Tourski met nkbv als snowboarder

• Simone.waltz
    Simone.waltz op 4 januari 2019 · 15:09
    Hallo,

Weet iemand of je als ervaren snowboarder mee kunt met de introductiecursus tour skiën van de NKBV? Ik heb van eerdere deelnemers begrepen dat dat prima gaat, maar kom er aan de telefoon bij de NKBV niet doorheen en krijg de boodschap dat snowboarders zijn uitgesloten van alle tour weken...
  • kjiratsiekoedel
    Tourist
    kjiratsiekoedel op 4 januari 2019 · 16:53
    Kan je skiën?
  • ieism
    Tourist
    ieism op 4 januari 2019 · 17:03
    Wat is dat nou voor vraag, waarom zou je gaan skiën?
    Simone, als je op een splitboard onderweg bent (of er één gaat huren) kan ik nog een plek voor je regelen bij het Splifest als de NKBV niet lukt. We gaan dit jaar 8 februari, laat even weten hoeveel ervaring je met freeriden en safety hebt dan kijk ik wat mogelijk is.
    Gr. Ivar
    splitfest.nl
  • robbert
    Advanced
    robbert op 4 januari 2019 · 21:06
    @Simone.waltz Snowboarders kunnen mee met NKBV cursussen. Dat is echt achterhaald dat snowboarders niet mee kunnen. Er zijn meerdere NKBV Instructeurs die snowboarden (splitten). Waar komt dat verhaal vandaan dat snowboarders zijn uitgesloten voor alle toer weken?

De essentie van toeren blijft het zelfde, maakt niet zoveel uit of je dat op skies of board doet.
  • Simone.waltz
    Simone.waltz op 4 januari 2019 · 21:34
    Ik heb geskied tot m'n 15e, nu 17 jaar (week of 25) aan 't boarden. Als 't weer en de sneeuw het toelaten de laatste 7 jaar een flink deel van de tijd off piste. Dus wat m'n niveau op de piste betreft zou ik zeggen boven gemiddeld goed, off piste redelijk tot goed.

Ik heb de nkbv 2x gebeld met bovenstaande vraag en of ik in contact kon komen met de hoofdinspecteur/gids voor overleg. Kwam er 2x niet doorheen want 'wij laten geen boarders toe voor de cursussen'. @Robert: ken jij toevallig gidsen waar ik mee kan overleggen?
    Ik heb nog geen tour ervaring, dus wel heb nog wel het één en ander te leren over routes/lawine/safety, vandaar mijn interesse voor een cursus. (@Ivar vermoed dus wat te weinig in huis te hebben voor 't Splitfest... Wat is dat?) Ik kan in de zomer goed m'n weg vinden in de bergen, nou de winter nog?!
    bericht aangepast door Simone.waltz op 4 jan 2019 21:36
  • AvdL
    Beginner
    AvdL op 4 januari 2019 · 22:07
    Als je wat wil leren over routes/lawine/safety kun je ook bij het Snow Safety Center terecht... Voor vragen, stuur anders maar een PB.

't Splitfest is Ivar z'n splitboard feestje in de (Zwitserse) bergen, een dag of 3 erop uit met gelijkgestemden naar een berghut. https://www.splitfest.nl/
    It's all about the turns duuuuuude!
  • robbert
    Advanced
    robbert op 9 januari 2019 · 19:31
    @Simone.waltz sorry had even niet door dat je gereageerd had.
    Als ik het goed begrijp dan ben je 17, dan is waarschijnlijk de NSAC ook een goede optie. Denk dat Gina ( @tellie-G ) je waarschijnlijk verder kan helpen voor NKBV en NSAC cursussen.
    Ik ben Toerski Instructeur bij de NKBV en heb opleiding en examen met splitboard gedaan. Daarvoor meerdere cursussen gevolgd bij de NSAC op split. Dus het kan zeker, misschien dat er voor een specifieke week geen boarders mee kunnen. Maar over het algemeen is het mogelijk
  • Simone.waltz
    Simone.waltz op 9 januari 2019 · 20:36
    Hoi Robert!
    Haha, ik 33, staat er ergens 17 in mijn profiel? 😃
    Ik ben inmiddels benaderd door iemand van de opleidingscommissie van de nkbv die intern navraag heeft gedaan. Sinds 2 jaar zijn boarders van alle weken uitgesloten vanwege 'eerdere negative ervaringen'. Veel duidelijker werd 't niet. Wel dat ze voor volgend jaar dat beleid opnieuw gaan bespreken. Het is wat apart natuurlijk....
    Gelukkig zijn er andere organisaties waar het wel gewoon kan.
    De naam Gina heb ik inderdaad eerder gehoord, maar vermoed niet dat zij ijzer met handen kan breken bij de nkbv.
  • Slim
    Tourist
    Slim op 9 januari 2019 · 21:13
    @robbert had een leesfoutje:
    @Simone.waltz schreef: “geskied tot m'n 15e, nu 17 jaar (week of 25) aan 't boarden” Dus 15+17 is 32(33) jaar oud, waarvan 17 jaar op een snowboard 😉
  • robbert
    Advanced
    robbert op 9 januari 2019 · 21:17
    ah even de 17 verkeerd begrepen. Vind het echt een heel gek verhaal, lijkt een beetje nSKiv gebeuren. Ook dat uitsluiten sinds twee jaar is echt gek aangezien 2 jaar geleden er een aantal instructeurs opgeleid zijn op split. Nou ja gemiste kans voor de NKBV denk ik dan. Bij Snowsafety center kan je zeker terecht en grote kans dat je met zelfde gidsen als bij NKBV op pad gaat.
  • robbert
    Advanced
    robbert op 9 januari 2019 · 21:18
    @Slim heel slim......
  • Simone.waltz
    Tourist
    Simone.waltz op 9 januari 2019 · 22:46
    @ Robert. Nkbv heeft wel geprobeerd aparte split weken te organiseren. Maar dat liep niet vol. En combineren is voor nu blijkbaar out of option.
  • AvdL
    Beginner
    AvdL op 10 januari 2019 · 09:03
    Heel raar van de NKBV. Zo loop je toch een deel van de markt en leden mis...
    Wat tips: wil je wat leren puur over snow safety? Ga beginnen met de wePowder Academy. Volgens mij zijn er kortingscodes in omloop voor beide modules. Als je Module 1 gedaan hebt, kun je ook mee met de Lawine 1 praktijk cursus van SSC. Voor Lawine 2 praktijk moet je na Module 2 nog een update dag volgen. Dit gaat alleen over snow safety (leren over lawines, hoe beweeg ik me veilig door het terrein.)

Wil je je meer focussen op techniek en splitten? In Oostenrijk zitten een aantal Nederlandse en Belgische snowboard-gidsen die je daarmee op weg kunnen helpen. Wat namen: Irian van Helfteren, Bas Elhorst, Jeroen Smallegange (omgeving Arlberg/Vorarlberg), @Erwin Heeres, Martin Heeres, Bart Eykmans (Kaprun, Salzburgerland)
    Succes!
    It's all about the turns duuuuuude!
  • robbert
    Advanced
    robbert op 10 januari 2019 · 16:00
    Erwin Heeres zeker aanrader voor splitboard toeren voor programma zie http://www.frozenlines.com
  • Erwin
    Elite
    Erwin op 10 januari 2019 · 18:49
    Afgelopen weekend inderdaad weer een introductiecursus splitboarden "Deeper" georganiseerd. De naam bleek erg goed gekozen
  • Dorylus
    Tourist
    Dorylus op 10 januari 2019 · 19:31
    uitgesloten vanwege 'eerdere negative ervaringen'.Simone.waltz op 9 jan 2019 20:36
    Kijk, dat is nu exact het probleem wat zich op Splitfest stelt met al die skiërs. 🤐

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro