3 lawine ongevallen in Vallorcine en lawine ongeval in Samoens.

• Teze
    Tourist
    Teze op 4 maart 2018 · 20:38
    http://www.ledauphine.com/haute-savoie/2018/03/04/avalanches-deux-rand...

http://www.leparisien.fr/faits-divers/avalanches-en-haute-savoie-au-mo...

Trieste zondag:

- lawine in Vallorcine: een gids met 3 Belgen: 1 Belg overleden en 1 gewonde.

- lawine in Vallorcine: vrouwelijke skiester. Poging tot reanimatie. Enkele uren later in hospitaal overleden.

- lawine in Vallorcine: 3 personen in lawine. 1 zwaargewonde.

- lawine in Samoens: Zwitsers koppel op sneeuwraquetten in lawine. Vrouw in hospitaal man nog steeds vermist.

Le Parisien vermeld dat er sinds vrijdag in de Alpen en Pyreneeën reeds 9 dodelijke slachtoffers zijn.

Veel sterkte aan alle betrokkenen!

• Ee1co
    Advanced
    Ee1co op 4 maart 2018 · 22:55
    Ai, wat een triest nieuws. Sterkte aan alle betrokkenen en ik hoop het beste voor de vermiste en gewonden.
  • KRovers
    Advanced
    KRovers op 4 maart 2018 · 22:55
    Sterkte aan iedereen die hierbij is betrokken...

Het is momenteel inderdaad bloedgevaarlijk in Frankrijk.
    Ik was afgelopen week in Vars, het lawinegevaar was bijzonder aanwezig. Eerst 3 boven de 2100 meter, daaronder 2, maar na de nieuwe sneeuw 4 op alle hoogtes en orientaties. Dat is onder de 2000 meter nu iets verbeterd, maar als daarboven nog 4 is...
    Dagelijks berichten van incidenten en dodelijke ongevallen op www.ledaupine.com en de televisie.
    Had het plan om wat kleine toeren te doen met mijn vriendin, maar ben gezien de situatie op en rond de pistes gebleven, daar was ook genoeg verse sneeuw...

De gevaarzetting was eerst een heleboel triebschnee boven de 2100 meter in verschillende orientaties, niet alleen op kammen en graten, vervolgens een dun laagje koude losse sneeuw die of van alles aan het zicht onttrok, of zelf weer triebschnee werd. En op die koude, losse sneeuw viel vervolgens een flink pak nieuwe sneeuw. Waarna het steeds warmer werd.
    Ik heb binnen het (piste)gebied geen waarschuwingen als Wumm of Rissen gehoord en gezien, maar had met alle berichten geen zin om die op steile hellingen of aan de randen van het gebied op te zoeken...

En ondanks dat nog zat mensen zonder spullen, kennis en skivaardigheid buiten de pistes. Maar 1 groepje van een skischool met rugzakjes gezien. De rest ging gewoon met kinderen de verse poeder in. De rode "Fort / 4" vlaggen hingen in de rij voor de lift, je moest er letterlijk doorheen, maar het was redelijk druk buiten de pistes. Net zoals er in NL ondanks de waarschuwingen weer veel mensen op gevaarlijk ijs gingen blijken waarschuwingen geen indruk te maken.
    Ik heb wat onhandige acties mogen zien die, gelukkig (of niet?) voor de betrokkenen, niet tot leerzame situaties hebben geleid.

@meteomorris en collegae die in het gebied zijn geweest, kunnen jullie aan de hand van de kennis achteraf van de lawinesituatie de gevaarzetting van dit moment nog eens samenvatten? Ik was zelf helaas niet in de gelegenheid om de situatie op het forum te zetten, maar het lijkt me wel leerzaam om het met elkaar te analyseren.
    Wellicht in een nieuw onderwerp op het forum om de heftige aanleiding van dit topic niet te belasten?

Doe voorzichtig allemaal...
    Avalensemble!
  • PieterJan85
    Beginner
    PieterJan85 op 4 maart 2018 · 23:09
    Hier in Vaujany (Alpe d'Huez) deze namiddag zijn de pisteurs ook in actie mogen komen vanwege een lawine op Perrin - Sud (ligt tussen 2800 en 2100 meter). Helikopter en reddingsdiensten zijn uitgerukt en blijkbaar zijn er twee mensen door de lawine gegrepen, maar niet volledig bedolven dus snel uit hun hachelijke situatie gered, dus weliswaar geen dodelijke slachtoffers, maar helaas beiden toch gewond geraakt. Daarna zijn de reddingsdiensten nog beginnen sonderen om mogelijke andere slachtoffers uit te sluiten.
    Voorts ook net van vrienden gehoord dat ze op Chemin des Jasses een zelfgetriggerde lawine hebben veroorzaakt. Zelf ook off piste geweest in Montfrais en Roche Melon, tussen de boompjes en mellow terrain, maar nog nooit zoveel kleine slides zien vertrekken op plaatsen waar ik nog nooit eerder iets heb zien vertrekken (en zit ondertussen aan winterseizoen nummer 9 in Vaujany...)
    Oppassen geblazen dus!
  • outdoorjoy
    Advanced
    outdoorjoy op 5 maart 2018 · 09:26
    Le Soir heeft iets meer informatie over het ongeval met de drie Belgen en de gids. De zwaargewonde Belg is over een rotsband gegaan. Een papa van 54 is omgekomen en de zoon is ongedeerd. De groep had een familieband en kwam uit de Franstalige provincie Luik/Liège. Ongeval onder begeleiding van een gids: pff, echt heftig!

http://www.lesoir.be/143528/article/2018-03-04/avalanches-dans-les-alp...

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro