Winterverwachting 2018-2019: El Niño op komst

Winterverwachting 2018-2019: El Niño op komst

Het aftellen naar winter 2018-2019 is begonnen en de natuur heeft zijn eerste signaal gegeven. Volgens de nationale weerinstituten van Japan (JMA) en de USA (NOAA) is er een realistische kans op een El Niño winter. El Niño is een wereldwijd fenomeen dat het weer in grote delen van de wereld beïnvloedt.

Het JMA en NOAA schatten de kans dat een El Niño zich aandient op 60 tot 70% voor komende winter. Wereldwijd stijgt de temperatuur gemiddeld zo’n 0.3 graag celcius. Met name in Japan en Noord Amerika zijn de gevolgen van een El Niño merkbaar. Voor Europa en met name de Alpen is er (nog) geen bewijs dat de winters er beter of slechter door worden. Eerder publiceerden we daarover al dit artikel.

Wel is er onlangs een artikel verschenen dat een relatie legt tussen El Niño en het weer tijdens de herfst in Europa. Met name de novembermaand verloopt daarin natter en milder dan normaal. In de regel betekent zoiets veel sneeuw (op grote hoogte) voor de zuidalpen en regen in de dalen.

Onderstaand zijn de resultaten van het onderzoek te zien. Met name in november is het duidelijk warmer dan normaal met een neerslagoverschot. Het komend najaar gaan we dit monitoren en zullen we met name op de Alpen focussen.

meteomorris

Reacties

Expert
BrosAuteur13 augustus 2018 · 21:35

Misschien is er geen wetenschappelijk bewijs maar ik herinner me dat ik tijdens de laatste El Nino ‘winter’ overwoog om mijn klapschaatsen in de kerstvakantie mee te nemen naar de alpen… 2 of 3 jaar terug.

Ik vraag me af of we goede Nino-winters hebben gehad in de alpen (of Noorwegen)?? Dat zou positief stemmen.

Bros
Expert
meteomorrisAuteur14 augustus 2018 · 09:29

@@Bros, je hebt goede winters en goede winters. Wat voor de één een goede winter is (veel ijs maar droog) is voor de ander niet direct een goede winter (te droog, geen sneeuw).

Ik kijk daarom vooral naar de sneeuwval omdat ik dat als freerider het belangrijkste vind. In bovenstaand artikel staat een link naar dit artikel (https://wepowder.com/nl/forum/topic/211695) waarin ik me focus op de neerslag. Conclusie: geen correlatie tussen Niño en de te verwachten sneeuwval.

powfinder.com
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!