Klimaat en wintersport, een uitdagend huwelijk

Klimaat en wintersport, een uitdagend huwelijk

Wat als er geen sneeuw meer valt op de lagere delen van de berg? Als de winters zo kort worden dat treeruns tot het verleden gaan behoren? Dat het sneeuwdek boven de boomgrens te dun wordt om veilig te kunnen freeriden? Als gebieden nog meer dan nu al het geval is afhankelijk worden van kunstsneeuw? Is dat dan een ramp? En zo ja, voor wie?

Klimaat en wePowder?

Op wePowder hebben we jarenlang de klimaatdiscussie gemeden. Onder het motto: wij zijn freeriders, wij doen niemaand kwaad hebben we ons jarenlang stil gehouden (ik althans). Wij houden van de outdoors, wat voor een kwaad doen wij dan? Een beetje naïef natuurlijk. Sinds 4 jaar doe ik intensiever onderzoek naar het klimaat, de achterliggende data en de mogelijke consequenties. Een consequentie is dat het me regelmatig ging en gaat duizelen. Met name de rol van de mens in het proces van opwarming wordt door een (smal)deel van de wetenschap ontkent. Stel dat die groep gelijk heeft. Dat de opwarming een natuurlijk proces is en dat we er niets aan kunnen doen? Dan zijn al onze klimaatinspanningen toch voor niets?

Maar wat als de opwarming wel (deels) aan ons mensen te wijten is? Wat kan ik dan als freerider nog? Moet ik dan stoppen met de sport om de opwarming te stoppen? En zo ja, heeft het uberhaupt nut als ik dat doe en de rest van de wereld vrolijk doorgaat met het opwarmen van de aarde. Ik heb dit debat met mezelf gevoerd zoals ik ook in de bergen sta. Net zoals ik een lawinepieper omdoe en wel eens een in mijn ogen te risicovolle helling links laat liggen zo heb ik bedacht dat het geen kwaad kan ervan uit te gaan dat de opwarming een realistisch risico is EN dat wij mensen er iets in kunnen doen. Better safe than sorry.

Kan wintersport zonder sneeuw?

De winters van 2015, 2016 en 2017 kenden een bijzonder slechte start. Het was droog, te warm en veel gebieden zaten tijdens de kerstdagen zonder sneeuw. Hun investeringen in kunstsneeuw betaalden zicht toen uit. Hoewel in veel gebieden geen spoor van de winter te vinden was, waren veel wintersporters erg te spreken over de kwaliteit van de pistes en de sneeuw. Velen hadden een heerlijke wintersport gehad op de pistes. Je zou bijna kunnen concluderen dat wintersport zonder echte sneeuw kan als het moet.

Toch kan wintersport niet zonder echte sneeuw en niet alleen de wintersport. Sneeuw is noodzakelijk voor de waterhuishouding in de bergen. Lange winters zorgen voor een bevroren watervoorraad hoger op de berg die in de aansluitende seizoenen smelt en noodzakelijk is voor het leven in de bergen. Indien sneeuw eerder smelt, het water rapper verdampt en we water kunstmatig opslaan en gebruiken voor het maken van kunstsneeuw dan heeft dat consequenties voor de waterhuishouding en het leven in de bergen. Nu al storten tijdens de hete zomers delen van bergen spontaan in als gevolg van het verdwijnen van de permafrost hoger op de berg.

Ook voor ons freeriders is het verdwijnen van de sneeuw een evident probleem, maar zelfs voor de wintersporter die genoeg heeft aan een strookje kunstsneeuw is het een probleem. De Alpen zijn erg gevoelig voor klimaatverandering. In de Alpen steeg de gemiddelde temperatuur sinds 1850 met bijna twee graden celcius, dat is bijna twee keer zo veel als het wereldwijde gemiddelde.

Wie dieper in de materie duikt zal constateren dat de opwarming in de hogere delen van de Alpen nu vooral in de zomer en herfst plaatsvindt terwijl het in de winter nog wel mee valt. (lees hier meer). Dat is op zich ook wel logisch. Onderstaand kaartje laat goed zien dat de sneeuw die in de winter valt de stijging van de temperatuur gedurende de winter in de hogere delen van de Alpen (nog) tempert. De sneeuw werkt verkoelend en houdt de kou vast. Maar in de dalen ligt steeds vaker geen sneeuw. Daar stijgt de temperatuur al wel. Als de periode waarin er sneeuw ligt in de hogere delen van de Alpen korter wordt dan zou het wel eens een zichzelf versnellend proces kunnen worden waarbij de winters rap korter worden.

Het is de laatste decennia wereldwijd warmer flink warmer geworden en in de Alpen ook.

Consequenties voor de wintersport?

De eeuwige sneeuw in de Alpen wordt steeds schaarser blijkt uit onderzoek van Meteo Suisse, maar ook tijdens de wintermaanden is het merkbaar. De sneeuwgrens is de afgelopen decennia gemiddeld al 300 meter hoger komen liggen en volgens een aantal scenario’s komt de sneeuwgrens in deze eeuw nog eens 500 meter hoger te liggen. Bij een verdere opwarming kun je denken aan de volgende consequenties voor de wintersport:

  • een alsmaar verder stijgende sneeuwgrens
  • gemiddeld kortere skiseizoenen
  • het sluiten van skigebieden in de lager gelegen delen van de bergen
  • het sluiten van (kleinere) skigebieden die geen of weinig kunstsneeuw installaties hebben
  • het kleiner worden of zelfs verdwijnen van gletsjers
  • Problemen met liftinstallaties omdat de bodem waarin ze staan steeds vaker smelt en instabiel wordt als gevolg van het terugtrekken van de permafrost

Consequenties voor ons freeriders?

Ik rijd al decennia lang poeder en waarschijnlijk zal ik dat nog wel enkele decennia kunnen volhouden. De sneeuw verdwijnt niet van de een op de andere dag, dat gaat langzaam. Er zullen nog steeds winters zijn met vele poederalerts en winters met minder poederalerts. Misschien dat ik nog wat flexibeler zal moeten worden om last minute te kunnen kiezen, zal ik minder tussende bomen kunnen knallen en worden de winters korter, maar de kans is groot dat ik tot aan mijn dood poederbochten kan trekken. So, who cares? Of zoals Napoleon zei; ‘Na mij de zondvloed’. De wereld draait ook wel door zonder freeriders. Sterker nog, de wereld overleeft de mens toch wel. Dat was een makkelijke gedachte, want het plaatste de verwantwoordelijkheid buiten mij. Totdat het ging knagen.

Ik ben de bergen gaan waarderen omdat ze me vrijheid geven. Zelf een route kiezen, keuzes maken en afdalen. Niemand die zegt dat iets wel of niet mag. Maar die vrijheid leerde me ook dat ik een verantwoordelijkheden heb. Naar de groep van vrienden waarmee ik onderweg ben, naar mezelf en de mensen thuis. Een ongeluk in de backcountry heeft consequenties. Soms zelfs met een fatale afloop. Maar ook consequenties in de zin dat indien we ons niet zelf kunnen redden we reddingsdiensten opzadelen met soms halsbrekende toeren om hulp te kunnen bieden.

De keuzes die ik dagelijks maak kunnen consequenties hebben voor de bergen, de golven, kortom de outdoors waarin ik zo graag ben. Het heeft me doen realiseren dat ik een verantwoordelijkheid heb en dat ik die kan nemen.

Wat kan ik doen inzake de opwarming?

De afgelopen 24 maanden doorliep ik een zoektocht met vele vragen. Stel dat ik iets kan doen aan de opwarming, kan ik dan keuzes maken met minder impact en ondertussen dan nog wel mijn poederbochten blijven draaien? En zo ja, welke consequenties heeft dat in mijn dagelijkse leven? Ik heb nog zeker niet alle antwoorden, maar ik wil je deelgenoot maken van het proces waar ik doorheen ben gegaan en nog steeds aan het doorlopen ben. Volgende week start ik met een interview dat ik vorige zomer had met Jeremy Jones.

websites en artikelen

meteomorris

Reacties

Gevorderd
SamSamAuteur9 oktober 2018 · 11:45

“Met name de rol van de mens in het proces van opwarming wordt door een (smal)deel van de wetenschap ontkent. Stel dat die groep gelijk heeft. Dat de opwarming een natuurlijk proces is en dat we er niets aan kunnen doen? Dan zijn al onze klimaatinspanningen toch voor niets?”

Er bestaat echt wel geen twijfel meer dat de mens de oorzaak is =>

https://cdn.wepowder.com/site/forum/13/6edb86957bd708cabe20d27775b9286b_opwarming.jpg?width=800

Expert
stijn2Auteur9 oktober 2018 · 12:12

De manier waarop veel van ons aan freeriden doen (ik ook) is ook problematisch naar milieu impact.
Voor een weekend met de auto of zelfs het vliegtuig naar de Alpen de beste sneeuw gaan achterna jagen is nu ook niet bepaald zo ecologisch verantwoord.
Voor alle duidelijkheid ik ben hier zelf schuldig aan, maar ik maak met meer en meer deze bedenking.
(Over heliski zullen we maar zwijgen…)

Stijn
Beginner
MarijntAuteur9 oktober 2018 · 12:24

Mooi artikel @@meteomorris Blijft inderdaad bijzonder tegenstrijdig met wat wij het liefst doen! Ben wel van mening dat de oorzaak niet volledig bij de mens ligt, maar dat de mens wel bijdraagt, voor een versnelling zorgt wellicht. Ontkenners of niet, iedereen heeft er zijn eigen mening over. Ik kijk uit naar het interview met Jeremy Jones!

Gevorderd
SamSamAuteur9 oktober 2018 · 13:40

Mooi artikel @@meteomorris Ben wel van mening dat de oorzaak niet volledig bij de mens ligt, maar dat de mens wel bijdraagt, voor een versnelling zorgt wellicht. Ontkenners of niet, iedereen heeft er zijn eigen mening over. Ik kijk uit naar het interview met Jeremy Jones!

Marijnt op 9 okt 2018 12:24

mening?

No offence, maar er is wel degelijk een wetenschappelijke consensus. Wetenschap geeft niet om uw of gelijk wie zijn mening

damn dit is verontrustwekkend

https://nl.wikipedia.org/wiki/Controverse_over_de_opwarming_van_de_Aarde

Gevorderd
JohanPAuteur9 oktober 2018 · 14:35

Tja, bij mij knaagt het ook ooit…

Weet je, ik heb een passiefwoning gebouwd, met een shitload zonnepanelen op, ik overweeg er batterijen op te hangen kwestie van meer groene stroom te kunnen gebruiken wanneer het mij uitkomt, en dat huis ligt op 3 km van mijn werk, dus ik slaag er in 80% van mijn woon werk verplaatsingen met de fiets te doen (de resterende zijn omdat ik niet opt werk moet zijn maar op locatie).

Vooral in mijn gereden kilometers bespaar ik dus 900 a 1000 km CO2 uitstoot. Tof tof!

MAAR, dan ga ik toch wel 3-5 keer per winter op en af de Alpen rijden. toch wel 6000-7000km voor mijn eigen plezier! En 3 van die 5 keer is meestal met liftpas, de andere te voet. Dat verbruikt ook heel wat stroom etc etc…

Uiteindelijk probeer ik groen te denken vanwege mijn passie in de bergen en hetgeen wat ik daar zie. Maar de ironie daaraan is dat als ik écht groen wil denken ik gewoon moet stoppen met die passie… Dat knaagt toch al een paar winters…

Gevorderd
ffKnallenAuteur9 oktober 2018 · 15:06

Probleem is dat er veel te veel geld omgaat in dit onderzoeksgebied en de daarbij behorende belangen. Er wordt zoveel gefraudeerd en gemanipuleerd dat het heel lastig om hier een gefundeerd standpunt over in te nemen. Daarnaast maakt men ook erg veel gebruik van angst en onzekerheid twee motieven die al eeuwen worden gebruikt om mensen te onderdrukken aan te zetten tot extreem gedrag.

In de sociale psychologie wordt al jaren onderzoek gedaan, gaat veel minder geld in om. Maar ook hier blijkt extreem veel te worden gefraudeerd. In de fundamentele biologie zijn ook heel veel wetenschappelijke onderzoeken gewoon niet te herproduceren terwijl ze wel in toon aangevende wetenschappelijke tijdschriften zijn gepubliceerd. Of te wel als je het over wetenschappelijk onderzoek hebt, trek ook hierbij alles in twijfel, vooral als het lastiger is om te herproduceren. Leve de beta wetenschappen.

Ongeacht of CO2 uitstoot invloed heeft op ons klimaat ben ik wel van mening dat we onze uitstoot welke dan ook moeten proberen te beperken. Maar er moet wel goed bij worden afgevraagd slaan we nu door of niet? Als ik dan hoor over het opslaan van CO2 in de bodem dan vraag ik me echt af waar zijn we mee bezig. Gasprijzen willen verhogen met 20 cent om de lobby te ondersteunen dan frons ik ook mijn wenkbrauwen. Projecten als de cleanup project vind ik werkelijk geweldig. Net zoals het aanpakken van de fijnstof heeft voor mij een hogere prioriteit.

Elite
kanskiAuteur9 oktober 2018 · 16:33

We zullen als mensheid in eerste instantie naar schonere motoren moeten en andere schone energie bronnen om ons voor te bewegen en al het mechanische om ons heen te doen bewegen. Maar dit is algemeen bekend! De politiek maak schijnbewegingen om te doen voorkomen dat ze maatregelen neemt om de CO2 te reduceren, maar ondertussen moeten de economieën wel blijven draaien en floreren. Dus echt concreet harde veranderingen zullen ze niet doordrukken. Follow the money! En misschien maar goed ook, want van slecht draaiende economieën, daar wordt weer niemand heel blij van en daar wordt het milieu in veel gevallen ook niet schoner van.

Maar dat er iets moet veranderen MET NAME voor de volgende generaties… dat is zeker! Daar heb ik het met Morris nog niet zo heel lang geleden over gehad. En dat wij daar nu al mee aan de slag moeten is ook zeker. Ik vind het super goed om hier te lezen dat men al zo bewust zaken aan het afwegen is. Dat is het begin. En als we allemaal zouden gaan doen en een beetje minder vlees zouden gaan eten, proberen wat vaker de auto te laten staan, minder energie consumerende apparaten te gebruiken en af en toe de troep die we op de straat/strand/bergen zien liggen in de vuilnisbak werpen begint er al iets te veranderen in de mind-set! Ik geloof wel dat er een verandering gaande is, maar ben ook erg bang dat deze te langzaam gaat. We kunnen in veel gevallen niet meer zonder het vliegtuig of de heli, maar je er bewust van zijn dat het een CO2 print achterlaat, daar is niks mis mee! En als je er dan ook nog wat voor terug doet richting milieu is nog veel beter!

Maar vooral ook de megabedrijven binnen de mega economieën zullen aan die verandering mee moeten willen werken. Daar waar het om het grote geld gaat, zullen ze ook moeten willen veranderen… en daar maak ik me wel eens zorgen over. Ik heb het idee dat de gewone mensen (jij en ik) op de “werkvloer” wel al met de veranderende mind-set bezig zijn, maar dat het bovenin bij het management en de CEO’s, republikeinen en presidenten (Nr. 45) het de ver van mijn bed show is! Maar misschien worden we allemaal zo als je teveel geld op je rekening hebt…

Ben overigens erg benieuwd hoe Jeremy dit ziet in context met het maken van de freeride films, het tig keer omhoog gebracht worden door een heli voor een paar minuten beeldmateriaal etc. en of ze denken dat de freeride films bijdragen tot een beter klimaat dan wel veranderende mind set?!

Never ski faster than your guardian Angel can fly!
Toerist
AnoniemAuteur9 oktober 2018 · 18:10

Essential! Stof tot nadenken!

Eenvoudige dingen kunnen veranderingen brengen al was het maar om vrienden, kennissen, mede free riders hieromtrent bewust te maken.

Zelf ben ik reeds vele jaren vegetariër, mijn partner en ik zijn bewust kinderloos, ik verplaats mij met de fiets naar het werk, autogebruik in het dagelijkse leven is beperkt en ik probeer zoveel mogelijk vliegtuigreizen te vermijden.

Autotrips in de wintermaanden naar de Alpen behoren tot het onvermijdelijke en dienen te gebeuren voor mijn geestelijk welbevinden :-P
Op mijn bucket list staan er ook enkele snowboard-trips waarvoor een vliegtuig wel handig is. Zoals Japan, Iran, Chili …

Al mijn inspanning lijken dan plots tot niets herleid, wanneer ik reclame zie verschijnen van KLM met vliegreizen naar Canada: sneeuwzeker op wintersportvakantie. Let wel dit betreft hier grotendeels mensen die evengoed in Frankrijk een blauwe piste naar beneden kunnen glijden. Het gaat hier niet over gepassioneerde free riders die het geweldige poeder in Canada willen ontdekken. Niet meer te verantwoorden in deze tijden van klimaatscrisis… Wij als consumenten hebben hierin wel degelijk een verantwoordelijkheid!

Ik kijk uit naar Jeremy Jones interview, Protect Our Winters POW!

Beginner
JapserAuteur9 oktober 2018 · 18:46

Ooit was er ook consensus over dat de wereld plat was… en volgens de statistieken die toen der tijd gehanteerd werden was de kans onnoemelijk klein dat Lucia B onschuldig was…
We kunnen het weer amper 10 dagen vooruit echt goed voorspellen laat staan op een termijn van jaren maar met een beetje logisch nadenken snapt een kind dat we als mensheid niet zo best omgaan met onze omgeving. Zolang we (of ze als je graag je verantwoording afschuift) zogenaamde economische vooruitgang en groei (meer poeder rijden…?) als hoofddoel hebben zal dit mijn inziens niet snel veranderen totdat de urgentie van een bepaald probleem zo groot wordt dat we niet anders kunnen. We pakken als mensheid eigenlijk alleen maar problemen aan maar vrijwel nooit de oorzaak.
Ondertussen probeer ik de dag te plukken maar voelt het vaker als ploeteren en me te focussen op de dingen die me lief zijn en daar waar mogelijk min of meer bewuste keuzes te maken maar die keuzes zijn eerlijk gezegd vrijwel altijd gemaakt op basis van redelijk korte termijn en eigenbelang (hoe streng ben je naar jezelf?) en wie anders beweert moet beter in de spiegel leren kijken (sorry voor de veroordeling) of het vliegtuig naar Madrid nemen en daar naar de werken van Jeroen Bosch gaan kijken ;-) en nu duimen voor een dikke winter en dank voor je studie en het deel genoot maken van jouw proces Morris, ik vind dit zeer interessant.

Gevorderd
EmileHendrixAuteur9 oktober 2018 · 19:40

Ja, mooie ideeën hierboven allemaal. En moeilijke afwegingen… Het eerste kwartje dat moet vallen om een probleem op te lossen, is het kwartje dat er een probleem is. Helaas niet zo’n makkelijke.

De afgelopen weken heb ik een paar goeie buitenlandse docu’s gezien die wel wat met de afwegingen hierboven van doen hebben.
De eerste over wetenschap, feiten en meningen rond klimaatverandering en zo. Interessant om te zien hoe niet kloppende ‘feiten’ en onzin het water vertroebelen, al dan niet voor olie-$'s…
De andere over kernenergie in vergelijking met andere energiebronnen. Hier interessante details over hoe dodelijk al die verschrikkelijke kernongelukken wel niet zijn geweest, hoeveel massa’s mensen er wel niet met verschrikkelijke gevolgen zijn besmet en dan de harde feiten dat je die op 1 hand kan tellen terwijl kolen, gas en olie niet zo mooi uit die afweging komen. Ook hierbij genoeg twijfel die voor een deel wordt ingebracht door (olie?)-$'s.

Wat ik (notabene als groot fan van Diesel-motoren en het product olie en zo) onder andere met die docu’s, maar de afgelopen jaren ook meer ben gaan inzien, is dat ‘radicale’ keuzes niet altijd zo radicaal zijn. Zeker als je de feiten kloppend op een rijtje hebt en dan ook nog eens niet al te gekke doelen stelt. En zodra het over mij (of mensen?) gaat is het ook de vraag hoe gek die zijn. Japan staat al jaaaaren op mijn lijstje, maar de voorpret is voor mij leuk genoeg om niet elk jaar die kant op te hoeven.
En @@meteomorris , ik kijk ook uit naar de rest van je proces, vragen en antwoorden :)

Een kleine fantasie kan groter zijn dan de wereld.
Elite
kanskiAuteur9 oktober 2018 · 21:13
Never ski faster than your guardian Angel can fly!
Expert
BrosAuteur9 oktober 2018 · 21:36

Een paar eenvoudige suggesties:
-CO2 compenseren van gereden kilometers, dit kan ook voor auto km’s.
-Neem een wepowderaar of lifter mee naar de alpen, bv blablacar.
-rijd elektrisch of op groen gas.
-Neem eens de trein, kan ook last minute, en huur lokaal een auto.
-Ga minder vaak en blijf wat langer. Gewoon wachten op de volgende sneeuw. Neem een laptop mee en werk in de alpen als je kunt flexwerken.
-overwinter in de alpen
-sla die helitrip in canada over…
-etc etc.

Je kunt je impact op een eenvoudige (of complexe) manier sterk reduceren! Gewoon doen!

Bros
Gevorderd
49Auteur10 oktober 2018 · 11:11

Als iedereen nu voor elke poedertrip gewoon een boom plant , dan is onze eigen impact wel grotendeels gecompenseerd. Als je denkt dat dit niet genoeg is, dan plant je er gewoon twee.

montagna bianca, ti amo
Gevorderd
AryenAuteur10 oktober 2018 · 13:49

Als iedereen nu voor elke poedertrip gewoon een boom plant , dan is onze eigen impact wel grotendeels gecompenseerd. Als je denkt dat dit niet genoeg is, dan plant je er gewoon twee.

49 op 10 okt 2018 11:11


Als we stoppen met veeteelt schijnt er 85 % van het landbouwareaal vrij te komen. Dan zou je daar die bomen op kunnen planten. Anders is het op dit moment een schijnoplossing zolang de ontbossing op aarde voortschrijdt. Meer bedoelt voor het afkopen van je zielenpijn, denk ik. Uiteindelijk is het sowieso geen oplossing, natuurlijk.

Gevorderd
49Auteur10 oktober 2018 · 13:57

@@Aryen, de wereld zal je er vast niet mee redden, maar je eigen afval opruimen is misschien wel een begin?

montagna bianca, ti amo
Beginner
GPOAuteur10 oktober 2018 · 16:50

Ik zal aan het milieu denken als ik 250 per uur over de autobahn rij richting de alpen.
Dat het de laatste jaren gemiddeld warmer wordt is een feit maar warme en koudere periodes zijn duizenden keren voorgekomen over de hele geschiedenis van de aarde. Er was zelfs ooit een oerwoud op de zuidpool. Actieve vulkanen kunnen het klimaat echt beïnvloeden meer dan de mens. Vrachtverkeer en vliegtuigen zijn de grootste vervuilers maar onze kleine auto is het probleem volgens de regering. Extra belastingen telkens onder het mom van “het milieu”. Alles wat wij minder vervuilen zal door andere landen gecompenseerd worden. Laatste winter was wel de beste van mijn leven.

Gevorderd
49Auteur10 oktober 2018 · 17:09

Ik zal aan het milieu denken als ik 250 per uur over de autobahn rij richting de alpen.

GPO op 10 okt 2018 16:50

3 bomen mag ook.

montagna bianca, ti amo
Gevorderd
EmileHendrixAuteur10 oktober 2018 · 17:45

Ik vraag me een paar dingen af @@GPO:\

Dat het de laatste jaren gemiddeld warmer wordt is een feit maar warme en koudere periodes zijn duizenden keren voorgekomen over de hele geschiedenis van de aarde. Er was zelfs ooit een oerwoud op de zuidpool. Actieve vulkanen kunnen het klimaat echt beïnvloeden meer dan de mens.

GPO op 10 okt 2018 16:50

\

  • Zijn die historische temperatuurschommelingen te vergelijken met de huidige opwarming waar de mens wel een vinger in de pap heeft? Of gaat het nu in een andere versnelling/ordegrootte?\

Vrachtverkeer en vliegtuigen zijn de grootste vervuilers maar onze kleine auto is het probleem volgens de regering. Extra belastingen telkens onder het mom van “het milieu”.

GPO op 10 okt 2018 16:50

\

  • Neem je aan dat de regering het klimaat op prioriteit 1 heeft staan?!\

Alles wat wij minder vervuilen zal door andere landen gecompenseerd worden.

GPO op 10 okt 2018 16:50

\

  • Vind je het echt normaal om een fout te maken omdat iemand anders iets fout doet? Of geef jij liever het goeie voorbeeld?
Een kleine fantasie kan groter zijn dan de wereld.
Gevorderd
EmileHendrixAuteur10 oktober 2018 · 22:19

Ik heb die ene docu-nog even teruggezocht en die bouwde op het werk van Shakun et al. (2012), Marcott et al. (2012), Annan en Hargreaves (2013), Hadcrut4 en 't (1e?) IPCC raport. Ik ben nu te lui om die laatste twee op te zoeken, maar die eerste drie had ik zo gegoogled. Wordt allemaal mooi samengevat in dit plaatje (van xkcd.com uit (2012)):
https://www.explainxkcd.com/wiki/index.php/1732:_Earth_Temperature_Timeline (inclusief heldere uitleg, punt voor punt).
Het onderste stukje van dat plaatje beantwoord mijn eerste vraag hierboven denk ik wel.

Een kleine fantasie kan groter zijn dan de wereld.
Gevorderd
DutchessAuteur11 oktober 2018 · 11:21

Versnelling cq ordegrootte: dit zijn de CO2 concentraties in ijskernen van de laatste 800 duizend jaar. Veel CO2 = reteheet.

Die natuurlijke klimaatschommelingen voltrekken zich binnen een paar duizend jaar, de klimaatschommeling waar we nu inzitten heeft in amper een eeuw AL die vorige klimaatschommelingen ingehaald. Je kan heel hard gaan roepen dat het de mens niet is, maar er is iets geheel anders dan de afgelopen 800 duizend jaar, dus ja, er is iets uitzonderlijks aan de hand. En waar komt al die CO2 vandaan? Niet uit de natuur.

https://cdn.wepowder.com/site/forum/13/320f801d7a134eaf77df463029a82b75_co2concentratie.jpg?width=800

We dont stop playing because we grow old, we grow old because we stop playing
Gevorderd
DutchessAuteur11 oktober 2018 · 11:24

Dan, interessant voor sommigen onder ons: Een podcast van de correspondent met de journalist die heeft blootgelegd dat Shell in de negentiger jaren al wist dat het fout zat (met een geluidsfragment uit die, door Shell betaalde en uitgebrachte documentaire waarin een typische gedispassioneerde voice over precies beschrijft wat er nu aan het gebeuren is) de joernalist, Jelmer Mommers, legt ook uit hoe het komt dat het denkpatroon van Shell is zoals het is. (Zij willen ook reduceren, maar rekenen totaal anders, en zitten vast in winstafspraken en dergelijke en, spoiler: Pensioenfondsen!!! Die pensioenfondsen moeten we dus ook wat aan doen, net zoals Shell wat aan zichzelf moet doen)

https://soundcloud.com/de-correspondent/goed-nieuws-met-joris-luyendijk-het-klimaat

We dont stop playing because we grow old, we grow old because we stop playing
Gevorderd
DutchessAuteur11 oktober 2018 · 12:03

Ik begrijp Morris heel goed als hij zegt dat het hem gaat duizelen want het probleem is zo groot en zo alomvattend dat je niet weet waar te beginnen. Hulde voor zijn artikel want hoe duizelingwekkend ook, we moeten iets doen, eenieder van ons, hoe klein ook. Geen of weinig vlees eten (als in: een keer per week max) en melkproducten zoveel mogelijk uitbannen is een belangrijke stap.
Zo min mogelijk vliegen. Lokale producten kopen waar mogelijk. Alles bio voor zover je je het kan veroorloven. Als je iets koopt, liever tweedehands. Minder kopen überhaupt. Zoveel mogelijk recyclen, repareren, hergebruiken.

De uitdaging is enorm: feitelijk moeten we de manier waarop wij over waarde en economie denken en hoe we die berekenen totaal omgooien. (hint; http://en.rethinkingeconomics.nl ) En onze manieren van landbouw totaal omgooien (met een arbeidsintensieve manier van landbouw bedrijven kan je drie keer zoveel uit de grond halen dan de ‘intensieve landbouw’ doet, maar dan gebruik je dus geen tractoren en geen kunstmest en geen landbouwgif, en het voedsel zal erg duur zijn want veel personeelskosten) en onze hele energiehuishouding omgooien en dan nog zullen we moeten minderen. Dus een economische klap komt er zowiezo, zolang wij ervan blijven uitgaan dat “minder=een slechtere economie” is.

Eén geluk hebben we: mensen zijn hoopvol, ondernemend en inventief. Er is heel wat gaande. het is alleen allemaal nog heel klein.

In groningen is een bedrijf bezig met de combinatie van electrische motor met waterstofcel, waardoor de reikweidte van een volgeladen auto opeens 1000 km wordt. Volgens hen werkt het ook met bussen en boten. Een gemeente heeft al een electrische veerboot met waterstofcel in dienst, en hebben hun bedrijfswagens er ook mee uitgerust. het is op dit moment nog onbetaalbaar voor de gewone consument. Nog wel. Maar computers waren ooit ook eens onbetaalbaar.
https://www.waterstof-centrum.nl/nieuws/hesla-tesla-op-waterstof

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2018/06/21/dit-is-de-hesla-de-omgebouwde-tesla-die-1-100-kilometer-haalt-z/

https://www.dvhn.nl/groningen/De-Hesla-van-Max-Holthausen-gaat-als-een-dolle-de-wereld-over-video-22646975.html#

China gaat heel rap als het om waterstof en electriciteit gaat, en heeft de meeste Afrikaanse toeleveringskanalen voor de grondstoffen die nodig zijn voor het vervaardigen van batterijen al bijna volledig in handen, want die gasten denken vooruit. Dat zal de duitse autoindustrie nog heel zuur gaan smaken binnenkort.
(en dat is jammer voor Iveco, die vooruitstrevender is dan hun concurrentie, zij bieden nu al een volledig ge-electrificeerde kleine bus aan (delivery van) die leverbaar is als volledig electrisch of met een kleine noodmotor op benzine. Een teken dat ook steeds meer grotere bedrijven gaan nadenken)

Auto’s kunnen omgebouwd worden naar electrisch. In Amsterdam nog wel. (Dank je wel Martijn!)
http://www.newelectric.nl

Ga niet meer mee met de elk-jaar-een-nieuwe-foon-die-ik-moet-vervangen-zodra-de-batterij-het-laat-afweten race, en dan ook nog van een bedrijf komt die niet zegt wat voor grondstoffen ze gebruiken en hoe die geproduceerd zijn:

https://www.fairphone.com/en/

Helaas ontlopen zij ook (nog) geen slechte mijnen en kinderarbeid maar ze zijn er in ieder geval mee bezig en zijn er open over. Dubbel helaas: er is zoveel vraag naar hun telefoons dat ze snel uitverkocht zijn. Maar de vraag en de wens is er, dus.

er zijn zowiezo meer bedrijfjes die veel ecologischer en bewuster opereren: van kledingwinkeltjes hier in bern die uitsluitend stoffen, naaiateliers en designers uit Zwitserland gebruiken en de herkomst van exotischer stoffen uitvoerig controleren (en ook nog meer dan zwitsers minimumloon aan hun medewerkers betalen) tot en met het duitse bikewear bedrijfje dat heeft besloten niet meer dan 300 stuks van hun producten te maken, en pas weer een nieuwe ‘lijn’ op de markt brengen als de oude op zijn. Niks bedrijfsgroei uitgedrukt in kekke procenten voor de bank. Daar doen ze niet aan. https://www.local-outerwear.eu
Dat zouden meer wintersportmerken dan alleen patagonia ( https://wornwear.patagonia.com )moeten doen!

In het kader van plasticopruiming in water enzo:
https://thegreatbubblebarrier.com/en/bubble-barrier-en/\
Zij proberen het plastic uit de rivieren te vissen vóór het in zee komt. (Dat zou wat schelen, als ze dit in de Yangtze zouden plaatsen!)

En voor veel meer ideeën en inspiratie voor wat je dan in ieder geval zelf wél kan doen:
https://www.hetkanwel.net

En ten laatste: voor wie graag bouwt en probeert: recycle zelf je eigen plastic! https://www.nudge.nl/blog/2015/04/28/bouw-je-eigen-plastic-recycle-machine/

We dont stop playing because we grow old, we grow old because we stop playing
Gevorderd
uchelAuteur12 oktober 2018 · 10:00

Stijgt de boomgrens ook niet met het stijgen van de temperatuur?

Gevorderd
DutchessAuteur12 oktober 2018 · 12:05

jazeker, dat doet-ie al een tijdje. Maar bomen groeien niet superhard, we moeten er ff op wachten… (Heb een stukje in ik geloof de Guardian gelezen waar men uit de doeken deed dat de planten boven de poolcirkel inmiddels al gemiddeld bijna 30 cm groter groeien dan ze vroeger deden. kan het artikel alleen niet meer vinden dus kan geen bron erbij geven)

We dont stop playing because we grow old, we grow old because we stop playing
Gevorderd
DutchessAuteur12 oktober 2018 · 12:33

…edit. Onbelangrijk. Sorry.

We dont stop playing because we grow old, we grow old because we stop playing
Gevorderd
AryenAuteur12 oktober 2018 · 19:59
Gevorderd
DutchessAuteur13 oktober 2018 · 01:59

Dat zal idd wel hetzelfde zijn, want groter=beter in ons huidige denken.

Ik kan mijn posts niet meer editen dus ik voeg hier nog even een link toe naar een stuk over de boer in Normandië die op een heel andere manier boert en zo veel meer opbrengst per vierkante meter creëert dan welke tractor ook: https://climateheroes.org/heroes/perrine-charles-herve-gruyer-permaculture-feed-us-heal-the-planet/\
Hij beweert tien keer zoveel. Ik weet niet hoe waar dat is. Ik kwam deze boer op het spoor via de film “demain” (tomorrow) van twee jaar geleden die zich ook erg richt op kleine, lokale, enthousiaste nieuwe ideeen van mensen overal ter wereld die proberen iets te doen.

We dont stop playing because we grow old, we grow old because we stop playing
Gevorderd
SPAMAuteur14 oktober 2018 · 22:09

Ik las dat in Groningen een nieuwe waterstof fabriek komt. Geweldig nieuws. Ontkoppeling van opwekken van zonne en wind energie en het gebruik van deze energie.

Alleen ze gaan waterstof maken van…… Aardgas. Wat een sneu initiatief.

Wie niet chased moet veel weken boeken!
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!