Trip report: the PA#9 after match road trip

• Ee1co
    Advanced
    Ee1co op 26 januari 2019 · 20:22
    Man, wat dumpte het in de Noord-Alpen begin januari. Ik zag de beelden binnenstromen en de stoke liep hoog op. Ik kon alleen niet weg, nog niet tenminste. In de tweede helft van januari had ik mijn agenda grotendeels schoongeveegd, nu maar hopen dat er ook dan nog wat zou vallen.

Ik neem contact op met wat powder buddies om te checken of zijn zin hebben in een korte trip naar de Alpen. Patrick (@patricklespinasse) heeft er wel oren naar. Hij is net terug van een surfvakantie op Mauritius en kan wel wat kou gebruiken. We hakken de knoop door en besluiten de after match van PA#9 mee te pakken.

Op zaterdag sturen we de auto richting Bregenz. Onderweg checken we nog wat gebieden. De kleinere familie gebieden met terrein onder de bos grens worden getipt. We twijfelen of we niet al wat hoger gelegen gebieden kunnen opzoeken. Het weer is op deze zaterdag fantastisch en de lawine stufe voor het Bregenzerwald is al afgeschaald naar stufe 2, de rest zal wel snel volgen? Maar op Zondag lijkt het weer wat minder mooi te worden en dus houden we ons toch aan de tips. We boeken een kamer in Raggal, tactisch gelegen tussen Damüls en Brandnertal. We hebben nog wat contact met forumlid @andrevantgeloof die ook in de regio is.

Zaterdagavond checken we de webcams. Damüls lijkt toch al aardig verspoord te zijn en over het Brandnertal krijgen we soortgelijke berichten. Deze zaterdag was een top dag en we zijn er eigenlijk gewoon te laat bij. Wat te doen... We besluiten te gokken op een klein minigebiedje met het idee dat die door veel freeriders links is blijven liggen: Sonntag-Stein.

Zondagochtend vroeg rijden we naar Sonntag. Het is er al redelijk druk op de parkeerplaats bij het dalstation. We halen een dagkaart en wachten op onze beurt bij de mini-gondel, die je vanuit plaatsje naar het skigebied brengt. Het skigebied van Sonntag - Stein is niet meer dan 1 stoeltjeslift. De gondel is alleen maar bedoel om je in en uit het gebied te krijgen. We pakken de stoeltjeslift en beginnen het gebied te verkennen. Vlak buiten de pistes is op sommige plekken nog poeder te vinden en wanneer je de skiroute voorbij getraverseerd ligt er hartstikke leuk terrein te wachten! Keer op keer dalen we af en kiezen steeds een andere lijn. Een pad brengt ons steeds weer netjes terug bij de lift. We hebben een toffe eerste dag!

Terug in het hotel beginnen we te plannen voor de dag erop. De weersvoorspelling ziet er goed uit en we hebben het idee dat we het wat hoger op moeten zoeken. We pakken de wePowder en freeride gidsen erbij en Patrick spot een mooi freetourtocht bij Zürs. Die gaan we doen besluiten we! We drinken nog een pint en gaan vroeg onder de wol zodat we morgen op tijd kunnen doorrijden naar Zürs.

Op maandagochtend rijden we de pas weg op richting Zürs. Man wat een bak sneeuw is hier toch gevallen!

De voorspelling is dat rond 10 uur de zon doorbreekt maar daar is nu nog niet veel van te zien. In Zürs parkeren we de auto en halen een dagkaart. Voor mij is dit de eerste keer dat ik in dit freeride mekka ben en ik ben benieuwd wat we kunnen verwachten. We stappen in de gondel die ons tot vlak onder de top brengt. Het plan is om de laatste 400hm zelf te overbruggen. Bovengekomen zit de top waar we naar toe moeten nog steeds in de wolken. Er is nog niets te zien van de beloofde opklaringen. Da's balen. Bij een kop koffie maken we een alternatief plan. We zoeken in de routes op wePowder naar lage routes in dit gebied. Nu we niet kunnen gaan touren zitten we hier, in de hoofdstad van de poederstress, natuurlijk helemaal op de verkeerde plaats als we onverspoorde poeder willen rijden! We besluiten een aantal routes te checken waarbij je niet direct in het gebied terugkomt. Dit lijkt een goeden greep. Hoewel de routes behoorlijk zijn verspoord vinden we net buiten deze routes nog lekkere onverspoorde pow.

De steilere lijnen zijn ook grotendeels onverspoord en nu de lawinestufe ook hier in gedaald naar 2 kunnen we deze mooi pakken! De bus brengt ons iedere keer snel weer terug naar de lift en we maken de ene na de andere lekkere run. Wie had dat gedacht?! Top! En dat is maar goed ook want het blijft grijs die dag.

De volgende dag willen we gaan toeren bij Gargellen. Een aan jaar geleden, tijdens SSC1, heeft @Haas een zaadje geplant toen hij bij een pot bier vertelde over de Mardrisa Rundtour. Die toer willen we vandaag gaan toen. De dag begint koud met een strak blauwe lucht. Top condities voor deze toer! We rijden naar Gargellen en parkeren bij het dalstation waar we halen een tourpas halen. Daar mag je 1 keer mee omhoog en is ook geldig in Klosters, waar we vanmiddag weer met de lift omhoog moeten. Deze tour brengt je namelijk van Gargellen naar St. Antonien in Zwitserland alwaar je de bus pakt naar Klosters om vanaf daar weer via 2 liften en een korte hike weer af te kunnen dalen naar Gargellen.

We zijn vandaag niet alleen op pad. Voor ons zien we al diverse groepjes via het stijgspoor naar het joch lopen. We bouwen snel om en beginnen te stijgen. Ik zet een flink tempo in want volgens mijn informatie gaat er tussen 11 en 15 uur geen bus dus die bus van 11 uur willen we halen! Dat gaat wel krap worden... Onderweg halen we 2 splitboarders in die deze tour al vaker gedaan hebben. Volgens hen rijden er meer bussen en zo niet willen ze wel een taxi delen. Bovendien neemt de afdaling volgens hen zeker meer dan een uur in beslag. Prima. Gerustgesteld stijgen we het laatste stukje rustig door. Het is inmiddels 10 uur en als de afdaling een uur in beslag neemt halen we die bus toch niet meer.

Boven bij het joch aangekomen bouwen we onze ski's weer om en nemen de tijd om van het uitzicht te genieten. De splitboaders zijn inmiddels ook boven en we maken nog een praatje. De avond ervoor hadden we al besloten om tijdens de afdaling links aan te houden zodat we via de steilere noord oost georiënteerde hellingen kunnen gaan afdalen. Dat blijkt goed uit te pakken. De condities zijn hier perfect met een heerlijke laag rijp op het sneeuwdek en nog nauwelijks sporen.

We knallen naar beneden, wat een heerlijke afdaling! Het laatste stukje naar St. Antonien Rüti skiën we over een besneeuwde weg. Ik kijk op mijn horloge: 11u55, we halen gewoon die bus nog! We geven nog even gas en komen direct bij de bus uit. Ski's uit, bus in. Perfect dit!

Vanuit Klosters stijgen we richten Schlappiner Joch. Om plan om via top van de Madrisa retour te gaan laten we zitten omdat de Madrisasleeplift eruit ligt. Ook het alternatief om via de Schlappiner Spitz te gaan laten we varen omdat er in de hang van de stijg route fischmaule in het sneeuwdek te zien zijn. We nemen dus de normaal route. Op het Joch bouwen we weer om en pakken skiërs rechts de steile noord afdaling. Kort maar heerlijk! Daarna dalen we gemoedelijk af naar Gargellen. Het einde van een topdag en een mooie trip.

• KrisL
    Beginner
    KrisL op 26 januari 2019 · 20:53
    Lekker Eelco! Topdagen gehad lees ik!
    winter is definitely coming!
  • Kendo
    Beginner
    Kendo op 26 januari 2019 · 21:30
    Lekker!!
    “Ein Brett macht Spaß. Zwei Bretter machen doppelt so viel Spaß”
  • koen_djfistel
    Advanced
    koen_djfistel op 26 januari 2019 · 21:48
    altijd prachtig : poeder scoren !!!
    sbs roelz
  • patricklespinasse
    Beginner
    patricklespinasse op 26 januari 2019 · 22:59
    Mooi samenvatting Eelco! Dank aan je huiswerk voor de top powder dagen en epic tour!
  • Slim
    Tourist
    Slim op 27 januari 2019 · 00:34
    Leuk Verhalten en klinkt als een super trip!
  • Willem2k
    Advanced
    Willem2k op 27 januari 2019 · 02:35
    lekkerrrr!
    Snowboarding without friends is not snowboarding.
  • Haas
    Expert
    Haas op 27 januari 2019 · 09:25
    Leuk om te lezen dat jullie die rondtour ook gedaan hebben!
    There are no secrets, only information you don't yet have...!!
  • EmileHendrix
    Advanced
    EmileHendrix op 27 januari 2019 · 11:48
    Wat een leuk inspiratie-tripreport 😃
    Een kleine fantasie kan groter zijn dan de wereld.
  • Dennnnis
    Beginner
    Dennnnis op 27 januari 2019 · 12:17
    nice
    sneeuw!!!!
  • Dutchess
    Advanced
    Dutchess op 27 januari 2019 · 21:56
    Heerlijk!
    We dont stop playing because we grow old, we grow old because we stop playing
  • Ee1co
    Advanced
    Ee1co op 28 januari 2019 · 09:58
    Wat een leuk inspiratie-tripreport 😃EmileHendrix op 27 jan 2019 11:48

Dat vind ik een mooi compliment! Bedankt daarvoor. Ik lees ook graag de trip reports van anderen, ter lering en inspiratie. Voor mij is dat wat wePowder mooi maakt (naast de spot on weerberichten en gebiedsinformatie natuurlijk!). Top om te horen dat mijn report ook weer inspireert.
  • andrevantgeloof
    Beginner
    andrevantgeloof op 28 januari 2019 · 10:00
    Maximale eruit gehaald en leuk dat je deze info deelt @Ee1co!
    kiteventure.nl

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro