte

Donderdag was een cold smoke blower pow dag

Woensdagmiddag begon het al te sneeuwen in de Franse zuidalpen en de aangrenzende gebieden van de Italiaanse Piemonte. Deze sneeuw viel terwijl het nog ijzig koud was. Het gevolg was 30-60 cm verse cold smoke blower pow. Ik boekte pas vrijdag mijn voorjaarsvakantie voor de kids en koos voor poeder. Na 4 dagen met verse poeder was de donderdag wederom bingo. In de ochtend trok ik er op uit met m’n kids (11 en 13 jaar) en reden we verse sneeuw tussen de lariksen.

Het was koud, maar de poeder vers
Het was koud, maar de poeder vers
Een nieuwe Powfinder wordt getest
Een nieuwe Powfinder wordt getest

De boys droegen een lawinepieper, maar nog geen schep en sonde. Op die leeftijd zie ik persoonlijk het nut er nog niet van in om de kids zware en vaak te grote rugzakken om te binden. Het gaat me vooral om bewustwording. We checken iedere dag het lawinebericht en hebben het daar gedurende de dag dan over, we gaan niet steiler dan 30 graden en ze dragen iedere dag een lawinepieper. Daarnaast nemen we iedere dag wat paragrafen door uit de Safety Academy en hebben we met lawinepiepers, scheppen en sondes in de sneeuw geoefend. Tof om te zien hoe snel kids iets oppikken. Nu hopen dat het blijft hangen.

Later op de dag trok ik met Haas dieper het gebied in voor wat steilere lijnen. Het mag dan hoogseizoen zijn, maar einde van de dag scoorden we gewoon first tracks in het Pattemouche Couloir en reden we onverspoorde diepe sneeuw in de eindeloze lariksbossen van Via Lattea.

Haas heeft genoeg float op zijn Powfinder
Haas heeft genoeg float op zijn Powfinder

Einde van de middag was mooi te zien hoe complex het weer soms kan zijn. In het dal was het nog -11, terwijl het boven op de berg -6 was. Tijdens onze afdalingen passeerden we diverse lagen in de atmosfeer. Soms erg koud, dan weer relatief mild wat voor een interessant wolkenpatroon zorgde en zelfs even voor ‘freezing rain’ op onze goggles. Tegen het einde van de dag begon het weer te sneeuwen. Een mooi einde van de dag wetende dat ik morgen weer wat verse poeder kan rijden met mijn kids en één van mijn poedermaatjes.

Vrijdag verse sneeuw in het zuidwesten

Iets eerder dan verwacht arriveerde een front vanuit het zuidwesten. Deze zorgt in het zuidwesten en de Italiaanse Piemonte voor sneeuw tot diep in de dalen. Maar in de Franse Noordalpen is het verhaal complexer. Ook daar zit koude lucht in de dalen maar een krachtige zuidenwind heeft deze hier en daar al uit de dalen gewaaid. De lucht in het noorden is in de nacht naar vrijdag dan ook milder in het noorden. Daar waar de koude lucht is verdwenen stijgt de sneeuwgrens tijdelijk richting de 1600 meter. In de loop van de ochtend volgt er koudere lucht vanuit het noorden en drukt de bewolking dan verder richting het oosten wat voor sneeuw zorgt in de Dolomieten en via Zwitserland tot aan het Oostenrijkse Vorarlberg.

De combinatie van wind, sneeuw en wisselende sneeuwgrenzen zet het sneeuwdek op scherp. Waar deze in het zuidwesten tussen de bomen vaak nog los en cohesielos was, kan deze lokaal zich gaan binden. Zeker boven de boomgrens waar de lucht net wat milder is en de wind vaak krachtig. De nieuwe sneeuw valt op zeer koude poeder wat voor een explosief sneeuwdek gaat zorgen. Zeker boven de boomgrens, maar ook in die delen van de bossen waar de wind zijn ding kan doen wordt het gloeiend link. Oppassen dus. Desondanks wederom een poederdag in het zuidwesten. Zeker als in de loop van de middag de zon er mogelijk weer door komt.

In de rest van de Alpen valt de sneeuw te laat of valt er juist te weinig verse sneeuw voor een mooie poederdag (Franse Noordalpen, Zwitserland en de Dolomieten), föhnt het of is het sneeuwdek wat natter geworden door de regen (delen van de Franse Noordalpen en Zwitserse Alpen). In Oostenrijk is het voornamelijk zonnig maar de wind zal een spelbreker worden om te gaan touren in het hooggebergte.

Na de zaterdagstorm volgt warme lucht
Na de zaterdagstorm volgt warme lucht

Zaterdag volgt een derde front, zondag mild en zonnig

Zaterdag arriveert er een derde en wat zwakker front. Grootste probleem is de warme lucht die er daarna de Alpen instroomt. De sneeuw wordt nog zwaarder en hellingen die donderdag nog prima waren kunnen dan opeens gaan schuiven. Onderschat de gevolgen van de opwarming niet. Desondanks wederom een poederdag in het zuidwesten hoewel de sneeuw in de lagere delen van de lariksbossen vochtig gaat worden. De zondag overheerst de zon en wordt het mild. Nog meer oppassen dus. Later op de dag volgt er dan bewolking vanuit het zuidwesten. De opmaat naar PA#20.

Lawinegevaar AANZIENLIJK of zelfs GROOT

Het lawinegevaar in grote delen van de westalpen is gestegen naar GROOT. De combinatie van veel sneeuw, een opbouw van koud naar mild, regelmatig veel wind in het hooggebergte en stijgende temperaturen zetten het sneeuwdek op scherp. Bestudeer goed je lokale lawinebericht en stem er je plannen op af.

PA#19: op naar de Franse Zuidalpen en de Piemonte

Front 2 en 3 brengen boven de 1500-2000 meter nog eens zo’n 20-40 lokaal 50 cm verse sneeuw. Vanaf zaterdag wordt het snel milder en zonnig. Tot en met zaterdag geldt PA#19 voor:

Na het weekend een nieuwe storm met sneeuw voor het zuiden

Zondagavond trekt een nieuwe storm vanuit het zuiden de Alpen in. De stroming is begin van de week nog steeds zuidwest tot zuid met heel veel sneeuw voor de Franse Zuidalpen, maar ook voor de rest van de zuidalpen. In het noorden staat er een stevige föhn en is het mild. Pas midden volgende week is er ruimte voor een koufront. Ook begin volgende week moet je dus in het zuidwesten of het zuiden zijn. De details voor PA#20 volgen later dit weekend. Nu ff waxen en op naar een nieuwe poederdag.

Stay stoked.
Morris

meteomorris

Reacties

Beginner
TukkerAuteur1 maart 2018 · 21:32

NICE!!!

Tukker(ik)
Gevorderd
basvennikAuteur2 maart 2018 · 07:42

Tof zo met je kids op pad te zijn!

Expert
robbeAuteur2 maart 2018 · 08:03

moest er iemand zin hebben om zondag avond te vertrekken voor 2 dagen, laat maar weten :)

if you don't ride it, you won't scratch it
Beginner
JapserAuteur2 maart 2018 · 10:03

Fijn!! Enjoy!

Gevorderd
petertavAuteur2 maart 2018 · 11:41

@@Robbe: Pm gezonden.

Gevorderd
BobvanitersonAuteur2 maart 2018 · 14:11

Team syncro had gister een fabuleuze dag in Puy saint Vincent. Na trips over verschillende continenten scoorden wij onze droogste en diepste dag ooit. Een om nooit te vergeten. Vanochtend nog een ochtend meegepakt en nog wat prima runs gemaakt. De temperatuur ging hard omhoog, de sneeuw werd zwaarder en het lawinegevaar wat al op 4 stond werd nog meer tricky, daarom om 1200 gestopt en de reis naar huis ingezet.

Maar wat was het diep gisteren…

https://cdn.wepowder.com/site/forum/13/54d48997346fc220eb45662454bf3e08_b0d40909_be42_464f_aad3_572cc0d395d4.jpeg?width=800

Gevorderd
petertavAuteur3 maart 2018 · 14:10

@@meteomorris: voor maandag-dinsdag mss regio rond Briançon (vooral dan juist ernaast richting het westen en iets ten zuiden het kleine P-S-V? Of toch nog verder zoeken naar andere alternatieven?

Gevorderd
PistenbulckyAuteur3 maart 2018 · 17:05

PA#18 en PA#19 waren onvergetelijk in de Piemonte. De Powfinder heeft z’n naam waargemaakt, z’n honger werd gestild met eindeloze poeder zo leek het wel…Maandag, dinsdag en woensdag heerlijk poederen in Sestriere (die Patamouche Couloir is een echte aanrader) en donderdag in Prali. Prali was echt niet te doen goed.
Lang geleden dat ik zo veel terrein met zo’n goede poeder (cold smoke blower pow) heb gezien, en dat met één lift…OMG
Dank aan @@meteomorris om nog wat meer WePowderaars aan elkaar voor te stellen.
Dank aan mijn poederbuddy PJ, @@skiester en haar zoon Max voor alle magische afdalingen door de Lariksbossen!
Helaas te veel aan het genieten om ook maar één foto te nemen maar die van @@meteomorris en @@Bobvaniterson (ook al is dat PSV) zeggen genoeg en @@skiester heeft zeker wat vette pics om met jullie te delen ;-)
En voor iedereen die nog mocht twijfelen, die Powfinder is echt Da Bomb in dit soort condities, geen moment voel je je achterste been en perfect te manoeuvreren tussen de bomen.
Op naar een volgend avontuur…

Expert
ieismAuteur3 maart 2018 · 17:20
Good mountain sense is knowing how to avoid situations that require expert mountain sense.
Expert
ieismAuteur3 maart 2018 · 17:22
Good mountain sense is knowing how to avoid situations that require expert mountain sense.
Expert
Freerider JobAuteur4 maart 2018 · 00:57

@@petertav en @ MM, ik hoor graag het antwoord op je vraag. Wij zijn vanavond aangekomen in Briancon. Ben ook benieuwd naar de opties, ik begrijp dat het hier zondag vanaf 1550 m gaat sneeuwen welk gebied is dan ideaal in omgeving? PSV, Montgenevre of serre ch?

Gevorderd
petertavAuteur4 maart 2018 · 10:17

@@joblomans het weerbericht met aantal cm sneeuwval zondag/maandag lijkt wat te zijn verandert? Of is er ginder ter plekke toch nog iets aan’t vallen? Hou me gerust op de hoogte!:-)

Beginner
Patrick1973Auteur5 maart 2018 · 08:04

@@meteomorris wanneer kunnen we de volgende update verwachten ?

Expert
Freerider JobAuteur5 maart 2018 · 08:18

@@MM jammer nog geen nieuwe meteo update? wij zijn in Briancon benieuwd wat Je adviseert.

Expert
ieismAuteur5 maart 2018 · 08:47

Kunnen jullie ondertussen nog niet de eigen broek ophouden jongens? Er valt weinig te updaten lijkt me.

Good mountain sense is knowing how to avoid situations that require expert mountain sense.
Expert
meteomorrisAuteur5 maart 2018 · 09:30

@@petertav @@JobLomans @@Patrick1973 ik was even druk met reizen en vooral met gezondheidsproblemen van mensen om me heen die me dierbaar zijn. Heb nu weer tijd, dus zometeen een nieuwe update.

powfinder.com
Expert
meteomorrisAuteur5 maart 2018 · 09:34

@@JobLomans in de Piemonte is het koude gebleven. Waarschijnlijk is er met de juiste kennis van het gebied nog wel wat te halen in Sestriere en Sauze d’Oulx. Lawinesituatie is daar ook iets minder gespannen dan aan de Franse kant.

powfinder.com
Gevorderd
petertavAuteur5 maart 2018 · 09:44

@@petertav @@JobLomans @@Patrick1973 ik was even druk met reizen en vooral met gezondheidsproblemen van mensen om me heen die me dierbaar zijn. Heb nu weer tijd, dus zometeen een nieuwe update.

meteomorris op 5 mrt 2018 09:30

“no worries”!;-)

Beginner
Tim3Auteur5 maart 2018 · 11:30

@@Meteomorris; komend weekend staan er onwijs hoge temperaturen voorspeld voor Fieberbrun (waar we zitten voor de FWT, yeah!), als in +6 op 2000m. Ben niet al te bekend in die regio. Wat zijn bij zulke fohn situaties goede plekken om naar uit te wijken (zeg 2 uur rijden)? Naar het zuiden de alpenhoofdkam over of de hoogte in richting Hintertux bijv? Mocht de comp niet op de zondag of maandag zijn, rij ik graag een stukje om in betere condities te zitten!

'Go, go on that great adventure' - Jeremy Jones (Higher)
Expert
meteomorrisAuteur5 maart 2018 · 12:00

@@Tim3, komend weekend is nog erg onzeker. De jetstream is nogal aan het meanderen. We gaan het zien. Keep you posted.

powfinder.com
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!