Droogste en warmste periode in de Zwitserse Alpen sinds 1864

Droogste en warmste periode in de Zwitserse Alpen sinds 1864

Winter 17-18 is voor Zwitserland sneeuwrijk de boeken ingegaan. Er viel duidelijk meer sneeuw dan normaal. Winter 17-18 zit in de top 5 van de sneeuwrijkste winters van de afgelopen 20 jaar en op een aantal momenten zat ze zelfs in de absolute kopgroep. Op onderstaande grafiek is de winter van 17-18 te zien. Het is de zwarte lijn. De grijze lijn staat voor het langjaarlijkse gemiddelde. De winter van 17-18 ligt duidelijk boven het langjaarlijkse gemiddelde. Vooral de sneeuwrijke januari maand heeft daar aan bijgedragen toen regelmatig lawinegevaar 4 of zelfs 5 werd afgekondigd. De situatie in de kanuarimaand kende een grote gelijkenis met de lawinewinter van 1999. Gelukkig bleven dit keer grote drama’s uit.

(c) SLF
© SLF

Maar waar er in mei en juni 2017 nog een dik pak sneeuw naar beneden kwam was het dit jaar ongekend droog. Vanaf juni ging het snel. Op steeds meer meetstationnen boven de 2000 meter verdween de sneeuw en nu eind juli zijn alle meetstationnen in Zwitserland sneeuwloos. En dat na een zeer sneeuwrijke winter. Onderstaand is goed te zien hoe de sneeuw langzaam verdwijnt. Met name in juni gaat het rap. De winter van 2016-2017 begon laat maar kende een mooie piek toen de meeste mensen al op de terassen zaten. Winter 2017-2018 begon vroeg maar ging als een nachtkaars uit.

(c) SLF
© SLF

Zeer droog en ongekend warm

De oorzaak van het snelle verdwijnen van het sneeuwdek kent twee redenen. Allereerst was het erg droog en daarnaast ook heel erg warm tijdens het tweede kwartaal van 2018. En dat terwijl halverwege het kwartaal er nog best wel wat sneeuw lag. Halverwege mei was het sneeuwdek nog flink dikker dan normaal in het westen van Zwitserland. Op onderstaand plaatje is mooi te zien dat de stormen uit noordwest en zuidwest veel sneeuw brachten naar de westelijke Alpen. Daar hield het sneeuwdek zich lange tijd goed.

(c) SLF
© SLF

Was de winter sneeuwrijk, het tweede kwartaal was vooral erg droog. Sinds 1864 wordt de neerslag bijgehouden in Zwitserland. De periode april-juli 2018 staat in de top 5. Met een 4e plek was het sinds 1911 niet meer zo droog. En zonder neerslag krimpt een sneeuwdek rap. Waar stormen in de regel nog voor wat extra sneeuw zorgen in de lente en de vroege zomer daar bleef significante neerslag deze keer uit.

(c) meteo suisse
© meteo suisse

Nog opvallender is de warmte. Nog nooit was het sinds 1864 zo warm in de periode april-juli. De temperatuur in deze periode lag bijna 2 graden celcius boven het gemiddelde van de afgelopen jaar en maar liefst 3,5 graden celcius boven het gemiddelde van 1960 tot 1990. Droogte in combinatie met extreme warmte hebben er voor gezorgd dat het dikke pak sneeuw snel verdwenen is.

(c) meteo suisse
© meteo suisse
meteomorris

Reacties

Toerist
AnoniemAuteur12 augustus 2018 · 18:10

Zeer interessant al deze data.

Klimaatverandering laat zich zien in allerlei extreme weerpatronen. De toekomst zal hierdoor (lange termijn) voorspellingen moeilijker maken maw de seizoenen worden onvoorspelbaarder.
Wat ik enigszins een beetje jammer vind dat er weinig rond klimaatverandering topics te vinden is op wepowder. Welke eenvoudige bijdragen wij als fanatieke wintersporters kunnen leveren om CO2 ea. impact te reduceren.

Leuke heliskie trips in Canada worden gepromoot terwijl we dit toch even in vraag zouden moeten stellen? Kan de ecologische impact van zo’n reis nog wel gerechtvaardigd worden tgo toekomstige generaties. Met de auto naar de Alpen of toch maar met de trein? Moeilijker voor lastminute powderalert trips.
Met z’n allen vegetariër worden om onze trips klimaatneutraler te maken…?

Laat me duidelijk zijn dat ik niet heiliger ben dan de paus, maar ik worstel hiermee. Voor onze generatie gaat het misschien geen bal meer uitmaken, hoewel we reeds geconfronteerd worden met de eerste en prille gevolgen.

Expert
meteomorrisAuteur12 augustus 2018 · 19:56

Zeer interessant al deze data.

Klimaatverandering laat zich zien in allerlei extreme weerpatronen. De toekomst zal hierdoor (lange termijn) voorspellingen moeilijker maken maw de seizoenen worden onvoorspelbaarder.
Wat ik enigszins een beetje jammer vind dat er weinig rond klimaatverandering topics te vinden is op wepowder. Welke eenvoudige bijdragen wij als fanatieke wintersporters kunnen leveren om CO2 ea. impact te reduceren.

Leuke heliskie trips in Canada worden gepromoot terwijl we dit toch even in vraag zouden moeten stellen? Kan de ecologische impact van zo’n reis nog wel gerechtvaardigd worden tgo toekomstige generaties. Met de auto naar de Alpen of toch maar met de trein? Moeilijker voor lastminute powderalert trips.
Met z’n allen vegetariër worden om onze trips klimaatneutraler te maken…?

Laat me duidelijk zijn dat ik niet heiliger ben dan de paus, maar ik worstel hiermee. Voor onze generatie gaat het misschien geen bal meer uitmaken, hoewel we reeds geconfronteerd worden met de eerste en prille gevolgen. \

MIG op 12 aug 2018 18:10

@@MIG Je slaat de spijker op zijn kop. Ik worstel met hetzelfde. Komend najaar veel meer hierover. Ik ben flink met data aan het stoeien.

powfinder.com
Beginner
MattjeAuteur13 augustus 2018 · 07:20

Rest ons ook nog de grote vraag, wat is gewoon natuurlijke klimaatverandering zoals dat altijd al door de eeuwen heen gebeurd is en wat is door mensen veroorzaakt. Rond het begin van onze jaartelling was het bijvoorbeeld warmer hier in Europa dan dat het nu is. De Romeinen teelden in onze omgeving op grote schaal druiven voor de wijn, nu lukt het maar eens in de zoveel jaar om hier echt een goede druivenoogst te hebben om goed wijn van te produceren terwijl de technieken en gewasbescherming veel beter zijn.

Expert
meteomorrisAuteur13 augustus 2018 · 08:54

@@Mattje, wat natuurlijk is en wat door de mensen wordt veroorzaakt is een goede vraag. NASA zegt daarover het volgende: ‘The current warming trend is of particular significance because most of it is extremely likely (greater than 95 percent probability) to be the result of human activity since the mid-20th century and proceeding at a rate that is unprecedented over decades to millennia.’ (bron: https://climate.nasa.gov/evidence/ met verwijzing naar haar bronnen)

Heb je data inzake de druiventeelt? Een aantal wetenschappers beweert namelijk het volgende:

‘Until late 2006, global temperatures were more than a degree Fahrenheit warmer when compared to the 20th Century average. From August of 2007 through February of 2008, the Earth’s mean temperature dropped to near the 20th Century average of 57 degrees. Since that time, land and ocean readings have rebounded to the highest levels in recorded history in 2016 with a temperature of 58.69 degrees Fahrenheit. For 2017, the global temperature was 58.51 degrees Fahrenheit.’ (bron: http://www.longrangeweather.com/global_temperatures.htm)

https://cdn.wepowder.com/site/forum/13/483051287bcf4a966e381f1d745e8689_schermafbeelding_202018_08_13_20om_2008_40_54.png?width=800

Bovenstaande wetenschappers gaan uit van natuurlijke fluctuatie, maar in de context van hun verhaal lees je ook dat de temperatuur zelden zo hoog is geweest de laatste 10.000 jaar en ze verwachten nog een verdere stijging.

Omdat ik veel vragen heb, en jullie waarschijnlijk ook, ga ik later deze zomer/herfst op bezoek bij wat wetenschappers. Mochten jullie vragen hebben, drop ze dan hieronder. Dan ga ik ze stellen.

powfinder.com
Beginner
MattjeAuteur13 augustus 2018 · 09:12

@@Meteomorris ik heb in het verleden op school wel eens een spreekbeurt gehouden over wijnbouw vanwege familie met een wijnhandel in Nederland. De Romeinse soldaten hadden recht (wettelijk vastgelegd) op 1 liter wijn per dag omdat de waterkwaliteit totaal onbetrouwbaar was. En vanwege lange en onhandige aanvoerlijnen was het geen doen om wijn van verderop te importeren. Daardoor werd vooral in Brabant en Limburg op grote schaal druiven verbouwt om alle soldaten van wijn te voorzien.
Na wat zoeken op internet kwam ik dit tegen:
http://wijnbouwadviesoudevoshaar.nl/wijnbouw/wp-content/uploads/2016/02/Wijnbouw-in-Nederland-geschiedenis-en-toekomst.pdf

Expert
meteomorrisAuteur13 augustus 2018 · 10:04

@@Mattje, dank je. Leuk stuk.

powfinder.com
Gevorderd
49Auteur13 augustus 2018 · 10:49

Maarrrr, Valsesia was juist supernat in het tweede kwartaal, itt vorig jaar toen het droogste jaar sinds ever-ooit het dal teisterde. De Alpen houden niet op bij de hoofdkam. ;)

Echt belangrijk om precies te zijn in weer- en klimaat debat. Zo waren wijn uit Holland en de Walsermigratie bijvoorbeeld vooral een uiting van regionaal hogere temperaturen, nu worden hogere temperaturen mondiaal waargenomen, of menselijke activiteit nu hoofdoorzaak is of niet.

montagna bianca, ti amo
Expert
meteomorrisAuteur13 augustus 2018 · 11:13

Maarrrr, Valsesia was juist supernat in het tweede kwartaal, itt vorig jaar toen het droogste jaar sinds ever-ooit het dal teisterde. De Alpen houden niet op bij de hoofdkam. ;)

Echt belangrijk om precies te zijn in weer- en klimaat debat. Zo waren wijn uit Holland en de Walsermigratie bijvoorbeeld vooral een uiting van regionaal hogere temperaturen, nu worden hogere temperaturen mondiaal waargenomen, of menselijke activiteit nu hoofdoorzaak is of niet.

49 op 13 aug 2018 10:49

Helemaal eens. Bovenstaande artikel gaat dan ook over de Zwitserse Alpen. De titel was niet duidelijk genoeg. Heb ik even aangepast. Onderstaand plaatje laat mooi zien waar jij het over hebt. Door de dominantie van hogedruk ten noorden van de Alpen was de luchtdruk ten zuiden van de hoofdkam juist lager. Dit zorgde regelmatig voor kwelwolken, (warmte) onweer en instabiliteit in de luchtlagen die in combinatie met de rap stijgende Alpen van de Piemonte regelmatig voor neerslag zorgde aan de zuidkant van de Alpen.

https://cdn.wepowder.com/site/forum/13/2c3124bbeb2b5a693bc9c94d8753c739_schermafbeelding_202018_08_13_20om_2011_08_54.png?width=800

powfinder.com
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!