Kou en sneeuw uit het oosten?

Kou en sneeuw uit het oosten?

Het is bijna midden november. In het hooggebergte van de Alpenhoofdkam en de Zuidalpen zijn de condities al goed. Boven de 2200-2500 meter ligt hier al een solid basislaag. Maar aan de andere kant is het wachten op sneeuw voor het westen en noorden. (lees ook even dit artikel). In mijn laatste weerbericjt schetste ik dubbel slecht nieuws: geen neerslag en heldere nachten. Voor de korte en middellange termijn is er geen verse sneeuw te verwachten. Tot zover het slechte nieuws. Wat vanaf hieronder begeef ik me op een glibberend pad. Ik kijk ver(der) in de toekomst. Hecht nog niet te veel waarde aan het verhaal, maar het biedt wat perspectief.

Kou uit het oosten

Een omvangrijk hogedrukgebied nestelt zich boven de Alpen en later deze week boven Scadinavië. De jetstroom wordt daardoor met een grote boog om de Alpen geleid en stormdepressies uit het zuiden, westen en noorden kunnnen we vergeten.
Maar omdat de kern van het hogedrukgebied boven Scandinavië komt te liggen zet dat de deur open voor de zeldzame oostelijke stroming boven midden Europa.

Boven Scandinavië wordt de luchtdruk zo hoog dat je daar geen neerslag hoeft te verwachten, maar rond en met name ten zuioden van de Alpen ontstaat een oost tot zuidoostelijke stroming waarbij de luchtdruk laag genoeg is om vocht op te pikken.
Daarbij is de aangevoerde lucht uit het oosten koud. Zeer koud en de watertemperatuur van de Middellandsee zee nog aan de hoge kant.

Kou uit het oosten
Kou uit het oosten

Sneeuw vanuit de Po-vlakte?

Met een oostelijke stroming die zeer koude lucht brengt en zich ten zuiden van de Alpen mengt met vocht van de Middellandse zee is er een mooi scenario dat lonkt. Want koude lucht gemengd met vocht die de Po-vlakte intrekt levert in de regel sneeuw op voor de zuidalpen. Bij een gunstige stroming (oost tot oost noord oost) kunnen zelfs andere delen van de Alpen profiteren.

Een prettig perspectief. In ieder geval tot het einde van de week droog, maar vanag komend weekend en begin volgende week stijgende sneeuwkansen.

En voor wie wat stoke zoekt… In Andermatt reden ze afgelopen week al dit couloir. Ja, je ziet het goed. De basis is er goed. Nog wat extra sneeuw en hatsjeee… we mogen weer.

Stay stoked
Morris

meteomorris

Reacties

Expert
meteomorrisAuteur15 november 2018 · 07:21

Onze lange termijn sneeuwkaarten zien steeds concreter sneeuw op de weerkaarten.
Zie https://wepowder.com/nl/forecast (en klik op dinsdag 20 november en verder

https://cdn.wepowder.com/site/forum/14/d469483a2a0400227e48363cd0f290fc_schermafbeelding_202018_11_15_20om_2007_18_18.png?width=800

powfinder.com
Gevorderd
DutchessAuteur15 november 2018 · 18:19

Ik voorzie nu al een espresso seizoen.

We dont stop playing because we grow old, we grow old because we stop playing
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!