off piste tragedy (video)

• dejongarno
    Advanced
    dejongarno op 20 november 2018 · 14:17
    Ik kwam dit filmpje vandaag tegen; een interessant en vooral voor Amerikanen die buiten de US off skiën, leerzaam verhaal:

Wie kan vertellen hoe dit eigenlijk precies werkt, dat veilig poederrijden binnen een US skigebied? Wellicht een interessant item voor een blog Morris of Arjen?
  • evr66
    Beginner
    evr66 op 20 november 2018 · 14:34
  • meteomorris
    Expert
    meteomorris op 20 november 2018 · 14:46
    @dejongarno: in de Academy hebben we er al een uitgebreide paragraaf over geschreven. https://wepowder.com/nl/academy/paragraph/18
    Ik zal er ook nog even een artikel van maken!
    May the powder be with you.
  • meteomorris
    Expert
    meteomorris op 20 november 2018 · 15:51
    @dejongarno here you go: https://wepowder.com/nl/forum/topic/260768

Ik heb menig ingekakt zitfeestje zien ontvlammen nadat mij de vraag werd gesteld 'Zeg Morris, wanneer ben je nu precies off-piste?'
    Zelden zoveel kolder voorbij zien komen. Lees even bovenstaande en je weet waar je het over hebt.
  • Arjen
    Advanced
    Arjen op 20 november 2018 · 17:33
    En als je dan eenmaal op één lijn zit wat betreft de definitie van off-piste, dan kan je meteen door naar het volgende onderwerp: de steilheid van de helling. Iets met procenten en graden enzo. Da's weer wat anders dan hoe stijl een helling is 😉 (misschien wel de meest gemaakte spelfout hier op de site).
    One day, they'll invent synthetic powder, ban all kinds of work and give you a free liftpass...
  • meteomorris
    Expert
    meteomorris op 20 november 2018 · 17:45
    En als je dan eenmaal op één lijn zit wat betreft de definitie van off-piste, dan kan je meteen door naar het volgende onderwerp: de steilheid van de helling. Iets met procenten en graden enzo. Da's weer wat anders dan hoe stijl een helling is 😉 (misschien wel de meest gemaakte spelfout hier op de site). Arjen op 20 nov 2018 17:33

lol wij rijden toch enkel met stijl? Dan doet de steilheid er niet toe...
  • evr66
    Beginner
    evr66 op 20 november 2018 · 18:00
    Beetje jammer, dat de dood van die 2 knullen hier in een paar vrij flauwe geintjes moet eindigen.

Hiernaast erg triest: met een klein beetje kennis zoals hier ruim voorhanden is, bij de juiste mensen, was hier veel leed bespaard gebleven.
  • Slim
    Tourist
    Slim op 20 november 2018 · 21:06
    @evr66, die grapjes gaan toch niet over die mannen of het ongeluk? Zelfs op een begrafenis maak of hoor ik nog wel eens grappen. Daar is niets mis mee.
  • Arnie777
    Advanced
    Arnie777 op 20 november 2018 · 21:08
    Beetje jammer, dat de dood van die 2 knullen hier in een paar vrij flauwe geintjes moet eindigen.

Hiernaast erg triest: met een klein beetje kennis zoals hier ruim voorhanden is, bij de juiste mensen, was hier veel leed bespaard gebleven.evr66 op 20 nov 2018 18:00

Niet helemaal mee eens, ze hadden ook de juiste kennis hier naar beneden kunnen gaan. Dan is het meer een inschattingsfout.
    Freeride = Life
  • Slim
    Tourist
    Slim op 20 november 2018 · 21:33
    Wie kan vertellen hoe dit eigenlijk precies werkt, dat veilig poederrijden binnen een US skigebied? Wellicht een interessant item voor een blog Morris of Arjen?dejongarno op 20 nov 2018 14:17
    Bedoel je, wat moet de skiër/boarder doen of weten?

Op de kaart (Copper Mountain, CO) zie de volgende dingen:
    1: Backcountry acces gate, als je hierdoor gaat ben je gewoon in het “wild” in de bergen: geen Skipatrol, geen lawine beveiliging, geen route markeringen etc.
    2: Gesloten gebieden binnen de boundary: meestal voor natuurbescherming
    3: Groomed runs: (Bv Rosie’s Run)geprepareerde pistes
    4: Ungroomed/mogul runs: buckelpistes. (Bv Mine dump) Vaak kun je ‘s ochtend op een bord zien welke “runs” er die nacht zijn geprepareerd.
    5: Named bowls en glades(“bosjes”): (Bv Spaulding Bowl)Die hebben wel een naam op de kaart, worden nooit geprepareerd, maar wel voor lawines beveiligt(Al Blijft er altijd een klein risico). Vaak (maar niet altijd!) worden ook andere gevaren zoals klifs e.d. gemarkeerd. In principe kun je er van uit gaan, dat als je daar inskiet, je zonder klimmen weer bij een lift uitkomt.
    6: Als laatste blijft er nog over: terrein BINNEN de boundary, niet gesloten maar ook niet met naam benoemd. Hier kun je er van uit gaan dat qua lawine gevaar in principe redelijk veilig is (al kan het bij hoge lawine rating geen kwaad om kritisch na te denken over het terrein)
    Wel moet je opletten dat je geen “kom” in skiet, met andere woorden dat je opeens alleen nog maar omhoog kan.
    Andere dingen waar je zelf voor moetuitkijken zijn kliffen en beekjes.

Ook moet je in elke soort “ungroomed” terrain zelf opletten voor “NARSID”(non Avalanche Related Snow Immersion Death). Tree-well ongelukken zijn hier het meest voorkomende voorbeeld van.

Om die redenen raadt ik Europeanen dan ook vaak aan om eens in Noord-Amerika te komen skien/boarden, als je de stap van piste skiër naar freeride/toerskier wil maken.
    Zeker voor kinderen. je kunt dan namelijk op een vrij veilige manier werken aan je skitechniek in ongeprepareerde sneeuw, zodat je daarna tijdens een lawine/freeride/tourski cursus kunt concentreren op het risico aspekt, navigatie etc, van het off-piste rijden, in plaats van dat je heel erg zit te worstelen met het skien/boarden zelf.

bericht aangepast door Slim op 20 nov 2018 22:03 (3% bewerkt)
  • Slim
    Tourist
    Slim op 20 november 2018 · 21:50
    Wie kan vertellen hoe dit eigenlijk precies werkt, dat veilig poederrijden binnen een US skigebied? Wellicht een interessant item voor een blog Morris of Arjen?dejongarno op 20 nov 2018 14:17
    Bedoel je hoe het kan dat het veilig is?

In dat geval (let op, ik ben geen lawine professional, dus dit is wat ik weet):

Ten eerste blijft een helling nooit wekenlang, sneeuwbui na sneeuwbui onaangeroerd. eerst door(evt gezekerde) Skipatrollers en later door het publiek wordt de helling na bijna iedere sneeuwval verspoord. In zeldzame gevallen (Aspen?) zelfs door in een grind te postholen.

Ten tweede word na sneeuwval of wind, de nieuwe sneeuw hetzij afgeschoten of afgeskied(zie boven).

Ten derde is binnen een skigebied weinig terrein meer dan 30 graden steil.

Een gevolg hiervan is dat je “inbounds” nagenoeg nooit “bottomless Powder” hebt. Normaal is alleen de bovenste(net gevallen) laag echt licht, en daaronder wordt het steeds meer aangedrukt.

bericht aangepast door Slim op 20 nov 2018 22:10 (2% bewerkt)
  • ieism
    Tourist
    ieism op 20 november 2018 · 21:59
    Op zich is dit wel een bijzonder geval. Ik heb in Innsbruck even met mensen van deze stichting gesproken, ze steken er schijnbaar enorm veel energie en geld in om dit onder de aandacht te brengen. Het kwam op mij een beetje over als een nabestaande die moeite had om het verlies te verwerken en nog steeds erg kwaad was over het feit dat dit zomaar kan gebeuren in de Alpen. Op zich heel erg tragisch natuurlijk, en voor veel Amerikanen wel een hele nuttige boodschap. In hoeverre wij er iets mee kunnen...
    splitfest.nl
  • Slim
    Tourist
    Slim op 20 november 2018 · 22:08
    en voor veel Amerikanen wel een hele nuttige boodschap. In hoeverre wij er iets mee kunnen... ieism op 20 nov 2018 21:59
    Behalve een boodschap uitdragen, doen ze ook echt aan lawine onderwijs, (maar voorzover ik weet alleen voor wedstrijd skiërs). Hoe meer mensen er een lawine opleiding hebben gehad hoe beter, dat geldt ook als ze in Amerika blijven.
    Verder is de boodschap van “naast de piste is ook off-piste” ook voor veel Europeanen nog nieuw, zie Morris’ opmerking hierboven, of mijn eigen ervaring dat ik de eerste en tweede keer snowboarden vrolijk een stuk afsneed tussen twee pistes en een mooi poederveld naast de piste meepakte.
  • EmileHendrix
    Advanced
    EmileHendrix op 21 november 2018 · 00:22
    Gevoelig, en daarom moeilijk onderwerp, maar in de kern simpel: Systeem.
    Je kan nog zo'n mooi systeem gewend zijn, maar als dat systeem nu net niet van toepassing is...
    En die vraag kan je, merk ik, na meer ongelukken stellen.
    Assumption is the ...

Weer een ander punt, maar de laagdrempelige toegang tot informatie (hier bedoel ik eigenlijk stroeve cursussen met nog stroevere Oostenrijkse berggidsen waar je slecht van slaapt maar meer van leert...), die maakt een verschil. Goed dat die Amerikaanse club inzet op meer kennis.

In Scandiland zie ik weleens -oké, totaal andere setting- cursussen als een ondergesneeuwde mogelijkheid. Als je echt gaaf bent ga je daar juist kuilen graven of op 30 jaar ervaring lopen pochen. (Oke, kort door de bocht maar toch... ...). Hoe dan ook, ieder gebergte(/cultuur?) is anders.
    Mijn conclusie:
    1. kennis & cursus.
    2. ervaring
    Op punt 2 scoor je als vlaklander niet per definitie, maar met het ssc en wepowder kan je zelf op de wereldranglijst van punt 1 gelukkig wel een eind komen.
    Een kleine fantasie kan groter zijn dan de wereld.

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro