Een tijdje geleden had ik de mogelijkheid om met Jeremy Jones te praten. Jeremy Jones is freerider pur sang en de oprichter van POW (Protect Our Winters). Jeremy had die ochtend voor een promotionele activiteit van een van zijn sponsors emotieloos door de grachten van Amsterdam gesupt. Ik had diezelfde ochtend heerlijke golven gesurfd op mijn home break. De jaloezie was van zijn ogen af te meten wat me direct de eerste les van die dag opleverde: je mag dan Jeremy Jones zijn en de surf nog zo goed, de sponsor gaat voor.
Gelukkig had ik voor het gesprek met meneer Jones een carte blanche gekregen van zijn media agenten in Nederland. Geen geforceerd gesprek over een nieuwe kledinglijn, nieuwe film of nieuw board. Ik mocht bepalen waar ik het over wilde hebben en daar ben ik Jeremy en zijn persagenten nog steeds dankbaar voor. Het enige wat we even 'moesten doen' was een Insta kiekje maken.
Ten tijde van het gesprek zat ik midden in mijn zoektocht naar het klimaat, de gevolgen voor de wintersport en wat ik er eventueel zelf aan kan doen. Met onderstaande in gedachte ben ik een speurtocht gestart en daarover schreef ik eerder deze winter al dit artikel.
Stel er valt steeds minder sneeuw? Is dat dan een ramp? En zo ja, voor wie? Op wePowder hebben we jarenlang de klimaatdiscussie gemeden. Onder het motto: wij zijn freeriders, wij doen niemand kwaad hebben we ons jarenlang stil gehouden (ik althans). Wij houden van de outdoors, wat voor een kwaad doen wij dan? Een beetje naïef natuurlijk. Want wat als de opwarming aan ons mensen te wijten is? Wat kan ik dan als freerider nog? Moet ik dan stoppen met de sport om de opwarming te stoppen? Ik ga er nu van uit dat opwarming een realistisch risico is EN dat wij mensen er iets in kunnen doen. Better safe than sorry.
Een speurtocht waarin ik de mazzel had om met Jeremy Jones te spreken.
Direct val ik met de deur in huis. Waarom moeten we iets doen Jeremy? Jeremy reageert meteen: "Ik heb de laatste 30 jaar iedere winter in de sneeuw gezeten. Winters waarin de klimaatverandering steeds duidelijker voor me werd. Ik ben geboren in Jackson Hole Wyoming en opgegroeid met koude winters en eindeloze sneeuw, totdat het zo'n 15 jaar geleden voor het eerst in januari regende in mijn dorp. Eerst was er verbazing, zo van 'dit hebben we nog nooit meegemaakt', maar daarna is het iets gewoons geworden. Steeds vaker hebben we periodes met regen tijdens de wintermaanden. Mijn tweede besef kwam in Chamonix waarin de hike na de Vallee Blanche afdaling alsmaar langer werd en nog steeds wordt omdat de gletsjer er zich rap terugtrekt. Het was dus geen lokaal probleem in Wyoming. Ook in Chamonix is het warmer geworden".
"Mijn allereerste reacties op de opwarming waren ontkenning en egoïsme", vertelt Jeremy. "Het is zoveel makkelijker de opwarming te ontkennen dan om daadwerkelijk actie te ondernemen. Maar dat kon ik niet eeuwig volhouden. Het bewijs van de opwarming stapelde zich op en dat merkte ik zelf aan den lijve winter na winter. De opwarming is een feit. De data spreken boekdelen. Meer dan ooit zijn skigebieden afhankelijk geworden van kunstsneeuw om een volwaardige winter te kunnen draaien. Dan kun je zeggen 'dat lossen wij mensen prima op', maar met alleen kunstsneeuw redden we het niet. Dat winters warmer worden betekent ook dat sneeuw steeds meer en vaker als regen gaat vallen. En zelfs de beste kunstsneeuw heeft het daar lastig mee".
"Ik kan de rol van de mens in het geheel ontkennen", zegt Jeremy, "maar als 97% van de wetenschappers het erover eens is dat de mens een aanzienlijke rol heeft in de opwarming van de aarde de laatste decennia, wie ben ik dan om dit te ontkennen? De aarde warmt op en volgens wetenschappers hebben wij daar een belangrijke rol in. Dat is slecht nieuws, maar aan de andere kant ook goed nieuws. Als wij de aarde kunnen opwarmen, dan kunnen we hem misschien ook weer doen afkoelen".
Op het moment dat ik Jeremy sprak had Trump net het klimaatakkoord van Parijs verworpen. Wat kun je dan nog doen als de grootste machthebber het probleem ontkent? "Ja, een goede vraag", aldus Jeremy. "Maar laten we niet vergeten dat ook ik het probleem in het begin ontkende", zegt Jeremy. "De grootste uitdaging in de VS is dat meer dan de helft van de door het volk gekozen bestuurders denkt dat klimaatverandering niet meer is dan een hoax".
"Een verwoestende constatering want juist bij de bestuurders ligt de sleutel", zegt Jeremy. "Zij kunnen grote stappen maken door indirect kolencentrales te sluiten. Door in te zetten op duurzame energie en daarmee een duidelijke toekomstsignaal af te geven. Ik focus me met POW bewust niet op een verbod van sneeuwscooters of grote pick ups, daarmee jaag ik hen tegen me in het harnas. Ik heb de steun van die groepen juist nodig. Dat Trump zich terugtrok uit het akkoord van Parijs was voor ons niet direct een nederlaag. Het was een schok, dat zeker. Gelukkig is er een tweede optie. In de US worden de senatoren direct gekozen. Daardoor zijn ze op staatsniveau zeer gevoelig voor de mening van hun achterban".
"Door coalities aan te gaan met sneeuwscooterrijders, toerskiers, outdoorfreaks, bezorgde ouders, pick up rijders, milieu activisten etc. is het heel goed mogelijk om op lokaal niveau onze invloed te doen gelden. Senatoren hebben onze stemmen nodig en senatoren kennen de elektriciteitsbedrijven weer goed. Onze invloed op de senatoren en hun invloed op de bedrijven zorgt ervoor dat ze keuzes gaan maken die substantieel zijn. Door kolencentrales te sluiten en over te stappen op duurzame energie maken we als staat een veel grotere stap dan wanneer ik sneeuwscooterrijders tegen me in het harnas jaag. Natuurlijk moedigen we met POW het gebruik van zuinigere of zelfs electrische auto's aan. Maar het heeft weinig nut als een elektrische auto op door kolen opgewekte energie onderweg is. Dat lijkt schoner en is in de directe leefomgeving ook schoner, maar die grote kolencentrale brandt dan nog steeds. Het effect op de CO2 uitstoot is dan nihil".
Nu een jaar later zien we de resultaten van de brede coalities tegen kolencentrales. Steeds meer elektriciteitsbedrijven kiezen voor duurzame(re) oplossingen. Een eerste succes voor de brede coalities waar ook POW zijn steuntje aan bijdraagt. Ook zonder de presidentiele verkiezingen kunnen burgers een punt maken in de US.
Jeremy vervolgt: "we hebben de bestuurders als geen ander nodig. Natuurlijk is het goed als ik als individu minder of geen vlees meer eet of als ik minder energie gebruik, maar zonder bestuurders aan boord kunnen we geen grote stappen maken. Het is natuurlijk fantastisch als iedereen stopt met het gebruik van plastic water flesjes, maar daarmee alleen gaan we de wereld niet redden", aldus Jerermy. "We moeten substantiele stappen maken en dat begint met bewustwording".
"Laten we eerlijk zijn. Wintersport is geen goedkope sport. Het trekt vele rijke mensen aan. Mensen die vaak ook machtig zijn en invloed hebben. Die mensen moeten we ons verhaal blijven vertellen. Wij freeriders zijn als de kanariepieten in een kolenmijn. Zeker de freeriders onder ons die dagelijks in de bergen onderweg zijn. Bijna alle berggidsen die ik spreek zien de opwarming om hen heen. Zij en wij zijn vaak met de rijkere en machtigere mensen onderweg".
"Bestuurders hebben ook vakantie en veel machtige en rijke bestuurder trekken er op uit in de bergen. Om even los te komen van de ratrace, om te genieten van de natuur en de sneeuw. Om een mooie afdaling te maken met vrienden of een berggids. Dit zijn de momenten dat ze open staan voor een gesprek en reflectie. Dit zijn de momenten dat we het verhaal kunnen vertellen. Wij kunnen dat verhaal vertellen", aldus Jeremy. "Bedrijven kunnen de stap maken naar reneweble energy. Wij kunnen ze daarbij helpen".
"Als groepen met elkaar kunnen we druk uitoefenen op bestuurders en ze dwingen grote keuzes te maken. Het sluiten van kolencentrales is zo'n grote keuze. Maar ook als individu kun je je stem laten horen. Iedere keer dat je een product koopt kun je stemmen met je geld. Waar staat het merk voor? Waar komt het product vandaan? Waar is het van gemaakt? Hoe lang gaat het mee? Heb je het echt nodig? Je kunt keuzes maken door bewuster je geld te besteden".
Na het interview met Jeremy ben ik verder op onderzoek uitgegaan. De verborgen CO2 impact van spullen had ik nog niet zo helder in beeld. Veel van de spullen die we dagelijks gebruiken worden gemaakt in Azië. TV's, laptops, mobiele telefoons, je dons jacket, je shell tegen weer en wind, je goggle. Zeg maar al die spullen die je op Aliexpress vindt. De uitstoot van auto's en fabrieken om de hoek is makkelijk te zien, maar uit onderzoek van Babette Porcelijn blijkt juist dat de impact van de spullen die we kopen en zo hard nodig (denken te) hebben veel groter is. In een van de volgende artikelen ga ik daar verder op in.
"We hebben geprobeerd de doelen zo concreet mogelijk te maken", aldus Jeremy. "En ons lijstje ziet er als volgt uit:
Een lach verschijnt op zijn gezicht, tegelijkertijd valt het even stil. Hij worstelt hier duidelijk mee. Jeremy geeft aan zijn vlieguren al drastisch teruggebracht heeft en de komende periode nog verder zal snijden in zijn vlieguren. "Maar soms moet je een vliegtuig nemen om je verhaal te kunnen doen. Als een vlucht kan bijdragen aan de sluiting van een kolencentrale is dat nuttig, maar aan de andere kant zullen we echt minder moeten gaan vliegen".
Door het interview met Jeremy ben ik me verder gaan verdiepen in het vliegverkeer om een beter gevoel te krijgen van mijn impact en de impact van de industrie in zijn geheel. Gek genoeg blijkt het vliegen uitgezonderd te zijn van het klimaat akkoord van Parijs. . Vliegen blijkt een enorme impact te hebben maar staat niet op de radar als vervuiler. Niemand voelt zich verwantwoordelijk of wil de verantwoordelijkheid nemen zo lijkt het. In een van de volgende artikelen ga ik daar verder op in.
Na het interview met Jeremy duizelde het me. In de trein op weg naar huis besefte ik hoeveel ik (nog) niets wist. Jeremy leerde me een aantal dingen:
Waar mijn hoofd door een ochtend surfsessie redelijk leeg was zat deze na het gesprek met meneer Jones weer helemaal vol. Ben ik een ontkenner? En wat kan ik doen als ik het probleem accepteer? Binnenkort meer.