Skistokken; carbon, alu, inschuifbaar of niet?

• woutertichelaar
    Advanced
    woutertichelaar op 12 november 2010 · 22:14
    Heb dit jaar nieuwe stokken nodig, en eigenlijk ben ik al een tijdje aan het twijfelen over inschuifbare stokjes, omdat ik van plan ben te gaan touren. Ik ben alleen bang dat deze stokken niet stevig genoeg zijn voor een potje hard raggen. Hoe, waarom en waarmee skieen jullie?
    one way to go down
  • doov
    Advanced
    doov op 12 november 2010 · 22:25
    Carbon, niet uitschuifbaar, want ik groei niet meer.

Alu stokken zijn bij mij  binnen een paar dagen krom. De carbon stokken heb ik nu enige jaren en ze zijn nog kaarsrecht.
    Welcome back my friends to the snow that never ends. Let's rocker!
  • AlexSki
    Tourist
    AlexSki op 12 november 2010 · 22:33
  • woutertichelaar
    Advanced
    woutertichelaar op 12 november 2010 · 22:52
    Heb al eens stokken van carbon gehad, ik had alleen als ik volle bak afzette, dat ze dan flink door gingen buigen... Heel irritant, want al je energie dat je in de afzet stak, was je weer kwijt.

Die expeditions, zijn die sterk? Heb je bijv. wel eens dat ze per ongeluk iets inschuiven oid? Of heb je er nog geen ervaring mee?
    one way to go down
  • robbert
    Advanced
    robbert op 12 november 2010 · 23:03
    volgens mij kan je het best even aan robbie advies vragen. Die heeft een hele batterij aan stokken zelfs een paar met custom bandjes. je kan hem er wel over pb-en denk ik
  • fanneige
    Tourist
    fanneige op 13 november 2010 · 08:08

Heb al eens stokken van carbon gehad, ik had alleen als ik volle bak afzette, dat ze dan flink door gingen buigen... Heel irritant, want al je energie dat je in de afzet stak, was je weer kwijt.

ah, het enige carbon die die gezien hebben is waarschijnlijk de sticker die er opzitten. Ik heb er ook een paar. beetje koepeltentstok-achtige flex, die niet echt top is maar ik stoor me daar niet aan. wel een echt hufterproof stokje (en dat kan ik wel gebruiken)
    Knowledge is limited. Imagination encircles the world
  • QmaartenQ
    Beginner
    QmaartenQ op 13 november 2010 · 08:39

Carbon, niet uitschuifbaar, want ik groei niet meer.

Alu stokken zijn bij mij  binnen een paar dagen krom. De carbon stokken heb ik nu enige jaren en ze zijn nog kaarsrecht.

Om diezelfde reden heb ik juist alu stokken; carbon is erg sterk, maar als de krachten te groot worden versplinterd het. Zal niet zo snel gebeuren, maar toch. Je hebt dan en geen stok meer en kans op verwonding (of overdrijf ik nou?)
    Alu stokken verbuigen misschien wel, hoewel ik er eigenlijk geen last van heb, maar dan buig je ze weer recht en kun je verder. Sterker nog, als je een keer flink bovenop je stokken valt, lijkt het mij prettig dat de stok verbuigd en niet versplinterd. Ieder zijn ding dus.
    powpowwowjippiajippieee
  • AlexSki
    Tourist
    AlexSki op 13 november 2010 · 11:00

Die expeditions, zijn die sterk? Heb je bijv. wel eens dat ze per ongeluk iets inschuiven oid? Of heb je er nog geen ervaring mee?

Ik heb er nog geen 'live' ervaring mee. Wat ik wel heb gedaan is ze in de zaak waar ik ze had gekocht uitschuiven en er aardig wat gewicht op plaatsen. Ik heb ze niet los kunnen krijgen.
  • koeienlap
    Advanced
    koeienlap op 13 november 2010 · 12:07
    Wat zou voor jou het voordeel zijn van uitschuifbare?
    Alu is een stuk goedkoper dan carbon, dus je kunt ook af en toe nieuwe kopen als ze (te) krom worden.
    WE´ve got the POWDER
  • robbie
    Expert
    robbie op 13 november 2010 · 12:38
    zie ik dat nou goed? Eindelijk een nieuw stokken forum? Hehe, lachen! Ik zal ff een paar foto's maken van m'n stokkenquiver. Ben ze toch net aan het waxen. Kom zo terug...
  • AlexSki
    Tourist
    AlexSki op 13 november 2010 · 14:22

zie ik dat nou goed? Eindelijk een nieuw stokken forum? Hehe, lachen! Ik zal ff een paar foto's maken van m'n stokkenquiver. Ben ze toch net aan het waxen. Kom zo terug...

Stokken aan het waxen????  ??? ??? ??? ??? ??? ??? ???
  • AlexSki
    Tourist
    AlexSki op 13 november 2010 · 14:24

Wat zou voor jou het voordeel zijn van uitschuifbare?
    Alu is een stuk goedkoper dan carbon, dus je kunt ook af en toe nieuwe kopen als ze (te) krom worden.

Ik heb uitschuifbare genomen, zodat je ze iets langer kan maken als je aan het hiken bent en korter als gaat droppen.
  • semmel
    Expert
    semmel op 13 november 2010 · 15:01
    Koop gewoon een goedkoop setje om te beginnen, als je denkt te beginnen met touren... ben je voor € 30,- / € 40,- klaar, b.v. van http://www.zwerfkei.nl/product/Leki/trail...
    Ga er niet van uit dat je meteen extreem stijl terrein gaat bestijgen, dan zijn zulke stokken prima...

Je kan ook gewoon een extra grip onder het handvat gebruiken, is voor kortere touren (+/- max 1.5 uur) een prima oplossing..
    Respect the Mountains..!
  • Spider
    Tourist
    Spider op 13 november 2010 · 15:47
    ik heb gewoon alle 3  :😃
    Better to burn out, then to fade away.
  • Roelaano
    Advanced
    Roelaano op 13 november 2010 · 15:56
    als er iets een overrated ski-item is, dan is het wel een skistok! Waarom er nog steeds mensen zijn die van die fancy carbon ellende kopen is me nog steeds een raadsel.... Ik heb nog nooit van iemand gehoord dat zijn armen moe werden van het vasthouden van een 'zware' alu stok! Al die extra toergrip en schuifmogelijkheden is in mijn ogen ook echt onzin. Als je zo hard op je stokken moet leunen dat je extra grip nodig hebt om niet over je stok te glijden (tijdens het klimmen) dan is er echt iets mis met je looptechniek  :o

Ik ski al 2 jaar met huurstokken uit Kaprun en ze bevallen prima! gewoon een handvat, alu stok en een teller en dat is het. Ik doe alles met deze stokken dus ze hebben al wat klappen gehad. Ik weet ook nog heel goed dat robbert vorig jaar heel leuk met 2 van die geile carbonstokken stond na een iets te harde pillowlanding. En de volgende dag was hij weer intens gelukkig onderweg met ze koekiewakkie alu stokken van 10 euro.

Loop dus een shop binnen en vraag om de goedkoopste stok, want dat is de beste!
    [indekmodus] voor snorbaarders zijn telescoopstokken wel zinnig [/indekmodus]
  • sjonnie
    Advanced
    sjonnie op 13 november 2010 · 16:28
    Nou roel, je moet toch oppassen met wat je zegt want zonder GOEDE stokken ben je echt nergens. Denk dat het ook best wel techniek afhankelijk is wat soort stokken je wilt hebben. Met meer rucklage zou ik bv eerder een carbonstok pakken, (evt met custom grip) omdat je daarmee meer balans in je onderrug creeerd en je 360 makkelijker landt.
    Ook of je links of rechts bent heeft superveel invloed op de stokken keuze, als je links schrijft en rechts tennist bv (of andersom) dan heb je dus 2 niet preferente armstructuurconsideraties en zou ik ALTIJD voor carbon leki stokken met zon bandje om de handschoen gaan.
    Het lijkt misschien wat apart, maar ik ben pas echt lekker poeder gaan rijden toen ik deze tip ter harte heb genomen....
    En dat waxen(wel die gele!!!) van je skistokken is iets wat echt upcoming is, het zorgt voor extra stabiliteit in de natte poedersneeuw omdat de sneeuw moelijker aan je stok blijft kleven. Bijkomend voordeel is natuurlijk dat de roest niet in je stok kan slaan
  • Jaap
    Tourist
    Jaap op 13 november 2010 · 16:37

Nou roel, je moet toch oppassen met wat je zegt want zonder GOEDE stokken ben je echt nergens. Denk dat het ook best wel techniek afhankelijk is wat soort stokken je wilt hebben. Met meer rucklage zou ik bv eerder een carbonstok pakken, (evt met custom grip) omdat je daarmee meer balans in je onderrug creeerd en je 360 makkelijker landt.

Ja daaag sjonnie. Een carbonstok bij rucklage!!?? Denk eens na man. Juist zo'n dikke alu stok brengt je dan weer centraal boven je ski's.

For cryin' out loud...
  • doov
    Advanced
    doov op 13 november 2010 · 16:39

[quote author=robbie link=topic=1860.msg26238#msg26238 date=1289648293]

Stokken aan het waxen????  ??? ??? ??? ??? ??? ??? ???
    [/quote]

Onder welke steen heb jij de laatste jaren gelegen. Wie waxt zijn  stokken nou niet? Oke, met carbonstokken is het minder vaak nodig, maar toch.
    Wat ook makkelijk is: afneembare handvatten. Kun je ze s'avonds in de magnetron drogen. Let op, niet hoger dan 700 watt.
    Welcome back my friends to the snow that never ends. Let's rocker!
  • PK
    Beginner
    PK op 13 november 2010 · 16:43

als er iets een overrated ski-item is, dan is het wel een skistok! Waarom er nog steeds mensen zijn die van die fancy carbon ellende kopen is me nog steeds een raadsel.... Ik heb nog nooit van iemand gehoord dat zijn armen moe werden van het vasthouden van een 'zware' alu stok! Al die extra toergrip en schuifmogelijkheden is in mijn ogen ook echt onzin. Als je zo hard op je stokken moet leunen dat je extra grip nodig hebt om niet over je stok te glijden (tijdens het klimmen) dan is er echt iets mis met je looptechniek 😮

Ik ski al 2 jaar met huurstokken uit Kaprun en ze bevallen prima! gewoon een handvat, alu stok en een teller en dat is het. Ik doe alles met deze stokken dus ze hebben al wat klappen gehad. Ik weet ook nog heel goed dat robbert vorig jaar heel leuk met 2 van die geile carbonstokken stond na een iets te harde pillowlanding. En de volgende dag was hij weer intens gelukkig onderweg met ze koekiewakkie alu stokken van 10 euro.

[indekmodus] voor snorbaarders zijn telescoopstokken wel zinnig [/indekmodus]

+1
    hoewel mijn (dus iets minder standaard) alu stokken wel telescopisch zijn. Dit is imo als beginnend freerider  handig voor het expirimenteren met resp wat meer en wat minder stoklengte.
    En verder moet iedereen lekker de stok kopen die hij mooi handig licht of geil vindt. 😋

[indekmodus aan] ik quote Roelaano dan wel heel stoer maar mijn  stokken hebben aanzienlijk minder te lijden dan de zijne  :-[ {indekmodus uit}
    Let it snow, let it snow, let it snow
  • Spider
    Tourist
    Spider op 13 november 2010 · 16:46

Nou roel, je moet toch oppassen met wat je zegt want zonder GOEDE stokken ben je echt nergens. D

damm  daarom kan ik dus niet skien...altijd de verkeerde stok  ;D
  • Dutchess
    Advanced
    Dutchess op 13 november 2010 · 17:04
    Heb je niet andere stokken nodig als je switch skiet?
    We dont stop playing because we grow old, we grow old because we stop playing
  • Roelaano
    Advanced
    Roelaano op 13 november 2010 · 17:07

[quote author=sjonnie link=topic=1860.msg26252#msg26252 date=1289662093]
    Nou roel, je moet toch oppassen met wat je zegt want zonder GOEDE stokken ben je echt nergens. D

damm  daarom kan ik dus niet skien...altijd de verkeerde stok  ;D
    [/quote]

Op naar het alpincenter in Kaprun dus, die stokken zijn goed 😀
  • Jaap
    Tourist
    Jaap op 13 november 2010 · 17:30
    Moet je die avatar van Roelaano zien. Helemaal met zijn handen laag en naar achteren. Dat krijg je dus van die alu stokken.
    For cryin' out loud...
  • robbie
    Expert
    robbie op 13 november 2010 · 18:31
    Kijk gasten, met telescopische stokken heb je toch altijd het risico dat ie inschuift. Ik heb dus de hele zomer doorgeklust aan m'n customstok project en dit is het model voor 2011. Zes-delig opvouwbaar, dus ook ideaal voor snowbladen of voor als je alleen met een heuptas skiet en toch je stokken wilt opbergen als je gaat wedstrijdcarven. De stok heeft een wetenschappelijk Carbon-Alu 3D laminaat voor extra laag zwaartepunt en meer swing radius, met Qcore variable damping insert.

Het is een modulair systeem, dus je kan er je eigen Suregrips opzetten en natuurlijk een custom teller naar keuze. M'n vriendin heeft meestal d'r freestyle tellers erop (XXXXL), maar ik rijd meestal met telescopische tellers voor het hiken.

We gaan ze deze winter leveren op bestelling en we gaan workshops organiseren voor mensen die zelf hun stokken willen leren tunen of eventueel zelf bouwen. Prijzen vanaf €350 per paar voor een instapmodel met europese tellers (zonder grips). Sjonnie rijdt dit jaar als onze eerste factory rider met een paar pro limiteds en hij zal de hele winter bloggen over zijn ervaringen.

• Pazz457
    Expert
    Pazz457 op 13 november 2010 · 19:05

Kijk zelfs een snowboardster weet hoe het zit!

(alleen heb je geen andere stokken nodig, alleen andere -reversed- grips)
    Go to heaven, ski like hell!
  • fanneige
    Tourist
    fanneige op 13 november 2010 · 19:34

...

....

en die waren dus van ' carbon '  😀
    de mijne komen dus van de huur uit zell am zee, maar dan stond er " carbon " op en zijn ze wat flexibeler. Die alu dingen overleven het bij mij niet zo lang ( meestal omdat er een of andere uitgetunde-race-nicht-in-spiderkleding  of te dronken-apresski-hollander-in-een-gaastra-jas mij omver skied. )
    Knowledge is limited. Imagination encircles the world
  • jriph
    Tourist
    jriph op 13 november 2010 · 20:05
    droenken lallers met gaasta jekjes..uuuhm daar heb ik zo'n andere ski stok voor..

we demand rigidly defined areas of doubt and uncertainty !
  • Aryen
    Advanced
    Aryen op 13 november 2010 · 20:28
    spuit elf ;D Wie? Ik ;D
  • AlexSki
    Tourist
    AlexSki op 13 november 2010 · 20:50

hoewel mijn (dus iets minder standaard) alu stokken wel telescopisch zijn. Dit is imo als beginnend freerider  handig voor het expirimenteren met resp wat meer en wat minder stoklengte.

+1 Dat is precies de reden waarom ik de BD Expeditions heb gekocht.
  • Spider
    Tourist
    Spider op 13 november 2010 · 22:20

sttt ik ben even gaan tellen. ik heb 7 paar skistokken...ook een paar voor switch....en een paar voor frontloops (nog nooit geprobeerd echter, ik "vergeet die stokset telkens)

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro