Treeruns Pyreneeën

• Guy.
    Advanced
    Guy. op 22 maart 2018 · 13:26
    Yo! Gezien de komende sneeuwval en weinig zicht vroeg ik mij af of iemand de betere bossen kent in de Pyreneeën.

Zelf ben ik er nog nooit geweest en heb wel wat op hoogtekaarten bekeken, maar misschien heeft iemand goed advies voor bossen voor de betere treeruns.

Thanks!
  • Guy.
    Advanced
    Guy. op 22 maart 2018 · 23:26
    Moet toch wel iemand zijn? Of is iedereen zijn handschoenen aan het waxen?
    bericht aangepast door Guy. op 22 mrt 2018 23:26 (84% bewerkt)
  • meteomorris
    Expert
    meteomorris op 23 maart 2018 · 10:08
    @Guy.

Hierbij een overzicht van resorts in de westelijke en centrale Pyreneeën die nog open zijn met trees:
    * Gourette: combinatie van loofhout en dennen
    * Cauterets pont d'Espagne: een stoeltjeslift op een noordhelling met trees tussen ik meen 1400 en 1800 meter. Check even of ze nog open zijn.
    * Grand Tourmalet: tree runs boven Bareges. Daarnaast bij la Mongie ietswat van boompjes bij Prade Verde. Grootste resort van de Pyreneeën. In het weekend vaak druk.
    * Saint Lary Soulan: bij voldoende sneeuw dalafdaling tussen de bomen mogelijk. Maar meer kans op goede runs op de noordhellingen richting Espiaube. Mooi stijl en de sneeuw blijft hier lang goed. Verder is er nog de Isards sleeplift (niet altijd open). Vanaf hier een hike naar boven en dan skiers links traverseren voor een set van tree runs op noordhellingen. Let op bij hoog lawinegevaar. Verder zijn er nog (zeer) steile mogelijkheden richting le Vallon. Ga niet te diep de vallei in richting het meer. Nadeel van deze runs is dat ze veel zon pakken.
    * Luchon-Bagneres: net onder middenstation bij de rode piste, maar meeste trees bij arme souens lift. Ze noemen dat deel geloof ik le Lac. Is een noordhelling. Mooie combinatie van loofhout en dennen. Bij voldoende sneeuw kun je afdalen tot aan Luchon. Maar dat zit er nu niet meer in.
    * Le Mourtis: is een 'erkend' tree run gebied. Ofwel is bekend. Toch vaak rustig. Mooie tree runs op noordhelling.
    * Baqueira/Beret: zowel Beret (onderste deel van de Dossau lift) als Baqueira (alles onder middenstation/plateau) biedt toegang tot treeruns. Tegenwoordig wel een stuk drukker dan vroeger. Vielha is een uit de kluiten gewassen investeringshype geworden.

Beperkte trees:
    * Piau-Engaly: tussen Piau 1420 en 1828 loopt een hele oude tweezitter stoeltjeslif (De Hourc). Mooi bos, maar ga er maar van uit dat deze lift dicht is. Die openen ze zelden.
    * Formigal: alleen het deelgebied Panticosa heeft treeruns richting het dal, maar zo laat in het seizoen zal de base wel erg dun zijn.
    * Cerler: rondom cola 2000 staat wat begroeiing. Ik word er niet warm van.

Geen trees:
    * Peyragudes
    * Val Lauron
    * Candanchu
    * Astùn

De oostelijke Pyreneeën pikken vaak minder sneeuw op, maar hebben wel meer treuren potentie. Hierbij een overzicht van resorts in de oostelijke Pyreneeën die nog open zijn met trees:
    * Ax: meer dan voldoende treeruns
    * Les Monts d'olmes: combinatie van loof en dennen tussen de pistes. Biedt bij sneeuwval daardoor voldoende perspectief
    * Ascou: mooie tree runs onder met name de Orri stoeltjeslift
    * Vallnord: steiler terrein, genoeg treeruns
    * Formigueres: veelal vlakke tree runs. Super mooie dennen daar overigens. Voelt heel exotisch aan.
    * Les Angles: idem
    * Cambre d'Aze: heel veel treeruns, pikt in de regel minder sneeuw op
    * Port-Aine: vlak, veel trees
    * Espot esqui: idem
    * Granvillara: idem
    * Masella/la Moline: veel trees, vaak te weinig sneeuw

Beperkte trees:
    * Tavascan: onderste lift wat trees, maar lastig landschap met beekjes en wat steilere hellingen erboven.
    * Porte Puymorens: onderste lift wat trees, lekker steil. Sneeuwgat van de oostelijke Pyreneeën

Geen trees:
    * Boí Taüll (altijd veel wind)
    May the powder be with you.
  • Guy.
    Advanced
    Guy. op 23 maart 2018 · 11:10
    Thanks!! Je kan zo een gids over de Pyreneeën uitbrengen!
  • meteomorris
    Expert
    meteomorris op 23 maart 2018 · 12:32
    @Guy. thanks. Graag gedaan.
    May the powder be with you.
  • Medicine
    Beginner
    Medicine op 24 maart 2018 · 07:28
    Had je ook een plan of liet je het van de treeruns afhangen? Als je een beetje creatief bent zijn die mooi in Espot Esquí en bij de Peülla lift naar Les Ares zijn er ook mooie te vinden. Port del Comte is ook redelijk voorzien van spaced out bomen maar ik verwacht daar deze week geen of nauwelijks sneeuw.

Paar foto's van het relatief vlakke Espot:

Ook met tour/wandelmogelijkheden
    /

Een paar van deze zijn van dagen met vergelijkbare weersvoorspellingen als komende week. Morris zn sumup was in kort echt super, hij weet al meer van veel van de gebieden van de pyreneeën dan ik en ik woon er.

Wat ik probeer te zeggen is: zoek een plekje op waar je naar beiden kanten kan gaan, meer westelijk als je meer sneeuwval wilt, meer oostelijk voor bonuspunten zon. Maar dat je dus gebieden in de regio hebt met een gevarieerd climaat (noord of zuidkant van de pyreneeën dus). Baqueira Tavascan Port Aine en Espot liggen relatief dicht bij elkaar maar Tavascan en Bb zijn duidelijk beter met noordstromingen terwijl de andere twee met zuid top zijn (en met noord vaak zonnig met wind). Zo zijn er meer regio's in de Pyreneeën, en met zo'n voorspelling is flexibiliteit wel belangrijk. Als je overigens uiteindelijk deze kant op komt kan ik wel gids zijn.
  • Guy.
    Advanced
    Guy. op 24 maart 2018 · 19:27
    Baqueira it is!

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro