Klimaat en wintersport: de visie van Jeremy Jones van POW

Klimaat en wintersport: de visie van Jeremy Jones van POW

Een tijdje geleden had ik de mogelijkheid om met Jeremy Jones te praten. Jeremy Jones is freerider pur sang en de oprichter van POW (Protect Our Winters). Jeremy had die ochtend voor een promotionele activiteit van een van zijn sponsors emotieloos door de grachten van Amsterdam gesupt. Ik had diezelfde ochtend heerlijke golven gesurfd op mijn home break. De jaloezie was van zijn ogen af te meten wat me direct de eerste les van die dag opleverde: je mag dan Jeremy Jones zijn en de surf nog zo goed, de sponsor gaat voor.

Gelukkig had ik voor het gesprek met meneer Jones een carte blanche gekregen van zijn media agenten in Nederland. Geen geforceerd gesprek over een nieuwe kledinglijn, nieuwe film of nieuw board. Ik mocht bepalen waar ik het over wilde hebben en daar ben ik Jeremy en zijn persagenten nog steeds dankbaar voor. Het enige wat we even ‘moesten doen’ was een Insta kiekje maken.

Ten tijde van het gesprek zat ik midden in mijn zoektocht naar het klimaat, de gevolgen voor de wintersport en wat ik er eventueel zelf aan kan doen. Met onderstaande in gedachte ben ik een speurtocht gestart en daarover schreef ik eerder deze winter al dit artikel.

Stel er valt steeds minder sneeuw? Is dat dan een ramp? En zo ja, voor wie? Op wePowder hebben we jarenlang de klimaatdiscussie gemeden. Onder het motto: wij zijn freeriders, wij doen niemand kwaad hebben we ons jarenlang stil gehouden (ik althans). Wij houden van de outdoors, wat voor een kwaad doen wij dan? Een beetje naïef natuurlijk. Want wat als de opwarming aan ons mensen te wijten is? Wat kan ik dan als freerider nog? Moet ik dan stoppen met de sport om de opwarming te stoppen? Ik ga er nu van uit dat opwarming een realistisch risico is EN dat wij mensen er iets in kunnen doen. Better safe than sorry.

Een speurtocht waarin ik de mazzel had om met Jeremy Jones te spreken.

Waarom moeten we iets doen?

Direct val ik met de deur in huis. Waarom moeten we iets doen Jeremy? Jeremy reageert meteen: “Ik heb de laatste 30 jaar iedere winter in de sneeuw gezeten. Winters waarin de klimaatverandering steeds duidelijker voor me werd. Ik ben geboren in Jackson Hole Wyoming en opgegroeid met koude winters en eindeloze sneeuw, totdat het zo’n 15 jaar geleden voor het eerst in januari regende in mijn dorp. Eerst was er verbazing, zo van ‘dit hebben we nog nooit meegemaakt’, maar daarna is het iets gewoons geworden. Steeds vaker hebben we periodes met regen tijdens de wintermaanden. Mijn tweede besef kwam in Chamonix waarin de hike na de Vallee Blanche afdaling alsmaar langer werd en nog steeds wordt omdat de gletsjer er zich rap terugtrekt. Het was dus geen lokaal probleem in Wyoming. Ook in Chamonix is het warmer geworden”.

“Mijn allereerste reacties op de opwarming waren ontkenning en egoïsme”, vertelt Jeremy. “Het is zoveel makkelijker de opwarming te ontkennen dan om daadwerkelijk actie te ondernemen. Maar dat kon ik niet eeuwig volhouden. Het bewijs van de opwarming stapelde zich op en dat merkte ik zelf aan den lijve winter na winter. De opwarming is een feit. De data spreken boekdelen. Meer dan ooit zijn skigebieden afhankelijk geworden van kunstsneeuw om een volwaardige winter te kunnen draaien. Dan kun je zeggen ‘dat lossen wij mensen prima op’, maar met alleen kunstsneeuw redden we het niet. Dat winters warmer worden betekent ook dat sneeuw steeds meer en vaker als regen gaat vallen. En zelfs de beste kunstsneeuw heeft het daar lastig mee”.

“Ik kan de rol van de mens in het geheel ontkennen”, zegt Jeremy, “maar als 97% van de wetenschappers het erover eens is dat de mens een aanzienlijke rol heeft in de opwarming van de aarde de laatste decennia, wie ben ik dan om dit te ontkennen? De aarde warmt op en volgens wetenschappers hebben wij daar een belangrijke rol in. Dat is slecht nieuws, maar aan de andere kant ook goed nieuws. Als wij de aarde kunnen opwarmen, dan kunnen we hem misschien ook weer doen afkoelen”.

Wat kun je doen?

Op het moment dat ik Jeremy sprak had Trump net het klimaatakkoord van Parijs verworpen. Wat kun je dan nog doen als de grootste machthebber het probleem ontkent? “Ja, een goede vraag”, aldus Jeremy. “Maar laten we niet vergeten dat ook ik het probleem in het begin ontkende”, zegt Jeremy. “De grootste uitdaging in de VS is dat meer dan de helft van de door het volk gekozen bestuurders denkt dat klimaatverandering niet meer is dan een hoax”.

“Een verwoestende constatering want juist bij de bestuurders ligt de sleutel”, zegt Jeremy. “Zij kunnen grote stappen maken door indirect kolencentrales te sluiten. Door in te zetten op duurzame energie en daarmee een duidelijke toekomstsignaal af te geven. Ik focus me met POW bewust niet op een verbod van sneeuwscooters of grote pick ups, daarmee jaag ik hen tegen me in het harnas. Ik heb de steun van die groepen juist nodig. Dat Trump zich terugtrok uit het akkoord van Parijs was voor ons niet direct een nederlaag. Het was een schok, dat zeker. Gelukkig is er een tweede optie. In de US worden de senatoren direct gekozen. Daardoor zijn ze op staatsniveau zeer gevoelig voor de mening van hun achterban”.

“Door coalities aan te gaan met sneeuwscooterrijders, toerskiers, outdoorfreaks, bezorgde ouders, pick up rijders, milieu activisten etc. is het heel goed mogelijk om op lokaal niveau onze invloed te doen gelden. Senatoren hebben onze stemmen nodig en senatoren kennen de elektriciteitsbedrijven weer goed. Onze invloed op de senatoren en hun invloed op de bedrijven zorgt ervoor dat ze keuzes gaan maken die substantieel zijn. Door kolencentrales te sluiten en over te stappen op duurzame energie maken we als staat een veel grotere stap dan wanneer ik sneeuwscooterrijders tegen me in het harnas jaag. Natuurlijk moedigen we met POW het gebruik van zuinigere of zelfs electrische auto’s aan. Maar het heeft weinig nut als een elektrische auto op door kolen opgewekte energie onderweg is. Dat lijkt schoner en is in de directe leefomgeving ook schoner, maar die grote kolencentrale brandt dan nog steeds. Het effect op de CO2 uitstoot is dan nihil”.

Nu een jaar later zien we de resultaten van de brede coalities tegen kolencentrales. Steeds meer elektriciteitsbedrijven kiezen voor duurzame(re) oplossingen. Een eerste succes voor de brede coalities waar ook POW zijn steuntje aan bijdraagt. Ook zonder de presidentiele verkiezingen kunnen burgers een punt maken in de US.

Het gebruik van kolen in de US neemt af, maar ondertussen stijgt het gebruik ervan rap in Azië
Het gebruik van kolen in de US neemt af, maar ondertussen stijgt het gebruik ervan rap in Azië

Het verhaal blijven vertellen…

Jeremy vervolgt: “we hebben de bestuurders als geen ander nodig. Natuurlijk is het goed als ik als individu minder of geen vlees meer eet of als ik minder energie gebruik, maar zonder bestuurders aan boord kunnen we geen grote stappen maken. Het is natuurlijk fantastisch als iedereen stopt met het gebruik van plastic water flesjes, maar daarmee alleen gaan we de wereld niet redden”, aldus Jerermy. “We moeten substantiele stappen maken en dat begint met bewustwording”.

“Laten we eerlijk zijn. Wintersport is geen goedkope sport. Het trekt vele rijke mensen aan. Mensen die vaak ook machtig zijn en invloed hebben. Die mensen moeten we ons verhaal blijven vertellen. Wij freeriders zijn als de kanariepieten in een kolenmijn. Zeker de freeriders onder ons die dagelijks in de bergen onderweg zijn. Bijna alle berggidsen die ik spreek zien de opwarming om hen heen. Zij en wij zijn vaak met de rijkere en machtigere mensen onderweg”.

“Bestuurders hebben ook vakantie en veel machtige en rijke bestuurder trekken er op uit in de bergen. Om even los te komen van de ratrace, om te genieten van de natuur en de sneeuw. Om een mooie afdaling te maken met vrienden of een berggids. Dit zijn de momenten dat ze open staan voor een gesprek en reflectie. Dit zijn de momenten dat we het verhaal kunnen vertellen. Wij kunnen dat verhaal vertellen”, aldus Jeremy. “Bedrijven kunnen de stap maken naar reneweble energy. Wij kunnen ze daarbij helpen”.

Vote with your money

“Als groepen met elkaar kunnen we druk uitoefenen op bestuurders en ze dwingen grote keuzes te maken. Het sluiten van kolencentrales is zo’n grote keuze. Maar ook als individu kun je je stem laten horen. Iedere keer dat je een product koopt kun je stemmen met je geld. Waar staat het merk voor? Waar komt het product vandaan? Waar is het van gemaakt? Hoe lang gaat het mee? Heb je het echt nodig? Je kunt keuzes maken door bewuster je geld te besteden”.

Na het interview met Jeremy ben ik verder op onderzoek uitgegaan. De verborgen CO2 impact van spullen had ik nog niet zo helder in beeld. Veel van de spullen die we dagelijks gebruiken worden gemaakt in Azië. TV’s, laptops, mobiele telefoons, je dons jacket, je shell tegen weer en wind, je goggle. Zeg maar al die spullen die je op Aliexpress vindt. De uitstoot van auto’s en fabrieken om de hoek is makkelijk te zien, maar uit onderzoek van Babette Porcelijn blijkt juist dat de impact van de spullen die we kopen en zo hard nodig (denken te) hebben veel groter is. In een van de volgende artikelen ga ik daar verder op in.

Wat zijn de doelen van POW

“We hebben geprobeerd de doelen zo concreet mogelijk te maken”, aldus Jeremy. "En ons lijstje ziet er als volgt uit:

  • invoeren van een CO2 belasting
  • maak de overstap naar schone energie
  • ontwikkel en gebruik innovatieve transportoplossingen om de uitstoot in de transportindustrie naar beneden te brengen".

Wat doe je zelf? Vlieg je bijvoorbeeld nog of ben je op je SUP naar Amsterdam gekomen?

Een lach verschijnt op zijn gezicht, tegelijkertijd valt het even stil. Hij worstelt hier duidelijk mee. Jeremy geeft aan zijn vlieguren al drastisch teruggebracht heeft en de komende periode nog verder zal snijden in zijn vlieguren. “Maar soms moet je een vliegtuig nemen om je verhaal te kunnen doen. Als een vlucht kan bijdragen aan de sluiting van een kolencentrale is dat nuttig, maar aan de andere kant zullen we echt minder moeten gaan vliegen”.

Door het interview met Jeremy ben ik me verder gaan verdiepen in het vliegverkeer om een beter gevoel te krijgen van mijn impact en de impact van de industrie in zijn geheel. Gek genoeg blijkt het vliegen uitgezonderd te zijn van het klimaat akkoord van Parijs. . Vliegen blijkt een enorme impact te hebben maar staat niet op de radar als vervuiler. Niemand voelt zich verwantwoordelijk of wil de verantwoordelijkheid nemen zo lijkt het. In een van de volgende artikelen ga ik daar verder op in.

Na het interview met Jeremy duizelde het me. In de trein op weg naar huis besefte ik hoeveel ik (nog) niets wist. Jeremy leerde me een aantal dingen:

  • dat de stap van ontkennen naar accepteren geen gemakkelijke is. Ontkennen is gewoon zoveel prettiger.
  • kleine stapjes thuis zijn leuk, maar het is beter om met zijn allen (een vuist te maken om) grote stappen te maken.
  • ik werd door Jeremy op het spoor gezet om een beter beeld te krijgen wat de impact is van alle spullen die we kopen
  • daarnaast werd ik door hem getriggerd om mijn en het vliegverkeer in het algemeen eens beter te begrijpen

Waar mijn hoofd door een ochtend surfsessie redelijk leeg was zat deze na het gesprek met meneer Jones weer helemaal vol. Ben ik een ontkenner? En wat kan ik doen als ik het probleem accepteer? Binnenkort meer.

meteomorris

Reacties

Gevorderd
DutchessAuteur6 november 2018 · 17:09

buiging

We dont stop playing because we grow old, we grow old because we stop playing
Beginner
Patrick1973Auteur6 november 2018 · 20:19

Ben ooit in discussie gegaan met een groene juppie, over het gebruik van mijn diesel auto. Terwijl hij 6keer per jaar het vliegtuig neemt voor een citytripje. De tonnen co² dat dit vliegtuig uitbraakte was hij wijselijk ‘vergeten’.

Als je je elektrische auto oplaad met stroom afkomstig uit een Duitse bruinkool centrale, is ook iets om bedenkingen over te hebben.

8keer per jaar naar de alpen rijden, is nu ook niet bepaald groen…
Met een elektrisch auto naar de alpen rijden, is een uitdaging. Met een elektrisch auto in de bergen rijden als de auto s’nachts buiten staat is bijna onmogelijk, gezien de invloed van de koude op de accu.

Het bashen van diesel wagens is vooral iets waar de Belgische Staat beter van wordt, daar de inkomsten stijgen. Het vrachtverkeer wordt sierlijk ontzien, terwijl het aantal diesel vrachtwagens (tuurlijk diesel, benzine vrachtwagens bestaan zelfs niet) met onze online bestelde pakjes blijven rondtoeren.

Het energie verbruik van het ‘internet’ is nog zo’n interesant topic, die jaarlijks toeneemt door ons gebruik ervan. Ook iets om bij stil te staan, waar komt deze energie vandaan ?

Verleden jaar ben ik een afgelegen lift tegen gekomen die aan gedreven werd door een generator, dankzij deze generator kon ik wel een pak leuke lijnen trekken…ook iets om bedenkingen bij te hebben.

Gevorderd
koen_djfistelAuteur6 november 2018 · 20:34

zoals dutchess morris : buiging !!! RESPECT ! ps je hebt al eens m’n leven veranderd ;-)

sbs roelz
Expert
ieismAuteur6 november 2018 · 21:07

Misschien is het een keer tijd om bij dit soort discussies niet meteen “ja, maar dit of dat is nog veel erger” te roepen en kijken wat je zelf zou kunnen veranderen.

Goed artikel trouwens.

Good mountain sense is knowing how to avoid situations that require expert mountain sense.
Beginner
AvdLAuteur6 november 2018 · 21:31

https://www.facebook.com/AngelCollinson/videos/442203666309154/?q=angel collinson

Edit: Filmpje van pro-skier Angel Collinson met dezelfde issues.

It's all about the turns duuuuuude!
Gevorderd
Ee1coproAuteur6 november 2018 · 22:09

Ik las dit bericht vanmiddag in de tuin. Het is 6 november en 18 graden buiten. De deur naar de tuin staat open, de verwarming is uit, zonnepanelen wekken lekker op. Dat dan weer wel. Toch voelt het niet goed.

Wat kunnen we zelf doen? Goede vraag.

Beginner
BrakkemanAuteur6 november 2018 · 23:38

Zoals JJ zegt, moet er echt structureel iets veranderen, grote bedrijven en beleidsmakers kunnen veel meer veranderen, zowel direct als indirect.
Direct, door hun eigen voetafdruk van bedrijf of land te verkleinen
Indirect door andere bedrijven of landen hiermee te motiveren om dit ook te doen.
In België is een bedrijfswagen een heel normaal ding, en als een groot bedrijf volledig inzet alternatief of groen transport, dan is de impact veel groter. Dit leidt dan weer tot schaalvoordelen voor de fabrikant, wat leidt tot een relatief goedkoper model om te produceren en ook een doorstroom van milieuvriendelijkere wagens op de tweedehandsmarkt.

Toch zit het vooral in het beleid, landelijk en mondiaal. Al die milieu akkoorden zijn wel leuk, maar er wordt toch te weinig op korte termijn gerealiseerd vind ik.
De gewone consument kijkt meestal naar zijn portemonnee, en enkel de overheid zal dmv bepaalde energiezuinige vervoermiddelen te stimuleren, de consument naar een bepaalde richting kunnen sturen.
Op professioneel vlak wordt er te weinig gedaan aan de vele vrachtwagens en cargoschepen.
Als we een milieuvriendelijke manier vinden om de 15 grootste schepen aan te drijven, verminderen we een co2 uitstoot die groter is dan alle wagens ter wereld.

Zoals velen stel ik me de vraag, wat kan ik doen?
De impact van 1 is klein, hoewel vele kleintjes ook samen groot zijn.

Gevorderd
henwildieproAuteur6 november 2018 · 23:38

Persoonlijke afwegingen, en mensen verwijten lost niks op. Jezelf een spiegel voorhouden, met name de verleidelijke vlieg/helictopter tripjes brengen een grote belasting voor eigen natuurplezier

Pistes, zijn dat niet die platgereden stukken tussen de poeder?
Toerist
AnoniemAuteur7 november 2018 · 07:45

Nice! Interessante statestiek ivm CO2 uitstoot van oa. ‘spullen’. Dat zijn zaken waar je minder bij stilstaat welke voetafdruk deze hebben. Verrast ook dat deze zo’n groot aandeel hebben!
Keep it up!

Gevorderd
tigaman2Auteur7 november 2018 · 08:21

https://wepowder.com/nl/forum/topic/248760\
Dan toch maar gewoon naar de Alpen…?

Ik ben ook maar 't produkt van mijn eigen zwakheden
Expert
ieismAuteur7 november 2018 · 08:30

Wat voor bijna iedereen haalbaar is, overstappen naar in Nederland geproduceerde elektriciteit die komt uit hernieuwbare bronnen als wind, zon en biomassa.
Bijna alle “groene” energie die in Nederland verkocht wordt is eigenlijk grijze stroom, maar dan met een certificaat uit een ander land gekocht om het “groen” te maken. Hier is dus niets groen aan, de stroom komt gewoon uit een kolencentrale in Nederland. Let er op dat het groene stroom is die in Nederland opgewekt is, dan weet je zeker dat dit ook echt co2 uitstoot scheelt.

Voorbeeld, in Frankrijk zetten ze gewoon de kerncentrale wat harder en verkopen ze de certificaten voor groen stroom liever aan NL. In Noorwegen hebben ze alleen maar stroom uit waterkracht, en verkopen ze de certificaten aan NL omdat een Noor er al rustig vanuit kan gaan dat het okee is dus die hoeft zelf geen “groen” labeltje.

Voor de duidelijkheid, we nemen de stroom helemaal niet af uit Noorwegen we kopen alleen de certificaten om de consument een lekker gevoel te geven. In Nederland produceren we 12% echt groene stroom. 70% van de Nederlandse huishoudens heeft “groene stroom”. Kan dus niet.

Koop je groene stroom met een garantie in Nederland geproduceerd, dan zal er uiteindelijk bij genoeg vraag gewoon een kolencentrale dicht gaan omdat er windmolens en zonnecellen bij komen.
Met 1 minuut google en 5 minuten een formuliertje invullen regel je dit vandaag nog even. En geef het ook even aan je werkgever door, kan hij het ook meteen even voor het hele kantoor doen.

https://www.hier.nu/groene-stroom-checker

Good mountain sense is knowing how to avoid situations that require expert mountain sense.
Gevorderd
EmileHendrixAuteur7 november 2018 · 09:19

Goed dat @@Meteomorris (en de rest daarna) grote vragen stellen! En dat er al besef boven komt drijven dat vele kleintjes een groter punt kunnen maken met een goed geplaatste stem en je portemonnee.
Als je je er op instelt, kan je zelf een boel boontjes en vruchten uit Afrika of Zuid-Amerika 's winters links laten liggen op de groenteafdeling.\

…Op professioneel vlak wordt er te weinig gedaan aan de vele vrachtwagens en cargoschepen.
Als we een milieuvriendelijke manier vinden om de 15 grootste schepen aan te drijven, verminderen we een co2 uitstoot die groter is dan alle wagens ter wereld.

Zoals velen stel ik me de vraag, wat kan ik doen?
De impact van 1 is klein…

brakkeman op 6 nov 2018 23:38


@@brakkeman , goed punt. [kuch]kernenergie[\kuch]
Alhoewel er feitelijk (maar dan moet je even graven op google) al jaren massa’s onderzoek naar minder verontreinigend transport (betere verbranding en zo) wordt gedaan (dank u wel EU/bedrijfsleven), is de schaal van het probleem echt gi-gi-gantisch. Het gaat gewoon over gigantische massastromen goederen die bijvoorbeeld van Afrika, via Azië naar het westen worden verscheept.

Dan is het makkelijk om te zeggen ‘‘het ligt aan het verschepen’’, maar gelukkig kom je zelf met een beter antwoord:\

… hoewel vele kleintjes ook samen groot zijn.

brakkeman op 6 nov 2018 23:38


En als je dan zelf minder nieuwe dingen koopt en meer hergebruikt (gaaf!), dan heeft die container-carrier ook minder haast.

De echt grote vraag is of we grote ontdekkingen die alles op gaan lossen (carbon capturing?) willen stimuleren door meer van alles te gaan gebruiken, of dat we in willen zetten op minder verbruik.

Een kleine fantasie kan groter zijn dan de wereld.
Beginner
Tim3Auteur7 november 2018 · 09:24
'Go, go on that great adventure' - Jeremy Jones (Higher)
Beginner
MTVAuteur7 november 2018 · 09:35

Bijna iedereen stelt de vraag wat hij of zij zelf kan doen. Laten we elkaar inspireren door persoonlijke inspanningen te delen. Zoals in “All.I.Can” al gezegd: iedereen is hypocriet als het aankomt op het milieu. Wel een beter milieu willen en skiën gaan iig vanuit NL eigenlijk nauwelijks samen. Maar ik probeer mijn toegebrachte schade te beperken.

  • altijd carpoolen naar de bergen\
  • liefst met de trein; en dat mag best 1/3 meer reistijd kosten\
  • heliskiën in Canada uit m’n hoofd zetten\
  • zo min mogelijk verpakkingsmateriaal kopen\
  • zonnepanelen op het dak om ook wat te doen als ik niets doe

Jullie?

Toerist
MarsAuteur7 november 2018 · 10:50

Bijna iedereen stelt de vraag wat hij of zij zelf kan doen. Laten we elkaar inspireren door persoonlijke inspanningen te delen. Zoals in “All.I.Can” al gezegd: iedereen is hypocriet als het aankomt op het milieu. Wel een beter milieu willen en skiën gaan iig vanuit NL eigenlijk nauwelijks samen. Maar ik probeer mijn toegebrachte schade te beperken.

  • altijd carpoolen naar de bergen\
  • liefst met de trein; en dat mag best 1/3 meer reistijd kosten\
  • heliskiën in Canada uit m’n hoofd zetten\
  • zo min mogelijk verpakkingsmateriaal kopen\
  • zonnepanelen op het dak om ook wat te doen als ik niets doe

Jullie?

MTV op 7 nov 2018 09:35

Naast zonnepenelen plaatsen ook CV ketel uitgezet en een warmtepomp geplaatst. Op zich zijn ze goed gebalanceerd. Ik houd stroom over. Maar eigenlijk houd je jezelf dan nog voor de gek. De zonnepanelenleveren in de zomer. De warmtepomp loopt in de winter. Op een gas/kolen gestookte centrale? Maar goed; ze loopt in de zomer dan al meer op standby ipv vollast.
Op een thuisaccu ga je dat niet bufferen en een windmolen in de tuin gaat hem ook niet worden. In ieder geval eens naar de oplossing van Ieism kijken. Vliegen naar Japan en Canada? De Alpen hebben nog zo veel te bieden…

Gevorderd
49Auteur7 november 2018 · 11:19

Wanneer gaan we het Wepowder sprookjesbos planten?

montagna bianca, ti amo
Beginner
AllMountainAuteur7 november 2018 · 11:20

Ik denk dat we gevangen zijn in een web waar we niet snel uitkomen. We zijn door in de moderne economie verslaafd geraakt aan het consumeren en alle welvaarts voordelen die het gebracht heeft en niet consuminderen. Het is diepgeworteld in de menselijke psyche over de afgelopen generaties. De complexiteit daarvan zal niet met zachte hand veranderd kunnen worden. Met alle inspanningen die er nu worden verricht zie ik het tij niet snel kenteren, de politiek is eenvoudig weg niet slagvaardig genoeg. Misschien zou er een soort tegenpool van Trump op moeten staan die op internationaal vlak een 180 graden andere koers gaat varen als wat er nu in Amerika gebeurd. Met een botte bijl beslissingen nemen om met een shock therapie een gedragsverandering door te voeren.
De dilemma’s zijn echter:\

  • de grootste vervuiler het vliegtuig blijft ongekend populair en als het erop aankomt zo snel mogelijk en goedkoop mogelijk naar verre bestemmingen vliegen waaronder ook de grootste voorvechters van het millieu. Daarnaast komt dat de grote populatie in opkomende economien in Azie en Afrika allemaal nog onze westerse levensstijl als grote voorbeeld zien. Hen dat ontzeggen is dat discriminatie of voortschrijdend inzicht? Door vliegen extra duur te maken, maakt het elitair. Veel economien zijn daarnaast sterk afhankelijk van de voordelen van de luchvaartindustrie. \
  • In het Parijs akkoord is de andere grote factor nog even buiten beschouwing gelaten, namelijk de internationale scheep vaart. Hiervoor wordt nu een heel lange transitie akkoord nagestreefd wat vele jaren in beslag gaat nemen met vele uitzonderingsmaatregelingen per regio. Als je beseft dat er de grootste rommel verstookt wordt in de stookolie ( vaak vermengd met chemicalien en reststoffen uit de chemie) is dit ontluisterend. Daarnaast is het een publiek geheim dat er grote hoeveelheden giftige gaswolken vrijkomen bij het luchten van de tanks, bijvoorbeeld vlak voor onze kust. Dit komt dan weer lekker het land op waaien of is sowieso in onze atmosfeer. We nemen dit allemaal voor lief omdat de goederen voor de consument vooral goedkoop vervoert moet worden en met een vrije keuze voor producten uit de hele wereld. We willen niet beperkt zijn in onze keuzes voor locale seizoensgebonden producten dan zou voor velen het leven wel erg saai worden. Technisch gezien is de hele transport branche op de weg en water gebonden aan traditionele brandstoffen. \
  • Het financiele en uitvoerende plaatje is daarnaast nog een ander groot probleem. We hebben kunnen zien dat ook meneer klaver zijn cijfers nog niet op orde heeft met zijn verwijt naar Baudet over de noodzakelijke miljarden. De werkelijke klimaatneutrale investering voor het woningbestand zal voor velen onhaalbaar zijn met bedragen per woning varierend van 20.000 (warmtepomp only) tot 50.000 Euro (all-in), oplopend richting de 400 miljard. De vraag is daarnaast hoe komen we aan de mensen om dit voor elkaar te krijgen met een sterk vergrijzende samenleving?

Is het economische verantwoord om voor dit pad te gaan of is het milieu denken iets te ver doorgeslagen en zijn we met een goed draaiende economie het contact met de realiteit een beetje aan het verliezen. Zijn we de crisis jaren nu al vergeten waarin de diverse (moeizame) miljarden besparingen voor veel leed in de samenleving hebben gezorgd. Duurzaam betekend ook lange termijn houdbaar met een gedegen economische afweging. Nederland moet zich sterk maken voor een gezamelijke Europese aanpak. Niet als klein land de voortrekkersrol gaan spelen door compleet van het gas af te gaan terwijl de oosterburen naar de Bruinkool terugwillen of ook aan het gas. Maar ook niet zelf een Kerncentrale willen bouwen terwijl er al veel capaciteit in buurlanden beschikbaar is.

Ik mis discussie over grootschalige Waterstof productie en inzet op Geothermica. Binnen 2 to 5 jaar zijn er waterstof CV ketels en hoeven we niet van het aardgas af maar gaan we over op een ander gas namelijk waterstof, waarom een goednetwerk weggooien terwijl je het nog optimaal kunt benutten. Transport en industrie kunnen ook massaal over op waterstof en ook de batterij problematiek kan worden opgelost.

Als we onze levensstijl al aan willen passen is het de vraag of we dat ook daadwerkelijk kunnen omdat die in het onderbewuste is ingeprent en we dagelijks honderden onbewuste beslissingen nemen die op oude dogma’s zijn gebaseerd. Denk maar aan de aankopen in supermarkt of bij kleding, zijn we ons daarbij bewust van milieu of gezondheidsimpact? Als je zelf al het goede voorbeeld geeft zie je nu dat de online verkopen een enorme groei laten zien, met allemaal extra behoefte aan verpakkingsmaterialen, vervoersbewegingen etc. Voor vakanties kiezen veel mensen voor het vliegtuig mede vanwege de prijs, milieu afweging is daarbij volledig ondergeschikt. Skien is genieten maar ook een levenstijl en welvaartsymbool die je je niet wilt ontzeggen.

The story continues…

Toerist
Marco_pasAuteur7 november 2018 · 11:46

Ik heb vorige maand op Sicilië (dat is nog gewoon Europa!) een mooi gesprek gehad met wat locals over duurzaamheid en milieu. Ik verbaasde me enorm over de hoeveelheid vuilnis die over het hele eiland, soms meters hoog, langs de kant van de weg en in de natuur ligt. Het antwoord was eigenlijk heel simpel en de kern van het probleem waarom er weinig écht veranderd: De meeste mensen zijn hier bezig met of ze volgende week nog wel werk en eten hebben, en niet met het milieu. Dat staat dan onder aan de prio-lijst. Als de mensen €5 per maand kunnen besparen door hun vuilnis uit hun rijdende auto te gooien, dan zullen ze dat doen zonder aarzelen. Dat is Sicilië; kun je je voorstellen hoe dat op heel veel andere, minder bedeelde, plaatsen gaat. Ik probeer zelf zoveel mogelijk mijn steentje bij te dragen, maar realiseer me dat het een luxe probleem is dat wij de juiste keuzes kúnnen maken. Veel te veel mensen dus niet. Daar zal een overheid dus moeten zorgen dat de keus om wel te vervuilen verdwijnt.

Gevorderd
AryenAuteur7 november 2018 · 12:16

Hier:
Plantaardig eten
Kamperen met een tentje tijdens de wintersport, zo veel mogelijk.
Nog te vaak met de auto heen en weer naar de Alpen, terwijl de trein best comfortabel kan zijn, maar dan wordt kamperen weer wat lastig. Vliegen zou wat mij betreft met BTW en accijns bezwaard moeten worden en de trein gesubsidieerd, voorlopig.
Energie van Greenchoice, ik moet alleen even checken welk soort. Blijkbaar zijn er keuzemogelijkheden.
Tweedehands kleding staat nu op mijn lijstje.

Toerist
MarsAuteur7 november 2018 · 12:22

De werkelijke klimaatneutrale investering voor het woningbestand zal voor velen onhaalbaar zijn met bedragen per woning varierend van 20.000 (warmtepomp only) tot 50.000 Euro (all-in), \

AllMountain op 7 nov 2018 11:20

Ik verbaas mij telkens weer over de ‘feiten’ die worden genoemd. 20.000 (warmtepomp only)? Geen verwijt aan @@AllMountain. Want deze getallen circuleren overal. Ik heb een woning van eind jaren 50/begin jaren 60, vaak aan verbouwd dus behoorlijk wat koudebruggen en zeker geen optimale isolatie. Ik heb er gewoon een wat grotere warmtepomp in gezet. Dat ding kost 8.500 Euro. Goed, ik ben een engineer; de kabels en leidingen heb ik zelf gelegd. Op de bovenverdieping zelf een paar grotere tweedehans radiatoren opgehangen. Dat scheelt wat Euro’s, maar het is het grote geld niet. Op Tweakers vind je genoeg info waar je in Spanje gerenomeerde merken warmtepompen voor bijna de helft koopt. Dan krijg je op zo’n WP nog eens ca. 2.500 Euro subsidie. Onder steep kost ze zo’n 2.000 Euro. Dit is geen luchtfietserij, de installatie draait gewoon bij mij. Ga voor hetzelfde huis eens een nieuwe CV-ketel aanschaffen. Die kost je globaal zo’n 1.250 Euro? Dus waar hebben we het over.

Maar ja, het gaat vaak om de perceptie. Laatst las ik een stukje uit de luchtvaart die beweerden dat vliegtuigen veel beter zijn voor het milieu als treinen. Dat zou door het fijnstof komen dat de remmen en bovenleiding van treinen veroorzaken. Geen onderbouwing er bij. Hoeveel remblokken zouden treinen daar voor moeten verslijten?

Beginner
BrakkemanAuteur7 november 2018 · 13:03

Wat voor bijna iedereen haalbaar is, overstappen naar in Nederland geproduceerde elektriciteit die komt uit hernieuwbare bronnen als wind, zon en biomassa.
Bijna alle “groene” energie die in Nederland verkocht wordt is eigenlijk grijze stroom, maar dan met een certificaat uit een ander land gekocht om het “groen” te maken. Hier is dus niets groen aan, de stroom komt gewoon uit een kolencentrale in Nederland. Let er op dat het groene stroom is die in Nederland opgewekt is, dan weet je zeker dat dit ook echt co2 uitstoot scheelt.

Voorbeeld, in Frankrijk zetten ze gewoon de kerncentrale wat harder en verkopen ze de certificaten voor groen stroom liever aan NL. In Noorwegen hebben ze alleen maar stroom uit waterkracht, en verkopen ze de certificaten aan NL omdat een Noor er al rustig vanuit kan gaan dat het okee is dus die hoeft zelf geen “groen” labeltje.

Voor de duidelijkheid, we nemen de stroom helemaal niet af uit Noorwegen we kopen alleen de certificaten om de consument een lekker gevoel te geven. In Nederland produceren we 12% echt groene stroom. 70% van de Nederlandse huishoudens heeft “groene stroom”. Kan dus niet.

Koop je groene stroom met een garantie in Nederland geproduceerd, dan zal er uiteindelijk bij genoeg vraag gewoon een kolencentrale dicht gaan omdat er windmolens en zonnecellen bij komen.
Met 1 minuut google en 5 minuten een formuliertje invullen regel je dit vandaag nog even. En geef het ook even aan je werkgever door, kan hij het ook meteen even voor het hele kantoor doen.

https://www.hier.nu/groene-stroom-checker

ieism op 7 nov 2018 08:30

Het probleem dat ik heb met windmolens is dat ze niet echt efficient zijn, ik geloof 35% in ideale omstandigheden. Als je dan de productiekost en de plaatsingskosten ziet (Ecologische kosten bedoel ik), dan vraag ik me soms af of het wel zo’n grote impact heeft.

Dat er dingen moeten veranderen, daar ben ik van overtuigd. Maar zijn de maatregelen die genomen worden, wel de juiste?

Expert
ieismAuteur7 november 2018 · 13:48

Het probleem dat ik heb met windmolens is dat ze niet echt efficient zijn, ik geloof 35% in ideale omstandigheden. Als je dan de productiekost en de plaatsingskosten ziet (Ecologische kosten bedoel ik), dan vraag ik me soms af of het wel zo’n grote impact heeft.

Dat er dingen moeten veranderen, daar ben ik van overtuigd. Maar zijn de maatregelen die genomen worden, wel de juiste?

brakkeman op 7 nov 2018 13:03

Wat een onzin argument.

Net alsof een kolencentrale en alle bijbehorende zaken er vanzelf staan ofzo. Je moet geen appels met peren vergelijken. Momenteel staan die dingen gewoon 24 megaton CO2 per jaar de lucht in te pompen in NL omdat kolen goedkoper zijn dan gas. Er is genoeg capaciteit om schoner gas te gebruiken, maar dat levert minder op. Windenergie is op dit moment nog 3x zo duur als kolen. Follow the money.

De modernste kolencentrales zijn ook maar 45% efficient, dus dan is 33% zonder co2 uitstoot nog altijd veel beter lijkt me. En dat gaat alleen maar beter worden als er meer komen en er meer ervaring en geld voor ontwikkeling is.

Good mountain sense is knowing how to avoid situations that require expert mountain sense.
Beginner
BrakkemanAuteur7 november 2018 · 13:59

Had het niet over kolencentrales, maar puur windmolens als alternatief en de alternatieven in het algemeen.
Kolen is in België niet zo’n issue, wordt hier zo goed als niet meer gebruikt.
België zit ook met het probleem dat we veel minder ruimte hebben, en locaties voor windmolens niet zo gemakkelijk zijn en ze buiten op zee worden gezet.

Expert
ieismAuteur7 november 2018 · 14:30

Aha. Belgie zal vrijwel alles inkopen, de discussie blijft dan hetzelfde want wil je dat ze echt groen inkopen dan moet je dat als consument aangeven en er voor willen betalen.
https://mijngroenestroom.be/

Good mountain sense is knowing how to avoid situations that require expert mountain sense.
Gevorderd
DutchessAuteur7 november 2018 · 21:58

Was er niet een petitie over de belasting die wel op treinverkeer maar niet op vliegverkeer werd geheven? heb die een tijdje geleden ondertekend. Deze: https://secured.greenpeace.nl/actie/luchtvaart/

Geen idee wat daarvan geworden is en of dat helpt, zo’n petitie maar dat wil niet zeggen dat ik niet teken, alleen maar omdat ik twijfel aan de doeltreffendheid. Ik wed dat er ooit getwijfeld is aan de doeltreffendheid van ski’s. En er is geen probleem op aarde waar we niet ook ‘verkeerde’ oplossingen voor hebben gevonden. Maar pas als we zoeken en fouten maken, leren we en vinden we.

We dont stop playing because we grow old, we grow old because we stop playing
Gevorderd
BodoAuteur7 november 2018 · 22:26

Eet geen vlees!

Eet eens minder of helemaal geen vlees. Zoals je in het staatje hierboven ziet is vlees een hele grote vervuiler. Alle koeien in Nederland produceren evenveel CO2 als alle auto’s. Het is echt laaghangend fruit. Ik zeg niet dat je vega moet worden maar minder vlees eten / melk drinken is wel heel makkelijk. (makkelijker dan een warmtepomp installeren, uhum)
Al dat veevoer (soja) zorg ook nog eens voor veel ontbossing. Tuurlijk, groene stroom, minder auto rijden, minder spullen, het helpt allemaal maar minder of geen vlees eten is echt laaghangend fruit.
(en dan kan je met een schoon geweten lekker naar Japan vliegen voor een poedertripje :-) )

Beginner
GPOAuteur7 november 2018 · 22:55

Dus wat iedereen hier zegt zijn belastingen op co2 telkens als je uitademt, auto verkopen, veganist worden, altijd met openbaar vervoer naar de alpen en er 20 uur over doen tenzij je naar een groot skigebied gaat (en liefst maar 1 keer max naar de alpen),… Misschien kan je beter gewoon ineens zelfmoord plegen dan doe je de natuur en wormen een grote gunst.

Gevorderd
49Auteur7 november 2018 · 23:33

@@GPO, dat is niet wat ik hier boven lees. Volgens mij is er vooral geschreven: wees bewust en probeer dan een wat beter overwogen keuze te maken. Eigenlijk net als op de berg.

montagna bianca, ti amo
Gevorderd
BobdeboarderAuteur8 november 2018 · 07:14

Tja, het is wel duidelijk dat er iets moet gebeuren maar we zitten in een beweging waar we niet uit gaan komen als we met heel de wereld niet in willen leveren.
De economie MOET blijven groeien, bedrijven MOETEN groeien, iedereen wilt de beloofde rendementen op zijn beleggingen en pensioenen. De economie blijft groeien want we blijven veel te veel flauwekul consumeren en er blijven mensen bij komen.
Ik kan het liedje “15 miljoen mensen” nog woordelijks meezingen en de prognose is nu dat we over 13 jaar onze 18 miljoenste inwoner mogen verwelkomen en dat alleen al op “dat hele kleine stukje aarde”."
De wereld bevolking geeft een beter beeld, 2011 stond de teller op 7 miljard, einde van dit jaar rond de 7,7 miljard en over 19 jaar (2037) is de prognose 9 miljard.
Hoe we ons best ook doen gaat het de wereld niet lukken om te minderen integendeel er zal energie bij moeten en dat gaan onze windmolentjes echt niet trekken. We kunnen minder vlees gaan eten maar toch zullen er koeien, soja enz. bij moeten om alle monden te kunnen blijven voeden.
In mijn visie is het begin van al onze milieu problemen de mens en dan vooral de hoeveelheid mensen op deze planeet, zolang dit niet ingeperkt word blijft het water naar de zee dragen.
Een wereldwijde geboorte beperking zal een gigantische invloed hebben op de economie en op onze centjes, dat is denk ik ook de reden dat ik hier in de politiek of in klimaat discussies nooit iets over hoor.
En even terug naar de basis…de rijen voor de lift tijdens de kerstvakantie worden dan ook korter.

Ik neem nog een glaasje azijn.
Fijne dag ;)

www.boerteun.com
Gevorderd
henwildieproAuteur8 november 2018 · 08:06

Jezelf niet voorplanten scheelt ook aanzienlijk, tenzij je de aarde daarmee weerhoud van het genie met de oplossing

Pistes, zijn dat niet die platgereden stukken tussen de poeder?
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!